دیدنی‌های زواره

زواره، از توابع شهرستان اردستان است که دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های زیادی است، آثاری که بسیاری از آن همچنان پابرجاست، اما برخی از آن نیاز به توجه و مرمت دارد.

تاریخ انتشار: 13:33 - شنبه 1402/09/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیدنی‌های زواره

به گزارش اصفهان زیبا؛ زواره، از توابع شهرستان اردستان است که دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های زیادی است، آثاری که بسیاری از آن همچنان پابرجاست، اما برخی از آن نیاز به توجه و مرمت دارد.

این منطقه در حاشیه جنوبی دشت کویر ایران و در فاصله ۵ کیلومتری شهر اردستان‌ و در مجاورت کویر مرکزی ایران واقع شده ‌است.

حال برای اطلاع از آثار تاریخی و دیدنی‌های این خطه تاریخی، ما را دنبال کنید:

کاخ سرهنگ‌آباد

زیباترین کاخ تاریخی کویر مربوط به دوران قاجار است که شباهت زیادی به چهل‌ستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز دارد. این کاخ بیشتر جنبه تفرجگاهی دارد و مکان مناسبی برای شکار است.

کاخ امیر‌آباد

از جمله دیدنی‌های زواره، کاخ دو طبقه امیر‌آباد است که در زمان ناصر‌الدین شاه ساخته شده و در ۱۵ کیلومتری جنوب زواره قرار دارد.

مسجد‌جامع

یکی از دیدنی‌های زواره، مسجد آن است که در بخش مرکزی زواره و در ۱۵ کیلومتری شمال خاوری اردستان واقع شده است؛ مسجد جامع زواره، اولین مسجد چهار‌ایوانی ایران است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است.

  گنبد ‌سبز

بنای این مکان آجری است و به دلیل استفاده از کاشی‌های سبز‌رنگ در تزیین گنبد، آن را گنبد سبز نامیده‌اند، اگر‌چه به مرور زمان و تاثیر عوامل فرسایشی، اثری از آن رنگ‌ها و کاشی‌ها دیده نمی‌شود.

مناره

مسجد بنکویه یا پامنار زواره از شاهکار‌های دوره ساسانیان است که در دوره سلجوقیان به اتمام رسیده است. منار مسجد زواره ۲۴ متر ارتفاع دارد و مربوط به تاریخ ۴۶۱ هجری قمری است.

امام‌زاده بی‌بی‌غریب

این امام‌زاده در خارج شهر واقع شده و مربوط به دختری چهارده ساله از نوادگان امام موسی کاظم‌(ع) است. امام‌زاده بی‌بی غریب در بالای کوه ساخته شده و از بالا منظره زیبایی دارد.

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی زواره، تنها موزه شهر، در خانه تاریخی میر‌بهاءالدین حیدر، از عرفای بزرگ زوار مربوط به دوره ایلخانی است.

این موزه كه از سال ۱۳۸۹ راه اندازی شده است، شامل بخش‌های: مردم‌شناسی، مشاهیر، آداب و رسوم، ماكت بافت تاریخی زواره، صنایع دستی و كتابخانه است.

این بنای تاریخی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۵۸۵ در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع در دو طبقه و با زیربنای ۶۰۰ متر مربع دایر است.

هم‌‌اكنون این خانه تحت عنوان موزه مردم‌شناسی زواره تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان شده است.

هشت‌بهشت

یکی از زیباترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های زواره، مکان تاریخی فرهنگی هشت‌بهشت است که اوج هنر معماری ایرانی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

این بنای بسیار زیبا در دوره قاجار بنا شده و بانی آن حاج میرزا علیرضا نیری زواره‌ای بوده است، از آنجا که این مکان وقف حضرت زهرا‌(س) است، در مراسم‌های مذهبی فاطمیه و امور فرهنگی مربوطه از آن استفاده می‌شود.

کویر دق‌سرخ

این کویر به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر در شمال شرقی شهر زواره قرار گرفته است.

 از جاذبه‌های این کویر می‌توان به تپه شنی بزرگی که در مرکز آن قرار دارد، اشاره کرد.

اما کویر‌نوردان این منطقه را به دلیل عقاب‌های زیادی که در آنجا آشیانه کرده‌اند، آشیانه عقاب‌ها نامیده‌اند.

یخچال سنتی

خیابان پامنار و محله بنجیره، مکان قرارگیری یخچال سنتی زواره است. در گذشته در فصل زمستان، آب را به زمین‌های نزدیک این یخچال هدایت می‌کردند تا یخ بزند. سپس یخ‌ها را در یخچال ذخیره می‌کردند.

از یک در یخ‌ها را انبار و از در دیگر آنها را خارج می‌کردند. بنای یخدان زواره که در عهد صفوی ساخته شده، مخروطی شکل است. ضخامت دیواره‌ها در حدود ۲ متر تخمین زده می‌شود.

بازار قدیمی زواره

بازار زواره، از چشم‌انداز و زیبایی ویژه‌ای برخوردار است و تصویر رویایی آن در هنگام تابش خورشید از میان روزنه‌های مجمع مانندی که بر روی سقف تعبیه شده، قابل توصیف نیست. سطح این بازار سنگ‌فرش بوده و تعداد زیادی حجره در آن دیده می‌شود که متاسفانه این بازار به مانند گذشته رونق چندانی ندارد.

سایر جاهای دیدنی زواره

از دیگر جاهای دیدنی زواره باید به مسجد بنجیره، امامزاده یحیی، آب انبار باغبازان و آب انبار پامنار اشاره کرد. برج کبوتر‌خانه، آب انبار میرزا هادی، امامزاده نو، مقبره سید‌علاءالدین، مدرسه علمیه و مسجد نیکویه نیز از دیدنی‌های زواره هستند. حمام قدیمی شهر‌، خانه‌های چهارصفه‌ای و… را نیز باید به این فهرست افزود.

علی دهقانان زواره

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + بیست =