جنجال و حاشیه حاصل یک دربی معمولی:

این بازی نماد فوتبال ایران نبود!

مدت‌هاست که طرفداران فوتبال در ایران درخواست دارند تا برای اجرای هر چه بیشتر عدالت در فوتبال ایران امکان استفاده از کمک‌داور ویدئویی در همه بازی‌های لیگ برتر فراهم شود؛ اما تجربه دربی تهران نشان داد فوتبال ما برای رسیدن به مرزهای حرفه‌ای‌گری هنوز فرسنگ‌ها راه در پیش دارد.

تاریخ انتشار: 10:15 - دوشنبه 1402/09/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
این بازی نماد فوتبال ایران نبود!

به گزارش اصفهان زیبا؛ چهار روز از شهرآورد جنجالی دو تیم پرسپولیس و استقلال گذشته است؛ اما در این مدت سیلی از حواشی، مصاحبه و بیانیه دو تیم علیه یکدیگر منتشر شده و مشخص نیست که چرا مجموعه سرخابی‌های تهران این‌طور به جان یکدیگر افتاده‌اند.

این بازی که رقابت دو تیم پرطرفدار تهرانی لیگ برتر بود، در شرایطی با تساوی بدون گل به پایان رسید که قبل از این بازی خبر رسید برای اجرای عدالت در جریان مسابقه، کمیته داوران نسبت به استفاده از کمک‌داور ویدئویی برای این بازی اقدام خواهد کرد که همین‌طور هم شد؛ اما نکته عجیب اینجاست که همین بازبینی صحنه‌های داوری خودش عاملی برای جنجال دو تیم شده و نه‌تنها کار حل نشده بلکه مشکلات جدیدی را هم برای فوتبال ایران ایجاد کرده است.

این بازی که رقابتی معوقه از هفته پنجم لیگ برتر بود، درنهایت با تقسیم امتیازات بین استقلال و پرسپولیس به پایان رسید و در حال حاضر 18 بازی برای آبی‌ها و 19 مسابقه برای قرمزها تا پایان فصل باقی مانده و این رقابت معوقه بازی فینالی نبود که مشکلاتش جامی را از دسترس دو تیم خارج کرده باشد؛ اما از شادی بعد از گل گرفته تا حتی قضاوت داوران عراقی در اتاق کمک‌داور ویدئویی و رفتار بازیکنان در درون زمین تبدیل به سوژه‌هایی برای تسویه‌حساب با طرف مقابل شده و مشخص نیست که اگر این مسابقه با برتری یک تیم به پایان رسیده بود، امروز تیم بازنده چه واکنشی در قبال شکست خودش داشت.

پرسپولیسی‌ها که به خاطر دریافت گل در دقایق پایانی شرایط عصبی‌تری نسبت به تیم حریف دارند درخواست انتشار فایل صوتی داوران بازی و تیم VAR را داشته‌اند که اتفاقی کمتر دیده‌شده در سطح اول فوتبال دنیاست و در طرف مقابل آبی‌ها هم معتقدند که به‌جز پنالتی دقایق پایانی تیم داوری دو پنالتی دیگر هم به آن‌ها بدهکار است و این یعنی نه قرمزها و نه آبی‌ها هیچ‌کدام قصد پایان دادن به این حواشی را ندارند.

در فوتبال دنیا رقابت تیم‌های باشگاهی مطرح و پرطرفدار همیشه حساسیت زیادی را با خودش به همراه دارد؛ ولی به‌هرحال همه تیم‌ها به روح عدالت احترام زیادی می‌گذارند و کمتر دیده شده که تیم‌های مطرح دنیا مانند دو تیم تهرانی فوتبال ایران این‌طور به جان یکدیگر بیفتند؛ آن هم در شرایطی که مدعی اول قهرمانی در لیگ امسال سپاهانی است که در رقابت با دو تیم سرخابی شش امتیاز کامل را گرفته و به دور از هر حاشیه‌ای مشغول جمع‌کردن امتیازات خودش است؛ ولی بازی پرسپولیس و استقلال نه‌تنها ارزشی برای فوتبال باشگاهی ما ایجاد نکرده بلکه جنجال‌های آن حتی عملکرد فدراسیون فوتبال و کمیته داوران را هم زیر سؤال برده است.

در انتظار محرومیت

رفتار بازیکنان در درون زمین و البته تنش‌هایی که به سمت سکوها منتقل شد، بدون شک روز تلخی را برای فوتبال ایران رقم زد. بااین‌وجود گزارش ناظران و داوران حاضر در مسابقه پرسپولیس و استقلال تنظیم و به فدراسیون فوتبال ارسال شده است.

این گزارش‌ها با توجه به تعطیلی رسمی روز یکشنبه، امروز دوشنبه به کمیته انضباطی می‌رسد تا مسئولان بتوانند درباره آن تصمیم بگیرند.

جدا از گزارش‌هایی که نمایندگان فدراسیون و ناظران و داوران برای کمیته انضباطی ارسال کرده‌اند، این کمیته دو ناظر ویژه را هم روز پنجشنبه گذشته به ورزشگاه آزادی فرستاده بود تا اتفاقات را رصد کنند و آن‌ها نیز گزارش‌های جداگانه‌ای را تنظیم کرده‌اند و به‌احتمال‌زیاد به تعداد انگشتان یک دست و شاید هم بیشتر عوامل حاضر در این مسابقه با جرائم سنگین روبه‌رو خواهند شد.

قرار است اعضای کمیته انضباطی بعد از دریافت گزارش‌ها درباره اتفاقات به بحث و تبادل‌نظر بپردازند و درنهایت درباره اتفاقات تصمیم بگیرند. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد صدور حکم کمیته انضباطی درباره اتفاقات دربی 102 به هفته آینده موکول شود.

ایجاد ظرفیت برای VAR

مدت‌هاست که طرفداران فوتبال در ایران درخواست دارند تا برای اجرای هر چه بیشتر عدالت در فوتبال ایران امکان استفاده از کمک‌داور ویدئویی در همه بازی‌های لیگ برتر فراهم شود؛ اما تجربه دربی تهران نشان داد فوتبال ما برای رسیدن به مرزهای حرفه‌ای‌گری هنوز فرسنگ‌ها راه در پیش دارد.

هرچند وجود سیستم داور ویدئویی در فوتبال ایران اتفاق مبارکی است؛ اما دربی تهران نشان داد بازیکنان و داوران دانش و آگاهی کافی در این مورد ندارند؛ چراکه فرهنگ استفاده از VAR در ایران حداقل پنج سال از کشورهای همسایه و رقبای آسیایی عقب‌تر است.

ضمن اینکه در حال حاضر این سیستم فقط در یک ورزشگاه به کار گرفته شده است و قطعا تا زمانی که همه ورزشگاه‌ها به این سیستم مجهز شود، باید دوره‌های آموزشی برای مربیان، بازیکنان و حتی تماشاگران (از طریق رسانه‌ها) برگزار شود تا استفاده از کمک‌داور ویدئویی در بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

بدون شک دربی ۱۰۲ و حواشی به وجود آمده در خصوص VAR نمی‌تواند معیاری برای تعیین عملکرد آن باشد و این تنها یک نسخه آزمایشی بود و آنچه مهم است تداوم تکمیل آن در تمام دیدارهای ملی و لیگ برتری است تا نقص‌های آن برطرف شود و روح VAR که دستیابی به عدالت بیشتر در فوتبال است، محقق شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 16 =