مواضع و تحرکات صهیونیست‌ها در چارچوب جنگ غزه:

واکاوی چندعلامت سؤال بزرگ در بحبوحه جنگ غزه

آنچه در روزهای اخیر در میدان‌های جنگ غزه بیش‌ازهمه خودنمایی می‌کند، آشکارشدن شکاف‌های جدی میان روایت‌های ارائه‌شده از سوی مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس و جریان‌های رسانه‌ای متحد آن‌ها با واقعیت‌های میدانی جنگ غزه است.

تاریخ انتشار: 08:47 - سه شنبه 1402/09/28
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
واکاوی چندعلامت سؤال بزرگ در بحبوحه جنگ غزه

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیش از دوماه از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات «طوفان الاقصی» و متعاقبا آغاز حملات گسترده و همه‌جانبه صهیونیست‌ها به نوار غزه می‌گذرد؛ حملاتی که تاکنون منجر به شهادت بیش از 19هزار غیرنظامی ساکن نوار غزه شده است و متأسفانه بیش از 9هزار تن از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت فلسطین، بیش از 51هزار فلسطینی ساکن نوار غزه نیز درنتیجه حملات صهیونیست‌ها به منطقه مذکور، مجروح شده‌اند.

بااین‌همه، آنچه در روزهای اخیر در میدان‌های جنگ غزه بیش‌ازهمه خودنمایی می‌کند، آشکارشدن شکاف‌های جدی میان روایت‌های ارائه‌شده از سوی مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس و جریان‌های رسانه‌ای متحد آن‌ها با واقعیت‌های میدانی جنگ غزه است؛ معادله‌ای که در نوع خود نه‌تنها چالش‌های جدی را برای اعتبارِ متصور و ادعایی مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی برای خود و سازوکارهای تحت امرشان ایجاد کرده، بلکه خود از درپیش‌بودنِ آینده‌ای نه‌چندان روشن برای صهیونیست‌ها با محوریت جنگ غزه حکایت دارد.

ازاین‌رو «اصفهان زیبا» در گفت‌وگو با محمودرضا امینی، تحلیلگر امور بین‌الملل و مسائل راهبردی و مدیرمسئول و سردبیر خبرگزاری موج، به واکاوی چندعلامت سؤال مهم با محوریت مواضع و تحرکات صهیونیست‌ها در چارچوب جنگ غزه پرداخته است.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

به‌تازگی یکی از رؤسای سابق سازمان اطلاعاتی شاباکِ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال 12 این رژیم تأکید کرده که آنچه در میدان‌های جنگ غزه می‌گذرد، با آنچه مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جنگ مذکور انعکاس می‌دهند، تفاوت‌های قابل‌توجهی دارد. البته که پیش از او، رؤسای سابق سازمان جاسوسی موساد نیز موضع‌گیری‌های مشابهی را انجام داده‌اند. تحلیل شما از این جنس موضع‌گیری‌های چهره‌های ذی‌نفوذ اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی چیست؟

روند تحولات سیاسی و نظامی در اراضی اشغالی در مدت اخیر، گویای واقعیت‌های بی‌شماری است. در این راستا، شاهد حملات گسترده و کورِ صهیونیست‌ها به نوار غزه هستیم که هیچ هدفی جز کشتار مردم بی‌گناه و آسیب‌رساندن به زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ندارد.

این اقدام صهیونیست‌ها صرفا ماهیت پوچ ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر قدرت قابل‌توجه ارتش این رژیم را زیر سؤال برده و البته که انتقادات گسترده و بی‌سابقه بین‌المللی را نیز از این رژیم برانگیخته است.

بااین‌حال، واقعیت ماجرا این است که رژیم اشغالگر قدس در عرصه میدانی نتوانسته به دستاوردهای مشخصی علیه جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی دست یابد.

این مسئله به‌خودی‌خود، فشارهای قابل‌ملاحظه‌ای را علیه رژیم صهیونیستی و مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی آن تحریک و تحمیل کرده است.

از این منظر، اینکه می‌بینیم شکافی جدی میان مواضع اعلامی مقام‌های صهیونیست و واقعیت‌های میدانی جنگ غزه وجود دارد، تا حد زیادی ریشه در این مسئله دارد که اساسا نه تریبون‌های رسمی و نه رسانه‌های صهیونیستی، واقعیت‌های جنگ غزه را برای افکار عمومی خود و جهانیان تشریح نمی‌کنند.

در این چارچوب، با توجه به اینکه صهیونیست‌ها تنها یک‌طرف جنگ هستند و از موقعیت تعیین‌کننده‌ای نیز در بحبوحه جنگ غزه برخوردار نیستند، مدام با شوک‌های قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند که ادعاهای آن‌ها را زیر سؤال می‌برند و آبروریزی‌های بیشتری را برای این رژیم به همراه دارند.

نکته دیگر اینکه توجه داشته باشیم منازعات سیاسی در اراضی اشغالی نیز در شرایط فعلی به یک مؤلفه مهم در بحبوحه جنگ غزه تبدیل شده است؛ ازاین‌رو این مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا شمار قابل‌ملاحظه‌ای از مقام‌های سابق سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، مدام از دولت کنونی نتانیاهو و طیف افراطیون متحد او انتقاد می‌کنند و آن‌ها را عامل اصلی چالش‌ها و بحران‌های جاری رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنند؛ موضوعی که خود را در قالب اوج‌گیری انتقادات از دولت کنونی رژیم اشغالگر قدس به نمایش می‌گذارد و البته جو کلی منازعه و تنش در اراضی اشغالی را به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد؛ مسائلی که همه و همه، سطح تناقضات در اراضی اشغالی را افزایش داده‌اند و وضعیت نامساعدی را برای رژیم صهیونیستی رقم زده‌اند.

نیروهای گردان‌های قسام اخیرا در یک عملیات پیچیده توانستند تنها در یک‌شب، 10 نظامی صهیونیست را از پا درآورند. عملیاتی که شوکی جدی را به صهیونیست‌ها وارد کرد. درعین‌حال، تاکنون بیش از 500 تانک و خودروی زرهی صهیونیست‌ها در میدان‌های جنگ غزه نابود شده و ده ها راکت نیز همچنان به اراضی اشغالی شلیک می‌شوند. در این میان، برخی معتقدند که در ادامه راه، سناریوهای بدتری انتظار اسرائیل را می‌کشند و این رژیم باید منتظر غافلگیری‌های به‌مراتب بزرگ‌تری باشد. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌خوبی تا به اینجای کار توان اطلاعاتی و عملیاتی خود را علیه صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته‌اند. آن‌ها به نحوی هدفمند کارت‌های برنده خود را علیه رژیم صهیونیستی رو می‌کنند و سعی در واردکردن شوک‌های جدی به این رژیم دارند.

به نظر من مقاومت اسلامی فلسطین توانسته موازنه خوبی را در قالب جنگ غزه برقرار کند.

توجه داشته باشیم که تاکنون هیچ گزارشی درباره تلفات سنگین نظامیان گروه حماس منتشر نشده؛ این در حالی است که در روزهای گذشته بسیاری از محافل صهیونیستی به این نکته اشاره داشته‌اند که شمار کشته‌های صهیونیست‌ها به‌مراتب بیشتر از آن چیزی است که تریبون‌های رسمی رژیم اشغالگر قدس اعلام می‌کنند.

درواقع، تریبون‌های داخلی رژیم صهیونیستی هم روایت‌های مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی این رژیم را درمورد جنگ غزه باور ندارند.

همین موضوع نشان می‌دهد که ضربات مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی به‌قدری جدی و کاری بوده که صهیونیست‌ها راهی جز لاپوشانی واقعیت‌ها پیش روی خود نمی‌بینند. در این راستا، هم از حیث اطلاعاتی و هم عملیاتی، صهیونیست‌ها در یک ابهام راهبردی قرار دارند.

حال در این فضا، کاملا طبیعی است که صهیونیست‌ها انتظار داشته باشند در ادامه راه، شوک‌های به‌مراتب جدی‌تری به آن‌ها وارد شود؛ شوک‌هایی که می‌توانند بحران‌های به‌مراتب بزرگ‌تری را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کنند.

به‌تازگی تصاویری از اقدام نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در آب بستن به برخی تونل‌های حماس منتشر شده است. به نظر شما آیا این حرکت می‌تواند توان دفاعی جریان مقاومت فلسطین را به نحو چشمگیری تضعیف کند؟

از منظر تئوریک و روی کاغذ، اینکه اسرائیل بتواند تونل‌های حماس را کشف کند و آن‌ها را از کار بیندازد می‌تواند یک موفقیت برای ارتش این رژیم در نظر گرفته شود. بااین‌حال، چالش اصلی این است که در عرصه میدانی، چنین چیزی محقق نشده است.

توجه داشته باشیم که جنبش حماس برخی تونل‌ها و مسیرهای انحرافی را نیز طراحی کرده است. بدون تردید این جنبش پیش‌بینی‌های لازم را برای مقابله با شرایط کنونی در نظر گرفته است.

اخیرا نیز مقام‌های صهیونیست از کشف یک تونل به طول 4 کیلومتر در نوار غزه خبر دادند؛ این درحالی است که این تونل از مدت‌ها قبل از سوی صهیونیست‌ها هدف قرار گرفته بود و نظامیان صهیونیست نیز در آن به هیچ دستاوردی نرسیدند.

در کنار این مسئله، می‌بینیم که هنوز هم رزمندگان مقاومت فلسطین به نحوی فعال از تونل‌های زیرزمینی خود جهت حمله به مواضع صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند.

ازاین‌رو بین ادعاهای صهیونیست‌ها و آنچه در میدان عمل اتفاق می‌افتد، فاصله زیادی وجود دارد و حداقل صهیونیست‌ها تاکنون نشانه‌ای از اینکه توانسته باشند بر شبکه پیچیده و پیشرفته تونل‌های حماس مسلط شوند، از خود به نمایش نگذاشته‌اند.

البته که رسانه‌های غربی نیز در مدت اخیر به‌صراحت اذعان کرده‌اند که پیشرفته‌بودن شبکه تونلی حماس، بسیاری از مقام‌های صهیونیست و حتی دولت‌های غربی را هم شگفت‌زده کرده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 16 =