آغاز عملیات اجرایی تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی در سه فاز:

پل صاحب‌روضات تا خرداد ۱۴۰۳ احداث می‌شود

روز گذشته اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان، به همراه امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهری و دیگر معاونان این مجموعه به سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی آمدند تا روند اقدامات انجام‌شده در حلقه چهارم رینگ حفاظتی اصفهان را برای اصحاب رسانه روایت کنند.

تاریخ انتشار: 10:51 - چهارشنبه 1402/09/29
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
پل صاحب‌روضات تا خرداد ۱۴۰۳ احداث می‌شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان، به همراه امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهری و دیگر معاونان این مجموعه به سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی آمدند تا روند اقدامات انجام‌شده در حلقه چهارم رینگ حفاظتی اصفهان را برای اصحاب رسانه روایت کنند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان سخنانش را این‌گونه آغاز کرد: «هر حرکتی در شهرداری انجام می‌دهیم به بخش‌های دیگر شهرداری هم مرتبط می‌شود تا یک پروژه عمرانی به نتیجه برسد و در خدمت مردم قرار گیرد.»

کشاورزراد با تأکید بر اینکه اقدامات عمرانی سطح شهر باعث ایجاد انگیزه، دل‌گرمی، خدمت به مردم و امید به نظام می‌شود، خاطرنشان کرد: «هر حرکت عمرانی که در سطح شهر انجام می‌شود، نتیجه آن برای مردم بسیار ملموس و روشن است و همین موضوع باعث امیدواری مردم به نظام و کشور می‌شود.»

او اضافه کرد: «اصحاب رسانه تلاش می‌کنند مردم را از اقدامات عمرانی سطح شهر مطلع کنند تا شهروندان آگاه شوند که یک پروژه چه مراحلی را طی می‌کند تا به پایان برسد.»

معاون عمران شهری شهردار اصفهان، در این بخش گریزی زد به بودجه شهرداری و تصریح کرد: «بودجه شهرداری اصفهان در سال جاری به‌جز سازمان‌ها 20هزار میلیاردتومان بوده است. از این میزان در حدود 70درصد به پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای مربوط می‌شود که نزدیک به 14هزار میلیارد تومان است و از این مبلغ اجرای حدود چهارهزارونیم میلیارد تومان آن به همت معاونت عمران انجام می‌شود.»

کشاورزراد در تشریح صفر تا صد مراحل اجرای یک پروژه چنین گفت: «ایده یک پروژه با توجه به نیازهای مردم تعریف و در شورای برنامه‌ریزی شهرداری بررسی می‌شود و در صورتی‌ که محدودیتی برای اجرا نداشته باشد، در بخش بودجه تأمین اعتبار و برای بخش شورای سیاست‌گذاری شهرداری ارسال می‌شود.»

او با بیان اینکه این شورا درخصوص پروژه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و توسط بخش‌های مختلف و ذی‌ربط آن پروژه بررسی می‌شود، تصریح کرد: «در این مرحله فاز صفر و یک پروژه ایجاد شده است که برای سازمان طراحی ارسال و طرح‌ها مجدد بررسی می‌شود؛ سپس کمیته‌های فنی سازمان طراحی آن را بررسی می‌کنند و طرح به فاز دو راه می‌یابد و نقشه‌های اجرایی و برآورد آن تهیه می‌شود.»

او ادامه داد: «در این بخش پروژه از سازمان طراحی به معاونت عمران فرستاده می‌شود و حوزه معاونت عمران، بررسی‌های لازم طرح را در مرحله اول انجام می‌دهند و اگر پروژه مشکلی نداشته باشد تأمین اعتبار و اسناد مناقصه برای انتخاب پیمانکار مشخص می‌شود. در این مرحله ممکن است از سازمان‌های شهرداری مانند سازمان عمران، شرکت نیک‌اندیش یا سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری هم استفاده شود. در این مرحله پروژه به مناقصه گذاشته می‌شود و پیمانکار بخش خصوصی آن مشخص و پس از آن انعقاد قرارداد، زمین تحویل داده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. همچنین نظارت تا انتهای پروژه بر عهده سازمان عمران است. در هر پروژه‌ای شرکت برق، آب و گاز همراه ما هستند و اگر در پروژه‌ها ما را همراهی نکنند اجرای پروژه‌ها زمان‌بر خواهد شد.»

انعقاد ۲۲۰ قرارداد

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این بخش پروژه‌ها را به لحاظ آماری روایت کرد و گفت: «پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش چهارهزار و۳۰۰میلیارد تومان تا پایان آبان امسال اجرا و انعقاد۲۲۰ قرارداد در دستور کار قرار گرفته است. در هشت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ برای ۱۴۰پروژه، سال ۱۳۹۹، ۱۴۴ پروژه، سال ۱۴۰۰، ۱۱۴ پروژه، سال گذشته ۱۱۱ پروژه و امسال ۲۲۰ پروژه  پیمانکار انتخاب و به بستن قرارداد منجر شد.»

کشاورزراد در ادامه اشاره‌ای داشت به تأمین منابع مالی پروژه‌ها و در این خصوص اعلام کرد: «برای تأمین مالی ۲۲۰ پروژه بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه شده است. ۳۶۸ پروژه با هزینه چهارهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده که طراحی آن‌ها باید توسط سازمان طراحی انجام و سپس به معاونت عمران ابلاغ شود.»

او اضافه کرد: «تاکنون ۲۷۰ پروژه طراحی و برای ۲۲۰ پروژه قرارداد بسته شد. تعدادی سال‌های متمادی در بودجه شهرداری قرار می‌گرفت؛ اما اجرا نمی‌شد که در دوره ششم مدیریت شهری گره‌گشایی شد و این پروژه‌ها به منصه ظهور رسید.»

رینگ چهارم اصفهان، حلقه‌ای طلایی است که مشابه آن در کلان‌شهرهای کشور موجود نیست

روایت دو پروژه شاخص اواخر سال گذشته و ابتدای امسال در ادامه سخنان معاون عمران شهری شهردار اصفهان قرار گرفت.

کشاورزراد در این خصوص خاطرنشان کرد: «پروژه شهدای ورزشکار ورودی شهر دولت‌آباد با اعتباری بالغ‌بر ۱۳۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و پروژه مرحوم آشتیانی که در خیابان زینبیه ورودی شهر حبیب‌آباد واقع است، با اعتباری بالغ بر ۱۲۰میلیارد تومان اوایل امسال بهره‌برداری شد. این دو پروژه تسهیلگر تردد و عبور و مرور برای افرادی است که از شمال به جنوب و شرق شهر اصفهان در حرکت هستند.»

او سخنانش را پیوند زد به حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم شهر و دراین‌باره به مطالبی اشاره کرد: «این رینگ با طول ۷۸.۲ کیلومتر و عرض ۷۵ متر شامل دو محور تندرو با عرض ۲۰متر و دو محور کندرو با عرض ۱۱ متر و پیاده‌رو و فضای سبز با عرض ۷۸ متر است. در مسیر رینگ چهارم ۳۶ تقاطع و پل احداث شده است. ۴۸کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان قرار دارد و ۳۰کیلومتر آن در محدوده پنج شهر دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم است. این حلقه‌ای طلایی و کلان‌پروژه‌ای است که در سایر کلان‌شهرهای کشور ابعاد مشابه آن موجود نیست.»

آزادسازی دشوار رینگ چهارم در منطقه 15

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در ادامه اشاره‌ای هم داشت به مزایای احداث رینگ چهارم و در این خصوص اذعان کرد: «یکی از خواص این رینگ محدودکردن عبور و مرور خودروهای سنگین در محدوده شهر است؛ همچنین کاهش حجم ترافیک در رینگ سوم و مرکز شهر، کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان سفر برای افرادی که داخل محدوده شهر حرکت می‌کنند، سایر مزایای این رینگ محسوب می‌شود.»

کشاورزراد معتقد است: «کیلومتر چهار تا هشت در دوره گذشته مدیریت شهری به بهره‌برداری رسید و در این دوره بیشترین توجه بر کیلومتر صفر تا چهار، رینگ چهارم معطوف شد. کیلومتر صفر از تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی آغاز و تا ورودی شهر قهجاورستان ادامه دارد، کیلومتر ۸۷ مجدد به تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی منتهی می‌شود و در واقع به‌صورت یک حلقه نقطه آغاز و پایان به یکدیگر متصل می‌شوند. محدوده کیلومتر صفر تا چهار این رینگ، در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیشترین حجم مغازه و منزل واقع شده و آزادسازی آن بسیار دشوار و حدود ۵۰۰میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده به پایان برسد. این منطقه در محدوده محله‌های خاتون‌آباد، دهنو و چنگان قرار دارد.»

پیشرفت ۷۰درصدی پروژه

کشاورزراد گفت: «در حال حاضر عملیات عمرانی رینگ چهارم حدفاصل کیلومتر ۶۵ تا ۶۸ در محدوده منطقه 6 شهرداری فعال است و درصددیم تا پایان سال تعریض این سه کیلومتر انجام شود. در حال حاضر پروژه حدود ۷۰درصد پیشرفت دارد و امیدواریم در بودجه سال آینده تعریض کیلومتر ۶۸ که از پل اشکاوند به سمت شمال تا تقاطع غیرهمسطح سردار سلیمانی است در دستور کار قرار گیرد و تقاطع غیرهمسطح روشن‌دشت یا فخری‌زاده احداث شود. هزینه آزادسازی این بخش ۴۰۰میلیارد تومان است که اگر این اتفاق رخ دهد، مسیر بعد از سپاهان‌شهر تا کیلومتر هشت به‌طور کامل تعریض می‌شود.»

حفره‌هایی در اثر تأسیسات شهری و آسفالت معابر اصلی و فرعی شهر اصفهان ایجاد شده است که مردم از این معضل ناراضی هستند. کشاورزراد در این خصوص تصریح کرد: «برآورد هزینه اجرای آسفالت در کل شهر بالغ بر سه‌هزار میلیاردتومان و هزینه زیادی است؛ در حالی‌ که شهرداری با محدودیت بودجه مواجه است.»

استفاده از روش‌های نوین برای تولید آسفالت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان

ادامه صحبت‌های معاون عمران شهری شهردار اصفهان مربوط شد به آسفالت‌ریزی در شهر اصفهان و دراین‌باره گفت: «در سال ۱۳۹۹، ۱۶۲هزار تن آسفالت‌ریزی، سال ۱۴۰۰، ۱۸۳ هزار تن، سال گذشته ۲۰۰ هزار تن و هشت‌ماه نخست امسال ۲۱۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در سطح شهر اصفهان انجام شده است. بودجه آسفالت شامل روکش معابر اصلی و فرعی، درزگیری طراز، جایگزینی آسفالت و زیرسازی آسفالت می‌شود که سیاست حوزه معاونت عمران استفاده از آسفالت جایگزین است؛ همچنین استفاده از روش‌های نوین برای تولید آسفالت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این دوره مدیریت شهری بوده و تلاش شده است تا آسفالت با کیفیتی مطلوب و مرغوب و قیمتی مناسب تولید شود.»

به گفته کشاورزراد، «مصالحی که در سطح شهر و آسفالت استفاده می‌کنیم، آهکی و از بهترین نوع مصالح است؛ اما معایبی نیز دارد. هنگامی‌که وسایل نقلیه حرکت می‌کند، سطح آسفالت صیقلی می‌شود و موجب سرخوردن خودروها می‌شود؛ بنابراین حوزه معاونت حمل‌ونقل و پلیس مجبور به خراش این سطوح می‌شوند؛ از این‌رو تلاش می‌کنیم با استفاده از روش‌های نوین از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.»

نگهداری و تعمیرات 150 تقاطع غیرهمسطح و پل در سطح شهر به‌صورت شبانه

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در ادامه اشاره‌ای هم داشت به حوزه نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی در معاونت عمران شهرداری اصفهان و در این خصوص سخن گفت: «ابنیه فنی توسط حوزه عمران، سازمان خدمات شهری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نگهداری می‌شود تا پروژه بهره‌برداری شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد. نگهداری و تعمیرات پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح، درزهای انبساطی، نظافت روی پل‌ها و ناودان‌ها، پل‌های مکانیزه، ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها در حیطه وظایف این سازمان است.»

به بیان کشاورزراد «150 تقاطع غیرهمسطح و پل در سطح شهر وجود دارد که نگهداری و تعمیرات آن به‌صورت شبانه انجام می‌شود تا وقفه‌ای در خدمت‌رسانی رخ ندهد؛ همچنین ۲۵ پارکینگ در اختیار معاونت عمران است که نگهداری، تعمیرات و اطفای حریق آن‌ها به همت این مجموعه انجام می‌شود.»

او با بیان اینکه ۲۶ پل مکانیزه در اختیار معاونت عمران قرار دارد، ادامه داد: «11 پل از سال‌های پیش تحویل معاونت داده شده که تعمیرات کلی آن انجام شده است؛ البته زمانی که تحویل گرفتیم بیش از ۴۰درصد خاموشی داشتیم که در حال حاضر به کمتر از ۱۰درصد رسیده است؛ همچنین ۱۵ پل که توسط بخش خصوصی نگهداری می‌شد از انتهای سال گذشته به معاونت عمران تحویل داده شد. این ۱۵ پل اورهال می‌شود و با توجه به قطعات وارداتی پروسه‌ای زمان‌بر است؛ اما تا پایان سال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در ادامه درباره آسانسورهای سطح شهر سخن گفت و ادامه داد: «۸۱ آسانسور در سطح این شهر قرار دارد. تاکنون استانداردسازی ۵۰ درصد این مجموعه‌ها انجام شده و مابقی نیز در دست اقدام است.»

آغاز عملیات اجرایی تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی در سه فاز

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی از سال ۹۳ در بودجه شهرداری این کلان‌شهر قرار داشته اما عملیات اجرایی آن انجام نمی‌شده است، گفت: «بدون اینکه خدشه‌ای به وضع ترافیک موجود وارد شود، عملیات اجرایی این پروژه در سه فاز آغاز شد.»

کشاورزراد با بیان اینکه فاز نخست تعریض پروژه شهید خرازی حدفاصل پل مطهری تا قبل از پل آتشگاه، با یک ماه تأخیر به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: «فاز دوم در محدوده آتشگاه است که تعریض کامل انجام و در زمان مقرر به پایان رسید؛ اما با فاز سوم درگیر است. فاز سوم نیز شامل پل همسطحی میان خیابان‌های صاحب‌روضات و بهستان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در نظر داریم تا خرداد سال آینده به اتمام برسد.»

بیش از ۷۰درصد عملیات تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی زیر زمین است

در ادامه این نشست امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان، رینگ چهارم را ابرپروژه اصفهان تلقی کرد و گفت: «این ابرپروژه، حدفاصل کیلومتر صفر تا چهار حدود ۱۵۰۰ متر زیرگذر دارد. این زیرگذر از طریق پل‌هایی کندروها را به یکدیگر متصل می‌کند و اگر قرار بود دو بزرگ‌راه با عرض
۲۰ متر احداث شود، مشکلاتی در این محدوده ایجاد می‌شد.»

بیش از ۷۰ درصد عملیات تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی زیر زمین است؛ رحمتی به این موضوع اشاره و اذعان کرد: «فنداسیون دیوارهای این بزرگ‌راه بالاتر از سطح زمین است. نصب شمع‌های سازه‌نگهدار و خاک‌برداری در شب انجام می‌شود و این عملیات در معرض دید مردم قرار ندارد.»

به گفته او، در حوزه درون‌شهری تعداد پروژه‌های تعمیراتی بیشتر از پروژه‌های احداثی است: «پروژه رینگ چهارم، از کیلومتر صفر تا چهار و بخشی کیلومتر ۶۵ تا ۶۸ و بخشی از کیلومتر ۶۵.۱ و ۶۸.۲ در محدوده اشکاوند به سپاهان‌شهر است. در آن محدوده دوتعریض ۲۰ متری در شمال و جنوب انجام می‌شود که سال‌ها محل تخلیه نخاله ساختمانی بود. تعریض این محدوده ساده به‌نظر می‌رسد؛اما باید جمع‌آوری هزارتن نخاله ساختمانی و انتقال آن به گردنه زینل انجام شود. هشت دهانه پل با
۱۱کیلومتر حفاری در محدوده کیلومتر صفر تا چهار احداث شده است. اگر قرار بود این هشت پل بعد از آزادسازی اجرایی شود، در حال حاضر هنوز شروع نشده بود.»

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در ادامه اشاره‌ای داشت به احداث زیرگذر در محدوده متصل‌کننده روستای بهاران به محور رویان و در این خصوص تصریح کرد: «حدود هزار متر مسیر خاک‌برداری و آرماتوربندی پل انجام و چهار دهانه پل به همراه ۲۲۶ هزار مترمکعب خاک‌برداری و جایگزینی با مصالح مناسب انجام شده است. درواقع ۱۱۰هزار مترمکعب عمق‌برداری و ۱۱۶ مترمکعب ساخت انجام شده است.»

پروژه‌های تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی و رمپ پل امام خمینی در دستور کار سازمان عمران

رحمتی درباره تأخیر در بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌راه شهید خرازی، چنین گفت: «مشکل عمده‌ای که سال‌ها در بخش ورودی رمپ پل شهید مطهری با آن مواجه بودیم آب‌گرفتگی در این مکان بود که با اضافه‌شدن ۴۰ چاه سطحی، در دو مرحله بارش امسال مشکل آب‌گرفتگی به‌وجود نیامد.»

او تصریح کرد: «سازمان عمران به‌عنوان یک پیمانکار، پروژه‌هایی مانند تعریض بزرگ‌راه شهید خرازی و رمپ پل امام خمینی را در دستور کار قرار داده است. این بخش‌ها سال‌ها به‌دلیل حساسیت و دشواری روی زمین مانده بود.»

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان درباره همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان عمران افزود: «موضوع آب، یکی از مسائل مجموعه ماست و ما باید در پروژه‌های عمرانی در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. در این خصوص با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کردیم. همچنین استفاده از پساب برای مصارف فضای سبز در دستور کار ما قرار گرفته است.»

رحمتی ادامه داد: «در سازمان عمران شهرداری اصفهان درصددیم بخشی از آب مصرفی را برای تولید بتن با استفاده از تصفیه ثانویه به چرخه بازگردانیم.»

او با اشاره به اینکه حلقه حفاظتی شهر اصفهان یک ابرپروژه کم‌نظیر است، خاطرنشان کرد: «اصحاب رسانه می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق عملیات عمرانی ابرپروژه رینگ چهارم را برای مردم روایت کنند. اگر این ابرپروژه در داخل شهر بود، تمام شهر را درگیر می‌کرد؛ اما هم‌اکنون که در بخشی از شهر است، شاید آن‌قدرها عریض و طویل به چشم نیاید. هنوز احداث پروژه تمام نشده است و اگر همه مردم دست‌به‌دست هم دهند تا این پروژه به بهره‌برداری برسد، بار ترافیکی بخش‌های شمالی شهر کاهش پیدا می‌کند.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − شش =