نگاهی به تجربه متفاوت آمستردام در ایجاد بستر شهر هوشمند

مورد‌عجیب آمستردام اسمارت‌سیتی

شهر آمستردام تلاش کرده سایت پروژه آمستردام هوشمند، صرفا یک پایگاه اطلاع‌رسانی نباشد و تبدیل به یک پلتفرم هم برای اطلاع‌رسانی هم برای انجام بخشی از پروژه و هم ایجاد یک بستر برای همکاری عمومی شود.

تاریخ انتشار: 12:58 - پنجشنبه 1402/09/30
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
مورد‌عجیب آمستردام اسمارت‌سیتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ به شهر Amsterdam Smart City پلتفرم نوآوری برای دیدار، تعامل و همکاری افراد خوش آمدید.

این جمله‌ای‌ است که در ابتدای ثبت‌نام و ورود به سایت amsterdamsmartcity.com با آن روبه‌رو می‌شوید.

شهر آمستردام تلاش کرده سایت پروژه آمستردام هوشمند، صرفا یک پایگاه اطلاع‌رسانی نباشد و تبدیل به یک پلتفرم هم برای اطلاع‌رسانی هم برای انجام بخشی از پروژه و هم ایجاد یک بستر برای همکاری عمومی شود.

بیایید خیابان‌ها، محله‌ها و شهرهای بهتری ایجاد کنیم

شعار این وب‌سایت این است: بیایید خیابان‌ها، محله‌ها و شهرهای بهتری ایجاد کنیم.

هرچند آمستردام به علت قوانین درباره آزادی ماریجوانا بیشتر به شهر گل (از نوع مخدر) تبدیل شده تا پایتخت کشور گل‌ها و زیرساخت فرهنگی اصلی شهر بر پایه روابط آزاد جنسی بنا شده و جزو شهر‌هایی است که با جست‌و‌جوی اولیه درباره شهرهای توریستی، آن را در میان شهرهایی می‌یابید که در آن توریسم خدمات جنسی رواج دارد، اما در سال‌های اخیر تلاش کرده تا نام خود را در میان شهرهای هوشمند نیز قرار دهد.

در صفحه اول این وب‌سایت، چنین توضیحی برای این پلتفرم داده شده است: «شهر هوشمند آمستردام یک پلتفرم نوآوری باز است که متخصصان نوآوری را از دولت‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات علمی و سازمان‌های جامعه مدنی گرد هم می‌آورد تا شهر و منطقه آینده را شکل دهد. ما یک مکان ملاقات و فضای کاری (آنلاین) برای چالش‌ها و راه‌حل‌های شهری ارائه می‌دهیم. از طریق این انجمن آنلاین، متخصصان نوآوری به‌روز‌رسانی‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها، پروژه‌ها و رویدادهای شهر هوشمند خود را به اشتراک می‌گذارند.»

پس از ثبت‌نام از شما خواسته می‌شود موضوعاتی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید تا از آخرین به‌روزرسانی‌ها در آن موضوع مربوط به آمستردام هوشمند مطلع شوید.

این عنواین شامل چرخه‌های مصرفی (شامل ۱۱ زیرموضوع)، انرژی (شامل ۱۳ زیرموضوع)، حمل‌و‌نقل (شامل ۱۲ زیرموضوع)، شهروندی (شامل ۸ زیرموضوع)، شهر دیجیتال (شامل ۱۲ زیرموضوع)، آکادمی شهر هوشمند (شامل ۴ زیرموضوع) است.

تعداد این موضوعات و زیرموضوعات بسیار زیاد است؛ اما بخشی از موارد جالب آن‌ها عبارت است از: بازیافت، مد و لباس، مشارکت‌های مردمی (در هر کدام از موضوعات اصلی به صورت جداگانه)، هوای پاک، بلاکچین، اقتصاد مشارکتی، هوش مصنوعی، حریم خصوصی، سنسورها، الگوریتم‌ها، پهبادها، مدل‌های تجارت، غذا و … .

پس از آن علاوه بر خواندن پست‌هایی که سایر شهروندان در این زیرموضوعات منتشر کرده‌اند شما هم می‌توانید مطلب خود را در این وب‌سایت به عنوان یک خبر، رویداد، درخواست، فرصت، تجربه یا پروژه منتشر کنید تا سایر شهروندان و متخصصان از مطلب شما مطلع شوند.

در واقع این سایت مثل یک شبکه اجتماعی عمل می‌کند که می‌توانید در آن بخوانید و بنویسید و مشارکت کنید یا مشارکت بطلبید.

برای مثال در آخر این مطالب می‌توان یک پست از کاربری به نام Vasileios Milias یافت که خبر از پروژه‌ شخصی داده که در آن می‌توان محله‌های آمستردام را بر مبنای اینکه چقدر برای یک پیاده روی ۵ یا ۱۵ دقیقه‌ای امن و مناسب (از نظر دسترسی به خدمات و ترافیک و …) هستند در یک نقشه از شهر، با رنگ‌بندی‌های متفاوت مشاهده کرد.

پروژه شخصی و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته اما دیتاهای آن از دیتاهایی می‌آید که آمستردام به صورت آزاد و رایگان از جرائم، ترافیک و… محله‌های آمستردام منتشر کرده است.

البته با نگاه اولیه به نقشه متوجه می‌شوید که ظاهرا اکثر نقاط این شهر مکان مناسبی برای پیاده روی نیست.

مطلب دیگری که توسط یک کاربر عادی به نام Herman به صورت سریالی منتشر شده است، مطلبی درباره خودروهای خودران است که از نظر او این نوع خودروها در حال حاضر مناسب برای استفاده در آمستردام نیست و سعی داشت با آمار مختلف این نظر خود را در پست‌های متنوع توضیح دهد. او که از عکس پروفایلش مشخص است فرد مسنی است که قصد دارد تا خطر این نوع خودروها برای آمستردام را به گوش مردم و متخصصان برساند.

یکی از مشکلاتی که در این سایت ممکن است به وجود بیاید، همان مشکلی است که مشابهش در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. نوع حاد این مشکل را تشویش اذهان عمومی می‌شناسیم؛ ولی مدل کوچک‌ترش این است که یک فرد یا به عمد یا بر اساس برداشت اشتباه، افکار عمومی را به سمت نگرانی‌های بی‌مورد سوق دهد و جلوی بخشی از پیشرفت فرایند گرفته شود.

برای مثال سال‌ها مسئله آنتن‌های اپراتورهای تلفن همراه در ایران مسئله بود و بسیاری از اوقات خود شهروندان و ساکنان یک محله، جلوی نصب آنتن اپراتوری‌های همراه در آن محله را می‌گرفتند و دلیل آن شایعاتی بود که درمورد ضرر این دکل‌ها منتشر شده بود.

در این مطلب درباره خودروهای خودران نیز شاید با بررسی بیشتر متوجه شویم که مورد مشابهی است و مطالب منتشر‌شده توسط این شهروند پایه و اساس کافی ندارد و صرفا موجب تشویش اذهان شهروندان می‌شود.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در این سایت معرفی شده پروژه‌ای است که یک سازمان به نام Responsible Sensing Lab در حال انجام آن است. این سازمان در زمینه سنسورها با گفتمان مسئولیت‌پذیری در حال فعالیت است.

در واقع این سازمان به یک بخش داخلی از پروژه شهر هوشمند آمستردام تبدیل شده و عملا برای شهر آمستردام فعالیت
می‌کند.

هدف این سازمان این است که روی سنسورهایی کار کند که در آمستردام توسط حاکمیت یا شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با گفتمان حفظ حریم خصوصی و مسائل مربوط به جمع آوری داده؛ به عنوان مثال پروژه‌ای که اخیرا در حال کار روی آن است، مربوط به آیفون‌های تصویری و زنگ درهای دوربین‌دار است که بسیار متداول شده.

وجود چنین دوربین‌هایی و ضبط تصویر دغدغه‌ای است که شاید با نمونه‌هایی از آن در فضای مجازی برخورد کرده باشید. این شرکت در حال کار روی پروژه‌ای است که عملکرد این دستگاه‌ها را به‌گونه‌ای تغییر دهد که ضمن عدم تغییر کارکرد اصلی، حریم خصوصی سایر شهروندان نیز حفظ شود.

پروژه دیگری که در این وب‌سایت معرفی شده، پلتفرم EC-Link است؛ پروژه‌ای که در توصیف آن این‌چنین نوشته شده است ‌: «آیا مایل‌اید با دست‌اندرکاران و محققان محیط‌زیست شهری در چین ارتباط برقرار کنید و رویکردهای خود را در مورد حمل و نقل سبز، انرژی پاک، توسعه شهری، مدیریت آب و زباله، ساختمان‌های سبز و امور مالی شهرداری مبادله کنید؟

این پلتفرم شهرهایی را در سراسر اروپا و چین به هم پیوند می‌دهد و امکان تماس مستقیم با مبتکران را فراهم می‌کند. با کمک یک ابزار ترجمه یکپارچه، پست‌ها را می‌توان تنها با یک کلیک به چینی و انگلیسی ترجمه کرد. همچنین استفاده از این پلتفرم رایگان است.

پست دیگری که در این سایت یافت می‌شود، گزارشی از شکل‌گیری یک مرکز جدید کنترل ترافیک در جنوب شرقی آمستردام با رویکردی متفاوت است. مرکز تحقیقاتی OMC مرکز کنترل ترافیک جدیدی را راه‌اندازی کرده که دیگر در آن فقط به ترافیک کلاسیک جاده‌ای توجه نشود.

این مرکز توضیح داده با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به شیوه‌های حمل‌و‌نقل غیر از خودروهای شخصی مانند دوچرخه یا… برای تسهیل رفت‌و‌آمد، این شهر نیازمند آنالیز سایر ترافیک‌ها نیز هست؛ بنابر این در این مرکز قصد دارد جریان‌های ترافیکی متنوع‌تری را غیر از ترافیک خودروهای شخصی آنالیز کند.

فراخوان‌ها الزاما توسط روابط عمومی منتشر می‌شود؟

به غیر از پروژه‌ها، این وب‌سایت محل فراخوان‌ها نیز هست. فراخوان‌هایی که الزاما توسط روابط عمومی منتشر نمی‌شود؛ بلکه توسط مردم عادی یا مدیران یک بخش و با نام خودشان منتشر می‌شود.

برای مثال یک فراخوان توسط خانم Noor Veenhoven از مدیران برنامه‌های انرژی شهر آمستردام منتشر شده که در آن به دنبال دستگاهی می‌گردد تا کابل‌های زیرزمین را بدون حفاری بیابد.

 ادامه بخشی از متن این فراخوان بدین شرح است: «زمین پر از کابل‌ها، لوله‌ها و سایر چیزهاست، اما ما همیشه نمی‌دانیم دقیقا کجا قرار دارند. حفاری رایج‌ترین روش برای جست‌وجوی این موارد است، با این حال حفاری تأثیرات منفی زیادی دارد.

می‌تواند منجر به آسیب به اشیای موجود شود، علاوه بر آن حفاری زمان و هزینه نیاز دارد و اغلب برای محیط اطراف ناراحت‌کننده است. از این رو، اگر بتوانیم بدون نیاز به حفاری روش‌هایی برای مکان‌یابی این موارد پیدا کنیم، بسیار راحت خواهد بود. ما به دنبال استارتاپ‌ها، گروه‌های تحقیقاتی و مؤسسات دانشی هستیم که فناوری‌ای را توسعه داده یا می‌توانند توسعه دهند که می‌تواند موارد زیرزمینی را بدون حفاری اسکن، شناسایی یا حس کند.»

توجه به نفش شهروندان برای پیشرفت شهر

جالب اینجاست که خانم Noor ایمیل شخصی خود را برای این کار ارائه داده است.

البته باید دید این کار چقدر صحیح است؛ زیرا حد اقل در نگاه اولیه چنین چیزی ممکن است شائبه ایجاد رانت را نیز افزایش دهد. هرچند می‌تواند به استارتاپ‌های کوچک‌تر هم امکان دیده شدن بدهد، اما باید درنظر گرفت که فراخوان‌های تجاری نیازمند شفافیت بیشتری هستند.

پروژه‌ها و فرصت‌ها و رویدادها و… وب‌سایت amsterdamsmartcity.com تمامی ندارد.

حدود ۳۰ شرکت و سازمان که در حوزه شهر هوشمند درحال همکاری هستند، به شکل شفاف در این وب‌سایت مشخص شده است. هر شرکت و سازمان دیگری که تمایل داشته باشد می‌تواند در این وب‌سایت اطلاعیه‌های خود را ثبت کند یا به دنبال فرصت‌های تجاری بگردد.

آنچه به نظر این وب‌سایت را کارآمد کرده این است که علاوه بر اشخاص حقیقی، خود این سازمان‌ها در این وب‌سایت حضور فعال دارند. همچنین مردم آزادانه می‌توانند نظر خود را درباره مطالب منتشر‌شده در زیر پست‌ها درج کنند.

در واقع این وب‌سایت به جای ایجاد یک خروجی خبری روابط عمومی مانند را برای شهرداری آمستردام ایجاد کند، یک پلتفرم همگانی و یک شبکه اجتماعی را تشکیل داده تا سرعت پروژه شهر هوشمند آمستردام بیشتر و شفافیت جدی‌تر جلو رود و بخشی از بروکراسی‌های معمول کنار گذاشته شود؛ زیرا مسئله بروکراسی اداری از مسائلی است که همچنان شهروندان اروپای شمالی از جمله آمستردام با آن درگیرهستند و بسیاری از قوانین اداری را غیر ضروری می‌دانند.

این وب‌سایت تخصصی، سازمان‌ها و شهروندان عادی را یکجا جمع می‌کند تا پروژه شهر هوشمند آمستردام با مشارکت مردمی همراه شود و سایر شهروندان نیز در این پیشرفت برای خود نقشی قائل شوند.

البته باید دقت داشت مسیر توسعه آمستردام موجب شده این شهر کم‌کم به یک شهر گران با مالیات بالا در اروپا تبدیل شود. این مدل توسعه اگر با اختلاف طبقاتی همراه شود به وضعیتی خواهد رسید که تمام موهبات پیشرفت‌های شهر را از بین خواهد برد و مسئله امنیت را به مانند آنچه در شهرهای گران آمریکا رخ داده است، تهدید خواهد کرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + دوازده =