قاتلان خاموش شناسایی می‌شوند؟

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری تشریح برنامه‌های انجام‌شده درخصوص این پویش، از سهم 25درصدی علوم پزشکی در حوزه سلامت مردم گفت و هدف از اجرای این پویش را آگاهی‌دادن به مردم از دو قاتل خاموش، یعنی فشارخون و دیابت، شناسایی افراد بیمار و کنترل بیماری بیماران دانست.

قاتلان خاموش شناسایی می‌شوند؟ - اصفهان زیبا

به گزارش اصفهان زیبا؛ پویش ملی سلامت تصمیمی است که وزارت بهداشت برای شناسایی مبتلایان گمنام فشارخون و دیابت اجرا کرده که از 20 آذرماه کلید زده شد و قرار است تا 15 دی‌ماه به‌صورت گسترده در شهرهای زیر 20هزار نفر و روستاها انجام شود.

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری تشریح برنامه‌های انجام‌شده درخصوص این پویش، از سهم 25درصدی علوم پزشکی در حوزه سلامت مردم گفت و هدف از اجرای این پویش را آگاهی‌دادن به مردم از دو قاتل خاموش، یعنی فشارخون و دیابت، شناسایی افراد بیمار و کنترل بیماری بیماران دانست.

شیرانی بر سهم علوم پزشکی تأکید کرد و به سهم سایر ارگان‌ها و مردم برای فراهم‌کردن سهم سلامتی و برطرف‌کردن مشکلاتی مثل آلودگی هوا، ایمنی خودرو، تصادفات رانندگی و ناایمنی ساختمان‌ها اشاره داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیشگیری را مقدم به درمان دانست و تأکید کرد که پیشگیری هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری در همه ابعاد دارد. او سه عامل مرگ‌ومیر در استان را بیماری قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان نامید و اجرای نظام ادغام آموزش و سلامت را باعث افزایش ده‌ساله عمر به ایرانی‌ها و بالارفتن امید به زندگی در ایران اعلام کرد.

70درصد جمعیت شهرها شامل پویش می‌شوند

حمید گله‌داری، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان که متولی برگزاری پویش در خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت است، گروه هدف این پویش را تمام افراد بالای 18 سال و مادران باردار در همه مقاطع سنی عنوان کرد.

طبق گفته او، حدود چهار میلیون نفر بر اساس سامانه سیب باید پویش بشوند و در این آمار اتباع هم دیده شده‌اند. در شهرهای زیر 20هزار نفر 900 هزار نفر شامل این طرح می‌شوند و در شهرهای خوانسار، گلپایگان و شهرضا 100درصد افراد غربالگری و مابقی شهرها 70درصد مشمول پویش می‌شوند.

گله‌داری آخرین آمار اجرای پویش را این‌چنین اعلام کرد: تا این لحظه از شروع طرح 890هزار نفر غربالگری شده‌اند و حدود 23.5درصد از جمعیت هدف که حدود دومیلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است، بررسی شده‌اند.

از این تعداد 25 هزار نفر و 23درصد مشکوک به فشارخون و هشت هزار و 553 نفر و یک درصد به دیابت مبتلا بودند. افراد پری‌دیابت و مشکوک به دیابت نیز 81هزار و 600 نفر و 10درصد هستند و 20درصد سابقه فشارخون داشتند. بنا به گفته او، شناسایی افراد مشکوک بسیار مهم است؛ چون این افراد از احتمال مبتلاشدن به دیابت خبر ندارند.

او گفت: در استان اصفهان هزار واحد شامل خانه بهداشت و مرکز سلامت مسئول اجرای پویش هستند و البته این طرح برای کارکنان ادارات و صنایع و کارکنان علوم پزشکی هم اجرا خواهد شد و 271 نفر هم به‌صورت سیار غربالگری شدند.

او با اشاره به اینکه به دلیل انبوه شرکت‌کنندگان امکان نمونه‌گیری آزمایشگاهی برای تست قند خون وجود نداشت، گفت: برای آسوده‌کردن روش غربالگری تصمیم به خرید دستگاه تست قند خون گرفتیم ویکی از بهترین دستگاه‌ها برای بالابردن کیفیت غربالگری و دقت در انجام تست‌ها خریداری شد و 1.5 میلیون دستگاه خریداری شد و در اختیار مراکز قرار گرفت.

گله‌داری البته با اشاره به تلاش برای اطلاع‌رسانی وسیع در خصوص پویش و آگاه‌کردن مردم برای استقبال از این پویش و شرکت در غربالگری اضافه کرد: ما تلاش کردیم از طریق پیامک، رسانه‌ها، مدارس اطلاع‌رسانی کنیم؛ اما طی یک مطالعه متوجه شدیم از یک جمعیت هزارنفری 43درصد از طرح مطلع نشدند و این نقطه‌ضعف بوده است.

اعتبارات ما بسیار محدود است

باآنکه گله‌داری از آمار کمتر از 30درصدی حضور شهرنشین‌ها در طرح پویش ملی سلامت خبر داد و از رسانه‌ها درخواست داشت تا مرکز بهداشت را برای اطلاع‌رسانی همراهی کنند، درجواب پرسش خبرنگار «اصفهان زیبا» در خصوص میزان امکانات و توان مرکز بهداشت برای استقبال حداکثری شهروندان از این پویش گفت: ما با تمام امکانات به میدان آمدیم؛ اما اعتبارات ما در حوزه بهداشت و پیشگیری جوابگو نیست و برای این مشکلات جلسات متعدد برگزار کردیم.

تعداد مراقبان و کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت باید برای هر 1500 نفر یک نفر باشد؛ اما این درحال حاضر برای هر سه‌هزار و 500 نفر یک نفر است و برای هر سه‌هزار نفر یک پزشک باید باشد که در حال حاضر 20 هزار نفر هستند.

او تأکید کرد که نیروی بهورز در خانه‌های بهداشت تکمیل شده است و برای کاهش نیرو امسال 80 نیرو در حال آموزش هستند و برای سال آینده 120 نیرو آموزش خواهند دید.

رئیس مرکز بهداشت استان با تأکید بر اینکه در حوزه نیروی انسانی و مالی بحث‌های جدی وجود دارد و اعتبارات بسیار محدود است، گفت: موافقم که با کمبود نیرو در مراکز بهداشت مواجهیم و مردم معطل می‌شوند؛ اما سعی می‌کنیم در بودجه سال آینده اعتبارات مناسبی دریافت کنیم.

او در خصوص راه‌اندازی مراکز جدید در شهر اصفهان گفت: در اصفهان مشکلات جدی داریم. هشت پروژه قرار بوده شروع به کار کند که مشکلاتی داشته که ان‌شاءالله به‌زودی شروع می‌شود و 120 پروژه بهداشتی در حال انجام است و 30 پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.