هزینه زیاد اقلام بهداشتی باعث‌شده تا افراد دارای معلولیت با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو شوند

گرانی معلولان را زمین‌گیر کرده است

دردسرها و مشکلات افراد دارای معلولیت یکی‌دوتا نیست و این افراد، هر روز درگیر مسائل جدیدی می‌شوند؛ مثل گرانی چشمگیر اقلام بهداشتی که اگرچه همه افراد در یکی‌دو سال گذشته با آن مواجه شده‌اند؛ اما برخی از افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی به دلیل استفاده روزانه و مدام این اقلام، این گرانی‌ها را بیشتر احساس می‌کنند و از پس خرید آن برنمی‌آیند.

تاریخ انتشار: 08:45 - دوشنبه 1402/10/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرانی معلولان را زمین‌گیر کرده است

به گزارش اصفهان زیبا؛ دردسرها و مشکلات افراد دارای معلولیت یکی‌دوتا نیست و این افراد، هر روز درگیر مسائل جدیدی می‌شوند؛ مثل گرانی چشمگیر اقلام بهداشتی که اگرچه همه افراد در یکی‌دو سال گذشته با آن مواجه شده‌اند؛ اما برخی از افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی به دلیل استفاده روزانه و مدام این اقلام، این گرانی‌ها را بیشتر احساس می‌کنند و از پس خرید آن برنمی‌آیند.

کمک‌هزینه‌ای هم که بهزیستی به این افراد پرداخت می‌کند، دردی از دردهایشان دوا نمی‌کند.

گرانی اقلام بهداشتی و نیاز روزمره معلولان و عدم توانایی آن‌ها در تأمین این مواد، چندی پیش باعث شد تا کمپین معلولان نیز به این موضوع اعتراض کند؛ چراکه این اتفاق باعث می‌شود تا برخی از معلولان حتی برای قضای حاجت نیز با مشکل روبه‌رو شوند.

گشتی در قیمت‌ها و یک جست‌وجوی کوتاه اینترنتی به‌خوبی این مسئله را تأیید می‌کند؛ برای مثال، قیمت سوندفولی 55هزار تومان، نلاتن شش‌هزار و 800 تومان، پوشینه 14عددی 314هزار تومان است که به این لیست باید هزینه زیرانداز بهداشتی، دست‌کش یک‌بارمصرف و گاز غیراستریل، چسب‌کاغذی و ژل ضدعفونی و… را هم اضافه کرد.

به‌طور میانگین شاید بتوان گفت یک معلول روزانه حداقل 200هزار تومان باید صرف خرید اقلام بهداشتی خود کند؛ یعنی حدود شش‌میلیون تومان در ماه.

پرداخت کمک‌ هزینه خرید اقلام بهداشتی

در این میان، اما به‌تازگی فاطمه عباسی، معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها از افزایش کمک‌هزینه اقلام بهداشتی خبر داد؛ آنجا  که گفت: «تا قبل از تیرماه کمک‌هزینه برای افراد معلول دارای شرایط ۳۰۰هزار تومان بود که اکنون به ۶۰۰هزار تومان رسیده است. این کمک‌هزینه برای افراد دارای معلولیت جسمی شدید و خیلی شدید، افراد دارای ضایعه نخاعی و افراد دارای بیماری‌های پوستی است که به‌طور مستمر باید از لوازم بهداشتی استفاده کنند.»

به گفته او، این افراد مشکلاتی مانند عدم‌کنترل دفع ادرار و مدفوع دارند یا چندمعلولیتی هستند؛ به طورمثال معلولیت حرکتی به همراه معلولیت شناختی و رشد دارند یا مثلا دارای بیماری روانی مزمن هستند؛ همچنین خانواده‌هایی که دو یا چند فرد معلول در خانه نگهداری می‌کنند و توسط کمیته تشخیص معلولیت تأیید شوند، کمک‌هزینه اقلام بهداشتی را دریافت می‌کنند و دیگر شدت معلولیت درنظر گرفته نمی‌شود؛ همچنین برای افراد کم‌درآمد و متوسط دهک‌های پایین نیز کمک‌هزینه اقلام بهداشتی پرداخت می‌شود.

افراد دارای معلولیت که ظاهراً پردرآمد هستند اما شرایط خاص داشته باشند با تشخیص کمیته تشخیص معلولیت، شامل حال دریافت کمک‌هزینه اقلام بهداشتی می‌شوند.

حدود ۱۵۱هزار نفر از کمک‌هزینه لوازم بهداشتی استفاده می‌کنند و در این زمینه پشت‌نوبتی نداریم. اگرچه او از تخصیص کمک‌هزینه به معلولان صحبت می‌کند؛ اما به گفته محمد عزت‌ور، معلول جسمی‌حرکتی به «اصفهان زیبا» مخارج معلولان به‌قدری سرسام‌آور است که این کمک‌هزینه چندان نمی‌تواند دردی از دردهای آن‌ها را دوا کند: «معلولانی که دچار آسیب نخاعی هستند، روزانه باید از وسایل بهداشتی استفاده کنند که نبود آن‌ها زندگی‌شان را مختل می‌کند؛ درحالی‌که این وسایل اکنون با قیمت بالایی عرضه می‌شود و افراد دارای معلولیت چاره‌ای ندارند جز اینکه مخارج دیگر خود را حذف کنند تا بتوانند وسایل موردنیازشان را تهیه کنند. هزینه‌های آن‌ها واقعا سرسام‌آور است.»

قیمت‌های سرسام‌آور و صدمه‌دیدن معلولان

گرانی‌ها پایانی ندارند و هر روز قیمت‌های جدید اقلام بهداشتی تعجب‌ها را در پی دارد. به گفته این فعال حوزه معلولان، متأسفانه قیمت این اقلام مدام متغیر است و افزایش می‌یابد و کمک‌هزینه‌ای هم که بهزیستی به آن‌ها پرداخت می‌کند، نمی‌تواند جوابگوی نیازهای آن‌ها باشد و شاید اصلا کفاف خرید یک بسته پوشینه را هم به آن‌ها ندهد.

آن‌ها ناچار به تحمل فشارهای روحی و روانی هستند. عزت آور می‌گوید: «اگرچه همه مردم گرانی‌ها را تحمل می‌کنند؛ اما افراد دارای معلولیت به خاطر استفاده مستمر از اقلام بهداشتی، بیشتر از این گرانی‌ها آسیب می‌بینند؛ بنابراین این افراد نیازمند توجه بیشتر هستند.

متأسفانه قانون حمایت از معلولان هم که در سال 1397 مصوب شد، هنوز اجرا نشده و برخی از دستگاه‌ها در انجام وظایف خود همچنان کوتاهی می‌کنند.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − یک =