برای احیای بافت‌های تاریخی تردید نکنیم

توجه مدیریت شهری دوره ششم به بافت تاریخی در اصفهان بسیار حائز اهمیت است؛ تا جایی که در سازمان نوسازی و بهسازی جلساتی با همین مبنا و برای تبادل اندیشه ها و افکار با صاحب‌نظران کلان‌شهرها در زمینه احیا و نوسازی بافت‌های تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 09:00 - سه شنبه 1402/10/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای احیای بافت‌های تاریخی تردید نکنیم

به گزارش اصفهان زیبا؛ توجه مدیریت شهری دوره ششم به بافت تاریخی در اصفهان بسیار حائز اهمیت است؛ تا جایی که در سازمان نوسازی و بهسازی جلساتی با همین مبنا و برای تبادل اندیشه ها و افکار با صاحب‌نظران کلان‌شهرها در زمینه احیا و نوسازی بافت‌های تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

اصفهان با تمدن هفت‌هزارساله‌ای که دارد، از میراث ارزشمندی برخوردار است که زبانزد مردمان دنیاست؛  چنانکه در اغلب کوچه‌پس‌کوچه‌های مناطق پانزده‌گانه اصفهان  رگه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی به چشم می‌خورد که نیازمند توجه و بهسازی است.

علاوه بر آثار تاریخی اصفهان، ۲۳۷ پهنه بافت فرسوده در ۹۹ محله وجود دارد که معادل ۱۲درصد از مساحت کل شهر را تشکیل داده است.

در این بافت علاوه بر نفوذناپذیری و ناپایداری، ریزدانگی بناهای فرسوده نیز چهره شهر را مخدوش کرده است. در حال حاضر مدیریت شهری و میراث دست به دست هم داده‌اند تا با قوت بافت‌های تاریخی شهر را احیا کنند.

در همین زمینه دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و حسین جعفری، مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، با حضور در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» موضوعاتی را در خصوص احیای بافت تاریخی و فرسوده در اصفهان مطرح کردند.

شهردار اصفهان ابتدای کلامش را با این جمله آغاز کرد که شهرداری به‌تنهایی قادر به نگهداشت شهر، به‌ویژه نگهداری از امانت‌هایی همچون بافت تاریخی به‌عنوان گوهری گران‌بها نیست و باید با کمک مردم این مأموریت را به نحو احسن انجام دهیم. قاسم‌زاده تصریح کرد: امیدوارم به‌عنوان مسئول، گوش شنوای خوبی نسبت به حرف‌های شهروندان داشته باشم. البته علاقه‌مند هستم گام به گام با  کارشناسان یا مردمی که زاویه دید متفاوتی دارند، حرکت کنم.

او با تأکید بر اینکه احیایی که بتواند برای زندگی امروز جذاب باشد بسیار حائز اهمیت است، گفت: این کلیدواژه‌ها ارزشمند است و به اعتقاد من، این نکته ظریف باید مدنظر قرار گیرد. شهردار اصفهان تصریح کرد: گاهی احیای برخی از بافت‌های تاریخی استعداد و ظرفیتی را که بتواند در چرخه امروز قرار بگیرد، ندارد.

تجربه نشان داده است اگر بافت به‌گونه‌ای احیا شود که زندگی در آن جاری شود، امکان بقا و دوام و ارتباط و تعامل آن بیشتر خواهد بود. قاسم زاده معتقد است، احیای بافت تاریخی به‌تنهایی از عهده شهرداری خارج است.

او در این خصوص اذعان کرد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله میراث فرهنگی و راه و شهرسازی، همچنین شهروندان باید برای احیای بافت تاریخی کمک کنند. لزوم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در بافت‌های تاریخی نیز باید مدنظر قرار گیرد تا حرکت به سوی احیای محورهای تاریخی را ادامه دهیم.

 لزوم ورود همه دستگاه‌ها برای احیای بافت‌های تاریخی در اصفهان

بخش دوم سخنان شهردار اصفهان منتهی شد به احیای گذر حاج‌آقا نورالله نجفی که در این دوره مدیریت شهری به منصه ظهور نشسته است.

قاسم زاده با اشاره به اینکه به‌تازگی محور حاج‌آقا نورالله نجفی احیا شد و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گرفت، گفت: برای من به‌عنوان شهردار، این اقدام کاری ارزشمند است؛ اما دلیل اینکه چرا سایر دستگاه‌ها ورود نکردند، تنها نبود منابع مالی مورد نیاز نیست، بلکه دلیل پنهانی نیز دارد؛ زیرا آن‌قدر این موضوع را حساس کرده‌ایم که با توجه به حساسیت این بافت‌ها، دستگاه‌های دیگر جرئتی برای اقدام در آن ندارند.

قاسم‌زاده  معتقد است، همه دستگاه‌ها برای احیای بافت‌های تاریخی باید وارد عمل شوند.

او خاطرنشان کرد: اگر شهروندان سری به بافت پشت مسجد جامع یا مسجد شیخ لطف‌الله بزنند، می‌بینند که از بس برای احیای این بافت‌ها و انجام اقدامات لازم ترسیدیم و پرهیز کردیم، گذر زمان، اتفاقات جوی و تخریب‌های عمدی و غیرعمدی، یکی‌یکی سرمایه‌ها را از ما می‌گیرد؛ اما همچنان دچار تردید هستیم؛ در حالی که نخ تسبیح باید همه دستگاه‌ها را دور هم جمع کند تا مسئله یک بار برای همیشه حل شود.

تأکید شهردار اصفهان در ادامه بر روی این موضوع چرخید که مسئولان و مردم باید بافت تاریخی را بشناسند. او در این زمینه بیان کرد: اگر قدر و قیمت داشته‌هایمان را ندانیم، به فکر حفظ و حراست از آن نخواهیم بود؛ بنابراین باید از متخصصان برای حفظ و احیای بافت تاریخی با احصای این بافت‌ها و تهیه اطلاعات و آماربرداری کمک بگیریم.

 طرح بازنگری اصفهان پاسخگوی نیاز بافت تاریخی نبوده است

در ادامه این برنامه مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان پشت میکروفن قرار گرفت تا راوی ملزومات اجرای احیای بافت تاریخی و فرسوده در شهر اصفهان باشد.

حسین جعفری گفت: مدیریت استان و شهرداری باید تلاش کنند که دستگاه‌ها در حوزه بافت‌های تاریخی و فرسوده وارد شوند و مردم نیز با آن‌ها همراه باشند.

او اضافه کرد: یک مدیریت واحد باید به این موضوع بپردازد و به این امر توجه کند؛ زیرا جای آن در احیای بافت‌های تاریخی خالی است. مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه واقعیت این است که بافت تاریخی بسیار ارزشمند است اما مجموعه این بافت‌ها به لحاظ کالبدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشکلات زیادی دارد، تصریح کرد: برنامه‌های بسیاری برای احیای بافت‌های تاریخی اصفهان اجرا شده؛ اما هنوز کافی نیست و این دغدغه سال‌های زیاد وجود داشته است.

می‌توان اذعان کرد که طرح بازنگری اصفهان پاسخگوی نیاز بافت تاریخی نبوده است. جعفری با اشاره به اینکه بسیاری از دست‌اندرکاران به‌صورت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: باید به احیا و نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی و فرسوده توجه و یک‌بار برای همیشه تعریف درستی از بافت تاریخی و محدوده بافت تاریخی ارائه کنیم و تمام دست‌اندرکاران برای احیای بافت تاریخی بسیج شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × پنج =