طنازی بزرگان در «فرهنگ گفته‌های طنزآمیز»

بدون شک، معرفی کتابی که علاوه بر یک فرهنگ جالب، به شکل موضوعی و دسته‌بندی‌شده تنظیم و تدوین شده و سخنان طنز بزرگان را در بر گرفته، برای گروه زیادی ازمخاطبان خواندنی و قابل توجه است و هر فردی را به سمت‌وسوی خواندن آن وسوسه می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:27 - چهارشنبه 1402/10/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
طنازی بزرگان در «فرهنگ گفته‌های طنزآمیز»

به گزارش اصفهان زیبا؛ بدون شک، معرفی کتابی که علاوه بر یک فرهنگ جالب، به شکل موضوعی و دسته‌بندی‌شده تنظیم و تدوین شده و سخنان طنز بزرگان را در بر گرفته، برای گروه زیادی ازمخاطبان خواندنی و قابل توجه است و هر فردی را به سمت‌وسوی خواندن آن وسوسه می‌کند.

اگر آن دورانی را که پیام‌رسان‌هایی مثل «وایبر» و کمی هم «لاین» گل کرده بودند به خاطر داشته و مرور کنیم، گروه‌های خانوادگی و دوستانه‌ای را به‌خاطر می‌آوریم که پر بودند از سخنان بزرگان، سخنانی از پروفسور حسابی، حسین پناهی، کوروش کبیر و… که در خیلی از موارد هم درست نبود؛  اما کاربران به آن‌ها علاقه داشتند؛ چون یک جمله جالب و خوش‌محتوا را با بیانی ساده و کوتاه و البته از زبان یک انسان شناخته شده نقل می‌کرد؛ اما یک اشکال اساسی به آن پیام‌های وایبری وارد بود.

غیر از اینکه اصالت آن سخنان انتسابی مشخص نبود، هیچ سیری هم در کار نبود و هر کس جایی جمله جالبی می‌دید، در گروه‌ها کپی می‌کرد و به‌راحتی به خورد بقیه می‌داد!

رفع هر دو نقطه‌ضعف

کتاب «فرهنگ گفته‌های طنزآمیز» که نشر «فرهنگ معاصر» منتشر کرده و رضی هیرمندی به رشته تحریر درآورده، هر دو نقطه‌ضعف را برطرف کرده است؛ یعنی هم جمله‌ها قطعا درست هستند، هم کتاب یک سیر دقیق دارد و براساس حروف الفبا از «آدم‌ها، آزادی، آموزش، آواز، ادب و ازدواج گرفته تا همسایه، هنر و هوا» جمله‌هایی را نقل کرده است که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، علاوه بر شیرین‌بودن، به مخاطب و خواننده کمک می‌کنند از زاویه‌دید آدم‌های مختلف، راجع به آن موضوع بخواند، فکر کند و تصمیم بگیرد.

البته هر مخاطبی حین خواندن سخن بزرگان حتی در منابع معتبری مثل این کتاب باید حواسش به این موضوع باشد که زندگی از جنس فرمول ثابت نیست که به‌راحتی و براساس یکی دو جمله بتوانیم راجع به یک موضوع تصمیم بگیریم.

فرهنگ هر جامعه، شرایط محیطی و تفاوت‌های انسان‌ها با هم می‌تواند باعث شود گاهی فرمول یک انسان بزرگ در تاریخ هم برای ما صدق نکند؛ درضمن جمله‌های بزرگان در این کتاب طنز هستند؛ اما نه آن طنزی که بخوانید و بخندید؛ بلکه از آن جنسی که پوزخندی بزنید و به فکر فرو بروید.

کتابی برای آخرشب‌ها

این کتاب خوراک مطالعه در مواقع خستگی، به‌خصوص آخر شب‌های بلند زمستان است؛ زمانی‌که دوست دارید کمی مطالعه کنید، اما شاید حوصله خواندن یک کتاب سنگین را ندارید و ترجیح می‌دهید کتابی را بخوانید که هر لحظه خسته شدید، بتوانید کنار بگذارید و اگر هم سیری دارد، با این نوع مطالعه، سیرش  لطمه نبیند.

این ویژگی جالب کتاب است؛ چون پر است از جمله‌های جالب اما کوتاه که خسته‌کننده نیستند و چنان مستقل از هم هستند که هر لحظه می‌توان خواندنشان را متوقف کرد.

از طرفی، کتاب ضمن نگارش جمله انگلیسی، برگردان روان فارسی‌اش را هم نقل کرده که این موضوع به یادگیری بهتر زبان هم کمک می‌کند. راستی اگر خاطرتان باشد، در «خندوانه» رامبد جوان بارها این کتاب را به مهمانانش هدیه داد.

کتاب حاضر شامل ۱۳۷۱ عبارت طنز یا جمله‌های ترجمه شده از منابع مشابه در زبان انگلیسی است که هیرمندی در پیشگفتار به دو منبع فرهنگ گفته‌های طنزآمیز آکسفورد و فرهنگ گفته‌های طنزآمیز پنگوئن (مطالب کتاب برگرفته از آن‌هاست)، اشاره کرده است.

کوتاه از کتاب

فکر بعضی آدم‌ها مثل سیمان است؛ قره‌قاتی و همیشه ثابت.

تجربه شانه‌ای است که طبیعت زمانی به دست ما می‌دهد که کچل شده‌ایم.

رمز تجارت دانستن چیزی است که دیگران نمی‌دانند.

چقدر خوب بود اگر دو هفته تعطیلی به اندازه دو هفته رژیم‌گرفتن طول می‌کشید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار + 4 =