برگزاری همایش تکریم از روحانیون ایثارگر، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس

قانون جامع حمایت از ایثارگران در کشور به‌طورکامل اجرا نمی‌شود

همایش تکریم از روحانیون ایثارگر، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس با محتوای جهاد تبیین و بصیرت‌افزایی به همت مرکز خدمات حوزه علمیه استان اصفهان در مجتمع فرهنگی‌آموزشی شیخ بهایی (اردوگاه) گلدشت برگزار شد. در این همایش نیم‌روزه روحانیون مطرح حوزه علمیه استان حضور داشتند و برخی از آن‌ها صحبت کردند. در این گزارش اهم سخنان آن‌ها آمده است.

تاریخ انتشار: 09:07 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
قانون جامع حمایت از ایثارگران در کشور به‌طورکامل اجرا نمی‌شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ همایش تکریم از روحانیون ایثارگر، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس با محتوای جهاد تبیین و بصیرت‌افزایی به همت مرکز خدمات حوزه علمیه استان اصفهان در مجتمع فرهنگی‌آموزشی شیخ بهایی (اردوگاه) گلدشت برگزار شد. در این همایش نیم‌روزه روحانیون مطرح حوزه علمیه استان حضور داشتند و برخی از آن‌ها صحبت کردند. در این گزارش اهم سخنان آن‌ها آمده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا باطنی، مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اصفهان: 570 روحانی در دوران دفاع مقدس شهید شدند

کربلای 5 یکی از عملیات‌های بزرگ و گستره دوران دفاع مقدس در سال 1365 است که به لحاظ زمانی تقریبا 13 روز پس از عملیات کربلای 4 رخ داد. جمعیت حوزوی‌های دوران دفاع مقدس در استان اصفهان حدود سه‌هزار و 500 نفر بود که از این تعداد بیش از 570 نفر شهید شدند و این موضوع نشان می‌دهد از هر شش نفر حوزوی، یک نفر در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده است.

در این راستا تعداد رزمندگان، جانبازان و آزادگان هم قابل‌توجه است. به تعبیری، می‌توان گفت در دوران دفاع مقدس عموم حوزوی‌ها به‌رغم اینکه مأموریت تحصیل، تدریس، تبلیغ و منبر را در شهر و روستا به عهده داشتند و در بخش‌های مختلف کشور انجام‌وظیفه می‌کردند، از دفاع مقدس هم غافل نشدند. روحانیون پس از دوران دفاع مقدس هم در مأموریت‌های جدید ایفای نقش کردند و تا امروز در صحنه هستند و انجام‌وظیفه می‌کنند.

متأسفانه ضعف‌هایی در ارائه خدمات به ایثارگران حوزه علمیه همانند سایر ایثارگران کشور وجود دارد و با وجود اینکه قانون جامع حمایت از ایثارگران تصویب و در کشور ابلاغ‌شده؛ اما آن‌گونه که باید عملیاتی نشده است. به همین دلیل ایثارگران، به‌خصوص جانبازان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

مدیریت حوزه علمیه استان برای رزمنده‌ها و ایثارگران خدمات ویژه‌تری نسبت به دیگر روحانیون پیش‌بینی کرده است که بر اساس ضریب‌های اعلام‌شده، به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌شود؛ اما به‌هرحال روحانیون رزمنده و ایثارگر ظرفیت‌های متعلق به‌نظام، انقلاب و دین دارند که نباید از آن‌ها غافل شد.

آن‌ها پای نظام و ولایت ایستاده‌اند و در حال حاضر که رهبر فرزانه انقلاب از آن‌ها بصیرت‌افزایی مطالبه می‌کنند، وظیفه دارند که در آستانه انتخابات برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنند. به همین منظور در این همایش روحانیون دور هم جمع شدند تا با تجدیدقوا مأموریت‌ها را دنبال کنند.

در آستانه برگزاری کنگره چهارهزار شهید روحانی، آماری از شهدای روحانی از اوایل نهضت مشروطه تاکنون منتشر شد. در این آمار شهادت سه‌هزار و 739 روحانی شیعه و 149 روحانی اهل سنت به ثبت رسیده است؛ همچنین شهدای عصر مشروطه تا انقلاب اسلامی 57 نفر، شهدای انقلاب اسلامی تا قبل از شروع دفاع مقدس 40 نفر، شهدای دوران دفاع مقدس تا پایان سال 67، سه‌هزار و 641 نفر، شهدای پس از دوران دفاع مقدس تاکنون (شهدای ترور) 111 نفر، شهدای مدافع حرم 38 نفر، شهدای غیرایرانی که در ایران مدفون هستند 48 نفر و شهدای روحانی مفقودالاثر 93 نفر هستند.

در این آمار، عضویت شهدای روحانی در زمان دفاع مقدس هم روایت شده که به این شرح است: سه‌هزار و 314 نفر بسیج، 381 نفر سپاه،27 نفر ارتش، 16 نفر نیروی انتظامی،33 نفر جهاد سازندگی، 21 نفر قوه‌قضائیه، 22 نفر مجلس شورای اسلامی، شش نفر صداوسیما و 67 نفر طلبه وظیفه. بیشترین تعداد شهید روحانی 18ساله با تعداد 496 نفر، بیشترین شهید متعلق به عملیات کربلای 5 با تعداد 567 نفر، بیشترین شهید متعلق به استان اصفهان با تعداد 543 نفر، بیشترین شهید متعلق به شهرستان اصفهان با تعداد 160 شهید است و بیشترین شهدای روحانی با مسئولیت رزمی‌تبلیغی در جبهه‌های نبرد حضور داشتند که تعداد آن‌ها به هزار و 767 شهید می‌رسد. در بین شهدای روحانی 545 شهید از سادات هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی حسناتی، امام‌جمعه نجف‌آباد: شهدا تربیت‌شده‌های مکتب علم هستند

شهدا تربیت‌شده‌های مکتب علم هستند و راه شهدا باز است. هر کجا علم باشد شهدایی همچون حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در تاریخ ثبت می‌شوند. کل عالم جلسه امتحان است و خوشا به حال آن‌هایی که فهمیده‌اند این دنیا جلسه امتحان است و این امتحانات مجموعه عمر ماست. نگریستن به عواقب امور و اجرای جهاد تبیین از اهمیت فراوانی برخوردار است و این‌گونه محافل ذکر است و ما نیز مأمور به ذکر هستیم و ذکر، غفلت را درمان می‌کند.

در دوره آخرالزمان، روحانیت شیعه در محضر خدا آبرو و ارزش دارند و اگر این روحانیت آزاده و جانباز باشند، بسیار ارزشمندتر هستند؛ اما مهم این است که جهاد تداوم داشته باشد. مهم‌ترین موعظه این است که از یاد خدا غافل نشوید؛ چراکه غفلت انسان را به کفر می‌کشاند.

حجت‌الاسلام سید احمد محی‌الدین میرمرشدی، مسئول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی هوایی سپاه: انتخابات، باعث افزایش تصمیم‌سازی در کشور می‌شود

قرآن کریم به مسئله فرقان اشاره دارد؛ ضمن اینکه خود قرآن هم اشاره دارد به اینکه من فرقانم: «یجعل لکم فرقانا». افراد باایمانی که می‌خواهند تقوا پیشه کنند باید به فرقان به معنای قدرت تشخیص، تمسک جویند؛ قدرت تشخیص حق از باطل. اگر کسی قدرت تشخیص را در خود احیا نکند، او را به هر سو می‌کشانند و راه‌هایی را بر او تحمیل و جهت‌گیری‌هایی را ایجاد می‌کنند. رهبر معظم انقلاب بر مسئله فرقان به‌عنوان «جهاد تبیین» تأکید کرده‌اند و اخیرا اذعان داشتند هر کسی در هر کجا تریبونی دارد، رسالت خود را نسبت به جهاد تبیین و ایجاد فرقان در میان جامعه انجام دهد. ما از نبود قدرت تشخیص بسیار ضربه خورده‌ایم؛ چراکه ایجاد زمینه فرقان در جامعه، نقش مؤثری است که صاحب‌منصبان دین می‌توانند ایفا کنند. مرحوم علامه آیت‌الله
مصباح یزدی صاحب فرقان بود؛ به همین دلیل خط‌نگه‌دار و خط‌ساز بود و خطوط را می‌شناخت و افراد را در جهت خطوط مدیریت می‌کرد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدایی که در کرمان به شهادت رسیدند هم اگر صاحب فرقان نبودند، این حماسه رخ نمی‌داد. فرقان در میان بزرگان و علمای دینی، یکی از اساسی‌ترین مسائل تأثیرگذار است. شما می‌دانید که در رابطه با مسئله داعش افرادی را حتی در میان طلبه‌ها داشتیم که مطرح می‌کردند چه لزومی دارد که ما برای مبارزه با داعشی‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟ گاهی برخی از روحانیون مطرح می‌کردند چه لزومی دارد که با آمریکا درگیر شویم؟ همه این‌ها نشان از فهم نادرست افراد در رابطه با موضوعات و مسائل مهم دارد. هنگامی که درک نکنیم آمریکا و اسرائیل دشمن اصلی ما در صحنه هستند، سیاست‌گذاری و ترسیم حرکت هم درست از آب درنمی‌آید.

وجود فرقان یا قدرت تشخیص در زمان دفاع مقدس، یکی از ویژگیهای رزمندهها بود

وجود فرقان یا قدرت تشخیص در زمان دفاع مقدس، یکی از ویژگی‌های رزمنده‌ها بود و همین موضوع باعث شد تا به دستور حضرت امام(ره) برای حضور در جبهه‌ها وارد میدان عمل شوند. تردیدهای فرعی اگر با اصول درست فهمیده شود رفع خواهد شد. مهم این است که در اصل مسئله تردید نداشته باشیم. برای ما طلبه‌ها بسیار سخت و نادرست است که جامعه حزب‌الله، بچه‌های اسلام و انقلاب بگویند ما برای حمایت از رهبری تردید داریم؛ اما فردی مانند سردار شهید حاج قاسم پیدا می‌شود و می‌گوید به من بگویید سرباز و زمانی که به او می‌گویند شما یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری شوید، در پاسخ می‌گوید: چهل سال سربازی کردم و گرگ‌ها در کمین بودند؛ من سربازی را بر همه پست‌ها ترجیح می‌دهم.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: وظیفه ما این است که مسائل را بیان کنیم و اگر به وظیفه خود عمل نکنیم، دیگران حرف می‌زنند و تحریف می‌کنند؛ همچنان که حضرت امام(ره) و بستگانش را تحریف کردند. همچنان که برخی از صحابه امیرالمؤمنین(ع) را تحریف کردند. ما باید مراقب دشمن در هر صحنه‌ای باشیم.

در این زمان اگر حادثه «طوفان الاقصی» رخ نمی‌داد، رژیم صهیونیستی درصدد بود فلسطین را نابود کند؛ چنانکه سیاست‌های رژیم صهیونیستی با روی‌کارآمدن نتانیاهو در دوره جدید متمرکز شده بود. اسرائیل قصد داشت غزه را تصرف کند و این زمینه با مصری‌ها توافق کرده بود. اگر هفتم اکتبر این حرکت تهاجمی پس از 75سال آغاز نمی‌شد، رژیم صهیونیستی پیش‌دستی می‌کرد و این پیش‌دستی ممکن بود همه مسائل را تحت‌الشعاع قرار دهد.

برخی در جریان غزه با افراطی‌گری خواستار این بودند که چرا رهبر دستور مبارزه با اسرائیل را نمی‌دهند. در این میان سیاست فرمانده مقاومت و رهبر بر این بود که فلسطینی‌ها باید از حقشان دفاع کنند. آن‌ها اذعان داشتند که حمایت و دفاع ما از مظلوم است و رهبر انقلاب، مقاومت فلسطینیان را به یک جبهه عظیم تبدیل کرد. در برهه‌ای دیگر، هنگامی‌که جریان بیداری اسلامی در مصر اتفاق افتاد، برخی مدعی شدند این مسئله، به‌دنبال انقلاب اسلامی رخ‌ داده و کار ایرانیان است؛ حتی این موضوع در ذهن عرب‌های منطقه جا گرفته بود که ایرانی‌ها می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند و بر عرب‌ها سلطه پیدا کنند. فرقان اینجاست که معنا پیدا می‌کند.

در این زمان رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر این‌گونه ادامه دهید، خشم ملت‌ها لبریز می‌شود و این‌گونه بود که جبهه مقاومت در عراق، لبنان و یمن گسترش پیدا کرد و به میدان آمد. در نقطه‌ای دیگر از جهان، هنگامی‌که تظاهرات میلیونی در لندن شکل گرفت رهبر انقلاب به شوخی و با بصیرت فرمودند: حتما کار بسیج لندن و فرانسه بوده و این نیز همان فرقان است.

در حال حاضر 10میلیون نیروی بسیجی، پاسدار و ارتشی و نزدیک به دومیلیون نیروی آموزش‌دیده رزمی در کشور و 100هزار نیروی رزمی در لبنان و 40هزار نیرو در غزه وجود دارد و جبهه اسلامی، فاطمیون، زینبیون، علویون و حسینیون و تمام جبهه مقاومت به میدان آمده‌اند و یک مرجعیت، محوریت مقاومت را هدایت می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 − یک =