معدنی‌ها می‌گویند که کیفیت خدمات سازمان نظام مهندسی متناسب با هزینه دریافتی نیست

امضاهای رانتی!

فعالان بخش معدن اصفهان از عملکرد سازمان نظام‌مهندسی معدن گلایه‌مندند. این گلایه‌ها هم به ضعف آموزش‌هایی که از سوی این سازمان برگزار می‌شود ارتباط پیدا می‌کند؛ چون این آموزش‌ها در تربیت نیروی متخصص و کاربلد مؤثر واقع نشده است و هم اینکه این انتقاد به‌طور مکرر مطرح می‌شود که مسئولان فنی سازمان نظام‌مهندسی معدن صرفا به فکر درآمدزایی و دریافت حقوق بوده‌اند و خدمتی برای رفع ایرادات معادن و رشد و پیشرفت معدن ارائه نکرده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:10 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
امضاهای رانتی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ فعالان بخش معدن اصفهان از عملکرد سازمان نظام‌مهندسی معدن گلایه‌مندند. این گلایه‌ها هم به ضعف آموزش‌هایی که از سوی این سازمان برگزار می‌شود ارتباط پیدا می‌کند؛ چون این آموزش‌ها در تربیت نیروی متخصص و کاربلد مؤثر واقع نشده است و هم اینکه این انتقاد به‌طور مکرر مطرح می‌شود که مسئولان فنی سازمان نظام‌مهندسی معدن صرفا به فکر درآمدزایی و دریافت حقوق بوده‌اند و خدمتی برای رفع ایرادات معادن و رشد و پیشرفت معدن ارائه نکرده‌اند.

پیش‌تر حسام‌الدین فرهادی، کارشناس معدن در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» یکی از دلایل اصلی کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش معدن را عملکرد سازمان نظام‌مهندسی معدن اعلام کرد و گفت: «نیروی انسانی معادن باید با پروسه‌ای از فعالیت‌های معدنی همچون خاک‌برداری، پایداری شیب، پایداری پله، انفجار، برش و… آشنا باشند و به‌عبارتی سرمهندس باشند که این افراد در معادن کمتر هستند؛ بنابراین باید برای تربیت نیروی انسانی برای بخش معدن به این نیروها آموزش داد و امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کرد که این اقدامات جزو رسالت سازمان نظام‌مهندسی معدن است؛ ولی در کمال تأسف نظام‌مهندسی معدن اصفهان فشل است و کلاس‌های آموزشی ضعیفی برگزار می‌کند و دوره‌ها به کار معدن‌کاران نمی‌آید. این در حالی است که اگر این دوره‌ها هدفمند باشد، می‌توان نیروی متخصص تربیت کرد.»

مسئول فنی بدون ارائه خدمت پول می‌خواهد!

معادن اصفهان برای رشد و پویایی نیازمند شناسایی ضعف‌ها و ارائه راهکار توسط کارشناسان زبره و متخصص هستند، ولی کم‌کاری‌های مسئولان فنی مانع ازرفع ایرادات می شود: «طبق قانون، یک مسئول فنی از سوی سازمان نظام‌مهندسی معدن باید از معادن بازدید کند. ولی مشکل اینجاست که مسئولان فنی رسالتشان را به‌طور صحیح انجام نمی‌دهند. درواقع بیشتر آن‌ها کار کارشناسی انجام نمی‌دهند. به این فکر نیستند که مثلا معدن آیا با روش درستی کار استخراج را انجام می‌دهد؟ یا داخل محدوده کار می‌کنند؟ یا معدن در چه شرایط آب و هوایی قرار گرفته و چطور باید کار اکتشاف انجام دهد؟… بیشتر آن‌ها به‌جای اینکه رسالتشان را انجام دهند به بیراهه می‌روند.» این را یک کارشناس زمین‌شناسی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید.

رضا اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: «در بعضی از معدن‌ها دانش فنی نداریم. گزارشی که برای این معدن ارائه می‌شود ایرادات زیادی دارد ولی مسئول فنی پای این گزارش‌ها به‌راحتی مُهر می‌زند! و پولش را می‌گیرد؛ درواقع مسئول فنی اصلا این ایرادات را به صاحبان معدن گوشزد نمی‌کند. مسئول فنی مثلا می‌تواند بگوید نقشه‌برداری اشتباه بوده است.»

اسلامی خاطرنشان می‌کند: «یک معدن فلزی همان اوایل کار باید 65 میلیون تومان واریز کند تا مسئول فنی مشخص شود؛ درغیراین صورت گواهی‌اش تمدید نمی‌شود. این میزان پول برای معادن مختلف متفاوت است؛ مثلا معدن ساختمانی باشد باید ۸۰ میلیون تومان واریز کند. پس از واریز این وجه، به‌صورت ماهیانه نظام‌مهندسی معدن این پول را به‌حساب مسئول فنی واریز می‌کند و یک‌درصدی را هم خود سازمان نظام‌مهندسی معدن برمی‌دارد. برای هرکدام از مراحل مختلف معدن مانند مرحله استخراج، مرحله اکتشاف و… مسئول فنی جداگانه وجود دارد.»

مسئولان فنی رفاقتی تعیین می‌شوند

این کارشناس زمین‌شناسی اذعان می‌کند: «در کمال تأسف شرایط به‌گونه‌ای است که برخی مسئولان فنی در سال 12 بار بازدید از معادن دارند برخی هم هیچ‌گاه مأمور نمی‌شوند که از معادن بازدید کنند! درواقع به خاطر بحث‌های رفاقتی در سازمان نظام‌مهندسی معادن، مهندسان فنی برای اینکه درآمد کسب کنند رفاقتی انتخاب می‌شود، نه براساس صلاحیت و شایستگی.»

او ادامه می‌دهد: «در بسیاری از موارد به جوان‌ها اعتماد نمی‌کنند. در بسیاری از مواقع با تغییر افراد و انتخابات هم این مشکلات سازمان نظام‌مهندسی حل نشده است درواقع افراد تغییر می‌کنند؛ ولی رویکردها و سیاست‌ها همان سیاست‌های پیشین است.»

طرح‌های مسئولان فنی کپی‌برداری است

این کارشناس زمین‌شناسی خاطرنشان می‌کند: «مسئول فنی باید طرح بهره‌برداری، طرح اکتشاف و… تدوین کند؛ ولی در بسیاری مواقع این طرح‌ها کپی‌برداری است و بابت همین طرح‌ها پول می‌گیرند؛ این در حالی است که مسئول فنی بابت این مهر و امضایی که می‌زند مسئولیت دارد و باید پاسخ‌گو باشد.» اسلامی می‌افزاید: «سازمان نظام‌مهندسی هر کارشناسی که معرفی می‌کند اعتبارش را نشان می‌دهد؛ اظهارنظرها باید سنجیده باشد. ولی نظام این اعتبار را برای خودش قائل نیست. معدن‌دار باید این اصول را رعایت کند.»

معدن‌داران دبه می‌کنند!

در این‌ بین به گفته برخی اعضای سازمان نظام‌مهندسی معدن اصفهان مشکل کم‌کاری‌ها فقط مربوط به مسئول فنی نبوده و نیست؛ بلکه برخی معدن‌داران تنها وقتی حاضر به پرداخت پول به کارشناس مربوطه می‌شوند که آنچه مدنظرشان است در متن گزارش‌ها لحاظ شود. محمد واحدی، عضو سازمان نظام‌مهندسی معدن به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «مسئولان فنی دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند ولی به‌خوبی کار اجرایی انجام نمی‌دهند.»

واحدی خاطرنشان می‌کند: «مسئولان فنی حقوقشان را از معدن داران دریافت می‌کنند و اگر موردی خلاف آنچه مدنظر معدن دار است گزارش بنویسد معدن دار هم حقوقش را نمی‌دهد یا چک‌هایش برگشت می‌خورد یا سریع مبلغی حق‌الزحمه مسئول فنی بوده را تغییر می‌دهد. به خاطر همین مسئولان فنی به خاطر اینکه پولشان را دریافت کنند در بیشتر مواقع حاضر نیستند خلاف آنچه مدنظر معدن‌دار است گزارش دهند؛ ولی الان این مورد اصلاح شده و پول مسئول فنی را سازمان نظام مهندسی معدن می‌دهد.»

مسئول فنی باید در محدوده معدنی حضور یابد

انتقاداتی را که فعالان بخش معدن اصفهان مطرح می‌کنند، با رئیس سازمان نظام‌مهندسی اصفهان در میان گذاشتیم. حسین زمانی در پاسخ به انتقادات و گلایه‌های مطرح‌شده از سوی فعالان بخش معدن نسبت به عملکرد سازمان نظام‌مهندسی معدن اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «تعداد معادن در اصفهان زیاد است و در مقابل تعداد کارشناسان فنی اندک است؛ بنابراین یکی از مشکلات این است که این کارشناسان نمی‌توانند به‌تمامی معادن سرکشی کنند. سازمان صمت اصفهان در بسیاری از موارد گزارش‌های مسئولان فنی را مطالعه نکرده و کنترل نمی‌کند.»

حسین زمانی تصریح می‌کند: «بسیاری از مهندسان فنی از معادن بازدید نمی‌کردند و به صحبت‌های بهره‌برداران بسنده می‌کنند و گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند. ما سامانه‌ای را طراحی کردیم که مراحل آزمایشی‌اش را طی کرده و قرار است اجرایی شود. این سامانه تحت جی ای اس فعالیت می‌کند.»

زمانی ادامه می‌دهد: «براین اساس دیگر هیچ گزارش مکتوبی از سوی مهندسان فنی ارائه نمی‌شود؛ بلکه تمامی گزارش‌ها در سامانه ثبت می‌شوند. ازاین‌پس به‌طور حتم مسئول فنی باید در معدن حضور پیدا کند تا صفحه گزارشش در سامانه باز شود و بتواند گزارش ارائه کند. اگر در معدن حضور پیدا نکند، صفحه‌اش باز نمی‌شود و درنتیجه گزارشی هم نمی‌تواند ارسال کند.»

گزارش‌های مسئول فنی را رصد می‌کنیم

رئیس سازمان نظام‌مهندسی اصفهان خاطرنشان می‌کند: «اولین قدم این بود که مطمئن شویم مسئول فنی در محدوده معدنی حضور پیدا می‌کند تا فقط به اظهارات بهره‌بردار بسنده نکند و براساس دیده‌های خودشان گزارش ارائه کنند. گام دوم این است که کمیته تخصصی معدن در سازمان نظام‌مهندسی معدن راه‌اندازی کنیم که به‌صورت موردی گزارش‌ها را مورد توجه قرار دهند و هرکدام از گزارش‌ها را که کیفیت ندارد بررسی کنند و امتیاز مهندسی فنی کاهش می‌یابد و اگر این امتیازات کمتر شود دیگر وظیفه بازرسی به ایشان محول نخواهد شد.»

معرفی مسئول فنی فاقد صلاحیت به شورای انتظامی

او ادامه می‌دهد: «گزارش‌هایی که فاقد کیفیت است رد می‌شود و مسئول فنی مجبور است دوباره در محدوده معدنی حضور پیدا کند و گزارش ارائه دهد؛ علاوه براین در کمیسیون ایمنی سازمان نظام‌مهندسی معدن نیز کارشناسان به‌صورت رندوم از معادن بازدید می‌کنند و اگر گزارشی که محصول فنی ارائه می‌دهد برخلاف واقعیاتی باشد که در معدن مشاهده می‌شود، مسئول فنی به شورای انتظامی معرفی می‌شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × دو =