نداشتن کارت اعتباری مانع هزینه‌کردن توریست‌ها برای خرید سوغات و صنایع‌دستی می‌شود

گره‌های معاملاتی گردشگری اصفهان

حمل پول نقد توسط گردشگران برای پرداخت هزینه‌هایی که در طول سفر دارند، تجربه سفرشان از اصفهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ چراکه همواره امکان سرقت یا گم‌شدن دارایی‌شان وجود دارد.

تاریخ انتشار: 08:49 - شنبه 1402/10/30
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
گره‌های معاملاتی گردشگری اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ حمل پول نقد توسط گردشگران برای پرداخت هزینه‌هایی که در طول سفر دارند، تجربه سفرشان از اصفهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ چراکه همواره امکان سرقت یا گم‌شدن دارایی‌شان وجود دارد. علاوه بر این، عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری و به موجب آن، حمل پول  نقد به میزان زیاد، مانع از این می‌شود که گردشگران بتوانند از اصفهان سوغات بخرند یا هزینه‌های بیشتری در شهرمان داشته باشند.

خرج‌کردن با کارت‌های اعتباری به‌مراتب ساده‌تر و راحت‌تر از خرج‌کردن با پول نقد است و این مسئله پیامدهای مثبتی بر اقتصاد گردشگری اصفهان خواهد داشت.

چنین تسهیلاتی هم تعداد گردشگران ورودی و هم میزان پولی را که هر گردشگری در اصفهان خرج می‌کند، افزایش می‌دهد. با این حال اراده‌ای برای تأمین زیرساخت‌های مالی برای گردشگران تاکنون وجود نداشته است.

رهگشایی از این مشکل مستلزم این است که سیاست‌گذاران اقتصادی و گردشگری کشور تمرکزشان را بر راه‌حل‌های جایگزین ارائه تسهیلات مالی به گردشگران از طریق بانک‌های داخلی معطوف کنند تا هم گردشگران برای سفر به اصفهان نگرانی نداشته باشند و هم زمینه برای رونق بیشتر کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و در نهایت شکوفایی اقتصاد گردشگری استانمان فراهم شود. به‌زعم یک فعال حوزه گردشگری، مشکلات مالی گردشگران هم تا قبل از سفر و هم پس از مسافرت به اصفهان و در طول سفرشان برقرار است.

انصراف از سفر!

این‌طور که امین عدیلی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید، وقتی گردشگری تصمیم می‌گیرد به ایران سفر کند، طبیعتا ناچار است تمامی هزینه‌های پیش از سفرش را مانند رزرو تور، هتل، پرواز، ترانسفر، راهنما و… را آنلاین پرداخت کند.

در این شرایط هر گردشگری امکان رزرو هتل و خدمات را از طریق پرداخت آنلاین ندارد و همین مشکل باعث شده درصد زیادی از مسافرانی که تصمیم گرفته‌اند به ایران سفر کنند، با توجه به اینکه امکان پرداخت آنلاین ندارند، از سفرکردن به کشورمان منصرف شوند.

عدیلی تصریح می‌کند: اگر هر دوطرف، یعنی گردشگر قبل از سفرش به ایران و همچنین ارائه‌دهنده این خدمات در داخل کشورمان، به یکدیگر اعتماد کنند و قرار بر این باشد که بعد از ورود گردشگر به‌صورت نقدی پرداخت‌ها انجام شود، به هر دلیلی ممکن است تور کنسل شود و شرکتی که قرار بوده خدماتی به گردشگر ارائه کند دیگر نتواند انجام‌وظیفه کند؛ به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در ایران به‌طورحتم از گردشگران بیعانه دریافت می‌کنند.

گردشگر امنیت ندارد!

این فعال حوزه گردشگری ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اگر شرکت ارائه‌دهنده خدمات تا قبل از سفر گردشگر به ایران خواستار دریافت بیعانه باشد، گردشگر برای واریز هزینه از طریق صرافی برای شرکت ارائه‌دهنده خدمات نگران است که  پولش گم بشود؛ چون هیچ‌کدام از این‌ها اعتبار بین‌المللی ندارند. به‌طور مسلم با توجه به ایران هراسی که در کل دنیا وجود دارد، این اطمینان به‌سختی برای گردشگران حاصل می‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: پس از ورود گردشگران به ایران هم مشکلات پرداخت پول به قوت خود باقی است. وقتی گردشگر مثلا 100 دلار یا 200 دلار را به پول ایران تبدیل کند، صرافی یک پاکت پول در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

مسلم است که درک واحد پول ملی ما برای بسیاری از گردشگران سخت است. تفاوت بین ریال و تومان و صفرهای متعددی که ما روی پول ملی خودمان داریم، باعث می‌شود گردشگران گیج شوند؛ مثلا بسیاری از آن‌ها تفاوت 10هزارتومانی با 100هزارتومانی یا 5هزارتومانی با 50هزارتومانی را متوجه نمی‌شوند و اشتباهاتی می‌کنند که در نهایت برایشان مشکل‌ساز خواهد شد.

عدیلی بیان می‌کند: گردشگر وقتی می‌خواهد برای یک ناهار معمولی 300هزار تومان پرداخت کند باید تعداد اسکناس زیادی را بشمارد و ناخودآگاه با خودش فکر می‌کند که هزینه زیادی پرداخت می‌کند. برای پرداخت هزینه صنایع‌دستی یا فرش و… در اصفهان که رقم بالایی دارند، این مشکل برایشان دوچندان می‌شود.

تأمین زیرساخت برای دولتی‌ها نمی‌صرفد!

این فعال حوزه گردشگری اذعان می‌کند: این حجم گردش مالی که قرار است از سوی گردشگران وارد ایران شود هم درخصوص هزینه‌هایی که گردشگر بابت رزرو هتل و… انجام می‌دهد و هم هزینه‌هایی بابت خرید سوغات و صنایع‌دستی، در مقابل هزینه‌ها و درآمدهای مملکت بسیار مبلغ ناچیزی است؛ چون اساسا بخش گردشگری ما خیلی ضعیف است؛ به خاطر همین دولت برای این مبلغ پایین گردش مالی که خودش هم منتفع نمی‌شود، مسلما به دنبال راهکار نیست و زیرساخت‌های لازم را فراهم نمی‌کند.

او ادامه می‌دهد: مسلما اگر سالیانه 20میلیون یا 30میلیون گردشگر وارد ایران می‌شدند برای دولت به‌صرفه بود که سیستمی راه‌اندازی کند که گردشگران بتوانند راحت هزینه کنند؛ ولی ازآنجایی‌که تعداد ورود گردشگر به ایران کم است و اغلب این توریست‌ها ثروتمند نیستند، برای دولت مقرون‌به‌صرفه نیست که از دورزدن کارت‌های بین‌المللی بخواهد سیستمی برای راحتی نقل‌وانتقالات پولی راه‌اندازی کند. درنتیجه این گرفتاری از سوی دولتی‌ها حل نمی‌شود.

یکی از بانک‌ها متولی صدور عابربانک باشد

عدیلی تأکید می‌کند: تنها راهکاری که در این شرایط وجود دارد، این است که یکی از بانک‌ها، مثلا بانک گردشگری متولی این کار بشود و برای توریست‌ها کارت عابربانک صادر کند تا زمانی که گردشگران وارد ایران می‌شوند بتوانند با کارت خودشان هزینه کنند و از همه مهم‌تر، وقتی زمان سفرشان تمام شد، اگر مبلغی داخل این کارت ماند، بتواند دریافت کند.

برخی گردشگران با خودشان می‌گویند مثلا اگر 500دلار داخل کارت گذاشتیم و تمامی این پول را هزینه نکردیم و سپس بخواهیم پولمان را از کارت برداریم، تکلیف چیست؟ بنابراین باید متولی برای رفع این مشکل هم تدبیری بیندیشد.

او می‌افزاید: بانک متولی باید سیستم عادلانه‌ای داشته باشد و به گردشگران خدمات ارائه کند تا توریست‌ها بتوانند از این کارت‌های بانکی به‌راحتی استفاده کنند و اگر پولی داخل کارت ماند، به‌راحتی به پول خودشان تبدیل کنند و به کشورشان ببرند. بااین‌حال راه‌اندازی چنین سیستمی هم برای دولت و هم برای بانک‌ها مقرون‌به‌صرفه بوده نیست.

این فعال حوزه گردشگری تأکید می‌کند: دولتی‌ها باید به این باور برسند که گردشگری می‌تواند به اقتصاد کمک کند؛ اگر به این باور برسند خودشان می‌توانند راهکار ارائه دهند و زیرساختش را فراهم کنند.

وزارتخانه‌ها تفاهم کنند

گردشگران باید بتوانند از اصفهان سوغات بخرند و هزینه‌های بیشتری برای خرید صنایع‌دستی اصفهان پرداخت کنند. سایر فعالان حوزه گردشگری نیز پیشنهادشان همکاری با بانک‌ها برای صدور عابربانک برای گردشگران خارجی است. «راهکار این است که وزارت امور خارجه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت اقتصاد منعقد کند تا برای گردشگران عابر بانک صادر شود و کارت گردشگران شارژ شود و آن‌ها بتوانند در تعاملات روزمره خودشان با خیال راحت هزینه کنند»؛ این را رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید.

کریم بیگی در ادامه عنوان می‌کند: باید اجازه افتتاح حساب ریالی به توریست‌های خارجی داده شود؛ به‌عنوان‌مثال به مدت یک ماه حساب برای گردشگران باز شود و کارت بانکی در اختیارشان قرار بگیرد و حسابشان شارژ شود

بیگی خاطرنشان می‌کند: اختیارات لازم باید به تورگردان یا آژانس مسافرتی و یا هتل‌ها داده شود که بتوانند با شماره گذرنامه گردشگران برای آن‌ها در یک بانک مشخص افتتاح حساب کنند و کارت بانکی در اختیارشان قرار بگیرد. اگر گردشگری به‌واسطه رفع این مشکلات رونق بگیرد، سرمایه‌گذاران نیز تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 11 =