مروری بر آنچه در افتتاحیه هفتمین المپیاد فیلم سازی نوجوانان گفته و شنیده شد

صدا، نور، نوجوان

شام پنجشنبه مراسمی در اصفهان برپا شد برای آغاز هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان.

تاریخ انتشار: 11:12 - شنبه 1402/10/30
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
صدا، نور، نوجوان

به گزارش اصفهان زیبا؛ شام پنجشنبه مراسمی در اصفهان برپا شد برای آغاز هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان.

در این دورهمی نوجوانانی که به قصد ورود در وادی هنر پا به این مسیر سخت اما زیبا و دوست‌داشتنی گذاشته‌اند، به همراه خانواده‌هایشان در کنار مسئولان و دست‌اندرکاران این دوره از المپیاد حضور یافتند تا این شب دلنشین آغازی شود بر یک رقابت تنگاتنگ و پر از هیجان و رسیدن به قله‌های مرتفع هنرهای تصویری سرزمینمان، ایران.

در ادامه، بخش‌هایی از گفته‌های مسئولان المپیاد و مربیانی را که مدتی از زندگی‌شان را وقف آموزش به این نوجوانان کرده‌اند، می‌خوانید تا در جریان حال‌وهوای مراسم افتتاحیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان قرار گیرید.

این تازه شروع ماجراست

وحید ملتجی

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

المپیاد فرصتی است که خدا با تلاش خودتان برای شما نوجوانان فراهم کرده و شما با انتخاب سختگیرانه هیئت انتخاب به این مرحله رسیده‌اید. این تازه شروع ماجراست و فقط بهانه‌ای است تا شما کاری بزرگ را شروع کنید. مهم نیست چه رتبه‌ای را کسب کنید. تشکر می‌کنم از دو نهادی که باعث شکل گرفتن این رویداد شدند. یکی بنیاد سینمایی فارابی و دیگری شهرداری اصفهان. این دو نهاد با هم تلاش کردند و به ما کمک کردند تا المپیاد برای اولین بار به عنوان رویدادی مستقل شناخته شود. از مربیان و والدین نیز تشکر می‌کنم. امسال تنها سالی است که شش فیلم‌ساز برجسته مربیان این المپیاد هستند. آدم‌هایی در سطح این بزرگواران شاید حوصله کار با نوجوانان را نداشته باشند؛ اما این‌ها پذیرفتند که در کنار بچه‌ها قرار گیرند.

المپیاد فیلم‌سازی را در سطح المپیادهای علمی مطرح می‌کنیم

میثم بکتاشیان

دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان

در دوره‌های گذشته المپیاد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان با هم برگزار می‌شد و این هم‌برگزاری باعث نادیده گرفته شدن المپیاد در هیاهوی جشنواره می‌شد.‌ این موضوع چون یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های جشنواره کودک و نوجوان است، به نظر می‌رسید باید به طور مجزا و تخصصی اجرایش کرد. با همراهی بنیاد فارابی و تمهیدات کمیته المپیاد، المپیاد از جشنواره جدا شد.

به دنبال این هستیم که المپیاد فیلم‌سازی در طراز المپیادهای مطرح کشور، مثل المپیاد فیزیک ریاضی و المپیادهای علمی قرار گیرد. شما نوجوانان عصاره این المپیاد هستید و از بین هزار و اندی نوجوان سراسر کشور به این مرحله رسیده‌اید و بناست در این چند روز فیلم تولید کنید. امیدوارم این اتفاق که شما نقش بسزایی در آن دارید، در قله‌ها بدرخشد. تمدن ایران به دست شما ساخته شد و شما آینده‌سازان کشور هستید. امیدوارم با تلاش شما و اساتید محترم و هیئت داوران و خانواده‌ها اتفاق بزرگی را رقم بزنیم و المپیاد فیلم‌سازی در طراز بالاتری مطرح شود و برگزیدگان این المپیاد به‌عنوان نخبگان فرهنگی و هنری کشور دیده شوند.

میان پول و دغدغه یکی را انتخاب کنید

محمدعلی باشه‌آهنگر

کارگردان و مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

این راه بسیار سخت و طاقت‌فرساست. شما نوجوانان خسته نشوید و ادامه دهید. هنر که بخشی از آن ذاتی است، راه بسیار سختی است. باید صبوری کنید. بسیاری از فیلم‌سازان کشور همین الان هم دارند صبوری می‌کنند و سخت زندگی می‌کنند. این راه برای کسب درآمد نیست و تعداد اندکی از فیلم‌سازان به پول خواهند رسید. بسیاری از فیلم‌سازان صاحب‌سبک و جریان‌ساز که تعدادشان هم زیاد نیست، ممکن است زندگی خوبی ندشته باشند.

از الان انتخاب کنید که می‌خواهید پول دربیاورید یا صاحب‌سبک و دغدغه‌مند باشید. ممکن است بسیاری از شما خسته شوید. این راه شوخی نیست و نیاز به تلاش دارد. باید علمتان را نو کنید. به خودتان ببالید که در راه هنر هزینه می‌کنید. امیدوارم بچه‌ها برای باغ‌های آینده ما گلستانی رنگارنگ ایجاد کنند.

برخی از نوجوانان هنر، ورزش و علوم پیشرفته را از کودکی رصد می‌کنند. بخشی از هنر، ذاتی و ژنتیکی است؛ مانند اینکه برخی افراد بیسواد، شاعرهای خوبی هستند.

باید استعدادها را کشف کرد و پرورش داد. برگزاری هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، اقدام بسیار خوبی است و سینمای جوان هم با شناسایی و تقویت استعدادها در حال اجراست. این‌گونه نیست که اگر صد نفر در المپیاد شرکت کردند، در آینده هم صد فیلم‌ساز خوب استخراج کنیم. آزمون و خطا در این راه بسیار زیاد است؛ اما اگر بتوانیم پنج فیلم‌ساز صاحب‌سبک جریان‌ساز نواندیش و نوآور تربیت کنیم، نشان از این دارد که راه را درست رفته‌ایم. امیدوارم فیلم‌سازان نوجوان بتوانند در این مسیر صبوری کنند؛ چراکه برای خلق ایده باید درست اندیشید و برای اجرای آن باید صبوری کرد.

ایده‌های خام باید خوب پخته و اجرا شود. علم‌آموزی فیلم‌سازان آینده ضروری است؛ اما فیلم‌سازان نباید در نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و کهن‌سالی و در هیچ برهه‌ای از زمان رها شوند و مسئولان باید حمایت‌های مالی و معنوی از فیلم‌سازان را در دستور کار قرار دهند.

رسیدن به خلاقیت در مسیر کار گروهی

نادره ترکمانی

تهیه‌کننده و کارگردان و مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

خوشحالم که در این رویداد همراه با بچه‌های خلاق و پرشور و پر از عشق هستم. امیدوارم بتوانیم به بچه‌ها کمک کنیم تا طی کار گروهی وجه خلاقه‌شان را کشف کنند.

حال خوب سینما با المپیاد فیلم‌سازی

مریم بحرالعلومی

کارگردان و مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

اصفهان برای من شهری دوست‌داشتنی است. من از نسل نوجوان انگیزه بسیاری می‌گیرم و خوشحالم این نسل نو تا این حد پویا و پرانگیزه در مسیر سینماست. امیدوارم قدر این موقعیت را بدانند. ممنونم از حمایت‌های دست‌اندرکاران. اگر این حمایت‌ها از نسل ما می‌شد، حال امروز سینما خیلی بهتر بود.

حمایت انجمن سینمای جوان از نوجوانان الزامی است

مهدی خرمیان

انیماتور و مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

شوری که در نوجوانان می‌بینم، به نتیجه بسیار خوبی می‌انجامد. این بچه‌ها نباید رها شوند و اگر از طرف انجمن سینمای جوان حمایت و پشتیبانی شوند، رابطه‌شان با مربیان قطع نمی‌شود و می‌توانند راحت‌تر به فیلم‌سازی ادامه دهند. خوشبختانه انجمن سینمای جوان در همه شهرها شعبه دارد و فضای خوبی برای ادامه تجریبات و فضای حرفه‌ای و تولید فیلم است. اگر این اتفاق بیفتد، کار مهمی انجام گرفته و بچه‌ها رها و فراموش نمی‌شوند.

لزوم شکل‌گیری بینش سینمایی در نوجوانان

آزاده غفاری

معاون فرهنگی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران

اصفهان، پایتخت فرهنگی کشور و شهر زیبایی است به همین دلیل تصمیم مسئولان برآن شد تا المپیاد و جشنواره در این شهر برگزار شود. زادگاه اغلب اساتید، اصفهان و محل خدمتشان تهران است؛ همین موضوع از معضلات پیش روی ماست که اساتید را از تهران به اصفهان دعوت کنیم.

در حال حاضر، نماینده بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با مشارکت اصفهان این رویداد بزرگ را برگزار می‌کند. در ادوار گذشته، المپیاد فیلم‌سازی فرایندی بود که شرکت‌کنندگان در پنج دوره آموزشی به طرح یک فیلم‌نامه کامل می‌رسیدند و در مرحله داوری، طرح فیلم‌نامه برگزیده انتخاب می‌شد.

در دوره‌های گذشته یک نوجوان علاقه‌مند به کارگردانی، متوجه می‌شد به نویسندگی علاقه دارد یا تدوین. این فرایند هرچه پیش رود، برگزیدگان و فعالان قوی‌تری به صنعت سینما معرفی خواهند شد. در دوره هفتم برآن شدیم با رویکرد متفاوت به نتیجه بهتری دست یابیم تا نوجوانان بتوانند فیلم‌سازی را به صورت عملیاتی دنبال کنند.

در ادوار گذشته فیلم‌نامه‌نویسی مطرح بود؛ اما در این دوره با تجهیزاتی که در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد، شرکت‌کنندگان فیلم می‌سازند. جریان به این صورت است که طرح فیلم‌نامه را در روزهای اول و دوم المپیاد کامل می‌کنند و در روزهای پایانی المپیاد با تجهیزات و مربیانی که در اختیار دارند، فیلم تولید می‌کنند. ما معتقد نیستیم که در فرایند المپیاد، نوجوانان فیلم‌ساز شوند.

درصددیم آن‌ها راه و روش فیلم‌سازی را آموزش ببینند و مطلع شوند برای تولید یک فیلم چه فرایند و چه تجهیزاتی لازم دارد و چه آسیب‌هایی گریبانگیر تولید یک فیلم می‌شود. در این راستا اساتیدی از تهران و اصفهان انتخاب شده‌اند تا به نوجوانان کمک کنند تا بینش سینمایی در آن‌ها شکل بگیرد و تقویت شود. نمره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران 20 است و قطعا هر فرایندی با آموزش شکوفا می‌شود.

همت بلند نوجوانان در راهیابی به این مسیر

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

کارگردان و مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

به اشتراک گذاشتن چیزی که خودم از بچگی آن را دوست داشتم با نوجوانان، تجربه بسیار لذت‌بخشی است. امیدوارم این بچه‌ها که الان اینجا هستند، با حمایت خانواده‌شان و سازمان سینمایی این مسیر را ادامه دهند. این بچه‌ها بسیار خوش‌فکر و خوش‌ذوق‌اند و با همت بلندی به سراغ این فن و رشته آمده‌اند. از اینکه در اصفهان هستم واقعا خوشحالم؛ چون عاشق اصفهانم. اصفهان نصف‌جهان است؛ ولی نصف جان و عمر من است.

سینماگران به حمایت مالی و معنوی نیاز دارند

امیرمحمد روشن‌دل

نوجوان المپیادی از شهرستان بم

در اصفهان، نقش‌جهان و سی‌وسه پل را از نزدیک دیدم و از دیدن زاینده‌رود خشک دلگیر شدم. اولین بار است که در المپیاد شرکت می‌کنم و اولین فیلمی که ساختم، درباره تنهایی یک انسان است. کار گروهی و ساخت فیلم همراه با اساتید، عامل پیشرفت خواهد بود. در مدتی که در اصفهان بودم، مباحث جدیدی یاد گرفتم. نوجوانان با ایده‌هایی که دارند، می‌توانند به شهرشان برگردند و ایده‌هایشان را پرورش دهند و فیلم تولید کنند. مطالبه من از مسئولان سینمایی این است که حرف نوجوان‌ها را بیشتر بشنوند. صنعتگران فیلم و سینما به حمایت مالی و معنوی نیاز دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 15 =