هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان با اهدای جوایز به برگزیدگان به پایان رسید

مدال سینمای ایران بر قلب نوجوانان اصفهان آرام گرفت

شب گذشته آیین اختتامیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در هنرسرای خورشید برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:46 - سه شنبه 1402/11/3
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدال سینمای ایران بر قلب نوجوانان اصفهان آرام گرفت

به گزارش اصفهان زیبا؛ شب گذشته آیین اختتامیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در هنرسرای خورشید برگزار شد.

در ابتدای این آیین، وحید ملتجی، مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بیان کرد: هفتمین المپیاد یک عرصه رقابتی است؛ اما در آن رتبه‌بندی مطرح نیست. مهم‌تر از آن، این است که جریانی در سینما و هنر کشور در حال شکل‌گیری است که قرار است آینده سینمای ایران را رقم بزند.

مهم این است که فضا و بستری برای نوجوانان ایجاد کنیم تا در کنار نخبگان و صاحبان تجربه این رشته، بیاموزند و با هم باشند و تجربیات نسل حرفه‌ای سینما به نوجوانان منتقل شود. این اتفاق بزرگی است و این هدف اصلی ماست.

ملتجی با اشاره به اینکه امسال بیش از 1200 اثر رسید که دو‌و‌نیم برابر سال‌های قبل بود، ادامه داد: در این دوره با راهنمایی‌های مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید زین‌العابدین، به این جمع‌بندی رسیدیم که مسیری را پررنگ کنیم تا بچه‌ها در آن بتوانند آینده‌ساز باشند و سال‌های آینده این مسیر پرتوان‌تر پیش برود و در این راه فعالیت‌هایی کردیم و تصمیم‌هایی گرفتیم. دومین تصمیم مهمی که گرفتیم، این بود که زمان برگزاری را از جشنواره جدا کردیم و آن را به صورت مستقل برگزار کردیم تا المپیاد در هیاهوی جشنواره کودک گم نشود.

تصمیم مهم سوم این بود که از شش نفر از بزرگان و فعالان و فیلم‌سازان سینمای ایران دعوت کردیم تا در کنار این شش گروه قرار گیرند. این کار سختی که حرفه‌ای‌های سینما بخواهند با بچه‌ها کار کنند و از صفر آموزش دهند؛ اما این کار را انجام دادند و این یکی از تفاوت‌ها با دوره‌های قبل بود و امسال المپیاد چند پله ارتقا یافت.

امیدواریم سال‌های آینده این المپیاد در کنار دیگر المپیادهای علمی قرار گیرد و بچه‌هایی که اینجا کسب تجربه کردند، بتوانند در سال‌های آینده در سینما کار کنند و حضور داشته باشند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان درباره هنرمندی نوجوانان در خصوص تولید فیلم گفت: همه فیلم‌هایی که بچه‌ها در طول این چند روز تولید کرده‌اند، به لحاظ محتوا حرفی برای گفتن دارند و مشخص است که همه از محتوا شروع کرده‌اند و فرم هم در کنارش وجود دارد.

وحید ملتجی ایران آینده را ایرانی روشن و پرامید توصیف و عنوان کرد: تصورم این است که آینده ایران حتما از وضعیت الان بهتر است؛ با اینکه گفتن و تصورش سخت است. نوجوان امروز بسیار هوشمندتر از نوجوان دوره‌های گذشته است و مهارت بسیاری نسبت به دوره‌های گذشته دارد. نوجوان امروز بسیار قوی‌تر از گذشته حرکت می‌کند و چون مسیری برایش بسته نیست و خودش می‌تواند مسیرهای بسته را باز کند، بیست سال آینده ایران وضعیت بهتری از امروز خواهد داشت.

این کمتر برای مردم و نوجوانان گفته شده. این امید حتما باید دمیده شود و کمک می‌کنیم تا آینده ایران از وضع موجود در همه زمینه‌ها بهتر باشد. ما بزرگ‌ترها باید هویت و گذشته خودمان را برای نوجوانان ترسیم کنیم. دست بچه‌ها باید در گذشته و هویتشان و ایرانی بودنشان باشد و دست دیگرشان در آینده باشد.

اگر این مسیر پیش برود، در المپیاد سال آینده علاوه بر اینکه بچه‌ها به لحاظ مهارتی جلو خواهند بود، به لحاظ هویتی و محتوایی هم فیلم‌های جدی خواهیم داشت.

ملتجی در پایان از همراهی و همدلی بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان تشکر کرد.

نوجوانان فیلم‌ساز در مسیر پیشرفت و خوداتکایی

مجید زین‌العابدین، مدیر بنیاد سینمایی فارابی، دیگر سخنران آیین اختتامیه هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان بود.

او سخنانش را با یادآوری روزهای تلخ کرونا آغاز کرد و گفت: چهار سال قبل کرونا به ایران وارد شد و سینمای کودک و نوجوان کمی نحیف و تولیدات کمرنگ شد. به دنبالش جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای چهار سال به صورت غیرحضوری برگزار شد.

جشنواره‌ای که حضوری نباشد، جشنواره نیست. بعد از چهار سال، رسیدیم به تابستان امسال. همکاران ما در اصفهان و سازمان سینمایی تصمیم گرفتند متحد و همدل جشنواره فیلم را احیا کنیم و همدلی و یکدلی چشمگیری برای برگزاری دوباره جشنواره شکل گرفت.

این جشنواره با موفقیت به پایان رسید و فیلم‌های خوبی در جشنواره شرکت کردند و با افتخار می‌گوییم چند فیلم از شرکت‌کنندگان امسال، در جشنواره فیلم فجر هم نظر هیئت انتخاب را جلب کردند و در این جشنواره حضور یافته‌اند؛ در حالی که این مسیر معمولا معکوس است و فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان راه پیدا می‌کنند.

فیلم پرمخاطب دیگری در جشنواره داشتیم که الان در حال اکران است و استقبال خوبی از آن شده است. همچنین فیلم‌های خوبی از سال‌های گذشته به جشنواره آمده بودند. این نشان می‌دهد که این همدلی باعث باشکوه شدن و پرانگیزه شدن جشنواره کودک و نوجوان شده است.

زین‌العابدین ادامه داد: اما این پایان قصه نبود و شروع آن بود تا فیلمسازان نوجوان انگیزه یابند برای بچه‌ها فیلم بسازند و سینمای بچه‌ها رونق یابد. با رونق سینمای کودک، خانواده‌ها هم در کنار فرزندانشان فیلم می‌بینند. این امیدبخش بود؛ اما کامل نبود و وقتی کامل می‌شد که خود بچه‌ها هم بتوانند فیلم بسازند. الان موقعی بود که بچه‌ها باید می‌آموختند تا با چند هدف فیلم تولید کنند: یادگرفتن مسیر خوداتکایی و پیشرفت و ایده‌پردازی و تولید؛ آنچه در ذهن خلاقشان هست، به نمایش درآورند؛ بنابراین این المپیاد شکل گرفت.

امشب رسیدیم به اینجای قصه که المپیاد نوجوان بعد از چند سال حضوری و مستقل برگزار می‌شود. بچه‌ها از 28 استان کشور شرکت کردند و می‌خواستیم آثارشان بیشتر دیده شود و بین فیلم‌های فیلمسازان حرفه‌ای جشنواره کودک گم نشود و به آن استقبال دادیم. امیدواریم این قصه شیرین‌تر شود؛ به این جهت که بچه‌ها بتوانند مسیر فیلم‌سازی فیلم‌های بزرگ و بلند را بیاموزند و جشنواره‌های کودک آینده با تولیدات همین بچه‌ها برگزار شود. امیدواریم بتوانیم برای سال‌های آینده از این ظرفیت فیلم‌سازی بچه‌ها در بطن رقابت جشنواره بهره ببریم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: این رویداد به این دلایل بزرگ است؛ اما دلیل دیگری هم دارد. درست است که بچه‌ها برای اولین بار برای فیلم‌سازی ثبت‌نام کرده‌اند، فیلمسازان بزرگ و نامی ما که در سطح جهان هم تدریس می‌کنند، پذیرفتند که مربی این رویداد شوند و در هیئت انتخاب حضور یافتند و داور جشنواره شدند.

این نشان می‌دهد که المپیاد مسیر بزرگ‌اندیشیدن بچه‌ها را در نظر گرفته است و امیدواریم در ستاد جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان و نهادهایی که از این به بعد با ما همکاری خواهند کرد، سال آینده بتوانیم جشنواره فیلم پرشکوه‌تری را برگزار کنیم.

در پایان این آیین، مدال‌های برنز با حضور علی صالحی، حسنی و میثم بکتاشیان به برگزیدگان به شرح زیر اهدا شد: اهدای مدال برنز به گروه اول به خاطر توجه ویژه به عناصر فرهنگی به مربی‌گری لیلی عاج: بیتا بهزادی، الناز سعیدی، یسنا خدمتی از اصفهان، زینب میرشفیعی، عسل محمدرضایی.

اهدای مدال برنز به گروه دوم به خاطر روایت عشقی پاک و توجه به معماری و فرهنگ به مربی‌گری مرتضی‌علی عباس‌میرزایی: علی صادقی‌پور، امیرمحمد روشن‌دل، کسری شایسته، محمد گردیده‌کار، محمدحسام داوودی .

مدال نقره با حضور وحید ملتجی، مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، اصغر فارسی معاون سازمان سینمایی فارابی و وحید نیکخواه‌آزاد عضو هیئت داوران به برگزیدگان اهدا شد. گروه اول به مربیگری مهدی خرمیان: بیتا علیرضایی، زهرا بصیری‌نژاد، آنیسا هراتی‌خو، آتریا علیرضایی، ستایش آقاجانی.

گروه دوم به مربیگری محمدعلی باشه‌آهنگر به خاطر نگاه واقع‌گرایانه به سینما و اهمیت به کار جمعی در فیلمسازی: سعید رضایی، پویا ربیعی، فربد فرهادیه، یونا حسینی، زرتشت چاوشی، صالح تقی‌یار.

در پایان با حضور وحید ملتجی، مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، مجید زین‌العابدین، رئیس سازمان سینمایی فارابی و انسیه شاه‌حسینی عضو هیئت داوران مدال اهدا به شرح زیر اهدا شد:

مدال طلا به گروه اول به مربیگری نادره ترکمانی به خاطر کارگردانی حرفه‌ای و توجه به یک نیاز اساسی کودکان: دنیا خدایی، حدیث امینی‌زاده، مبینا حداد، نرگس حیدری، نیوشا کرمی.
گروه دوم به مربی‌گری مریم بحرالعلومی به خاطر توجه به موضوعی مهم و کارگردانی روان: نگین مبشری، ملیکا کریمی، مریم آصفی، فاطمه براتی، ریحانه آشوری.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + یازده =