نگاهی به رویدادهای اصفهان در سال جاری نشان می دهد ما معمولا در اطلاع‌رسانی این رویدادها ضعیف عمل می‌کنیم

مثل‌اینکه جشنواره شروع‌شده…

درست پنج ماه پیش بود که جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) و چند روز بعدش هم سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به میزبانی اصفهان برگزار شد؛ رویدادهایی که در کنار تمام اتفاق‌های مثبتی که رقم زدند، یکی از نقدهای جدی به برگزارکنندگان آن‌ها، فقدان اطلاع‌رسانی به‌موقع و گسترده در سطح شهر بود.

تاریخ انتشار: 10:05 - سه شنبه 1402/11/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مثل‌اینکه جشنواره شروع‌شده…

به گزارش اصفهان زیبا؛ درست پنج ماه پیش بود که جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) و چند روز بعدش هم سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به میزبانی اصفهان برگزار شد؛ رویدادهایی که در کنار تمام اتفاق‌های مثبتی که رقم زدند، یکی از نقدهای جدی به برگزارکنندگان آن‌ها، فقدان اطلاع‌رسانی به‌موقع و گسترده در سطح شهر بود.

اطلاع‌رسانی برای رویدادهایی که در مورد نخست، شاهد حضور دانشمندان ترازاول جهان اسلام بودیم و درمورد بعد، میزبان جشنواره‌ای که بعد از حرف‌وحدیث‌های بسیار برگزاری‌اش به اصفهان واگذار شده بود و توقع می‌رفت که دست‌کم با بیست سال سابقه برگزاری جشنواره در شهر و استقبال همیشگی شهروندان از آن، سروصدایش در شهر بیش از آنچه بود، باشد.

حالا بار دیگر، در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با این کوتاهی در پوشش رویدادهای شهر مواجه هستیم؛ غفلتی که نتیجه آن مشاهده خیابان‌هایی است که هیچ رنگی از جشنواره به تنشان نخورده و انگارنه‌انگار که پای فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به سینماهای اصفهان هم باز شده است.

این مسئله‌ای است که دست‌کم می‌شد با ابتدایی‌ترین و شاید مؤثرترین وسیله ارتباطی، یعنی تبلیغات شهری، آن را برطرف کرد و به این وسیله علاوه بر آگاه‌سازی شهروندان، زمینه حضور هرچه بیشتر آن‌ها را به سالن‌های سینما فراهم کرد.

این فقدان اطلاع‌رسانی حتی به رسانه‌های استان هم سرایت کرده است و ازآنجاکه جدول اکران فیلم‌ها بسیار دیر به دست رسانه‌ها رسید، حتی پوشش خبری روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها هم در این راستا حداقلی بوده و خبری از آن شوروشوقی که جشنواره می‌تواند حامل آن باشد،
نبود.

صداوسیمای اصفهان  هم  در این زمینه نتوانسته وظیفه خود را به خوبی انجام بدهد و بدون پخش گزارشی از حال‌وهوای جشنواره و اکران فیلم‌ها، تنها به بارگذاری اخبار در خبرگزاری‌اش بسنده کرده است؛ به ‌این‌ ترتیب حتی اگر مشکلات و مضیقه های مالی تبلیغات را هم قبول کنیم، استفاده‌نکردن از فرصت آنتن صداوسیما به‌عنوان ارزان‌ترین راهی که می‌شد توجه مردم را به جشنواره جلب کرد،قابل توجیه نیست.

در این میان، فقط سامانه فروش اینترنتی بلیت‌هاست که بر این خواب زمستانی غلبه کرده و برحسب شم اقتصادی‌اش با یک پیامک کوتاه، مشترکان خود را از نحوه تهیه بلیت آگاه کرده است و نوید رسیدن به دهه فجر و فیلم‌های جشنواره فجر را می‌دهد؛ سامانه‌ای که اگر نبود، ما هم نمی‌دانستیم چه ساعتی سامانه فروش بلیت‌ها باز می‌شود و می‌توان از آن خرید کرد؛ چراکه در هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها به آن اشاره‌ای نشده بود.

این جشنواره‌ها فرصتی برای انسجام اجتماعی است

در دنیای امروز که به دنیای تفردیافته شهرت دارد، برنامه‌ریزان شهری تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای که می‌توانند، باعث همبستگی مردم شوند و با اجماع آن‌ها در فعالیت‌های مشترک، افزایش انسجام اجتماعی را رقم بزنند؛ مسئله‌ای که در کشور ما هنوز به مرحله بحران نرسیده است و به‌دلیل ویژگی‌های فرهنگی‌مان، در وضعیت رادیکال این تفردیافتگی قرار نداریم؛ اما دلیل نمی‌شود که موقعیت‌هایمان را بدون دلیل بسوزانیم!

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که امسال چهل‌ودومین سال برگزاری‌اش را پشت سر می‌گذارد، جشنواره‌ای است پذیرفته‌شده در میان مردم که هرساله اخبار آن را به‌دقت دنبال می‌کنند، در نظرسنجی‌هایش شرکت کرده و از این طریق مشارکت اجتماعی خود را در امور جاری جامعه به ثبت می‌رسانند.

از طرفی، هم‌زمانی برگزاری جشنواره با دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی به‌نوعی یادآور همبستگی مردم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب هم محسوب می‌شود و این انسجام و مشارکت اجتماعی را به تاریخ کشور پیوند می‌زند؛ بااین‌حال، عملکرد مدیران مربوط در مواجهه با این رویداد به‌نوعی است که نه‌تنها از این فرصت برای زمینه‌سازی بروز شور و شوق در میان مردم استفاده نمی‌کنند، بلکه حداقل الزامات برگزاری جشنواره و اطلاع رسانی در این زمینه هم رعایت نمی‌شود.

اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» باید اهمیت زیادی برای جشنواره فجر قائل باشد و بتواند از همه ظرفیت های جشنواره استفاده کند اما این اتفاق در عمل نیافتاده است.

در چند روز گذشته مکرر با پرسش شهروندانی مواجه شدیم که می‌گفتند: «چرا امسال در اصفهان فیلمی اکران نمی‌شود؟» پرسش‌هایی که نشان می‌دهد همچنان علاقه مردم فرهنگ‌پرور اصفهانی به رویدادهای فرهنگی پررنگ است و این ناآگاهی از اکران‌ها به فقدان اطلاع‌رسانی درست برمی‌گردد و نشان از عدم پاسخ درست به نیازهای اجتماعی مردم است.

در مجموع انتظار می‌رود بعدازاین با بهره‌گیری از چند دهه تجربه برگزاری رویدادهای فرهنگی با هماهنگی میان ارگان‌های مختلف ازجمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی جشنواره فیلم فجر، شهرداری، صداوسیما و رسانه‌های استان، اطلاع رسانی پیرامون رویدادهای فرهنگی هنری اصفهان به نحو مناسب تری انجام شود.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − چهار =