سینمای ایرانی باید مروج معنویت باشد

«سینمای مستقل و مسائل آن» عنوان یکی از نشست‌های فکری بخش جنبی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که با روایت‌های سید عماد حسینی، کارگردان و پژوهشگر جوان سینمای کشور در تالار سوره اصفهان به منصه ظهور نشست.

تاریخ انتشار: 10:48 - چهارشنبه 1402/11/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سینمای ایرانی باید مروج معنویت باشد

به گزارش اصفهان زیبا؛ «سینمای مستقل و مسائل آن» عنوان یکی از نشست‌های فکری بخش جنبی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که با روایت‌های سید عماد حسینی، کارگردان و پژوهشگر جوان سینمای کشور در تالار سوره اصفهان به منصه ظهور نشست.

این پژوهشگر و کارگردان جوان سینمای کشور از تولید برخی فیلم‌های بی محتوا گلایه کرد و گفت: ما گاهی در دور باطل تولید فیلم سرگردانیم و همچنان ادامه می‌دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه درباره موضوع فضیلت استقلال همه اتفاق نظر داریم، تصریح کرد: همه می‌دانیم که خانواده‌ها باید فرزندانشان را راهبری کنند تا به استقلال برسند و هنگامی که به این مرحله رسیدند، نفس راحتی می‌کشند که آن‌ها به استقلال رسیده‌اند.

درباره کشورها نیز همین گونه است کشورهایی که ادعای استقلالی دارند،کشورهای قدرتمندی هستند. نویسنده و کارگردان فیلم «استاد» معتقد است: استقلال در ادبیات ما واژه ممدوحی است و وقتی می‌گوییم سینمای مستقل داریم باید درباره این پدیده دارای احترام با یکدیگر گفت‌و‌گو کنیم و این سوال برای ما پیش می‌آید که سینمای مستقل، یعنی مستقل از چه موضوعی؟

حسینی ادامه داد: سینمای مستقل، سینمای آوانگارد، سینمای حاشیه‌ای و … است و همه به سینمای جریان هستی وابسته است، در حالی که معتقد هستم برای این نوع سینما احترام قائلیم؛ چون اصل سینما این است و این جریان را جریان تجاری می‌نامیم.

او با تأکید بر اینکه برخی فیلم‌های تولیدشده کنونی به درد سطل زباله می‌خورند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاهد فیلم‌هایی در سینمای ایران هستیم که هزینه سینمای تجاری برای تولید آن‌ها خرج می‌شود، اما یک ریال بازگشت ندارند و گاهی باید آن‌ها را روانه سطل زباله کنیم و این چیزی جز حماقت مضاعف نیست. نویسنده و کارگردان فیلم «استاد» با اشاره به اینکه سینمای ایرانی باید اخلاق‌گرا و مروج معنویت باشد، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از فیلم‌های تولید شده با فضایل اخلاقی سنخیتی ندارد پس جایگاه سینمای ارزشی در ایران کجاست؟ با این محتوا چه تولیداتی برای عرضه داریم؟!

اگر قرار است فیلم‌های بی‌محتوا و بی‌کیفیت بسازیم، جایگاه سازمان سینمایی و سیاست‌گذاری‌ها کجاست؟

حسینی اضافه کرد: گاهی مدیران کشور افتخار می‌کنند دو تا سه فیلم را چندصد میلیارد فروخته ایم. اگر قرار است فیلم‌های بی‌محتوا و بی‌کیفیت بسازیم، جایگاه سازمان سینمایی و سیاست‌گذاری‌ها کجاست؟! اگر همه موضوعات را رها کنیم اغلب فیلم‌ها توخالی و بدون محتوا ساخته می‌شود، در حالی که ما باید مروج سینمای اخلاقی باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه عباس کیارستمی یکی از کارگردانان شاخص و سینماگران مطرح کشور است، خاطرنشان کرد: این شخصیت شهیر، بیشترین افتخارات بین المللی ایران را به خود اختصاص داده و درباره وطن و عرق ملی فیلم تولید کرده است؛ اما زمانی در سینمای فارابی هیچگونه احترام و ارزشی برایش قائل نبوده ایم.

این کارگردان جوان گفت: اگر علاقه‌مند به فیلم‌های‌هالیوودی هستید، لزومی ندارد سینمای مستقل داشته باشیم، این در حالی است که در سینمای‌ هالیوود فیلم‌های ضد ایرانی تولید شده و حرف آن‌ها علیه ما به کرسی هم نشسته است.حسینی تصریح کرد: سینمای‌ هالیوودی، مصداق سینمای تجاری است و اروپاییان هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند.

او معتقد است: ایده غربی‌زدایی در دانشگاه غرب متولد شده است؛بنابراین در سینمای اروپا هم موضوعات غرب‌زدایی به وضوح دیده می‌شود.نویسنده و کارگردان فیلم «استاد» تأکید کرد: باید از سینمای مستقل حمایت کرد و به آن احترام گذاشت.حسینی اظهار کرد: سینمای ارزشی به گونه‌ای است که فیلم‌های آن تا سال‌ها مخاطب داشته باشد و از سکه نیفتد، اما فیلم‌های لحظه‌ای قطعا تا دو سال دیگر نامی از آن‌ها باقی نخواهد ماند. ما می‌توانیم فیلم‌های عباس کیارستمی را تا 50 سال دیگر مشاهده کنیم و از آن‌ها لذت ببریم.

او خاطر‌نشان کرد: عباس کیارستمی در مصاحبه‌ای می‌گوید اگر فیلمی بعد از 50 سال قابل دیدن باشد، می‌شود نام آن را فیلم سینمایی گذاشت، اما اگر قابل دیدن نشد طبیعتا ارزشی ندارد. به عنوان نمونه فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی هنوز قابل ستایش است و فیلم‌هایی از این دست کم نداریم.

این کارگردان جوان کشور معتقد است: سینمای مستقل، جریان رایج مبتنی بر تبیین موازن و فیلم‌سازی‌هالیوودی است و 98 درصد فیلم‌های جهان بر همین اساس تولید می‌شود. سینمای دنیا علیه این ماجرا شورش کردند و به نظر می‌رسد که حرکت دوگانه دیگرگونگی به وجود آوردند که مبنای کار آن‌هاست و در جریان آوانگار سینما، مفهوم غیر غربی سازی را در دستور کار قرار داده اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + 9 =