دستاوردهای ستودنی کشور آیت‌الله‌ها!

سپیده‌دم نیمه زمستان درست در روز 22 بهمن‌ 1357 در سرزمین ایران به رهبرى پیامبرگونه امام خمینى(ره)، انقلابی طلوع کرد که به «اعجاز بزرگ قرن» معروف و مزین شد و تا امروز که 45 سال از آن رخداد اعجازگونه می‌گذرد، راه و مسیرش را ادامه داده است.

تاریخ انتشار: 10:07 - پنجشنبه 1402/11/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دستاوردهای ستودنی کشور آیت‌الله‌ها!

به گزارش اصفهان زیبا؛ سپیده‌دم نیمه زمستان درست در روز 22 بهمن‌ 1357 در سرزمین ایران به رهبرى پیامبرگونه امام خمینى(ره)، انقلابی طلوع کرد که به «اعجاز بزرگ قرن» معروف و مزین شد و تا امروز که 45 سال از آن رخداد اعجازگونه می‌گذرد، راه و مسیرش را ادامه داده است.

این انقلاب اما دستاوردهاى فراوان و بی‌سابقه‌ای را در حوزه‌های گوناگون به ارمغان آورده است که شمارش آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد؛ اما امروز با ورود به چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هرچه بیشتر آن، از موضوع‌های مهم و ضروری در عصر حاضر و ازجمله تکالیف رسانه‌ای جبهه انقلاب است.

انقلاب اسلامی ایران، برخلاف تبلیغات دشمنان و بدخواهانش، باوجود موانع و امکانات محدود دستاوردهای چشمگیر و شگرفی در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی و بهداشت و درمان به دست آورده و در بسیاری از این حوزه‌ها جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.

با توجه به هجمه‌های دشمن و القای ناکارآمدی نظام و تلاش برای تطهیر چهره رژیم پهلوی تبیین دستاوردهای انقلاب، اهمیت و بلکه ضرورت دارد؛ زیرا در صورت تبیین نکردن صحیح و دقیق آن و درنتیجه ناآگاهی مردم ممکن است این تلقی در ذهن آنان به وجود آید که این انقلاب هیچ ثمره‌ای نداشته است.

بر اساس آمار یونسکو، در اواسط دهه ۵۰ یعنی در اوج به‌اصطلاح تمدن بزرگ شاه، میزان باسوادان در ایران حدود ۳۰ درصد بود؛ اما بر اساس همین آمار تا ۱۳۷۶ بیش از ۷۵درصد از مردم ایران باسواد شدند و در ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) آمار باسوادان کشور رقم حدود ۹۰درصد را نشان می‌دهد؛ یعنی سرزمین ما از یک کشور نیمه‌بی‌سواد در اواخر دوران سیاه پهلوی اول، به کشوری باسواد در سال‌های پس از انقلاب تبدیل شد.

مجموع شرایط بهبودیافته در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باعث شد تا کشور ایران در سال‌های پس از انقلاب به لحاظ شاخص توسعه انسانی که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت هر کشوری به‌شمار می‌آید، از یک کشور متوسط در دوران رژیم شاه (در حد کشورهای «کنیا» و «غنا» ی فعلی) به کشوری در حد بالای توسعه انسانی در سال‌های پس از انقلاب برسد.

در گزارش سالانه سازمان ملل متحد، متوسط امید به زندگی در ایران نیز ۷۶,۲ سال عنوان‌شده است. در همین رابطه پروفسور یرواند آبراهامیان، درباره شاخص توسعه انسانی و عامل امید به زندگی در این شاخص در همان مصاحبه می‌گوید: «… من یک شاخص اجتماعی را ذکر می‌کنم که امید به زندگی است. پیش از انقلاب امید به زندگی در ایران به نسبت دیگر کشورهای جهان سوم در‌واقع آمار بدی داشت. در حال حاضر، نرخ امید به زندگی واقعا بالا رفته است.»

آمار منتشرشده در نشریه انگلیسی اکونومیست در اوت ۲۰۱۵ نیز مؤید همین سخنان آبراهامیان بود.
بنابر رتبه‌بندی جهانی درزمینه علوم و دستاوردهای علمی به گزارش مقاله‌ای که Debora MacKenzie در گزارش پایگاه اینترنتی نشریه دیلی نیوز و مؤسسه انگلیسی رویال سوسایتی و همچنین بر اساس تحقیقات شرکت «ساینس متریکس» کانادا اعلام شد، خروجی مطالب علمی منتشره در ایران طی دو دهه گذشته بالاترین میزان را در جهان داشته است. خروجی و یافته‌های علمی در ایران یازده برابر سریع‌تر از میانگین جهانی رشد کرد که سریع‌ترین روند رشد علمی در میان همه کشورهای جهان به شمار می‌رود.

پایگاه اینترنتی twocircles که یکی از رسانه‌های مهم اطلاع‌رسانی اخبار علمی و پژوهشی است، در توضیح این پیشرفت حیرت‌انگیز علمی نوشت: «درواقع مردم ایران، این افسانه غربی‌ها را که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ می‌گویند کشور آیت‌الله‌ها نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای پیشرفت داشته باشد، نقش بر آب کرده‌اند.»

به دنبال پیشرفت‌های مختلف علمی ایران، برخی از مقامات علمی غربی با اعلام برنامه و طرح‌هایی پیشنهاد جلوگیری از رشد علمی فوق را دادند که ازجمله برنامه و طرح‌های یادشده، ایجاد اغتشاش و گسترش تحریم‌ها بود که در این مسیر سیاه در پیش‌گرفته هم راه به جایی نبردند.

همین چند روز قبل بود که مجله آمریکایی «امریکن اینترست»، ایران را هفتمین قدرت دنیا در موضوع‌های دفاعی، موشکی و تأثیرگذاری بر سایر کشورها معرفی کرد، تأثیرگذاری عظیمی که به اعتبار نام فخری زاده‌ها، احمدی روشن‌ها و قاسم سلیمانی‌ها شکل گرفته است.

کسب رتبه نخست شتاب علمی جهان در کنار رتبه چهارمی علم رباتیک، رتبه سیزدهم تولید و ساخت سازه‌های بزرگ در یاپایه، رتبه اول خاورمیانه در تولید برق و رتبه هفتم در تولید نانو‌دارو تنها گوشه‌هایی از دستاوردهای انقلابی است که روزبه‌روز به قله نزدیک‌تر می‌شود و تعبیر «العلم سلطان» را روزبه‌روز متجلی‌تر می‌کند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =