چه راهکارهایی برای جلوگیری از راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های کلاهبردار وجود دارد؟

سراب سودهای واهی

شرکت‌های هرمی همچنان قربانی می‌گیرند. کوروش کمپانی فقط یکی از این شرکت‌هاست که کلاهبرداری‌اش جدیدا خبرساز شده است. این شرکت با وعده سودهای بسیار هنگفت و وسوسه‌انگیز اقدام به جذب سرمایه از افراد ناآگاه کرده است. حالا مال‌باختگان این شرکت که زمانی رؤیای طی کردن مسیر چندساله در یک شب را می‌دیدند در بهت فرورفته‌اند.

تاریخ انتشار: 06:54 - سه شنبه 1402/12/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سراب سودهای واهی

به گزارش اصفهان زیبا؛ شرکت‌های هرمی همچنان قربانی می‌گیرند. کوروش کمپانی فقط یکی از این شرکت‌هاست که کلاهبرداری‌اش جدیدا خبرساز شده است. این شرکت با وعده سودهای بسیار هنگفت و وسوسه‌انگیز اقدام به جذب سرمایه از افراد ناآگاه کرده است. حالا مال‌باختگان این شرکت که زمانی رؤیای طی کردن مسیر چندساله در یک شب را می‌دیدند در بهت فرورفته‌اند.

میزان کلاهبرداری کوروش کمپانی بر اساس برآورد‌های غیررسمی، حدود دو هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده است. پیش‌تر نیز شرکت‌هایی از این دست راه‌اندازی شده‌اند و عده‌ای را که بدون شناخت و با رؤیای به‌دست آوردن سودهای بالا به عضویت این شرکت‌ها در آمده‌اند، متضرر کرده‌اند.

ترفندهای طراحان پانزی

در این مدل کلاهبرداری، یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد اگر پولشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد و در ازای آن سودهای نجومی و تضمینی پرداخت می‌کند.

اما حقیقت این است سودِ سرمایه‌گذاران قدیمی با پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌شود؛ این سبک کلاهبرداری فقط نوعی بازی با پول است.برخی از این شرکت‌ها هیچ پروژه رسمی ندارند و چون همه غیررسمی هستند ثبت نمی‌شوند.

در مقابل برخی از این شرکت‌ها هم هستند که کار ثبت خود را هم انجام می‌دهند و با وجهه قانونی کسب‌وکارشان را شروع می‌کنند؛ اما در ادامه فعالیتشان مجرمانه و غیرقانونی می‌شود.

برخی از آن‌ها نیز به‌گونه‌ای فعالیتشان را ثبت می‌کنند که بعدها مال‌باختگان برای شکایت کردن به مشکل می‌خورند.

طمع سرمایه‌گذاران برای کسب سودبالا

بارها هشدار داده شده است که اگر در جایی یا از سوی شخصی به شما وعده داده شد که در ازای سرمایه‌گذاری، سودهای نجومی و کلان دریافت خواهید کرد، احتمالا با یک ترفند پانزی طرف هستید که فرد مقابل می‌خواهد کلاه بزرگی بر سرتان بگذارد و سرمایه‌ای را که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اید، از چنگ شما خارج کند. اما واقعیت این است که در شرایط تورمی طمع مردم برای خرید یک کالا با قیمت ارزان‌تر و فروش با قیمت گران‌تر بیشتر می‌شود تا از این طریق سرمایه‌شان را زیادتر کنند؛ درواقع هر چقدر تورم بیشتر، کسب‌وکار کلاهبرداران داغ‌تر می‌شود.

حال در چنین شرایط اقتصادی چه کار باید کرد تا از راه‌اندازی این شرکت‌ها جلوگیری شود یا اگر هم راه‌اندازی شده‌اند جلوی فعالیتشان گرفته شود تا شاهد چنین فجایعی نباشیم؟

کسب‌وکارهای با وعده سود بالا بازبینی شوند

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های هرمی در چارچوب طرح پانزی وجود دارد به دو شکل است: نخست راه‌حل‌های قانونی و دوم ارتقای فرهنگ عمومی.

محمدواعظ برازانی تصریح می‌کند: درخصوص راه‌حل‌های قانونی باید گفت که هر کسب‌وکاری که وعده کسب سود بالا و درنتیجه پرداخت بازدهی بالا را به مشتریان می‌دهد باید مشکوک تلقی شود و از نظر ریشه ایجاد سود و منشأ فعالیت اقتصادی به‌طور حتم باید تحت بازبینی قرار گیرد و جلوی فعالیت این کسب‌وکار گرفته شود تا چنین فجایعی اتفاق نیفتد؛ درواقع نظارت روی فعالیت این شرکت‌ها باید قوی باشد.

او می‌افزاید: دوم اینکه فرهنگ عمومی نیز نسبت به کسب‌وکارهایی که ادعای پرداخت سود بالا دارند مشکوک برخورد کند؛ یعنی مردم سعی کنند در مقابل پیشنهاد‌های جذاب این شرکت‌ها تحت تأثیر وسوسه‌های مربوطه قرار نگیرند.

نظارت درستی روی فعالیت شرکت‌ها نیست

«در شرایط تورمی مردم به دنبال این هستند که جنسی را ارزان‌تر بخرند و گران‌تر بفروشند. در این شرایط دلال محوری در جامعه رواج پیدا می‌کند. شرایط اقتصادی و نوع روابط اقتصادی به راه‌اندازی این شرکت‌ها دامن می‌زند. باوجوداین تفاسیر آگاهی‌رسانی به مردم اولین مؤلفه برای جلوگیری از فعالیت چنین شرکت‌هایی است.»

این را نسیم مجیدی قهرودی، عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز به «اصفهان‌زیبا‌» می‌گوید. به گفته مجیدی، بسیاری از این شرکت‌ها به‌طور رسمی و قانونی ثبت می‌شوند درواقع با یک سرمایه اولیه و به شکل رسمی کسب‌وکارشان را شروع می‌کنند؛ اما نظارتی روی اینکه در ادامه این شرکت‌ها چگونه فعالیت کنند و چه اقداماتی از سوی این شرکت‌ها انجام شود وجود ندارد. بنابراین نبود کنترل و نظارت مؤلفه‌ای است که منجر به رواج چنین شرکت‌هایی می‌شود. این کنترل و نظارت نه در فضای مجازی و در فضای واقعی به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

قوانین اقتصادی به روز شوند

عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز اذعان می‌کند: ضعف قوانین نیز مؤلفه دیگری است که منجر می‌شود این شرکت‌ها به‌راحتی فعالیت داشته باشند. قوانین اقتصادی به‌روز نمی‌شود، ضمن اینکه بسیاری از قوانین چه در حوزه فضای مجازی و چه در حوزه فضای واقعی کاربردی نیستند. در این شرایط فضا و بستر برای فعالیت راحت چنین شرکت‌هایی فراهم می‌شود.

مجیدی بیان می‌کند: کوروش کمپانی در فضای مجازی فعالیت کرد؛ اما بسیاری از شرکت‌ها هستند که در فضای واقعی در حال فعالیت‌اند و بعضا خیلی شفاف بازاریابی هرمی را تبلیغ می‌کنند؛ مانند شرکت پنبه‌ریز و شرکت‌هایی ازاین‌دست. اما هیچ نظارت و کنترلی روی این کمپانی‌ها وجود ندارد، ولی پس‌ازاینکه چنین کلاهبرداری‌هایی از سوی این شرکت‌ها خبرساز می‌شود، به فکر آگاهی‌رسانی و رسیدگی‌های قانونی هستیم.

کلاهبرداری سرمایه‌گذاری با ترفند پانزی

کلاهبرداران با ایجاد وب‌سایت‌های کلاهبرداری و  تقلبی سرمایه‌گذاری، افراد را با وعده سودهای نجومی فریب می‌دهند و سرمایه آن‌ها را به سرقت می برند؛ ترفند پانزی که در آن با تبلیغات دروغین در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای جلب اعتماد افراد ابتدا از سرمایه مال‌باخته یا افراد جدید، چند دوره سود پرداخت می‌کنند تا مشتریان بیشتری جذب سیستم شوند و پس از جمع‌آوری سرمایه زیاد،  متواری می شوند.  این شرکت‌ها کاملا واهی هستند و  برای برخی از آن‌ها هیچ‌گونه مجوزی از سوی نهاد دولتی صادر نمی‌شود. کاربران مراقب باشند در دام این کلاهبرداری‌ها گرفتار نشوند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت + نه =