کره‌گیری و خواص آن  

کره محلی، یکی از انواع لبنیات پرطرفدار ایرانی است که از سرشیر یا دوغ تهیه می‌شود. در توضیح آن سراغ زهرا و بتول عابدینی، از ساکنان زواره و از تولیدکنندگان کره محلی رفتیم تا برای شما آنچه شنیدیم را بازگو کنیم:

به گزارش اصفهان زیبا؛ کره محلی، یکی از انواع لبنیات پرطرفدار ایرانی است که از سرشیر یا دوغ تهیه می‌شود. در توضیح آن سراغ زهرا و بتول عابدینی، از ساکنان زواره و از تولیدکنندگان کره محلی رفتیم تا برای شما آنچه شنیدیم را بازگو کنیم:

کره دوغ

کره دوغ از زدن ماست ترش و پرچرب تهیه می‌شود. بدین ترتیب که ماست ترش و پرچرب را درون دستگاه کره زن می‌ریزیم و حدود 10 دقیقه دستگاه را روشن می‌کنیم و بعد از آن مقداری آب ولرم به آن اضافه می‌کنیم و حدود 10 تا 15 دقیقه می‌زنیم. بعد از این مدت مقداری یخ به آن اضافه می‌کنیم و مجددا حدد 10 تا 15 دقیقه می‌زنیم تا کره از دوغ جدا و روی دوغ شناور شود. سپس کره شناور شده را از روی دوغ جمع کرده و بسته بندی می‌کنیم.

کره شیر

ابتدا سرشیری که از روی شیر بسته می‌شود، را می‌گیریم و درون کره‌گیر می‌ریزیم و حدود 10 دقیقه دستگاه را روشن کرده و می‌زنیم.

 بعد از آن، مقداری آب ولرم اضافه می‌کنیم و حدود 10 تا 15 دقیقه می‌زنیم. سپس مقداری یخ به آن اضافه می‌کنیم و دوباره 10 تا 15 دقیقه می‌زنیم تا کره بالا و روی مایه بیفتد و در واقع کره جدا شود، بعد کره را جمع و بسته‌بندی می‌کنیم.

مدت ماندگاری

کره درون یخچال به مدت یک هفته و در فریزر به مدت شش ماه قابل نگهداری است.

گقتنی است که از یک کیلو سرشیر می‌توانیم نیم کیلو کره تهیه کنیم.

خواص

کره محلی برای پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد مفید است. همچنین کره حاوی مقدار زیادی ویتامین A، D وB 12  است.