تأثیرات متقابل حضور گسترده مردم بر انتخابات و مسائل اقتصادی

انتخابات و اقتصاد

یکی از مسائل مهمی که در انتخابات اهمیت دارد، احساس تغییرات نسبت به شرایط اقتصادی موجود کشور است.

تاریخ انتشار: 09:34 - چهارشنبه 1402/12/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتخابات و اقتصاد

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از مسائل مهمی که در انتخابات اهمیت دارد، احساس تغییرات نسبت به شرایط اقتصادی موجود کشور است. مردم اگر احساس کنند این انتخابات تغییراتی به‌خصوص در وضعیت معیشت آن‌ها ایجاد می‌کند در آن شرکت خواهند کرد.

مهم‌ترین مشکلی که در جامعه ما وجود دارد، مشکل معیشتی و اقتصادی است و این مشکل ناشی از بحران ناکارآمدی است که در سیستم وجود دارد و مبنای تدوین برنامه‌های توسعه ما شده است.

 به‌رغم هشدارهای دلسوزانه اساتید و محققان اقتصاد اسلامی نسبت به پیامدهای شوک‌های ارزی، متأسفانه سال‌های گذشته تورم شدید ناشی از مسائل مختلف، ازجمله تفکر تصمیم‌سازی، ضعف تدبیر و سیاست‌های ارزی و پولی، زندگی مردم، به‌ویژه طبقات محروم و ضعیف را سخت کرد؛ به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی فرمودند: «در قضیه اقتصاد نیز تلخی‌ها و شیرینی‌هایی بود.

 تلخی‌ها عمدتا مربوط به تورم و گرانی، به‌خصوص گرانی قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی است که افزایش زیادی پیدا کرده‌اند و بیشترین فشار آن به دهک‌های پایین جامعه وارد می‌آید.»

یکی از پرسش‌های مهم در زمینه اقتصاد انتخابات، این است که متغیرهای اقتصادی چه مقدار بر سطح مشارکت مردم در انتخابات اثر می‌گذارند؟

بررسی‌های انجام‌شده بر اساس میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات برحسب استان‌های کشور، نشان می‌دهد که نرخ‌های تورم و بیکاری بر مقدار مشارکت مردم استان در انتخابات اثر منفی شدیدی به‌جای خواهد گذاشت؛ درحالی‌که افزایش درآمد سرانه هر استان موجب افزایش مشارکت مردم آن استان در انتخابات می‌شود. پس این نتایج نشان‌دهنده اثرگذاری تورم و سطح درآمد مردم بر حضور حداکثری در انتخابات است.

از طرف دیگر، اثر حضور گسترده مردم در متغیرهای اقتصادی، ازجمله مسائل مهمی است که ممکن است مردم نسبت به آن آگاهی نداشته باشند. مردم باید احساس کنند که وقتی با حضور حداکثری خود به ‌پای صندوق‌های رأی می‌روند، رویکردهای جدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند مسائل اقتصادی کشور را حل کند.

هرچه در انتخابات پرشورتر و با مشارکت بالاتر حضور داشته باشیم قدرت و توان کشور فزونی یافته و در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار خواهد بود. از این منظر می‌توان آثار اقتصادی حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات را موردبررسی و ارزیابی قرار داد.

ازجمله آثاری که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که با حضور گسترده مردم در انتخابات منجر به کاهش تورم انتظاری شده و درنتیجه سیر کاهش موجود نرخ تورم را تقویت خواهد کرد. انتظارات تورمی باعث چسبندگی طولانی‌مدت تورم به اقتصاد شده و نقش مهمی در اجرای مؤثر سیاست‌های پولی بانک مرکزی ایفا می‌کند و البته بلای جان دولت‌هاست.

انتظارات تورمی رفتار اقتصادی مردم را تحت تأثیر قرار داده و مردم جهت حفظ ارزش پول پس‌انداز‌شده خود به سمت خرید کالاهای سرمایه‌ای سوق پیدا می‌کنند و باعث افزایش تورم در این بخش و سرایت آن به سایر قسمت‌ها می‌شوند.

حال با حضور و مشارکت مردم، انتظارات برای برطرف مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد کرد. این امیدواری وجود دارد که نماینده‌های منتخب مردم، ریل‌گذاری مناسب برای دولت طراحی کرده و اقتصاد را در مسیر دست قرار دهند؛ همچنین حضور گسترده مردم در انتخابات منجر به تقویت امیدواری به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و درنتیجه به کاهش نرخ بیکاری منجر خواهد شد.

حضور مردم در انتخابات این امیدواری را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که آینده کشور روشن خواهد بود و مردم به‌دنبال اصلاح مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه هستند. اثر دیگری که حضور گسترده مردم در انتخابات دارد، منجر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد و همین امر رتبه اعتباری کشور را در بازارهای جهانی سرمایه افزایش خواهد داد.

  • محمد مطلبی
    محمد مطلبی

    دکتری اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =