ترفندهای افزایش کارایی در زمان بازنشستگی

سن بازنشستگی سن زندگی است، نه ازکارافتادگی. طبیعتا سبک زندگی در دوران مختلف زندگی انسان متفاوت است و فردی سبک زندگی موفق خواهد داشت که از تک‌تک لحظاتش نهایت بهره را ببرد.

تاریخ انتشار: 10:54 - چهارشنبه 1401/11/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترفندهای افزایش کارایی در زمان بازنشستگی

سن بازنشستگی سن زندگی است، نه ازکارافتادگی. طبیعتا سبک زندگی در دوران مختلف زندگی انسان متفاوت است و فردی سبک زندگی موفق خواهد داشت که از تک‌تک لحظاتش نهایت بهره را ببرد. در این زمینه راهنمایی‌های دکتر مجید محمودی مظفر، روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند کارآمد باشد. بازنشستگی

اجتناب از بیکاری و نشستن زیاد در خانه  بازنشستگی

آسیب بیکاری از پرکاری بیشتر است؛ چرا که بیکاری بدون‌شک حس بی‌ارزشی را به فرد القا می‌کند. از طرف دیگر ممکن است فرد را دچار نگرانی‌‌ و افکار مغشوش کند؛ ضمنا خانه‌نشینی طولانی‌مدت و گوشه‌گیری در این زمان جایز نیست؛ چرا که باعث رفتارهای وسواس‌گونه می‌شود.

کنترل نگرش و افزایس اعتماد‌به‌نفس بازنشستگی

هر فردی باید نگرش خود را به زندگی کنترل و در صورت نیاز تغییر دهد. خیلی از بازنشستگان معتقدند که بازنشستگی به معنای این است که من توان کاری ندارم و دیگر نیرو کارایی نیستم. این اعتقاد باعث می‌شود به تفکر و احساس فرد صدمه وارد شود. در بسیاری موارد، سن یک عدد است. افرادی که سلامت روانی و اندیشه درستی دارند زندگی بهتری را تجربه می‌کنند.

درست است که بدن و ابعاد جسمانی به مرور زمان ضعیف می‌شود و فرد در سنین بالا به طبع حس پیر شدن دارد. اما آن‌ها باید بدانند که مغز هر کسی در بالاترین سطح کیفی خود در آن زمان قرار دارد. در واقع انسانی که تجربیات بیشتری دارد، پیوندهای عصبی در مغزش بیشتر است؛ بنابراین مغز کارایی بیشتری دارد.

شاید یک جوان سرعت واکنشش نسبت به یک محرک بیشتر باشد. اما گستردگی تفکرش به میزان یک فرد سن‌بالا نیست؛ از این رو باید شیوه تفکر را نسبت به دوران میان‌سالی و پیری عوض کرد.

افزایش فعالیت مغزی بازنشستگی

افراد بازنشسته اگر می‌خواهند مغزشان کارایی خود را از دست ندهد، فعالیت‌های مغزی را بیشتر کنند. پیاده‌روی یکی از روش‌های ضدافسردگی و ضد اضطراب است و دیدن اطرافیان هم بسیار مفید خواهد بود. تا جایی که امکان دارد در خریدها، جمع و تفریق‌ها را به صورت‌های ذهنی انجام دهند، مطالعه کنند و حل جدول نیز بسیار مؤثر است.

ممنوعیت افکار منفی

توصیه می‌شود افراد بازنشسته و میان‌سال و کهن‌سال استفاده مفیدی از زمان داشته باشند. یکی از معضلات بزرگ بازنشستگی این است که این‌ها وقت اضافه می‌آورند. موقعی که آدم بیکار است معمولا فکرهای منفی به ذهنش متبادر می‌شود.

افراد نباید نکات منفی زندگی را مرور کنند. وقتی تنش و استرس وجود دارد، باید آن موارد و علت آن‌ها نوشته و برای آن‌ها راه‌حل ارائه شود. در این دوره باید جلو افکار منفی را گرفت و به سخنان مثبت گوش داد.

خودداری از شنیدن اخبار

بسیاری از اخبار برای فرد کاربرد ندارد؛ اما بی‌دلیل به آن‌ها گوش می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تنش و اضطراب فرد افزایش یابد؛ بنابراین باید از شنیدن و تماشای اخبار خودداری کنند.

ایجاد چالش‌های ذهنی و افزایش مطالعه

در این دوران مطالعات پیوسته و خوب انجام شود. چالش‌های‌ذهنی و یادگیری زبان جدید باعث افزایش کارایی مغز می‌شود.

ایجاد شبکه اجتماعی قوی

بازنشستگان باید بعد از بازنشستگی، شبکه اجتماعی قوی داشته باشند. در واقع حفظ ارتباطات اجتماعی در حفظ سلامتی روان سالمندان اهمیت دارد. باید خودارزشمندی و عزت‌نفس از طریق مشارکت در فعالیت جمعی افزایش یابد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 5 =