شوی تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در صدور مجوز برای کمک به غزه از قدرت نفوذ و تأثیرگذاری همچون گذشته برخوردار نیست

پشت پرده کمک‌های آسمانی برای غزه

در روزهای گذشته، دولت‌های غربی نظیر آمریکا، فرانسه، بلژیک و هلند، چندین تُن کمک‌های انسان دوستانه را از طریق هوایی برای مناطق و بخش‌های مختلف نوار غزه به‌ویژه بخش‌های شمالی این منطقه ارسال کرده‌اند.کمک‌هایی که برخی از آن‌ها در آب دریا و برخی دیگر به دلیل وزش باد شدید، در برخی شهرک‌های اسرائیلی فرود آمده‌اند و تنها بخشی محدود از آن‌ها به دست مردم غزه رسیده‌ است.

تاریخ انتشار: 09:51 - دوشنبه 1402/12/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پشت پرده کمک‌های آسمانی برای غزه

به گزارش اصفهان زیبا؛ در روزهای گذشته، دولت‌های غربی نظیر آمریکا، فرانسه، بلژیک و هلند، چندین تُن کمک‌های انسان دوستانه را از طریق هوایی برای مناطق و بخش‌های مختلف نوار غزه به‌ویژه بخش‌های شمالی این منطقه ارسال کرده‌اند.کمک‌هایی که برخی از آن‌ها در آب دریا و برخی دیگر به دلیل وزش باد شدید، در برخی شهرک‌های اسرائیلی فرود آمده‌اند و تنها بخشی محدود از آن‌ها به دست مردم غزه رسیده‌ است.

این کمک‌ها در حالی برای مردم غزه ارسال می‌شوند که رژیم اسرائیل در بیش از پنج ماه اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد، راه را بر هرگونه ارسال کمک به این منطقه بسته و با تحمیل گرسنگی و عدم دسترسی مردم غزه به نیازهای ابتدایی زندگی‌شان، سعی داشته مردم این منطقه را وادار به ترک سرزمین آبا و اجدادی‌شان کند. بااین‌همه، بسیاری نسبت به طرح این سؤال اقدام می‌کنند که عمده محرک‌های دولت‌های غربی در ارسال کمک‌های هوایی برای مردم غزه چیست؟

تبلیغات پنهان کمک‌های هوایی به غزه

به نظر می‌رسد در پاسخ به سؤال مذکور، توجه به سه نکته ضروری است. اول اینکه دولت‌های غربی از طریق ارسال کمک‌های هوایی برای مردم غزه سعی دارند به‌نوعی از ارزش و اهمیت گذرگاه رفح به‌عنوان یک نقطه مهم و کانونی در برقراری ارتباط مردم غزه با جهان خارج بکاهند و از این رهگذر، به‌نوعی زمینه را برای حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل به شهر راهبردی رفح که محل اسکان بیش از یک‌میلیون آواره فلسطینی است، فراهم کنند.

به بیان ساده‌تر، دولت‌های غربی و اسرائیلی‌ها سعی دارند تا روند ورود کالاها و کمک‌ها به نوار غزه را به‌طور کامل تحت نظر خود بگیرند و در این حوزه نیز معادلات مطلوب خود را به مردم فلسطین تحمیل کنند.

نکته دوم اینکه با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز جنگ غزه، رژیم اسرائیل بارها و بارها تحت‌فشارهای شدید و فزاینده بین‌المللی قرار گرفته و بسیاری تأکید داشته‌اند که این رژیم باید زمینه را برای ارسال کمک‌های گسترده و حیاتی به مردم غزه فراهم کند.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها نه‌تنها با این مسئله مخالفت کرده‌اند، بلکه بر شدت حملات خود علیه مردم غزه نیز افزوده‌اند و شرایط فاجعه‌باری را از حیث انسانی در نوار غزه به بار آورده‌اند.

به‌نحوی‌که اکنون از هر 10 فلسطینی ساکن در نوار غزه، 9 نفر با بحران عدم امنیت غذایی روبه‌رو هستند و البته گزارش‌های مختلفی از شدت و وخامت قابل‌توجه این بحران برای قشرهای آسیب‌پذیر نظیر زنان، کوکان و سالخوردگانِ نوار غزه نیز مطرح و منتشر می‌شود.

حال در این فضا، اسرائیل سعی داشته تا با صدور مجوز به قدرت‌های غربی در زمینه اعطای کمک‌های هوایی به مردم غزه، به‌نوعی از شدت فشارها علیه خود با محوریت رفتارهای غیرانسانی‌اش علیه مردم این منطقه بکاهد و به‌صورت ظاهری هم که شده، از کنش فعال خود در امدادرسانی به مردم غزه خبر دهد.

 این در حالی است که این رویکرد نیز به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست و بر اساس گزارش‌ نهادهای مختلف مدنی، آنچه دولت‌های غربی اخیرا در قالب ارسال کمک‌های هوایی برای مردم غزه فرستاده‌اند با آنچه به معنای واقعی کلمه رفع‌کننده نیازهای مردم این منطقه است، از زمین تا آسمان فاصله دارد. موضوعی که به‌خوبی از نمایشی و تبلیغاتی بودن این اقدام خبر می‌دهد.

درنهایت سوم اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به نحوی جدی پیگیر پرونده قضایی رژیم اسرائیل به‌واسطه ارتکاب آن به نسل‌کشی در نوار غزه است. روند و شکایت قضایی که از سوی دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل به راه افتاده و تبعات و چالش‌های جدی را نیز برای این رژیم ایجاد کرده است.

چند وقت قبل، دیوان بین‌المللی دادگستری حکم موقتی را علیه اسرائیل صادر کرد و ضمن شناسایی ضمنی وقوع نسل‌کشی از سوی اسرائیل در نوار غزه، به‌طور خاص به این مسئله اشاره کرده که تل‌آویو ظرف مدت یک ماه باید تمام اقدامات خود که جهت جلوگیری از وقوع نسل‌کشی در نوار غزه انجام داده را به نهاد مذکور گزارش دهد. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد که اقدامات اخیر دولت‌های غربی در ارسال کمک‌های هوایی به مردم غزه که با مجوز اسرائیل نیز همراه بوده، تا حدی هم معطوف به حکمی است که اخیرا دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با اسرائیلی‌ها صادر کرده و اسرائیل به‌واسطه این اقدام سعی داشته از کنش و رویکرد فعال خود خبر دهد و این‌طور وانمود کند که در مسائل انسان‌دوستانه با محوریت نوار غزه، همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

نفاق اسرائیلی‌ها در این حوزه را می‌توان از این مسئله متوجه شد که اسرائیل در بحبوحه حمله به نوار غزه، تقریبا به اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فلسطینی حمله کرده و به آن‌ها خسارات زیادی وارد کرده و حتی به تجهیزات بیمارستانی نیز خسارت زده تا مانع از استفاده مردم غزه از آن‌ها شود.

اسناد روشن ارتکاب اسرائیل به نسل‌کشی

مردم غزه اکنون تنها به 7 درصد از ظرفیت آب آشامیدنی که پیش از جنگ غزه به آن دسترسی داشتند، دسترسی دارند و این موضوع خود بسیاری را واداشته تا نسبت به شیوع بیماری‌های خطرناک و واگیردار در نوار غزه هشدار دهند. البته رژیم اسرائیل بیش از 85 درصد از ساختمان‌های شمال نوار غزه را ویران کرده یا با آسیب‌های جدی مواجه ساخته و به‌طورکلی قریب به 70 درصد از زیرساخت‌های مدنی نوار غزه را نیز هدف قرار داده است.

از همه مهم‌تر اینکه این رژیم بارها و بارها در مقابل جنایات مختلف، به مردمی که برای دریافت کمک‌های غذایی در غزه صف بسته‌اند یا در چادرهایشان اسکان داده شده‌اند، حمله کرده است. جدیدترین نمونه از این قبیل اقدامات غیرانسانی اسرائیلی‌ها به «جنایت آرد» مشهور شد که در قالب آن بیش از 112 فلسطینی در حالی که در صف دریافت کمک‌های غذایی بودند، با شلیک سربازان و توپخانه ارتش اسرائیل روبه‌رو شدند.

مسائلی که همه و همه اسنادی روشن از ارتکاب اسرائیل به نسل‌کشی در نوار غزه را آشکار می‌سازند. حال در این فضا، آن‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، انجام اقداماتی نظیر ارسال کمک‌های هوایی به مردم غزه، هیچ هدفی الا کمرنگ کردن چهره ضدانسانی رژیم اسرائیل نزد افکار عمومی و مجامع قضایی جهانی ندارد و بایستی آن را صرفا بازی فریب و شوی تبلیغاتی دانست که دیگر حتی همچون گذشته، با همراهی‌های جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی غربی و اسرائیلی، از قدرت نفوذ و تأثیرگذاری نیز برخوردار نیست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − 9 =