اثرات آلاینده‌ها و تدابیر لازم برای آن

نشست هم‌اندیشی متخصصان و مسئولان حوزه سلامت با محوریت ارائه راهکار جهت کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن بر سلامت محیط و جامعه توسط سازمان نظام‌پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 14:43 - پنجشنبه 1402/12/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
اثرات آلاینده‌ها و تدابیر لازم برای آن

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست هم‌اندیشی متخصصان و مسئولان حوزه سلامت با محوریت ارائه راهکار جهت کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن بر سلامت محیط و جامعه توسط سازمان نظام‌پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این نشست اساتید به بحث و بررسی تأثیر آلودگی هوا بر بدن و محیط زیست پرداختند و به راهکارهای پیشنهادی اشاره کردند که به بخشی از آن می‌پردازیم:

تأثیر آلاینده‌ها بر سلامت

دکتر یعقوب حاجی‌زاده، عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: منابع آلاینده‌ها ثابت و متحرک هستند که منابع ثابت رقم بیشتری دارد.

آلاینده‌های شاخص شامل: ذرات معلق اکسید گوگرد، فلزات سنگین، منوکسیدکربن، دی اکسید ازت، سرب و… است.

این منابع بسیار خطرناک است و عارضه زیادی بر بدن افراد دارد اما جای بسی تاسف است که منابع آلاینده اصفهان 8 برابر منابع آلاینده جهان است بنابراین نیاز به تدبیر لازم دارد.

اثرات آلودگی بر محیط زیست

گرم شدن دمای زمین: تغییرات آب و هوایی

ایجاد باران‌های اسیدی: تخریب اکوسیستم‌های آبی و خشکی

تخریب لایه ازن: افزایش بیماری‌های چشم و پوست

و…

اثرات آلودگی بر انسان نیز بسیار است که از جمله می‌توان به افزایش بیماری‌های سرطانی، افزایش بیماری‌های قلبی و… اشاره کرد.

اما، برای کنترل آن نیاز به کنترل هوا با کمک سازمان‌ها و مردم هست.

باید توجه داشت که علم روز برای کنترل آنها وجود دارد مثلاً در حال حاضر برای صنعت امکان تصفیه وجود دارد، در کشور ما نیز باید چنین شود.

همچنین سوخت نیاز به ارتقا و استاندارد دارد که همه اینها نیاز به همت جمعی دارد.

راهکارهای پیشنهادی

دکتر رامین سامی، فوق تخصص بیماری‌های ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: از شهر آلوده باید بیرون رفت چراکه عوارض بسیار زیادی بر بدن دارد. سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود اوضاع بدتر و آلودگی بیشتر می‌شود

بنده چند پیشنهاد دارم که برخی از آنها عبارت‌اند از: خروج از شهر، حداقل اواخر هفته و روزهای تعطیلی، دوری از استعمال دخانیات و استفاده بیشتر از مایعات و سبزی و میوه‌ها و در کل هر نوع تغذیه‌ای که می‌تواند از اثر آلاینده‌ها را کاهش دهد.

دکتر محمدرضا صبری، دبیر اجرایی کارگروه ومعاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی اصفهان: آلاینده هوا موضوعی است که باید جدی گرفته شود و بیش از پیش به آن پرداخت. چراکه روی اعضا بدن تاثیرمی‌گذارد. مثلا روی مغز، باعث افزایش سکته مغزی و ابتلای افراد به سردرد، سینوزیت، میگرن و تومورمغزی می‌شود.

 در چشم‌ها نیز علاوه بر سوزش، خارش و قرمزی آن؛ می‌تواند باعث نابینایی و تشدید آب‌مروارید و آب‌سیاه شود. ناشنوایی و سقط مکرر جنین نیز از دیگر اثرات آلاینده‌ها است.

اما، اصلاح سبک‌زندگی از جمله استفاده بیشتر از مواد غذایی آنتی‌اکسیدان‌دار و رفتن هر چند روز یک‌بار به اماکنی که فاقد آلودگی است می‌تواند به پیشگیری از آثار زیان‌‌آور آلاینده‌ها کمک کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 5 =