نمایشگاه «قرآن و عترت اصفهان» هم‌زمان با ماه مبارک رمضان به همت شهرداری اصفهان برگزار شد

اصفهان نور در نور شد

شهرداری اصفهان با همکاری شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات قرآنی 19 تا 25 اسفند امسال را با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در پل تاریخی شهرستان به‌گونه‌ای دیگر رقم زد؛ نمایشگاهی که پس از دوران کرونا و وقفه‌ای چندساله با تمرکز بر روی نوجوانان، جوانان و بانوان هم‌زمان با ماه مبارک رمضان از ساعت 15 عصر تا 22 شب با غرفه‌های متعدد و با حضور مؤسسات، محققان و اساتید قرآنی پذیرای بازدیدکنندگان بود.

تاریخ انتشار: 11:32 - شنبه 1402/12/26
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
اصفهان نور در نور شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهرداری اصفهان با همکاری شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات قرآنی 19 تا 25 اسفند امسال را با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در پل تاریخی شهرستان به‌گونه‌ای دیگر رقم زد؛ نمایشگاهی که پس از دوران کرونا و وقفه‌ای چندساله با تمرکز بر روی نوجوانان، جوانان و بانوان هم‌زمان با ماه مبارک رمضان از ساعت 15 عصر تا 22 شب با غرفه‌های متعدد و با حضور مؤسسات، محققان و اساتید قرآنی پذیرای بازدیدکنندگان بود.

اجرای برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی نظیر کارگاه آموزش خبری با موضوع «هوشمند‌سازی و روزنامه‌نگاری»، برگزاری رویداد «چهارسوق قرآنی، برگزاری برنامه بسیار مهیج «بهار جان‌ها» با قرعه‌کشی هر شب 10 کمک‌هزینه به مشهد مقدس و اجرای طنز و استنداپ کمدی، جنگ شادی و بازی‌های خانوادگی در نمایشگاه آن را نسبت به نمایشگاه‌های دیگر متمایز کرد و این‌ها تنها بخشی از اقدامات انجام‌شده به همت شهرداری اصفهان در نمایشگاه بود.

شامگاه شنبه 19 اسفند آیین باشکوه افتتاحیه این نمایشگاه با قرائت پیام مضجع عالی‌قدر آیت‌الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران شهری و مؤسسات قرآنی و اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.

شب گذشته «شامگاه جمعه 25 اسفند» در آخرین ساعات پایانی نمایشگاه آیین اختتامیه این رویداد قرآنی با نشست صمیمانه با محمد عرب، خواننده تواب ایرانی‌الاصل مقیم لس‌آنجلس که شخصیت اصلی کتاب «تولد در لس‌آنجلس» است، برگزار و با حضور مسئولان شهری از غرفه‌های برتر تجلیل و نقاط قوت و ضعف نمایشگاه به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد. این آیین با هنرنمایی پیمان ابراهیمی، استنداپ کمدی اصفهانی، گروه تواشیح و گروه سرود به پایان رسید. در این گزارش اهم سخنان مدیران و رخدادهای انجام‌شده در نمایشگاه روایت شده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: شهرداری اصفهان از مؤسسه‌های قرآنی حمایت می‌کند

نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت بسیار مناسب و متنوع بود و شهرداری برای ترویج فرهنگ قرآن در این شهر تسهیلگری و پشتیبانی کرده و از مؤسسه‌های قرآنی حمایت می‌کند. در شهر قرآنی باید فرهنگ قرآن در معماری، روابط بین فردی و اجتماعی، قرائت و مفاهیم قرآن ترویج شود و عمل به دستورات قرآن بیشتر تجلی یابد. در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان به‌خوبی از هنر برای کمک به معرفی مفاهیم قرآن استفاده شده است. در این نمایشگاه، تعداد غرفه‌ها نسبت به دوره قبل متنوع بود و نرم‌افزارهای قرآنی مختلفی نیز ارائه شد.

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان: تمرکز این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت، بر نوجوانان، جوانان و بانوان بود

تمرکز ما در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت بر روی نوجوانان، جوانان و بانوان بود. 190 غرفه در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان پا برجا بود و امیدوار هستم این نمایشگاه بهانه‌ای باشد که بیشتر یکدیگر را پیدا کنیم و بتوانیم بحث قرآن را در شهر ولایی و قرآنی اصفهان بیش‌ازپیش عملیاتی کنیم. افتخار همیشگی اصفهان بر قدمتی است که بزرگان ما برجای گذاشتند و آثار آن را می‌توانیم در ۲۳ هزار شهید، حوزه‌های اجتماعی مختلف، جهاد و سایر مواردی ازاین‌دست شاهد باشیم؛ در همین راستا می‌توان گفت این اتفاق خروجی آموزه‌های قرآنی است که در عمل مردم استان اصفهان می‌بینیم.

هر شب در کنار غرفه‌ها، برنامه و رویدادهایی با محوریت بانوان، کودکان غزه و گروه‌های هدف برگزار شد. در ادامه بعدازآن ویژه‌برنامه‌هایی با حضور هنرمندان و افراد حوزه قرآنی برگزار و همچنین برنامه‌هایی برای نوجوانان از صبح با حضور مجموعه‌های قرآنی و آموزش‌و پرورش اجرا شد. شعار شهرداری اصفهان «اصفهان من شهر زندگی» است؛ در همین راستا شهر زندگی با قرآن زیباست و باید اصل دستورات قرآن را در زندگی به کار برد و قرآنی زندگی کرد تا مسیر را پیدا کنیم. ما به دنبال تمدن‌سازی هستیم. ما برای ارزش‌های خود انقلاب کردیم که این ارزش‌ها در قرآن متجلی است؛ در همین راستا امیدوار هستیم بتوانیم قرآن را دریابیم و بیش از پیش برای آموزه‌های قرآنی قدم برداریم و راه را برای آینده فراهم کنیم. نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان را در نمایشگاه پل شهرستان برگزار کردیم تا شهروندان به‌راحتی بتوانند برای بازدید بیایند و از غرفه‌ها بهره‌مند شوند. باتوجه به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز، برنامه‌‌های قرآنی و رویدادهایی در گلستان شهدا، سطح شهر و چهارباغ برگزار می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم با این رویکرد هم‌افزایی را رقم بزنیم تا وقفه‌ای بین فعالیت‌ها اتفاق نیفتد.

سید مهدی سیدین‌‌نیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان: نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان تبلور همکاری عالمانه‌ای است

نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان تبلور همکاری عالمانه و ارزشمند بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرآنی در اصفهان بود. این نمایشگاه از لحاظ کمی و کیفی نسبت به نمایشگاه‌های دوره قبل، رشد بسیار خوبی داشت و امیدوارم با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، شهرداری اصفهان و دیگر نهادهای قرآنی، اتفاقات بهتری در نمایشگاه‌های بعدی رقم بخورد. شهرداری اصفهان در برنامه‌ریزی محتوایی و همچنین برنامه‌های جنبی این نمایشگاه همچون ویژه‌نامه «بهار جان‌ها» و شبیه‌خوانی «از ازل تا ابد» حضور پررنگی داشت. پس از برگزاری هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، اتفاقات خوبی برای برپایی نوزدهمین نمایشگاه رقم خورد که ازجمله آن تشکیل شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه با حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بود. همه نهادها و سازمان‌های فعال قرآنی همچون دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، اداره کل اوقاف و امور خیریه مؤسسات و مراکز قرآنی در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه حضور فعالی داشتند.

در شورای برنامه‌ریزی نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، تشکیل 17 بخش برای برگزاری نمایشگاه همچون نرم‌افزارهای قرآنی، تلاوت، صوت و لحن، تفسیر قرآن، تدبر و فهم قرآن، کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شد که اجرای هر بخش به یک نهاد و سازمان بود. به طور مثال بخش کودک و نوجوان و رویدادهای نمایشگاه به مدیریت توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه شهرداری اصفهان محول شد و مرکز تحقیقات یارانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، حوزه نرم‌افزاری نمایشگاه را بر عهده گرفت. بخش انتشارات و همچنین حمایت از انجمن‌های فرهنگی برای حضور در نمایشگاه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار شد و درمجموع این برنامه‌ریزی‌های منسجم موجب شد تا نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان نسبت به دوره‌های قبل از محتوای غنی‌تری برخوردار شود.

هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در محل فعلی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در روشن‌دشت برگزار شد و دوره قبلی بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام شد، مسافت زیاد مکان برگزاری نمایشگاه تا مرکز شهر اصفهان سبب شد تا مردم برای تردد دچار مشکل شوند و آن نمایشگاه با استقبال اندک مردم مواجه شد؛ بنابراین در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه تصمیم گرفته شد نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در محل سابق نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در پل تاریخی شهرستان برگزار شود.

علی‌رغم این که محل سابق نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان فاقد امکانات لازم بود، مسئولان شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و شهرداری اصفهان با اقدام جهادی، فضای مناسبی را برای نمایشگاه قرآن و عترت آماده کردند. حضور مجتمع فرهنگی‌مطبوعاتی، بسیج رسانه، خانه مطبوعات در غرفه‌ای با عنوان «قرآن، عترت و رسانه» برای اهالی رسانه و حضور هر شب یکی از رسانه‌ها برای پوشش اخبار این رویداد قرآنی، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از چند استان کشور با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، حضور خبرگزاری «ایکنا» به‌عنوان تنها خبرگزاری قرآنی کشور، حضور فعال اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از ویژگی‌های این نمایشگاه بود. همچنین برگزاری محافل قرآنی توسط مراکز حفظ قرآنی توسط اتحادیه مؤسسه‌های قرآن و عترت و حضور فعال بخش کودک و نوجوان دارالقرآن الکریم اصفهان از دیگر ویژگی‌های نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بود.

اجرای هر شب ویژه‌برنامه «بهار جان‌ها» در این نمایشگاه به همت مجریان مطرح همچون نجم‌الدین شریعتی، رسالت بوذری با استقبال پر رنگ مردم روبه‌رو بود؛ به‌طوری‌که مردم هر شب تا ساعت پایانی فعالیت نمایشگاه حضور داشتند و از برنامه‌های متنوع و شاد این ویژه‌برنامه بهره‌مند شدند. بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده از مراجعه‌کنندگان، این دوره مردم اصفهان رضایت نسبی از نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان داشتند.

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های استان اصفهان: نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان تبلور یک کار جمعی است

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان تبلور کار جمعی با مشارکت نهادها و سازمان‌های مختلف در استان بود. سازمان‌ها و نهادهایی همچون شهرداری، شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ها، استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن‌ها و مؤسسه‌های قرآنی در برگزاری این نمایشگاه نقش فعالی داشتند تا این نمایشگاه با محتوای مناسب در راستای اعتلای قرآن حرکت کند. بیش از 200 انجمن، مؤسسه قرآنی و ناشر تمایل خود را برای شرکت در این نمایشگاه اعلام کردند؛ اما به دلیل کمبود فضا، حضور همه آن‌ها امکان‌پذیر نبود و امیدواریم این نمایشگاه توانسته باشد خدمتگزار قرآن باشد.

این نمایشگاه قطره‌ای از زحمات همه متصدیان بود. مردم شهر اصفهان و کشورمان نیازمند انس بیشتر با قرآن هستند و امیدواریم چنین نمایشگاه‌هایی مؤثر واقع شود. نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت با محوریت قرآن و زندگی به جوانان، خانواده‌ها، بانوان برگزار شد و توجه ویژه‌ای به جامعه هدف خود داشت. در این نمایشگاه سعی شد برای کودکان و جوانان برنامه‌های مختلف و همچنین نشست‌های تخصصی برگزار شود. این نمایشگاه یکی از تخصصی‌ترین نمایشگاه‌هایی بود که امسال برگزار شده است.

سید هاشم موسوی، مدیر مرکز توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان: حضور ۶۰ مؤسسه و ناشر فرهنگی در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

تجلیل از فعالان قرآنی، مناجات‌خوانی، رونمایی از آثار هنرمندان با موضوعات قرآنی و همچنین رونمایی از نرم‌افزارهای قرآنی، رونمایی از «چهارسوق قرآنی» و برگزاری نمایشگاه‌های ترکیبی و برنامه‌های صحنه‌ای از برنامه‌های اصلی این نمایشگاه بود. برنامه «چهارسوق قرآنی» به‌منظور پیوند مراکز و مؤسسه‌های قرآنی با مدارس اصفهان و به‌عنوان یک کار جدید در اصفهان هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت برگزار شد.

این رویداد قرآنی با میزبانی حدود ۴۰ مؤسسه قرآنی در جمع مدیران مدارس دولتی اصفهان رخ داد که در آن، مدیران مدارس دولتی اصفهان با خدمات مؤسسه‌های قرآنی آشنا شدند تا بتوانند از خدمات مؤسسه‌ها برای افزایش سطح کمی و کیفی قرآنی دانش‌آموزان استفاده کنند. تمام غرفه‌های نمایشگاه قرآن و عترت فقط برای مؤسسه‌ها و مراکز فرهنگی و قرآنی پیش‌بینی شد تا بتوانند برنامه‌ها و دستاوردهای خود را در حوزه قرآن و عترت ارائه دهند.

برای اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار و رویدادهای این نمایشگاه، پیشخوانی برای حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه پیش‌بینی شد تا بتوانند تولید محتوا کنند؛ علاوه بر آن هر شب ارتباط مستقیم تلویزیونی از این نمایشگاه با شبکه قرآن و شبکه اصفهان برقرار بود. ۶۰ مؤسسه و ناشر فرهنگی در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان حضور داشتند. برخی از مؤسسه‌های قرآنی حاضر در نمایشگاه، علاوه بر آشنایی نوجوانان با سبک‌های مختلف قرائت و برگزاری تلاوت قرآن ویژه نوجوانان، استعدادیابی نیز کردند. در نمایشگاه ۱۲۰ نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان مشارکت داشتند و فعالیت و خدمات خود را ارائه دادند.

اجرای ویژه‌نامه «بهار جان‌ها» در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

هم‌زمان با گشایش نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت، ویژه‌برنامه فرهنگی و قرآنی «بهار جان‌ها» نیز در 20 غرفه و استیج برگزار شد. این ویژه‌برنامه در طول برگزاری نمایشگاه هر شب از ساعت ۲۰ شروع و تا ساعت ۲۲ ادامه داشت. ‌در این ویژه‌برنامه، به قید قرعه کمک‌هزینه ۲ میلیون تومانی سفر مشهد مقدس به شرکت‌کنندگان اهدا شد. در قالب این ویژه‌برنامه، هر شب بیش از 30 عنوان برنامه متنوع به‌صورت طنز، استندآپ کمدی، جُنگ و بازی‌های پرنشاط برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها برگزار شد.

این غرفه‌ها شامل بازی‌های خانوادگی، نقاشی بر اساس قرآن، شبیه‌خوانی، قصه‌گویی عروسکی، پازل قرآنی، رادیو قرآن، مناجات‌خوانی، ابرعروسک‌ها، تن‌پوش‌های هنری، استندآپ کمدی، موسیقی ‌مناجات، عموهای روحانی قرآنی، سرود قرآنی و ابر‌بازی‌ها بود. در قالب این ویژه‌برنامه فرهنگی و قرآنی، هر شب برنامه صحنه‌ای استند‌آپ کمدی با همکاری کمدین‌های مطرح کشور و عمو‌قرآنی‌ها، برنامه‌های قرآنی، تواشیح و سرود برگزار شد. این برنامه‌ها توسط مجریان مطرح کشور همچون نجم‌الدین شریعتی، رسالت بوذری، پیمان ابراهیمی، حجت‌الاسلام صفری و محمد اسدالهی اجرا شد.

تشکیل کانال مخاطبان قرآنی «رسانه آرامش» در شبکه‌های اجتماعی

باشگاه مخاطبان قرآنی با عنوان «رسانه آرامش» از سوی مرکز توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تشکیل شد. جذب مخاطبان و پشتیبانی از محتوای قرآنی و همچنین اطلاع اعضا از برگزاری رویدادهای قرآنی هدف تشکیل باشگاه مخاطبان قرآنی بود. در این طرح، افراد در ورودی نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، شماره تلفن خود را در سامانه ثبت می‌کردند تا برای آن‌ها پیام خوشامدگویی به نمایشگاه قرآن و عترت و همچنین لینک نظرسنجی ارسال شود. مخاطبان پس از انجام نظرسنجی از نمایشگاه قرآن و عترت، علاوه بر عضویت در کانال اطلاع‌رسانی «رسانه آرامش» متعلق به مرکز توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در قرعه‌کشی شبانه ویژه‌برنامه «بهار جان‌ها» نیز شرکت داده می‌شدند. امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن و عترت، حاضران در نمایشگاه به‌صورت زنده و مستقیم و از طریق نرم‌افزار در ورودی و خروجی نمایشگاه نظرسنجی می‌کردند تا از نظرهای آن‌ها در بهبود برنامه‌ها استفاده شود.

ارائه ۲۰ بازی و نرم‌افزار قرآنی در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

هم‌زمان با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان ۲۰ بازی و نرم‌افزار قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان ارائه شد. آزمون‌های جزءهای سی‌ام قرآن، شهر قرآنی، زنگ قرآن، نماز برای کودکان و بوستان نهج‌البلاغه، آموزش قرآن به کودکان، قطار قرآنی، دختران بهشتی ازجمله این بازی‌ها و نرم‌افزارهای قرآنی بود. در این نمایشگاه بازی‌های «فرمانده مقاومت» با محوریت روایت رشادت‌ها، ایثار و فداکاری رزمندگان مقاومت در شهر آمرلی به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی، «مختار» با محوریت روایتی از آزادی مختار ثقفی از زندان ابن زیاد تا امارت کوفه و انتقام از قاتلان امام حسین (ع) و «سفیر عشق» روایتی از مهران یکی از باوفاترین همراهان امام حسن مجتبی (ع) که سعی در همراهی حضرت مسلم ابن عقیل را دارد، معرفی و رونمایی و بر روی تلفن‌های همراه بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرآن و عترت، نصب شد.

محمدرضا ملکی‌ها، مدیرعامل بنیاد فرهنگی بقیه‌الله (عج): همایش سالانه مسئولان مراکز فرهنگی استان اصفهان برگزار شد

هم‌زمان با پنجمین روز نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، همایش سالانه مسئولان مراکز فرهنگی که با بنیاد فرهنگی بقیه‌الله(عج)، همکاری دارند، برگزار شد. در بیست و پنجمین گردهمایی سالانه مجموعه‌های فرهنگی ۲۵۰ نفر از مسئولان فرهنگی اصفهان حضور داشتند. این همایش برای تعامل با مجموعه‌های فرهنگی برگزار و موضوع‌های علمی برای ارتقای سطح فکری و دانشی و مهارتی این مجموعه‌های فرهنگی مطرح شد.

درمجموع حدود ۱۳۰۰ مجموعه فرهنگی با این بنیاد در ارتباط هستند. مجموعه‌های فرهنگی در طول سال با این بنیاد فرهنگی در تعامل هستند و از خدمات مادی و معنوی این بنیاد بهره‌مند می‌شوند. این بنیاد با هدف حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی تشکیل شده است و گروه مخاطب آن، مؤسسه‌ها و مراکز فرهنگی هستند که در مناطق مختلف شهری خدمات فرهنگی و اجتماعی با رویکرد دینی ارائه می‌دهند. بنیاد فرهنگی بقیه‌الله (عج) در طول سال بسته‌های حمایتی در اختیار مؤسسه‌هایی که با آن در ارتباط هستند قرار می‌دهد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 9 =