قیمت برخی لوازمخانگی با افزایش 30 درصدی مواجه شده است. شیوع کرونا سبب افت تقاضا در این بازار شد، باوجوداین، نهتنها قیمت این اقلام کاهش پیدا نکرده، بلکه سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازمخانگی، اعلام کرده که طی دوماه اخیر، برخی تولیدکنندگان لوازمخانگی قیمت محصولات خود را سه بار افزایش دادهاند. جهش قیمتی لوازمخانگی آنهم در شرایط کرونا که وضعیت اقتصادی مردم تحت تأثیر قرارگرفته در حالی است که سیاستهای مناسبی برای ساماندهی قیمتها و وضعیت این آشفتهبازار از سوی متولیان و مسئولان در نظر گرفته نشده است. ازاینرو متولیان این صنف خواستار رسیدگی هرچه سریعتر دولتمردان به قیمتها و برقراری آرامش در بازار لوازمخانگی هستند تا تقاضا تحریک شود.
افت تولید لوازمخانگی تولید داخل
آشفتهبازار لوازمخانگی سال گذشته نیز برقرار بود. پارسال در میان بخشهای مختلف کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، بخش لوازمخانگی بیش از دیگر بخشهای کالایی و مصرفی با تورم مواجه شد. اینطور که مرکز آمار گزارش داد در سال گذشته لوازمخانگی حدود 50 درصد نسبت به سال ماقبل، افزايش قيمت داشته است. حالا در این شرایط کرونایی، افت تولیدات لوازمخانگی و نوسان قیمت مواد اولیه نیز مزید برعلت شده و برافزایش قیمتها دامن زده است. در شرایط عادی نیز تولید لوازمخانگی داخلی پاسخگوی نیاز بازار نبود. آمارها نشان میدهد در هشتماهه سال گذشته تولید لوازمخانگی با کاهش 2/7 درصدی مواجه شد و تولید آن از ۴۸۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه در هشتماهه سال گذشته به ۴۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسید. شیوع کرونا از اواخر بهمن سال گذشته اما روند تولید این کالاها را بیشازپیش تحت تأثیر قرارداد و تولید لوازمخانگی از اسفند سال گذشته با افت بیشتری مواجه شد. از سوی دیگر ممنوعیت واردات لوازمخانگی نیز مزید بر علت شده و به رشد قیمتها دامن زده است.
تفاوت فاحش قیمتها در بازار لوازمخانگی
رصد قیمت لوازمخانگی و مقایسه باقیمتهای سال گذشته از آشفتهتر شدن وضعیت این بازار حکایت دارد. سال گذشته قیمت ماشین ظرفشویی تولید داخل آنهم در پایینترین رده قیمتی هفت میلیون تومان بوده که در سال جاری به 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت یخچال ایرانی سال گذشته 17 میلیون تومان بود و در سال جاری به 22 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جاروبرقی نیز تا پیش از عید یکمیلیون تومان بود و در سال جاری بهطور میانگین باقیمت یکمیلیون و 300 تومان به فروش میرسد. حداقل قیمت اجاقگاز نیز سال گذشته سه میلیون و 500 هزار تومان بوده که در سال جاری به پنج میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیداکرده است. این روند افزایشی قیمت لوازمخانگی در حالی ادامهدار شده که هیچ کنترل و نظارتی از سوی سازمانهای متولی بر قیمتها و ساماندهی این آشفتهبازار نیست. پیشتر زمزمههایی مطرح شد مبنی بر اینکه سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سایت 124 را برای ساماندهی بازار لوازمخانگی راهاندازی کرده تا مرجع قیمت بازار باشد. بااینحال رصد وضعیت این سایت نشان از ناکارآمدی این سیاستگذاری در کنترل قیمتها دارد. در سایت 124 صرفاً قیمت چند کالای محدود درجشده است. در این سایت تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال و اجاقگاز قیمت خوردهاند و این سایت مرجع کامل و جامعی برای اطلاع مصرفکنندگان نیست. ضمن اینکه در این سامانه هیچ افزایش قیمتی ثبتنشده، اما بااینحال شاهد افزایش قیمت لوازمخانگی در بازار هستیم.
مؤلفههای تأثیرگذار در قیمت لوازمخانگی
حالا برای کنترل قیمت این کالاها فعالان بازار از دولتیها انتظار دارند که در شرایط کرونا بیش از گذشته حواسشان به این صنعت، میزان تولید لوازمخانگی، وضـعـیت قیمتها و شرایط بازار باشد. دبیر اتحادیه فروشندگان و تعمیركنندگان لوازمخانگی میگوید: قیمت لوازمخانگی تولید داخل از ابتدای امسال بین 10 درصد تا 25 درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت ورق آهن، پلیمر و برخی قطعات و افزایش دستمزد کارگران، اصلیترین دلیل افزایش قیمت لوازمخانگی تولید داخل است. بهعنوانمثال سال گذشته قیمت هر کیلو ورق آهن شش هزار تومان بود که در سال جاری به هر کیلو 15 هزار تومان افزودهشده است؛ در این شرایط تولیدکنندگان قیمتها را افزایش دادهاند. خرمیان تصریح میکند: قیمت لوازمخانگی داخلی در ماههای آینده به نوسان قیمتی مواد اولیه بستگی دارد که متناسب با آن افزایش یا کاهش پیدا میکند. در خصوص پیشبینی قیمت لوازمخانگی وارداتی نیز باید گفت که نرخ این لوازمخانگی متناسب با نرخ ارز تغییر خواهد کرد. او بیان میکند: همزمان با افزایش قیمت لوازمخانگی، تقاضا برای خرید کالاها کاهش پیداکرده است که این امر منجر به تعطیلی برخی مغازهها و ابطال 50 جواز تاسیس فروشندگان لوازمخانگی در اصفهان شده است. دبیر اتحادیه لوازمخانگی اصفهان تصریح میکند: انتظار میرود دولتمردان همانطور که برای کنترل بازار خودرو شرایطی را تعیین و اعلام کردند، قیمت لوازمخانگی را نیز کنترل کنند تا تقاضا افزایش پیدا کند. علاوه بر آن میزان تولیدات لوازمخانگی داخلی نیز باید افزایش پیدا کند، چون این میزان تولید پاسخگوی نیاز بازار نیست و کیفیت این کالاها نیز باید بهبود پیدا کند تا رقابت در بازار بالا رود و قیمتها متعادل شود.
سمتوسوی بازار لوازمخانگی
افزایش قیمت لوازمخانگی روی میزان فروش فروشندگان نیز تأثیرگذار بوده است. براساس آمارهای اعلامشده، از زمان شیوع کرونا تاکنون بین 50 تا 70 درصد فروش فروشندگان لوازمخانگی کاهش پیدا کرده است. ماههای ابتدایی دوران کرونا که محدودیت دوران قرنطینه، خریداران را از خرید لوازمخانگی منصرف کرد و حالا هم با توجه به جهش قیمتی این کالاها متقاضیان چشم امیدشان به ماههای آینده است. پیشبینی روند قیمتها و وضعیت بازار اما نامشخص است. اینطور که فعالان بازارمی گویند بسته به نوسان قیمت مواد اولیه و قطعات تولیدی لوازمخانگی و قیمت ارز، قیمت این کالاها نیز طی ماههای آینده تغییر خواهد کرد. مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی کشور، به خبرگزاریها گفته است که دو ماه از سال جدید گذشته، اما سازمان حمایت هنوز قیمت جدیدی را به ثبت نرسانده و قیمتهای درجشده در سامانه قیمتی این سازمان مربوط به آذر سال گذشته است. تولیدکنندگان لیست قیمتهای جدید خود را عرضه کردند البته این قیمتها مورد تائید اتحادیه، سازمان حمایت و تعزیرات نیست و باید هر چه زودتر وضعیت قیمتها مشخص شود.