تسهیلات در طرح فروش مدیرانخودرو 21 درصد سود دارد، یعنی 3 درصد بالاتر از وامهای بانکی و برای تعداد زیادی از اتومبیلها امکان پرداخت پول نقد بیشتر وجود دارد. اگر متقاضی آریزو5 باشید نمیتوانید 240 میلیون نقد بدهید و مابقی آن تسهیلات باشد، باید همان مقداری که شرکت میخواهد پول نقد بدهید و مابقی آن تسهیلات با سود 21 درصد تا در انتها حدود 100 میلیون تومان به قیمت ماشین اضافه شود. خودروی 530 میلیونی تیگو 7 در این طرح اقساطی به 250 میلیون تومان پیشپرداخت نیاز دارد و سپس برای 280 میلیون تومان باقی مانده در طول 4 سال مشتری باید حدود 200 میلیون تومان سود بدهد. قیمت تمامشده این خودرو با اقساط 4 ساله حدود 700 میلیون تومان خواهد شد. نه مدیران خودرو و نه نمایشگاهداران از تبلیغ برای تسهیلات با سود 21 درصد و حتی بالاتر ترسی ندارند و خیلی راحت با درج آگهی در شبکههای مجازی و وبسایتهای تخصصی برای این نوع فروش بازاریابی میکنند، درحالی که سود نهایی آنها گاهی از ربا بالاتر است. نمایشگاهداری در یکی از سایتهای تخصی فروش خودرو مدعیاست خودروی کوییک را با پیشپرداخت 60 میلیون تومان و مابقی 3 ساله به فروش میرساند. هر 3 ماه یک چک دریافت میشود و در انتها قیمت تمام شده خودرو برای متقاضی 210 میلیون تومان خواهد شد. اگر قیمت نمایندگی کوییک 50 میلیون تومان باشد، با فروش اقساطی قیمت آن تا دوبرابر یعنی 200 درصد بالا میرود. حتی اگر قیمت 100 میلیون تومانی کوییک در بازار آزاد در نظر گرفته شود، باز هم کوییک اقساطی در نمایشگاههاسودی بیش از صدددرصد دارد. فروشندگان در این روشها نیمیاز قیمت اتومبیل را دریافت میکنند، در نتیجه سود روی تسهیلات رقمی باورنکردنی میشود. برای همین خودروی کوییک، مشتری 50 میلیون تومان را ابتدا واریز میکند و برای 20 میلیون باقیمانده براساس قیمت نمایندگی یا 50 میلیون باقیمانده براساس بازار آزاد سودی بیشتر از 100 میلیون تومان میپردازد! فروشنده 50 میلیون تومان وام میدهد 3 ساله، 110 میلیون تومان پس میگیرد.
کدام کار اقتصادی در جهان چنین بازدهی بالایی دارد؟
فروشندگان در پاسخ به اینکه چرا این درصد سود میگیرند مدعیاند با پول خود هرکار دیگری کنند سود بیشتری میبرند، پس با فروش اقساطی در حقیقت به مردم لطف میکنند! باتوجه به گستردگی تبلیغات، این نوع فروشها نیز به نظر نمیرسد از نظر قانونی منعی داشته باشد. البته پرداخت تسهیلات با سود 21 درصد یا بالاتر در کشور رسمی نیست، ولی سالهاست این فروشندگان خیلی راحت به کار خود ادامه میدهند و نهادهای نظارتی کاری با آنها ندارند. با این حال اگر مشتری به جای استفاده از این طرحهای اقساطی از بانکها وام 18 درصد بگیرد بازهم قیمت تمام شده خودرو کمتر است، حتی دریافت پولسودی و ربا نیز درصد سود کمتری نسبت به این وامها دارد. حالا اینکه چرا خریداران مجبور به قبول این شرایط میشوند در بیشتر مشاهدات دو دلیل دارد: یا اینکه آنها از میزان سود تسهیلات اطلاع دقیقی ندارند و فریب میخورند و یا به خرید با این شرایط مجبور هستند. گفتوگو با خریداران در این طرحها نشان میدهد درصد بالایی از آنها به خیال سود بانکی یا طرحهای فروش معمولی اقدام به خرید کردهاند. آنها در ابتدا نمیدانستند که باید چنین سود نجومی بپردازند و بعد از عقد قرارداد هم نه راه پس دارند و نه راه پیش، چراکه اگر حتی یک هفته پس از دریافت ماشین تصمیم بگیرند تمام مبلغ را یکجا تسویه کنند هم باید تمام سود را بپردازند.