ضرر و زیان بعضی از اصناف بهقدری بالاست که فعالان آنها را یا به مرز ورشکستگی و بیکاری رسانده یا به فکر تغییر شغلاند. اصناف مختلف در تابستان 99 از گزند کرونا در امان نماندهاند و روزهایی با کسبوکارهای کساد را سپری میکنند. دراینبین روزهای طلایی کاسبی چند صنف به بدترین شکل ممکن سپری میشود تا لشکری از بیکاران در پی تابستان کرونایی باقی بماند!
باغ تالارها
«ببخشید تا یک ماه آینده هر شب تالار رزرو است.» «اگر قصد دارید برای ماه آینده مراسم برگزار کنید باید امروز یا نهایتا فردا برای رزرو سالن بیعانه بپردازید.» اگر سال گذشته قصد برگزاری مراسم در تالار و باغ را داشتید، در صورت تماس یا مراجعه حضوری چنین جملاتی را میشنیدید؛ ولی این روزها وضعیت تالارها فرق کرده و در صورت تماس یا مراجعه، کسی پاسخگوی شما نخواهد بود؛ زیرا کرونا از چند ماه قبل تمام صندلیهای تالار و باغهای اصفهان را رزرو کرده است! ماههای رجب و شعبان و درنهایت فصل تابستان، بهترین زمان در سال برای کسب درآمد متصدیان تالارها محسوب میشود؛ ولی در تابستان 99 در باغتالارهای نصفجهان نه خبری از عروسی است نه عزا. تعدادی از تالارهای شهر نیز تعطیل شدهاند؛ زیرا ملک آنها استیجاری بوده و مستأجر به دلیل تعطیلی قادر به پرداخت اجاره نیست؛ ازاینرو تداوم روند کنونی موجب جمعشدن باغ و تالارهای زیادی میشود و بیشتر فعالان این صنف ورشکسته خواهند شد. کارگران باغتالارها نیز بر سیاهیلشکر بیکاران در این صنف میافزایند. اگر اصفهان تنها 100 باغتالار داشته باشد و در هرکدام 10 کارگر فعال بودند، اکنون ماههاست که هزار کارگر بیکار هستند. البته تعداد آنها بهمراتب بیشتر از 1000 عدد است.
آژانسهای گردشگری
تعطیلات ایام عید، سودی نصیب آژانسهای گردشگری نکـرد، باوجوداین، برای کاسبی در تابستـان امید داشتند. شروع تابستان بهمنزله شروع رونق آژانسهای گردشگری محسوب میشود؛ بهطوریکه در تابستان سال گذشته برای خرید بلیت تورهای داخلی و خارجی دستکم باید ده روز قبل اقدام میکردید؛ اما در تابستان کرونایی 99، خبری از تور گردشگری خارجی نیست و تقاضا برای تورهای داخلی به حداقل رسیده است؛ تا جایی که بعضی از آژانسهای هوایی، فروش ماسک را بهتر از فروش بلیت میدانند! به دنبال کسادی بازار آژانسهای گردشگری، گروه حملونقل با کاهش عرضه انواع خدمات مواجه شدهاند و تعداد مسافران؛ چه زمینی و چه هوایی حدود نصف تابستان 98 است. همچنین فعالیتهای مرتبط با حوزه گردشگری مانند هتلها و سایر مراکز اقامتی کمتر از قبل است.
کلاسهای آموزشی
«با ما کلاس آموزشی مناسب فرزندتان در تابستان را انتخاب کنید»، «با ثبتنام فرزندتان در دو کلاس، از کلاس سوم بهصورت رایگان استفاده کنید.» این قبیل تبلیغها نهتنها در سطح شهر، بلکه در رسانه و شبکههای مجازی با شروع تابستان بهوفور دیده میشود و هر مرکز آموزشی مانند کلاسهای زبان، موسیقی، هنری و… با ارائه تخفیفهایی، سعی در جذب دانشپژوهان بیشتری دارند. خانوادههای اصفهانی نیز برای سرگرمشدن فرزندان خود در تابستان، دستکم در یکی از مؤسسهها ثبتنام میکردند. هرچند این مؤسسهها در حال حاضر دایر هستند؛ ولی «کرونا» تنها مراجعهکننده کلاسهای آموزشی تابستان 99 است. دراینبین، بعضی از مؤسسههای تبلیغاتی، پروتکلهای بهداشتی را کاملا رعایت میکنند؛ ولی خانوادهها زیر بار ثبتنام فرزندان خود نمیروند تا این مؤسسهها برخلاف انتظار، بدترین روزهای خود را سپری کنند.
مراکز فرهنگی و سرگرمی
مراکز فرهنگی و سرگرمی شامل سالنهای تئاتر و نمایش، استخرها، موزهها، ساختمانها و اماکن تاریخی، کتابخانهها، شهربازیها و خانههای بازی و… در حال حاضر به مرز تعطیلی کشیده شدهاند و درآمد آنها در مقایسه با تابستان سال قبل کاهش چشمگیری یافته است. درواقع وضعیت فعالیت مراکز فرهنگی و سرگرمی مشخص نیست و برای چند روز بازگشایی شده و دوباره تعطیل میشوند. سردرگمی فعالیت مراکز فرهنگی براثر شیوع کرونا موجب قطع درآمد اهالی فرهنگ شده است و فعالان عرصه فرهنگی که گاهی هزینه یک سال زندگی خود را بهواسطه فصل تابستان به دست میآورند، فاصله چندانی با بیکاری ندارند.
چایخانهها
چایخانهها وضعیتی مشابه مراکز فرهـنگی دارند و هـرروز امکان تعطیلی آنها وجود دارد. از طرفی اصفهانیها از ترس کرونا کمتر از قبل به چایخانهها میروند. دراینبین بعضی از چایخانهها به تبلیغاتی مانند «در روزهای کرونایی قلیانها را به خانههایتان میآوریم!» میپردازند؛ ولی این تبلیغ نیز رونق سال گذشته را به کسبوکار امسال بازنگردانده است.