فرارسیدن فصل سرما بهمنزله افزایش تقاضا و رونق وسایل گرمایشی است؛ ولی در سال جاری رشد هزینهها موجب شده ساختوساز کاهش یابد.
باوجود کاهش ساختوساز تقاضا کاذب برای وسایل گرمایشی مانند پکیج، آبگرمکن و تجهیزات آنها در اصفهان زیاد است و این امر موجب عرضه چند نرخی این محصولات شده است.
کارخانههای تولیدی برای سامــــاندادن به وضعیــــت بازار وسایل گرمایشی، فروش آنها را سهمیهبندی کردهاند و این دستگاهها فقط توسط نمایندگی رسمی باید نصب شود تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود.
ولی واردات قطعات با ارز آزاد، گرانی وسایل گرمایشی در شش ماه سرد سال 99 را به دنبال دارد.
مردم هرسال با شروع پاییز دغدغه تهیه سیستم گرمایشی را پیدا میکنند، ولی این روزها خرید یک دستگاه پکیج یا آبگرمکن سختتر از هر زمانی است.
ارز تمام بیرحمی خود را به سمت بازار لوازم گرمایشی نشانه گرفته است و دلالان فکر سودجویی از این بازار را در سر میپرورانند.
دلالان تقاضا کاذب ایجاد میکنند
دلالان تقاضا کاذب ایجاد میکنند خرید وسایل گرمایشی از قبیل پکیج، آبگرمکن، رادیاتور و… در اصفهان دشوار است و اکنون با کاهش عرضه این وسایل روبهرو هستیم،
تاجاییکه به بعضی از فروشگاه سهمیه مشخصی از این وسایل در هر ماه تعلق میگیرد.
درمقابل افزایش هزینههای مصالح ساختمانی و رشد قیمت زمین، کاهش ساختوساز در سال جاری را به دنبال داشته است.
ازاینرو این سؤال پیش میآید که علت تقاضای زیاد برای این محصولات با نبود ساختوساز چیست؟
پای دلالان به بازار وسایل گرمایشی باز شده است و به گفته محمدباقر معتمد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه، مشکلی در زمینه تأمین وسایل گرمایشی نیست،
ولی التهابهای فعلی بازار به دلیل تقاضای کاذب است؛
درواقع عدهای در این ماهها نیازی به این وسایل ندارند و از ترس گرانی و کمبود وسایل گرمایشی طی ماههای آینده، اکنون این دستگاه را خریداری کرده و انبار میکنند.
درحالیکه از بین رفتن تقاضا کاذب در بازار پکیج و آبگرمکن، کاهش عرضه را از بین میبرد و بازار به ثبات میرسد.
فروش بهشرط نصب
کارخانههای تولیدی جهت ساماندادن به آشفتگی بازار وسایل گرمایشی تصمیم به سهمیهبندی این کالاها برای شهرستانها گرفتهاند و مانند قبل، فروشندگان قادر به ثبت سفارش به تعداد دلخواه نیستند،
بلکه هر ماه تعدادی محـــــــدودی پکیـــــــج و آبگرمکن به نمایندگیهای فروش هر استان تعلق میگیرد؛
برای نمونه به یک نمایندگی وسایل گرمایشی در اصفهان یک یا نهایت دو عدد پکیج در ماه اختصاص مییابد و در صورت فروشنرفتن پکیجها،
خبری از سهمیه ماه بعد نیست، همچنین این سهمیه فقط شامل حال نمایندگیهای اصلی میشود،
زیرا کارخانههای تولیدی با افزایش تقاضا در سراسر کشور روبهرو هستند. درمقابل، سهمیهبندی وسایل گرمایشی میتواند تأثیر عکس در بازار داشته باشد،
یعنی موجب احتکار و گرانفروشی بیشتر این محصولات به خاطر دشواریهای عرضه شود.
ولی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه معتقد است همکاری تعزیرات و سایر دستگاههای نظارتی باعث برخورد با متخلفان میشود
و حتی اگر افزایش قیمتی در این حوزه به وجود آید، با مدیریتهای لازم، گرانی مقطعی خواهد بود.
ازسوی دیگر، کارخانهها محصولات خود را با شرط نصب به نمایندگیها واگذار میکنند؛
به عبارتی نمایندگیها باید پکیج و آبگرمکن را مشروط به نصب آن توسط نصابان تحت پوشش نمایندگان رسمی به فروش برساند
تا با ارائه کارت و جزئیات نصب به کارخانه، سهمیه ماه آینده را دریافت کنند.
درغیر این صورت، خبری از سهمیههای بعدی نیست و نصب این دستگاهها توسط افراد فاقد نمایندگی رسمی موجب ابطال گارانتی و خدمات پس از فروش میشود.
ازاینرو، وسایل گرمایشی تنها با نصب در اصفهـــــان عرضه میشود تا تقاضای کاذب بازار از بین رود.
ارز را فراموش نکنید!
90درصد وسایل گرمایشی که در تأسیسات ساختمانی نقش مهمی دارند، در داخل کشور تولید میشوند،
بنابراین میتوان محصولات گرمایشی را در شمار کالاهای تولید داخل قرار داد. باوجوداین، تعدادی از قطعات پکیج وارداتی هستند؛
برای نمونه شیر گاز کنترل از کشورهای دیگر وارد میشود تا دستگاه پکیج بهصورت کامل در کشور مونتاژ شود.
ازآنجاییکه دولت سالهای قبل ارز نیمایی به واردات این قطعات اختصاص میداد ولی در سال جاری این قطعات با ارز بازار آزاد وارد کشور میشوند،
گرانی پکیج و بعضی مدل از آبگرمکن ها طبیعی خواهد بود.
درنتیجه نظارت سازمان تعزیرات نیز مانع گرانی وسایل گرمایشی در بازار نخواهد شد
و قیمت هرکدام از تجهیزات گرمایشی دستکم سه برابر در پاییز و زمستان 99 بالا میرود.