جشنواره‌های فرهنگی‌هنری به نام مرحوم امین‌پور برگزار شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین با بیان اینکه مرحوم امین‌پور، پرچم دفاع از انقلاب و ارزش‌ها را همواره به دست داشت، گفت: برنامه‌های فاخر همچون جشنواره‌های فرهنگی و هنری به صورت سلسله‌وار به نام مرحوم امین‌پور برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری شود.

تاریخ انتشار: 07:30 - پنجشنبه 1401/11/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جشنواره‌های فرهنگی‌هنری به نام مرحوم امین‌پور برگزار شود

آیین بزرگداشت مرحوم احمد امین‌پور، استاد معماری و فلسفه هنر اسلامی که سابقه حضور در شورای اسلامی شهر اصفهان را نیز داشت با حضور مسئولان استانی و شهری در کتابخانه مرکزی برگزار شد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین با بیان اینکه مرحوم امین‌پور، پرچم دفاع از انقلاب و ارزش‌ها را همواره به دست داشت، گفت: برنامه‌های فاخر همچون جشنواره‌های فرهنگی و هنری به صورت سلسله‌وار به نام مرحوم امین‌پور برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری شود. محمد نورصالحی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۶ با مرحوم امین‌پور مأنوس بودم و از دوران دانشگاه به دلیل نزدیکی رشته تحصیلی و هم‌استانی‌بودن با یکدیگر مجالست و رفاقت داشتیم.

او با بیان اینکه مرحوم امین‌پور مصداق یک انسان متدین، دغدغه‌مند، باصداقت، دارای صراحت لهجه و شجاع در بیان نظر بود، افزود: آن مرحوم ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یک جوان ۱۸ ساله بود که در دانشگاه و در میان ده‌ها گروه و فرقه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه، راه صدیق انقلاب اسلامی را انتخاب کرد و در مقابل همه گروه‌های معاند و الحادی برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی سینه‌سپر می‌کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مرحوم امین‌پور جزو دانشجویان انقلابی شاخص در دانشگاه به‌شمار می‌رفت و این حرکت انقلابی آن مرحوم پس از دوران دانشگاهی نیز ادامه یافت و در مجامع مختلف سیاسی و انقلابی، حضور و نقشی فعالانه ایفا می‌کرد. او خاطرنشان کرد: آن مرحوم، پرچم دفاع از انقلاب و ارزش‌ها را همواره به دست داشت و همیشه بدون ملاحظه با صراحت در مقابل کارهای غلط و اشتباه و غیرانقلابی می‌ایستاد، مرحوم امین‌پور هیچ‌گاه مطابق نرخ روز عمل نمی‌کرد و نظری نمی‌داد و همواره در مسیر صداقت و کرامت گام برمی‌داشت. نورصالحی تأکید کرد: شایسته است برنامه‌های فاخر همچون جشنواره‌های فرهنگی و هنری به صورت سلسله‌وار به نام مرحوم امین‌پور برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری شود.

مرحوم امین‌پور مصداق آیه «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» بود

سرپرست دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه مرحوم امین‌پور علاوه بر استاد معماری، یک استاد برجسته قرآن نیز بود، گفت: مرحوم امین‌پور در جلسات قرآنی روی واژه انسان کامل همیشه با تدبر و تعقل و تفکر سخن می‌گفت و این واژه را هم ردیف و هم معنای واژه «حقیقت محمدیه» می‌دانست. در ادامه علیرضا خواجه احمد عطاری در آیین بزرگداشت مرحوم احمد امین پور، استاد معماری و فلسفه هنر اسلامی، اظهار کرد: سخن‌گفتن درباره مرحوم امین‌پور بسیار سخت است، او ذوجنبتین و شخصیتی همه‌جانبه بود.

او ادامه داد: هرکس از ظن خود می‌توانست به آن مرحوم نزدیک شود، مرحوم امین‌پور مصداق آیه «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» بود. سرپرست دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به جلسات چند ساله خود و جمعی از اساتید دانشگاه هنر با محوریت مرحوم امین‌پور که بر اساس کتاب مثنوی و قرآن کریم شکل گرفته گفت: مرحوم امین‌پور علاوه بر استاد معماری، یک استاد برجسته قرآن نیز بودند.

او خاطرنشان کرد: همواره در این جلسات به همراه دیگر اساتید دانشگاه از آن مرحوم به نیکی یاد می‌کنیم، مرحوم امین‌پور در این جلسات همیشه فضای معنوی و عرفانی خاصی را برای ما فراهم می‌کرد که امروز افسوس آن را می‌خوریم. عطاری اظهار کرد: مرحوم امین‌پور در این جلسات روی واژه انسان کامل همیشه با تدبر و تعقل و تفکر سخن می‌گفت و این واژه را هم‌ردیف و هم‌معنای واژه «حقیقت محمدیه» می‌دانست. او تصریح کرد: از دیگر خصوصیات‌های مرحوم امین‌پور آن است که روح آرام وی در التهابات جامعه برای ما درس‌آموز است.

رسالت انقلاب اسلامی فعالیت در بُعد فرهنگی و انسان‌شناسی است

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: رسالت انقلاب اسلامی فقط مقابله با تهاجم نظامی، تحریم‌های اقتصادی و شبیخون فرهنگی جبهه استکباری نیست، بلکه فعالیت در بعد فرهنگی، اعتقادی و انسان‌شناسی است. عبدالحمید نقره‌کار اظهار کرد: مرحوم امین‌پور در طول زندگی خود در عرصه جهاد در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی، فعالیت صادقانه و خالصانه داشت که کمتر از شهادت در دوران دفاع مقدس همچون برادر شهیدش نیست.

او در تشریح چند ویژگی اخلاقی مرحوم امین‌ پور که درس‌آموز بزرگی بوده است، گفت: دانشجو امین‌ پور سال ۱۳۶۴ با «دکتر امین‌ پور ۱۴۰۰» نه تنها تفاوتی نداشت و نزولی در اعتقادات و باورهایش پیدا نکرده بود، بلکه روز به روز باورهای انقلابی و ایمانی آن مرحوم افزایش یافته بود. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: خلوص و اخلاص مرحوم امین‌پور، رمز ثبات و پایداری مرحوم و تزلزل نداشتن آن مرحوم در طول زندگی‌اش بود. نقره‌کار با بیان اینکه دومین خصیصه مرحوم امین‌ پور، تعادل رفتاری، گفتاری و تعاملی بسیار خوب با دانشجویان، اساتید و مدیران بود، خاطرنشان کرد: امین‌ پور هم در حکمت و فلسفه هنر چیره‌دست بود و هم قلم طراحی خوبی در عرصه معماری داشت. او اضافه کرد: یکی از افتخارات عملکردی مرحوم امین‌ پور مطالعات و اجرای فاز یک و دو و سفت‌کاری طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی در مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع طی چهار سال بود که باعث شد این مهارت او در ساخت مساجد در سطح کشور تداوم یابد. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: برجستگی خاص شخصیت اجتماعی و سیاسی مرحوم امین‌پور از دیگر خصیصه‌های قابل تأمل بود که متأثر از انقلاب اسلامی است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − یک =