از بین بردن و قطع درختان منحصر به فرد زالزالک که در فصول مختلف باعث زیبایی هرچه بیشتر منطقه میشوند، خاطر مردم این شهرستان را مکدر میکند. از خاطراتی که مردم با آن درختان قطع شده داشتند بگذریم و تمام زیباییهای آن را فراموش کنیم، در نظر بزرگان سفارشهای بسیاری در حفظ درختان و تشویق به کاشت درخت به بهانههای مختلف بسیار دیده میشود . این در حالی است که درختان زالزالک روستای هنده وقف استفاده عمومی است.مجتبی فلاحی دهیار روستای هنده گلپایگان در خصوص قطع درختان زالزالک روستا، میگوید: روستای هنده تنها روستای شهرستان گلپایگان است که در آن درخت زالزالک در کنار جوی آب مزارع کاشت شده است، این درختان منحصربهفرد از گذشتگان برای عموم رهگذران وقف شده است تا از میوه و سایه آن استفاده کنند.او میافزاید: سالهای گذشته نیز عدهای اقدام به قطع بیرویه درختان زالزاک روستا کردند. برای پلاکگذاری و جلوگیری از قطع آنها به ادارات منابع طبیعی و جهادکشاورزی و میراث فرهنگی اطلاع دادیم اما توجهی نشد و اعلام کردند در وظیفه ما نیست. دهیار روستای دهیار هنده گلپایگان میگوید: دهیاری خارج از وظیفه نمیتواند کاری انجام دهد و باید شوراها برای جلوگیری از قطع بیرویه درختان ورود کنند.
حیدرعلی گلمحمدی رئیس جهاد کشاورزی گلپایگان نیز در این رابطه میگوید: به دنبال گزارشات مردمی مبنی بر قطع درختان زالزالک در روستای هنده موضوع به نیروی انتظامی گزارش داده شد و از طریق شماره پلاک وانتهایی که اقدام به حمل این درختان کردهاند، به دنبال عوامل این اقدام غیرقانونی هستیم.او میافزاید: با توجه به اینکه درختان در محدوده منابع طبیعی هستند و از طرفی درختان زالزالک روستای هنده وقف گذشتگان این منطقه برای استفاده عموم شده است، لذا قطع آنها غیر قانونی و پیگر قانونی دارد.رئیس جهاد کشاورزی گلپایگان نیز با بیان اینکه این نهاد به دلیل کمبود نیروی انسانی امکان بازدید از روستاها برای حفظ درختان یا تغییر کاربری اراضی را ندارد، تصریح میکند: برای جلوگیری از قطع بیرویه درختان زالزالک در روستای هنده کارشناسان جهاد کشاورزی بازدیدی از منطقه داشتند تا از طریق شورای روستا اقداماتی انجام شود.گلمحمدی میگوید: تعداد درختانی که کهنسال نبودند و آفت نداشتند، نیاز به قطع آنها نبوده است و در این زمینه اطلاع رسانی به اهالی روستا از طریق شورای روستا داده شد تا قطع هر گونه درخت باید با مجوز جهاد کشاورزی انجام
شود. او خاطرنشان میکند: با پیگیریهای انجام شده از آن پس درختی قطع نشده است؛ اما برنامه ریزی داریم که در فصل زمستان با برگزاری دوره آموزشی به کشاورزان کاشت جایگزین برای درختان قطعشده انجام شود.
«زالزالک»های گلپایگان، قربانی درآمدزایی
امروزه حفظ محیطزیست به دغدغهای مهم تبدیل شده و بسیاری از گروههای مردمنهاد در کنار سازمانهای مربوطه به دنبال پاکسازی محیطزیست از آلودگیها هستند. از جمله آلودگیهای شایع به ویژه در سالهای اخیر، آلودگی هواست. در این راستا کنفراسهای زیادی با هزینههای گزاف برگزار شده است اما به یکی از مهمترین نتایجی که برای کاهش آلودگی هوا رسیدهاند، حفظ و کاشت درختان است. هر چند شهرستان گلپایگان از نعمت پاکی هوا برخوردار است، اما نقش درختان کمتر به چشم میآید. سوالی که این روزها علاقهمندان محیط زیست از شورای اسلامی روستای هنده دارند این است که با کدام استدال از قطع درختان تنومد و زیبای زالزالک که قدمت طولانی داشته و وقف بزرگان این روستا بوده است، جلوگیری نمیکنند؟
نوشته شده توسط: اصفهان زیبا در در شهرستان | دیدگاه بسته شده