رهاوردهای یک آزادراه برای اصفهان

آیین افتتاح پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان که گامی بلند در راستای به ثمر نشستن طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان است، به صورت مجازی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. قطعات یک و دو طرح ملی آزادراه شرق اصفهان دارای طول 63کیلومتر بوده که 55 کیلومتر آن از تقاطع جاده اصفهان‌کاشان تا پل فرودگاه به بهره‌برداری رسید. پروژه آزادراه شرق اصفهان با ارزش به روز حدودا 18 هزار میلیارد ریال در اختیار مردم ایران زمین قرار گرفت تا بخش مهمی از حلقه میانی کریدور شمالی‌جنوبی کشور تکمیل شود.

تاریخ انتشار: 08:32 - شنبه 1399/09/1
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس‌جمهور از طریق ویدیو‌کنفرانس در این آیین با بیان اینکه دولت در حدتوان به تکمیل فاز سوم پروژه آزادراهی شرق اصفهان کمک می‌کند، گفت: پروژه‌هایی که امسال و سال آینده تکمیل می‌شوند، نیاز به کمک بیشتری دارند و دولت در حد توان برای تسهیل در اجرای این پروژه‌ها کمک می‌کند. حسن روحانی افزود: گزارش کاملی ارائه شد و امیدواریم تا پایان سال آینده و در این دولت بخش بزرگی از این پروژه‌ها را افتتاح کنیم که برخی موارد اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد. او با بیان اینکه پروژه‌های نه‌گانه برای وقت و زندگی مردم و مسئله حمل‌و‌نقل و سرعت زمان بسیار مهم است، تصریح کرد: اصفهان شهر بسیار بزرگ و مهم ماست و آلودگی آن برای ما بسیار اهمیت دارد و این پروژه در واقع یک پروژه محیط‌زیستی برای سلامت مردم اصفهان است که اهمیت بسیاری دارد. رئیس‌جمهور درباره افتتاح فاز سوم پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم همه این پروژه‌ها را با همت بلند وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت‌های خصوصی به نتیجه برسانیم و هرموردی که برای امسال و سال آینده نیاز به کمک بیشتری دارد مطرح شود و دولت در حد توان برای تسریع این پروژه‌ها کمک ‌کند.

 قرار گرفتن آزادراه اصفهان در اصلی‌ترین مسیر تردد کشوری

در ادامه این آیین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افتتاح پروژه آزادراه شرق اصفهان سبب صرفه‌جویی در زمان و سوخت می‌شود، گفت: در سطح کشور به صورت گسترده گام‌های مؤثری را در حمل‌و‌نقل برداشته‌ایم. محمد اسلامی افزود: حجم آزادراه های کشور از ابتدای دولت یازدهم تا پایان دولت از دوهزار و 100 کیلیومتر آزادراه به حدود سه‌هزار و 200 کیلومتر می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اکنون قطعه مهم و اثرگذاری افتتاح می‌شود، آزادراه اصفهان در اصلی‌ترین مسیر قرار دارد و کامیون‌ها برای سفر به سمت جنوب کشور تا پیش از این باید یک ساعت‌و نیم در ترافیک می‌ماندند. اسلامی تصریح کرد: افتتاح این آزادراه کمک می‌کند که مسیر کوتاه شده و در مصرف سوخت و زمان، صرفه‌جویی شود که این دستاورد بسیار خوبی است. او ادامه داد: هرجا که عبور خودرو از 220 خودرو در روز عبور کند باید باند دوم ایجاد شود که این اتفاق از ابتدای دولت یازدهم از 12هزار کیلومتر به افتتاح این پروژه، پروژه 97 کیلومتر استان هرمزگان و پروژه 18 کیلومتری استان کرمان به 18‌هزار کیلومتر می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته سوم در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث فرودگاه‌هاست که جا‌به‌جایی مسافر هوایی از 57 میلیون مسافر به 75میلیون مسافر در سال رسیده و تا پایان دولت و با افتتاح فازهای جدید در ترمینال اصلی فرودگاه امام خمینی(ره) ظرفیت جا‌به‌جایی در کشور به 100 میلیون می‌رسد. اسلامی گفت: سیستم‌های مجوز آسمان ایران را از ابتدای دولت تقویت کردیم. حجم ورودی‌های هوایی برای پروازهای عبوری 40درصد افزایش داشته و از حدود پذیرش 900فروند هواپیما در آسمان ایران در روز را به 1800 فروند در روز افزایش داده‌ایم.

 کمک بزرگ به مسائل زیست‌محیطی

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با افتتاح این پروژه ترافیک از اصفهان جمع شده و به بیرون از اصفهان منتقل می‌شود و از نظر زیست‌محیطی نیز برای اصفهان بسیار اهمیت دارد. خیرالله خادمی اظهار کرد: خوشبختانه در بخش توسعه شبکه آزادراهی کشور طرح‌ها و اقدامات خوبی در حال اجراست که توسط وزیر راه و شهرسازی اشاره شد. او افزود: ما در حال حاضر حدود دوهزار و 500 کیلومتر مسیر آزادراهی در حال بهره‌برداری در کشور داریم که یک‌هزار و 345 کیلومتر نیز سرمایه‌گذار در حال اجرا دارد و این اقدام بی‌سابقه‌ای نسبت به گذشته است، بر اساس اولویت‌بندی که وزیر انجام داد، 9 پروژه آزادراه که بیشترین تأثیر را داشتند در اولویت سال 99 و 1400 قرار دادیم. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور خاطرنشان کرد: مجموع طول این 9 پروژه بالغ بر 651 کیلومتر و مبلغ سرمایه‌گذاری نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان است که سرمایه‌گــذاری آن به صورت مشترک در بخش خصوصی و دولت صورت می‌گیرد. خادمی درباره 9پروژه آزادراهی کشور تصریح کرد: نخستین پروژه افتتاح کنار‌گذر شرقی اصفهان، دومین پروژه آزادراه بزرگ و ابرپروژه شهر تهران و کرج، سومین پروژه آزادراهی اراک به خرم آباد، چهارمین پروژه اصفهان به شیراز با 225‌کیلومتر است. او گفت: پنجمین پروژه منجیل به رودبار، ششمین پروژه مرند به تبریز، هفتمین پروژه منطقه تهران به شمال، هشتمین پروژه مراغه به هشترود و نهمین پروژه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربــناهای حــمل‌و‌نــقل کـــشور گفت: پروژه آزاد‌راه شرق اصفهان به طول 63 کیلومتر در بخش اول به صورت شش‌خط آزادراهی بهره‌برداری می‌شود و ترافیکی که از قسمت مرکزی کشور به سمت اصفهان می‌آید، از طریق این آزادراه بدون ورود به شهر اصفهان به سمت آزادراه‌های استان فارس و استان‌های جنوبی انتقال پیدا می‌کند. خادمی تصریح کرد: با افتتاح این پروژه حدود 80 دقیقه کاهش زمان سفر را داریم و این آزادراه حلقه ارتباطی شمال و جنوب استان اصفهان بوده و ترافیک را در شهر اصفهان روان می‌کند. او افزود: این آزادراه از نظر طول مسیر 35 کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند، برای شرق اصفهان نیز عامل تحول اقتصادی می‌شود، ما برای این پروژه نزدیک به 800 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و ارزش به‌روز این پروژه 1300 میلیارد تومان بوده که 70درصد بخش خصوصی و 30 درصد هم دولت هزینه کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: البته بخشی از سرمایه‌گذاری هم در گذشته بوده که در مجموع در این آزادراه 1800 میلیارد هزینه شده و آماده بهره‌برداری از این پروژه مهم هستیم. خادمی گفت: با افتتاح این پروژه ترافیک از اصفهان جمع شده و به بیرون از اصفهان منتقل می‌شود و از نظر زیست‌محیطی نیز برای اصفهان بسیار اهمیت دارد، قطعه سوم این پروژه نیز تا پایان 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، البته هدف‌گذاری پایان تابستان سال آینده است.

آزادراه شرق اصفهان یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا در ادامه این آیین گفت: پروژه آزادراه شرق اصفهان از نظر زیست‌محیطی و اقتصادی می‌تواند فرایند توزیع کالا و حمل و نقل را تسریع کند و سعی شده از بهترین امکانات فنی استفاده شود و به نظر زیرساخت‌هایی که فراهم شده از پیشرفته‌ترین پروژه‌هاست. سید‌علیــرضا عـظـیمی‌پور افــزود:  شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا از سال 85 بر اساس مصوبه هیئت دولت در قالب قراردادهای BOT مأمور به سرمایه‌گذاری با مشارکت 70 درصدی شد. او افزود: در زمستان سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه بالغ بر 58.5 درصد بوده و پروژه‌ای که قرار بود طی دو سال به بهره‌برداری برسد، تأخیر زمانی داشت که با مساعدت همه عزیزان در شرکت توسعه و ساخت آزادراه‌های کشور و دستور افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور تأکید شد فرایند اجرای پروژه تسریع شود. مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا خاطرنشان کرد: خوشحال هستم که در سال جهش تولید توانستیم در مدت زمانی بالغ بر هشت ماه 42درصد پیشرفت فیزیکی پروژه داشته باشیم و امروز شاهد بهره‌برداری پروژه باشیم و در اختیار مسافران و مردم منطقه باشد. عظیمی‌پور تصریح کرد: این پروژه از نظر زیست‌محیطی و اقتصادی می‌تواند فرایند توزیع کالا و حمل‌و‌نقل را تسریع کند و سعی شده از بهترین امکانات فنی استفاده شود و به نظر زیرساخت‌هایی که فراهم شده از پیشرفته‌ترین پروژه‌هاست.

عواید پروژه آزادراه شرق اصفهان برای بازنشستگان کشور

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور نیز در این آیین اظهار کرد: منافع افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌ آزادراه شرق اصفهان در جیب ذی‌نفعان صندوق بازنـــشستگی یعنی بازنشـــستگان می‌رود. اکبر افتخاری افزود: ایجاد طرح‌های سرمایــه‌گـــذاری و فــــعالیـــت‌هـــای اقتصادی یکی از وظایف اصلی صندوق‌های بازنشستگی است و صندوق بازنشستگی کشوری وظیفه خود می‌داند که در توسعه این پروژه‌ها کمک کند تا کمکی به بازنشستگان کشور باشد. او ادامه داد: می‌توان گفت یکی از کارهایی که منافع آن مستقیم در جیب افرادی می‌نشیند که اولا ذی‌نــفعان صنــدوق بــازنشـــستگی هستند و کمک به بهبود زندگی آن‌ها می‌کند و از دو منظر نقشی که در توسعه کشور دارد و نقشی که در حوزه معنوی دارد نگاه می‌کنیم. معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت: از افرادی که در این پروژه مهم زحمت کشیدند تشکر می‌کنم که کار بزرگی رقم زدند و اجر معنوی و اقتصادی این کار به صورت مستقیم برای خدمت به بازنشستگان می‌رسد. کاری که در این پروژه کردید دعای خیرشان همراه شماست. افتخاری تصریح کرد: ما در صندوق بازنشــستگی کشــوری طرح‌هــای دیگری داریم و در پروژه‌ای که تا بهمن ماه 60 درصد پیشرفت داشت در این مدت کوتاه 40 درصد پروژه پیش رود. افتخاری بیان کرد: با طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آرزوی 15 ساله بازنشستگان را امسال رقم زدیم و بار مالی سنگینی برای صندوق بازنشستگی دارد؛ اما در این شرایط توانستیم این بزرگراه را پیش ببریم، یک همت والا و یک کمک جدی می‌خواست که بتواند منشأ خیری برای کشور باشد. او گفت: عوامل اجرایی پروژه امیدی به اتمام پروژه نداشتند اما امروز افتتاح شد و ادامه پروژه‌ها را نیز پیگیر هستیم تا عواید آن به بازنشسته‌های کشور بازگردد.

پروژه آزادراه شرق اصفهان یکی از زیباترین پروژه‌های کشور

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور گفت: پروژه آزادراه ملی شرق اصفهان که امروز افتتاح شد، یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. خیرالله خادمی تصریح کرد: پروژه بسیار زیبا و مهمی است که جزو زیباترین آزادراه‌های ماست و کار اصلی تأمین مالی این پروژه بوده است و کار اصلی تأمین مالی این پروژه بوده است. او افزود: دوستان در شرکت آتیه‌سازان صبا و صندوق بازنشستگی کشوری این زحمت را پذیرفتند، شاید اگر در جایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردند سود بیشتری داشت، اما سود دنیوی و اخروی آن به نفع دوستان است.

تکمیل پروژه آزادراه شرق در شرایط سخت کرونایی

در ادامه این آیین، مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: در چنین شرایط اقتصادی و دو‌ماه قرنطینه‌ای که در ابتدای سال وجود داشت، کار بسیاری سختی داشتیم که در نهایت پروژه به پایان رسید. علیرضا صلواتی در آیین افتتاح این پروژه اظهار داشت: قرار بر این بود تا در این جلسه 30نفر حضور داشته باشند و به همین دلیل تعداد نفراتمان محدود شد و به دلیل پروتکل‌های بهداشتی از این بزرگواران عذرخواهی کردیم. او افزود: مخابرات استان، همراه اول و ایرانسل همکاری بسیاری برای اینترنت داشتند که سبب شد این منطقه نیز مجهز به اینترنت پرسرعت شود. در پایان آیین افتتاح پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان از تمبر اختصاصی پروژه آزادراه شرق اصفهان رونمایی و از عوامل این پروژه تجلیل شد. همچنین ترمینال پروازهای بین‌المللی و پارکینگ جدید فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به طور هم‌زمان با افتتاح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور از طریق ویدئو‌کنفرانس به بهر‌ه‌برداری رسید.

برچسب‌های خبر