شهر در خانه با اصفهان‌نما

شهروندان دیگر نباید دغدغه این را داشته باشند که برای انجام فعالیت‌های شهری به شهرداری‌ها مراجعه کنند؛ آن‌ها می‌توانند در خانه بنشینند و با استفاده از اینترنت امور مربوط به شهرداری را انجام دهند. این موضوع مهم علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، باعث کاهش ترددها و ترافیک‌های شهری می‌شود و از رفت‌وآمدهای بی‌رویه در شهر برای انجام امور شهری جلوگیری می‌کند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این زمینه می‌گوید: «از طریق سایت اصفهان‌نما، شهر با چند کلیک در دسترس شهروندان است. آن‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت و از خانه امور مربوط به شهرداری را انجام دهند.»

تاریخ انتشار: 09:24 - پنجشنبه 1399/09/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

بــه گفــتــه ســیـد احــمــد حسینــی‌نیــا «شهروندان با مراجعه به سایت اصفهان‌نما می‌توانند از ۳۴ خدمت شهرسازی به‌صورت الکترونیک بهره‌مند شوند که به‌زودی این خدمات به ۱۰۰ خدمت افزایش پیدا می‌کند.»

ارائه خدمات به‌صورت هوشمند

به بیان او «در سایت اصفهان‌نما شکل و نحوه خدمات از حالت سنتی به‌صورت کاملا هوشمند یا ساده‌ترین شکل ممکن بدون واسطه در اختیار خود شهروند به‌عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار نهایی قرار می‌گیرد. در چنین حالتی تمامی شهروندان به‌صورت یکسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از طرق مختلف (کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های همراه) وارد سایت my.isfahan.ir شده و در کنار دریافت خدمات عمومی خدمات اختصاصی نیز دریافت می‌کنند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به امکان دریافت پروانه ساختمانی از طریق سامانه اصفـهـان‌نــمــا (بدون مـراجـعــه بــه شهرداری) اظهار می‌کند: «اگر شهروند درخواست پروانه احداث بنا با تخریب و بازسازی داشته باشد، با ثبت درخواستش در سامانه و بدون مراجعه به شهرداری می‌تواند دستور تهیه نقشه را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهد؛ همچنین عوارض خود را به‌صورت آنلاین پرداخت و زمان بازدیدش را انتخاب کند و بدون مراجعه حضوری به شهرداری، دستور تهیه نقشه را از سامانه دریافت کند.» حسینی‌نیا درباره قابلیت دریافت گواهی پایان کار و پایان سفت‌کاری (بدون مراجعه به شهرداری) از طریق سایت اصفهان‌نما، می‌گوید: «در این قسمت از خدمات سامانه بعد از ثبت درخواست توسط شهروند، پرونده برای تأیید کارتابل مهندسان ناظر ارجاع داده‌شده و با پیامک به مالک و ناظران اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود. پس از تأیید پرونده توسط مهندسان ناظر به‌صورت غیرحضوری ادامه فرایند و انتخاب زمان بازدید به مالک اطلاع‌رسانی می‌شود.» به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان «خدمت استعلام بانک (بدون مراجعه به شهرداری) برای پاسخ به استعلام بانک‌ها جهت تخصیص وام ایجادشده و در صورت وجود سابقه در سامانه اصفهان نما و بدون نیاز به مراجعه به شهرداری یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت و صرفابا پرداخت عوارض نوسازی و به‌صورت آنلاین قابل‌استفاده است؛ البته گواهی صادره بدون مراجعه به شهرداری قابل رهگیری بوده و موردقبول بانک‌هاست.» حسینی‌نیا با اشاره به بخش پاسخ اسـتــعـلام نـقـل‌وانتقـال (دفترخانه) (بدون مراجعه به شهرداری) در سایت اصفهان‌نما، تصریح می‌کند: «این خدمت برای پاسخ به استعلام‌های دفاتر اسناد رسمی به‌منظور درخواست نقل‌وانتقال ملکی ایجاد شده است و درصورتی‌که ملک شهروند دارای گواهی‌های معتبر مثل پایان‌کار، نداشتن خلافی، پاسخ نقل‌وانتقال و پروانه در شهرداری باشد، امکان صدور گواهی نقل‌وانتقال برای دفترخانه‌ها وجود دارد.» او می‌افزاید: «درصورتی‌که سابقه‌ای از ملک در سامانه اصفهان‌نما وجود نداشته باشد، تمامی شهروندان شهر اصفهان می‌توانند با استفاده از این وب‌سایت با انتخاب دفتر پیشخوان، زمان بازدید و پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط بدون مراجعه حضوری، گواهی معتبر و رسمی مورد تأیید دفترخانه را دریافت کنند.» به بیان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، «در بخش «پرونده من» مالک با مراجعه به این قسمت از سامانه می‌تواند اسناد و مدارک موجود در پرونده ملک خود را به‌صورت آنلاین مشاهده کند.»

پیگیری و ثبت درخواست به‌صورت الکترونیکی

حسینی‌نیا با اشاره به خدمات عمومی سایت اصفهان‌نما، بیان می‌کند: «یکی از این خدمات، پیگیری درخواست است که در آن پس از ثبت درخواست در سامانه اصفهان‌نما توسط شهروند با مراجعه به این قسمت می‌توان از آخرین وضعیت گردش پرونده در شهرداری به‌صورت غیرحضوری مطلع شد.» او در خصوص اطلاع از نقشه‌های شهری، می‌افزاید: «شهروندان می‌توانند از نقشه‌ها و لایه‌های کاربردی شهر، میزان عقب‌نشینی، تعداد طبقات قابل ساخت، کاربری ملک، شبکه معابر، ارتفاعات، محدوده بافت فرسوده و بسیاری از لایه‌های نقشه‌ای استفاده کنند.» به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان «بازدید مجازی ۳۶۰درجه کوچه‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های دیدنی شهر اصفهان ازجمله قابلیت‌های شهر نماست.» حسینی نیا ادامه می‌دهد: «ازآنجاکه شهروندان برای کسب استعلام‌های موردنیاز برای ساخت‌وساز نیاز به ارائه فرم گواهی‌های خود ازجمله پایان کار و پروانه به اداره یا بانک موردنظر دارند، بنابراین برای دســتــرســی راحــت‌تــر، در سـیســتــم خدمات شهروندان در قسمت تصدیق گواهی می‌توانند با واردکردن شماره درخواست و کد نوسازی‌شان کلیه گواهی‌های صادرشده را مشاهده و چاپ کنند.» او با اشاره به امکان دسترسی به آرای کمیسیون ماده صد، تصریح می‌کند: «در این قسمت از سامانه با داشتن شماره همراه و کد ملی درخواست‌کننده و شماره رأی می‌توان رأی صادرشده را مشاهده کرد.» معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: «برای پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه با مراجعه به قسمت‌های بدهی عوارض نوسازی و صنفی می‌توان با واردکردن کد نوسازی یا انتخاب نقشه میزان بدهی نوسازی آن را محاسبه کرد. در این قسمت نیز با انتخاب دکمه پرداخت آنلاین می‌توان وارد سیستم بانک شد و عوارض را پرداخت کرد؛ البته دکمه چاپ فیش نیز امکان پرینت آن را فراهم می‌کند.» او در ارتباط با اعلام هوشمند ضابطه، می‌گوید: «شهروندان با مراجعه به قسمت اعلام هوشمند ضابطه در سامانه اصفهان‌نما می‌توانند علاوه بر اطلاع از ضوابط شهرسازی موجود در شهر اصفهان از پتانسیل تعداد طبقات و سطح اشغال ملک خود به‌صورت تقریبی برای دریافت پروانه مطلع شوند؛ علاوه بر این امکان اطلاع از میزان تقریبی هزینه پروانه ساختمانی در این قسمت از سامانه برای تأمین رفاه حال شهروندان دیده‌شده است.» معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به فرم محاسبه عوارض تراکم صدور پروانه ساختمانی، اظهار می‌کند: «این فرم امکان اطلاع از مبلغ عوارض صدور پروانه ملک موردنظر را فراهم می‌کند.»
حــسینــی‌نیــا خاطــرنشــان می‌کند: «محاسبه زیربنای ساخت در طبقات، ســابــقــه پــرداختی ملک، پیگیری درخواست‌های پیشین، دانشنامه شهرسازی، امور مهندسان طراح و ناظر و سوابق پرداختی نوسازی در فرم محاسبه عوارض تراکم صدور پروانه ساختمانی لحاظ شده است.» او تصریح می‌کند: «ارزش ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، کمتر از احداث پل‌های بزرگ شهر، حلقه بزرگ ترافیکی و مترو نیست؛ زیرا این اقدام هم آرامش، آسایش و رضایت شهروندان را همراه دارد و هم دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند.»

برچسب‌های خبر