۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط 2 مترو

جلسه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای شهری استان اصفهان با حضور مدیران ارشد برگزار شد تا درباره موضوعات عمرانی شهر اصفهان به خصوص مترو تبادل نظر شود. «تاکنون در قالب زمین، اوراق مشارکت و اعتبار نقدی 5 هزار میلیارد تومان در خط دوم متروی اصفهان هزینه شده است.» این سخنان شهردار اصفهان در جلسه بود و تاکیدی که برای تکمیل این خط به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.» برای این موضوع نه تنها شهرداری اصفهان بلکه همه دستگاه ها باید با یک همت جمعی وارد عمل شوند.

تاریخ انتشار: 17:02 - چهارشنبه 1399/10/3
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

صحبت دیگر قدرت اله نوروزی مربوط به تقویت قطار حومه‌ای اصفهان بود و اشاره ای که به آن داشت:«این موضوع باعث می شود روزانه ۱۰ هزار اتوبوس از صنایع اطراف، وارد اصفهان نشود.» به اعتقاد او، توجهی به شهرهای همجوار اصفهان باعث می شود کلانشهر اصفهان کمتر آسیب ببیند. تاکید شهردار اصفهان برای اجرای گام نخست در احداث قطارهای حومه ای هموار کردن مسیرهاست که به گفته او استفاده از اوراق مشارکت یکی از پیچیده‌ترین کارها در این زمینه است.

احداث هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد

به گفته نوروزی، احداث هر کیلومتر قطار شهری 50 تا 55 میلیون دلار هزینه بر است و اگر بهای هر دلار را ۳۲ هزار تومان حساب کنیم، احداث هر کیلومتر قطار شهری یک ‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و با نرخ فعلی دلار، یک‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد. او گفت: تکمیل خط دو مترو به ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز دارد و تاکنون با نرخ فعلی دلار برای خط دو مترو اصفهان پنج هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، زمین و پول در دو سال اخیر هزینه شده است. نوروزی افزود: همچنین با نرخ فعلی دلار برای احداث خط یک مترو اصفهان ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
او با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌هایی به ارزش حدود یکصد هزار میلیارد تومان در شهر احداث شود تا امکان ارائه خدمات از طریق قطارهای حومه‌ای فراهم شود، گفت: اگر حجم عظیم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در طرح ایجاد قطارهای حومه‌ای مورد توجه قرار نگیرد، اتصال این خطوط نیز امکان پذیر نخواهد بود.
شهردار اصفهان هزینه جابجایی مسافر در متروی اصفهان را معادل 17 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که از مسافران یک هزار و 200 تومان دریافت می شود. نوروزی با اشاره به نظر قانون گذار در مورد مترو در قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اظهار کرد: در فراز نخست این قانون راه و شهرسازی مکلف شده با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های شرکت حمل و نقل ریلی مسافری، خطوط حومه‌ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومه‌ای در زیر مجموعه شرکت راه آهن تشکیل دهد. او افزود: در فراز دوم این قانون آمده است این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوطه، متولی تمام امور حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای در کشور است. شهردار اصفهان با اشاره به فراز سوم این قانون هم گفت: براساس این فراز فعالیت شرکت‌های قطارهای شهری به طور مستقل در امور توسعه حمل و نقل ریلی حومه بلامانع است. نوروزی اظهار کرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

اوراق مشارکت تنها راهکار حمایت وزارت کشور از قطارهای حومه‌ای

در ادامه این جلسه، معاون امور شهرداری ‌های سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری ‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تحقق ارتباط بین شهرهای مادر و شهرهای جدید، اجرای قطارهای حومه‌ای است که همواره در تمام شهرهای دنیا مورد توجه بوده است، اظهار کرد: وقتی شهروند ساکن شهرهای جدید اطمینان داشته باشد با پیمودن ۲۰ دقیقه مسیر به وسیله قطار حومه‌ای به مرکز شهر مادر، دسترسی پیدا می‌کند، انگیزه کافی برای اسکان در شهرهای جدید را خواهد داشت. حسین رجب صلاحی بیان کرد: در همین راستا می توان از محل تبصره ۱۹ و اوراق مشارکت به شرط آنکه چارچوب ‌های قانونی آن تشکیل، مجوزهای لازم ماده ۲۳ از دولت دریافت و ردیف اعتباری برای آن تعریف شود، کمک‌های لازم را اجرایی کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط