شورای رقابت برای ساماندادن بازار خودرو در سال جاری روشهای مختلفی را در پیش گرفت که تأثیر چشمگیری نداشتند. درنهایت شورای رقابت چند روز قبل تصمیم جدیدی برای قیمتگذاری خودرو گرفت که با اعلام جزئیات آن، آرامش از بازار گرفته شد!
قیمت جدید به شرط تولید
شورای رقابت هفته گذشته از فرمول جدید قیمتگذاری خودرو رونمایی کرد و طبق این فرمول، برای قیمتگذاری ۵۵درصد خودروها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد. در واقع قیمت جدید خودرو بسته به میزان تولید خودروسازان مشخص میشود. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، به نقل از باشگاه خبرنگاران، در رابطه با فرمول جدید قیمتگذاری خودرو گفت: «فرمول جدیدمان در قیمتگذاری مشخص شده است. نکته مهم فرمول قیمتگذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش مییابد.» درحال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه در بازار خودرو وجود دارد که این موضوع بر گرانفروشی اتومبیلهای داخلی در بازار آزاد و دلالبازی در بازار خودرو دامن می زند. بنابراین خودروسازان باید تولیدات خود را افزایش دهند و به عبارتی شرط افزایش قیمت، افزایش 50 درصدی تولید است. طبق توضیحات رئیس شورای رقابت ۱۸ خودرو شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU5، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان شامل قیمتگذاری جدید خواهند شد. همچنین فرمول جدید قیمتگذاری خودرو از بهمن ماه، پس از اعلام تورم توسط بانک مرکزی و میزان تولید خودروسازان در دی ماه جاری اعمال خواهد شد. مابقی خودروهای داخلی یعنی ۵۵ درصد دیگر باتوجه به فرمول قدیمی شورای رقابت قیمتگذاری میشوند.
فرمول جدید قیمتگذاری خودرو چیست؟
رئیس شورای رقابت درخصوص فرمول جدید قیمتگذاری خودرو توضیح داد: «در این فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی در افزایش قیمت هستند یعنی به طور نمونه متوسط قیمت سه ماهه آبان، آذر و دی در بازار آزاد محاسبه و قیمت شورای رقابت را از آن کسر و عدد بهدستآمده را بر سه تقسیم میکنیم. در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در تولید اتفاق افتاده باشد این عدد به دست آمده را به قیمت شورای رقابت اضافه کرده و قیمت جدید خودرو برای ماه بهمن مشخص میشود، اما اگر به هر نسبتی افزایش 50درصدی تولید محقق نشود به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال میشود.»
همچنین طبق تصمیم جدید شورای رقابت فرصت یکماهه در اختیار خودروسازان قرار گرفته تا تولیدات خود را افزایش دهند؛ در حال حاضر خودروسازان باید میزان تولیدات دی ماه سال جاری را نسبت به دی ماه سال 98 بالا ببرند تا مجوز حداکثری افزایش قیمت خودرو در بهمن ماه را بهدست آورند؛ برای مثال اگر خودروسازان به جای افزایش تولید 50 درصدی به رشد تولید 25 درصدی در دی ماه 99 برسد، در فرمول قیمتگذاری خودرو برای بهمن ماه به جای تقسیم قیمتها به سه، رقم شش برای آنها لحاظ خواهد شد که مجوز افزایش قیمت آنها ناچیز خواهد بود.
حساسیت بازار خودرو به فرمول جدید
انتشار اخبار مبتنی بر فرمول جدید قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت موجب افزایش بها خودرو در بازار آزاد شد. یکی از نمایشگاهداران اتومبیل در اصفهان وضعیت بازار خودرو را در طول دوسه روز گذشته اینگونه توصیف کرد:«نوسانات نرخ دلار تأثیر بسزایی در قیمت خودرو دارد و از زمانی که ثبات نسبی در بازار ارز شکل گرفت، قیمت خودرو نیز تغییری نکرد. ولی فرمول جدید قیمتگذاری خودرو به بازار شوک وارد کرده است. جوّ روانی تغییر قیمت 18 خودرو از بهمن ماه خودرو را دوباره گران کرد.»
مشاهدات میدانی از افزایش سه تا 30 میلیون تومانی خودرو در بازار اصفهان حکایت میکند؛ برای نمونه قیمت پژو 206 تیپ دو از 187 میلیون تومان به 193 میلیون تومان، پژو پارس از 192 میلیون تومان به 203 میلیون تومان و پراید از 95 میلیون تومان به 103 میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمتها به بازار خودروهای مونتاژی نیز سرایت کرده است و اکنون مزدا 3، سراتو، پژو 2008 و هایما اس 7 با افزایش قیمتی حدود 30 میلیون تومان به فروش میرسند. یکی از فروشندگان خودرو در همین رابطه به اصفهان زیبا گفت: «قیمت خودرو یک روز پس از اعلام تصمیم جدید شورا بالا رفت، ولی خرید و فروشی در بازار صورت نمیگیرد زیرا خریدار امید به کاهش قیمتها و فروشنده امید به افزایش قیمتها دارد!» با وجوداین، وضعیت بازار خودرو و قیمتهای جدید بستگی به عملکرد