مثلا باید سنجیده شود که آیا نامگذاری افرادی که اهالی محل روی آنها شناخت کاملا دقیق دارند و با آنها زندگی کردهاند درمقایسه با افرادی که آنها را ازطریق رسانههای ملی و درسطح فرهنگ عمومی شناختهاند تأثیر و برانگیختگی یکسان خواهد داشت؟ شاخصهایی مانند توجه به نوع وسطح گروه مخاطب وگروه شهروندی، شناخت روحیه وخلق وخوی مردم منطقه، درنظرگرفتن جوّ حاکم برجامعه، طرز فکر، سطح علمی، اعتقادات بومی ومحلی و نوع نگاه شهروندان درسطح منطقه، درنظرگرفتن میانگین گروه سنی و توجه به نقطه نظرات با افکارسنجی دقیق میتواند باعث کاهش عادتوارگی و سادهانگاری شود که درصورت رخداد این واقعیات تلخ و تحریک هیجانات غالب براندیشه میتواند حس الگو برداری فکورانه را دراذهان نسل بعد خدشهدار کند. باید اندیشید علاوه بر نامگذاری برمعابر چگونه میتوان به حفظ و نگهداشت الگوهای رفتاری درجامعه سالم به ترویج فعالیتهای ارزشمند این اسوهها و تثبیت جایگاه آنها اقدام کرد؟
علیرغم اینکه در یک نگاه اولیه جاودانه شدن این فرد در سطح جامعه عمومی دلیلی برای این نوع نامگذاری ها اعلام میشود این سؤال تخصصی به ذهن متبادر میشود که آیا این مدل نامگذاری ها بر سر معابر شلوغ و محل تردد سریع مسافران و رانندگان و …. چه پیامدهای روحی و اجتماعی در خصوص این سرمایههای فرهنگی خواهد داشت؟ آیا افرادی که بهشدت در اذهان و قلوب افراد متفکر و اندیشهورز جای گرفتهاند با نوع حرکت شهری و جاریشدن برسر زبانها درهر ثانیه و بدون توجه و دقت، باعث ساده انگاری شخصیتها و سیری اذهان نمیشود؟ آیا بهتر نیست تدابیر قویتر و بهتری اتخاذ شود و با طرحهای علمی هنری، جلسات، جشنوارههای علمی، تالارهای اندیشهورز و… به ترویج کارهای علمی و تثبیت جایگاه دانشمندان و هنرمندان و ارزشمندان دیگر بپردازیم؟ جایگزینکردن نام یک نخبه علمی به جای یک حرکت خواهر خواندگی شهری که در اثر دیپلماسی فرهنگی اتفاق افتاده بوده است یا جایگزینی نام دانشمند و هنرمند به جای یکدیگر چه سرنوشتی برای جامعه خواهد داشت؟ آیا به همگرایی و انسجام ملی میانجامد یا به تفرقهافکنی و واگرایی فرهنگی؟ به نظر میرسد درخصوص اثرسنجی، تعیین شاخصهای علمی نامگذاری ها و همچنین شیوه ارزشگذاری معنوی بر نخبگان و تثبیت در اذهان عموم فعالیتهای تحقیقاتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دستیابی به یافتههای زیربنایی برای برنامه ریزی فرهنگی شهری میتواند راهگشا باشد و در اختیار تصمیمگیران قرار گیرد.