وضع نشاط بحرانی است!

سرپـرسـت واحــد سـلامـت اجتماعـی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: شیوع بیماری کرونا، کاهش تعاملات اجتماعی شهروندان و ماندن در خانه، نشاط اجتماعی را در جامعه کاهش داده و خانواده‌ها را برای یافتن الگوهای صحیحی از گذراندن اوقات‌فراغت در ایام شیوع کرونا، دچار سردرگمی کرده است. دکتر زهرا امینی، متخصص پزشکی‌اجتماعی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصـفهان در «نشست هـم‌انـدیشی با موضوع شاخص‌ها و راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی اسلامی» در مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: «پویایی و جنب‌وجوش اعضای یک جامعه»، «شکوفایی استعدادهای افراد و ایجاد ظرفیت‌های جدید در کشور»، «احساس رضایت از زندگی» و «افزایش مشارکت‌های مردمی» از جمله شاخص‌هایی است که با میزان نشاط اجتماعی موجود در جامعه، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و بدون تأمین نشاط و شادابی، دستیابی به پیشرفت و توسعه امری دشوار به نظر می‌رسد.

تاریخ انتشار: 09:08 - دوشنبه 1399/11/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 او با بیان اینکه نشاط اجتماعی نوعی احساس درونی است که بهجت، سرور و رضایت از خود و زندگی را در فرد تقویت می‌کند، تصریح کرد: اقدامات حاکمیتی نظیر «افزایش رفاه و عدالت اجتماعی»، «تقویت ارزش‌های دینی در جامعه»، «رفع تبعیض و محرومیت‌های اجتماعی» همچون حاشیه‌نشینی و فقر اقتصادی و «ایجاد امکان شکوفایی و پیشرفت برای اقشار مختلف جامعه» برخی از عواملی است که  نشاط اجتماعی را به شدت افزایش می‌بخشد. سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان به پژوهشی در سال1395 با عنوان «نقش و جایگاه ایران در آسیای غربی و جنوب غربی» اشاره کرد و یادآور شد: در این پژوهش، کشور ما در شاخص رفاه جهانی (لگاتوم) از میان 142 کشور مورد بررسی، جایگاه 107 را به خود اختصاص داده که این امر، ضرورت برنامه‌ریزی هرچه بیشتر برای افزایش رفاه اجتماعی به منظور توسعه نشاط اجتماعی را به وضوح بیان می‌کند.
دکتر امینی، امید به آینده را یکی از عوامل مؤثر بر سلامت و نشاط اجتماعی جامعه برشمرد و اظهار کرد: «توسعه خدمات درمانی و پیشگیرانه» با هدف تأمین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای اقشار مختلف، «کاهش تورم و ثبات اقتصادی» و «ایجاد امنیت شغلی و معیشتی» برای خانوارها، «ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی» ارزان‌قیمت در نقاط مختلف و «پاکیزگی، زیبایی و آراستگی شهرها» از دیگر عواملی است که نشاط اجتماعی را تقویت می‌کند.این پزشک متخصص، شکل‌گیری زندگی مدرن و پیامدهای آن، نظیر دور شدن از طبیعت و آرامش موجود در آن، زندگی در محیط بسته آپارتمان و دوری از فضای سبز، تنش‌های اجتماعی همچون ماندن طولانی‌مدت در ترافیک یا دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا، آلودگی صوتی و دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی را از عواملی دانست که نشاط و سرخوشی را در انسان امروزی به شدت کاهش داده است.او به برخی عوامل فردی مؤثر در نشاط و شادابی اشاره کرد و افزود: پایبندی به اصول مذهبی و مناسک دینی، ارتباط مستمر با خویشاوندان و تقویت روابط دوستانه، بهره‌بردن از هنرهایی نظیر موسیقی یا ادبیات و التزام به رنگ‌های شاد و جذاب در فضای داخلی خانه یا پوشش فردی، می‌تواند احساس نشاط و شادابی را در فرد افزایش دهد.
دکتر امینی شیوع بیماری کرونا، کاهـــــش تـعـامـلات جـمـعــی و رفـــت‌وآمـــدهــــای خویشاوندی و بروز استرس درخصوص ابتلا به این بیماری را از جمله عواملی دانست که نشاط اجتماعی را در جامعه کاهش داده و تصریح کرد: رسانه‌ها در این شرایط، نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با مخابره پیام‌های امیدبخش و آرامش‌دهنده، میزان هراس، اضطراب و نگرانی را در جامعه کاهش داده و شکیبایی، امیدواری و تاب‌آوری افراد را تقویت کنند.او ادامه داد: اگر به شهروندان دستورالعمل‌هایی برای پرهیز از ترددهای غیرضروری و ماندن بیشتر در خانه ارائه می‌کنیم، لازم است برای بحران اوقات‌فراغت خانوارها نیز چاره‌ای اندیشیده و با تولید برنامه‌های مفرح، مهیج و آموزنده و همچنین ارائه پیشنهادهای کاربردی نظیر معرفی بازی‌ها و سرگرمی‌های خانوادگی، تسهیل دسترسی آسان و ارزان‌قیمت خانوارها به تولیدات فرهنگی و سرگرم‌کننده نظیر فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی و…، راه‌حلی برای گذراندن صحیح اوقات‌فراغت پیش روی آن‌ها قرار دهیم.سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، قرار گرفتن مستمر فرد در مقابل بمباران‌های خبری را یکی از عوامل مؤثر در ایجاد افسردگی روانی عنوان و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در شرایط بحرانی یکی از گروه‌های مرجع و تعیین‌کننده به شمار می‌روند، ازاین‌رو لازم است در حین واقع‌نگری و ارائه صحیح و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، انعکاس اخبار امیدبخش و روحیه‌دهنده را در دستور کار خود قرار دهند.دکتر امینی تشکیل جلسات فکری و ایده پردازی‌های خلاقانه برای پرکردن اوقات‌فراغت را یکی از ضرورت‌های مهم رسانه‌ها برشمرد و عنوان کرد: شبکه‌های تلویزیونی در شرایط موجود می‌توانند آموزش برنامه‌های مهارت‌آموزی، دعوت از افراد موفق برای معرفی توانمندی‌های خود، برگزاری مسابقات خلاق فکری و ورزشی، تولید برنامه‌های مفرح هنری، گردشگری مجازی و تماشای جاذبه‌های متنوع شهرها، نمایش جاذبه‌های حیات‌وحش و… را در صدر اقدامات خود قرار دهند. این عضو هیئت علمی دانشگاه، دسترسی آسان به خدمات مشاوره‌ای برای اعضای مختلف خانواده را یکی از نیازهای اساسی در ایام شیوع کرونا برشمرد و تأکید کرد: ماندن طولانی‌مدت در خانه، برخی مشاجرات زوجین یا اختلافات میان والدین و فرزندان را افزایش داده است، از این رو برنامه‌های روان‌شناختی و خدمات رایگان یا ارزان‌قیمت مشاوره‌ای باید در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی توسعه یابد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط