سرپرست ارکستر موسیقی ملی اصفهان در ابتدای صحبتهایش از نحوه برگزاری اجرای این کنسرت مجازی میگوید: «ارکستر ملی اصفهان از نوازندگان اصفهانی تشکیل شده است و در تمام این سالها اجراهای خوبی را برگزار کردیم. برای اجرای کنسرت اخیر در واقع یک تیر و دو نشان زدیم و اجرای ما هم با دهه فجر و هم با تولد استاد شاهزیدی همزمان شد. همزمانی با تولد استاد شاهزیدی اتفاق مبارکی است؛ چرا که هر سه خواننده ما آقایان پارسا حسندخت، رضا شریعت و اسماعیلالله دادیان از موزیسینهای خوب اصفهان و در زمره بهترین شاگردان استاد شاهزیدی هستند و به نوعی سبک استاد شاهزیدی را که درواقع طلایهدار آواز مکتب اصفهان است ادامه میدهند.»
مرتضی شفیعی با بیان اینکه قطعات اجرایی به دو دسته قطعات ملی، میهنی و قطعات موسیقی فاخر ایران تقسیم میشود، از غافلگیری ارکستر موسیقی ملی اصفهان خبر میدهد: «شگفتانه ما برای این کنسرت اجرای قطعهای است که استاد روحالله خالقی برای اصفهان ساختند. استاد خالقی، آهنگساز ترانه «ای ایران» هستند و در همان زمان ایشان یکسری کار برای شهرهای مختلف ایران از اصفهان و شیراز و آذربایجان و… ساختهاند؛ اما این قطعهها جایی اجرا نشده و کسی تا به حال آن را نشنیده است. قطعه «نغمه اصفهان» هیچ ضبط قدیمی نداشته و تنها به صورت یک سرود در مدارس اصفهان خوانده میشده است و ارکستر موسیقی ملی اصفهان برای اولینبار این قطعه را اجرا خواهد کرد.»
او به مشکلات بسیارزیاد اجرا و ضبط کنسرت در دوران کرونا هم اشاره میکند: «این پروژه یکی از سخت ترین کارهایی بود که من در زندگی انجام دادم. مشکلات بسیار زیادی برای اجرای کنسرت اخیر وجود داشت که مهمترین آن هماهنگی با نوازندههای ارکستر برای حضور در اجرا بود. نوازندههایی بودند که اصلا اجرا در شرایط کرونا را نپذیرفتند. یکی از مشکلات دیگر مسئله گروه کر بود. از یک طرف خوانندگان گروه کر نمیتوانستند ماسک بزنند و اجرا کنند و از طرف دیگر نوازندهها هم راضی به نزدیکبودن گروه کر و خواندن آنها نبودند و شرایط را خطرناک میدانستند. در نتیجه ما مجبور شدیم که برای اجرا گروه کر را پنهان کنیم.» شفیعی به آسیبهایی که شیوع ویروس کرونا به ارکستر ملی اصفهان زده است هم میپردازد:«ارکستر ملی اصفهان تا پیش از شروع کرونا مشکلاتی داشت؛ اما به واقع کرونا ما را نابود کرد و دراین یک سال در تعطیلی مطلق بودیم. ما به هیچوجه نمیتوانستیم جایی برای تمرین برویم و اساس جمعکردن اعضای گروه هم با توجه به مسئولیتهای کار کردن در دوران کرونا و البته حساسیتهایی که ممکن است هر فردی داشته باشد، امکانپذیر نبود.»
مشکلات کرونا بهانهای میشود تا سرپرست ارکستر موسیقی ملی اصفهان به مشکلات کلی این ارکستر موسیقی هم اشاره کند:«این طور میتوانم بگویم که ما برای ادامه یافتن ارکستر موسیقی ملی اصفهان بسیار از خود گذشتگی کردهایم؛ از شخص بنده تا تمام نوازندهها. یکی از مشکلات بزرگ ما جای تمرین است یعنی ما جای تمرین ثابتی نداریم.هیچ ارگان دولتی در اصفهان که متولیان فرهنگی هم به حساب میآیند در طی این سیزده چهارده سال که ارکستر به فعالیتش ادامه میدهد، حمایتی از ما به خصوص در زمینه سالن تمرین به عمل نیاورده است و همه چیز شخصی و براساس عشق و علاقه اعضای ارکستر پیش رفته است و به نظرم در سیستم فرهنگی شهر اصفهان اساسا حمایت از این ارکستر تعریف نشده است. البته بعضا سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از جمله در اجراهای اخیر حمایتهایی را انجام میداده است اما به غیر این سازمان دیگر حمایتی از ما در کار نبوده است.»
شفیعی با بیان اینکه این ارکستر وابسته به هیچ ارگانی نیست، از سازوکارهای اجرایی این گروه صحبت میکند: «این ارکسترزیرمجموعه هیچ نهادی نیست و کاملا به صورت شخصی و زیرنظر شخص بنده اداره میشود. ارکستر ملی اصفهان ارکستری با اعضای ثابت است و حدود صد نفر از خوانندگان آواز کر تا نوازندهها آن را تشکیل میدهند. در اجراهای پیش از کرونا با خوانندههای مختلفی کار کرده و اکثر اجراها را با سالار عقیلی کار میکردیم. دراین میان با محمد معتمدی، علیرضا قربانی و با خوانندگان اصفهان هم به فراخور اجراها کار کرده ایم.»
او در پایان صحبتهایش درباره پیشرفت موسیقی در اصفهان در این سالها میگوید:«پیشرفت در موسیقی اصفهان اتفاق افتاده است و اصلا نمیشود موسیقی اصفهان را با ده سال پیش مقایسه کرد؛ زیرا اتفاقات خوبی در زمینه موسیقی روی داده است. نوازندههای چیرهدستی در اصفهان فعالیت میکنند و بسیاری از کارهایی که تولید میشود از لحاظ کیفیت رو به پیشرفت است؛ منتها نسبت به ظرفیتی که در موسیقی اصفهان وجود دارد، حمایتی صورت نمیگیرد. اصفهان صاحب مکتب موسیقیایی در ایران است و حرفهای بسیاری در زمینه موسیقی برای گفتن دارد. به نظرم با این پتانسیل بسیار فراتر از آن چیزی که در حال حاضر حمایت صورت میگیرد باید در موسیقی اصفهان و اساسا در هنر اصفهان سرمایهگذاری شود.»