۹ هزار تومان برای هر نفر مسافر مترو هزینه میشود
او اشارهای داشت به احداث پروژه متروی اصفهان در تمام خطوط: «سه سال پیش تکمیل و راهاندازی خط یک مترو انجام شد و امیدواریم با تکمیل خط متروی بهارستان، اتصال آن به خط یک متروی اصفهان برقرار شود.» شهردار اصفهان به این نکته هم اشاره کرد که صرف هزینهها در عمق ۳۰ متری زمین نهتنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه ثمرهای هم برای بخش خصوصی نخواهد داشت: «۹ هزار تومان برای هر نفر مسافر مترو هزینه میشود، در حالی که مسافر تنها یکهزار و ۲۰۰ تومان کرایه میدهد و شهرداری بقیه آن را سوبسید پرداخت میکند. اما کاهش آلودگی هوا، امنیت و سهولت در سفرهای شهری رهآوردی است که عاید همه ما میشود. از این رو درصددیم در خط دو متروی اصفهان TOD ها شکل بگیرند تا با اتصال ایستگاهها به پاساژها سفرهای شهری آسانتری برای مردم رخ دهد.» نوروزی در ادامه حرفهایش مسیر خط دو مترو را اعلام کرد: «خط دوم متروی اصفهان از سمت دارک (زینبیه) آغاز و شش کیلومتر حفاری در دو لاین انجام شده و از مجموع ۱۴ ایستگاه ۱۲ ایستگاه ساخته شده یا در حال احداث است، اما در حال حاضر دو کاترهد با قطر شش متر عملیات حفاری را از دو تونل از جبهه شمالی انجام میدهند و حفاری از جبهه غربی با استفاده از یک کاترهد به قطر ۹ متر از طریق یک تونل برای رفتوآمد قطار اجرایی میشود.»
او درباره هزینههای صرفشده در مترو هم صحبت کرد: «۴۴ درصد هزینههای مترو صرف عملیاتی شامل سیویل، سگمنتگذاری و ریلگذاری و ۵۵درصد صرف تجهیزات، خرید واگن و برق بالا سر میشود که از نظر زمانی ساخت تونل بیشتر زمانبر است.» نوروزی از آغاز خط ۲ مترو از سمت کهندژ خبرداد: «به زودی این خط اجرایی میشود تا خط میانی تکمیل شود. از ایستگاه کهندژ تا خمینیشهر مسیر دیگری است که باید اجرایی شود؛ البته طول خط دو مترو حدود ۲۴متر و خط میانی آن ۱۶ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه است. خط میانی از کهندژ تا میدان امام علی (ع) است و سمت دیگر شامل دارک تا میدان امام علی (ع) میشود که در این میدان تیبیامها به همدیگر میرسند و از زیر زمین خارج میشوند.» به گفته او، «ایستگاه کهندژ در عمق ۲۰ متری زمین است که در میدان امام حسین (ع) به عمق ۳۰ متر میرسد و با شیب 5درصدی باز هم در سمت میدان امام علی (ع) مترو به عمق ۲۰ متری ختم میشود.»
کمنظیری و نمونهبودن پروژه سردار شهید سلیمانی
صحبتهای دیگر شهردار اصفهان مربوط شد به پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی: «این پل از نظر طراحی و سرعت اجرا در کشور کمنظیر و نمونه است که تأثیرات اجتماعی آن پس از تکمیل در شهر، استان و کشور به بار مینشیند. پل سردار شهید سلیمانی در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری یکی از پلهای حلقه حفاظتی «رینگ چهارم» است که در ادامه مسیر آن به جاده فرودگاه سمت مناطق ۱۰ و ۱۴ میرسد. علاوه بر مناطق ۱۵، ۱۰ و ۱۴ مناطقی همچون 5، 6، ۹ و ۱۳ شهرداری در اجرای پروژه رینگ چهارم درگیر میشوند؛ البته رضایت ۸۸درصد مردم شهرستان اصفهان باید در اجرای این پروژهها لحاظ شود که این مهم با برنامهریزی درست به تحقق میرسد.» نوروزی ادامه سخنانش را پیوند زد به موضوعات و برنامههای دهه فجر و اینکه شهرداری اصفهان در این زمینه خوش درخشیده است: «هر سال شهرداری اصفهان در تمام اعیاد ملی و مذهبی به ویژه ایام دهه فجر، برنامههای خوبی برگزار کرده و امسال هم شرایط کرونایی مانعی برای اجرای برنامههای پرشور شهرداری نشد و این مجموعه نورافشانی مناطق را در سطح شهر با برنامهریزی و طراحی مناسب در شب سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پایهریزی کرد که باعث شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان شد.» او شهرنشینی اغلب مردم ایران را یکی از موضوعات مهم دانست و به این نکته اشاره کرد که باید رضایت شهروندان سرلوحه برنامهها قرار بگیرد: «در حال حاضر ۷۴درصد جمعیت کشور شهرنشین و ۲۶درصد روستانشین هستند که این آمار در شهرستان اصفهان شامل ۸۸ درصد شهرنشین و مابقی روستانشین است؛ این آمار نسبت به قبل از انقلاب تفاوت زیادی پیدا کرده است؛ چرا که در آن زمان جمعیت شهر اصفهان تنها حدود ۷۶۰ هزار نفر بود، در حالی که امروزه این کلانشهر بیش از دومیلیون و ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان اصفهان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان در شهر اصفهان ساکن هستند. ۱۴ شهر و شش بخش در شهرستان اصفهان وجود دارد که با توجه به زندگی ۹۰ درصد جمعیت در شهرستان اصفهان باید عدالت فضایی مد نظر قرار بگیرد و خدمترسانی به گونهای باشد که رضایت مردم در آن حاصل شود.»
اجرای بسترهای زیست سالمندی در اصفهان
شهردار اصفهان به این موضوع معتقد است که امروزه در دنیا کسب رضایت مردم در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی به مهمترین مسئله تبدیل شده و بسیار حائز اهمیت است. این روزها شهرداری در حوزههای بهداشتی، محیط زیستی، عمرانی و فرهنگی وارد شده و کارش را به نحو شایسته انجام میدهد.» نوروزی باز هم از جمعیت و میانگین سنی کشور سخن گفت: «۳۰ سال آینده میانگین سنی جمعیت شهر و کشور ۴۵ سال میشود و این در حالی است که میانگین سنی جمعیت ۲۶ سال و جوان است، اما پیری جمعیت در حال وقوع است که در این راستا برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در دستور کار قرار گرفته تا شهر دوستدار سالمند برای۳۰ سال آینده پایهریزی شود. همچنین اجرای پروژههای زیرساختی همچون توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا و آلایندگیها در حال اجراشدن است.» به تأکید نوروزی شهر دوستدار سالمند باید زیستپذیر باشد، مترو و تراموا داشته باشد ناوگان حملونقل آن نوسازی شود تا آلودگیها کاهش یابد، از این رو در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر افزایش بسترهای زیستپذیری و رقابتپذیری، محور گردشگری و بهرهوری را اضافه کنیم. او درباره تأکید بر داشتن شهر دوستدار کودک اینگونه توضیح داد: «این موضوع به این دلیل است که کودکان امروز باید در ۳۰ سال آینده مدیریت شهر و کشور را در دست بگیرند، بنابراین محور برنامهها باید به سمت توسعه امکانات برای کودکان پیش برود تا آنها در محیطی رشد کنند که در آینده به سرمایه اجتماعی بزرگ تبدیل شده و بتوانند اداره شهر و کشور را به عهده بگیرند؛ پس در این راستا باید از هماکنون به کودکان و سالمندان توجه کرد تا در آینده، مشکلی برای آنها به وجود نیاید.» شهردار اصفهان اشارهای هم داشت به اجرای برنامههای «هر یکشنبه، یک افتتاح» در شهر: «در این برنامه هر هفته پروژههای زیادی در مناطق مختلف افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز میشود تا شهروندان از ثمرات آنها برخوردار شوند؛ در حال حاضر خدماترسانی شهرداری با انقلاب عمرانی در شهر اتفاق افتاده تا شاهد ایجاد عدالت فضایی به معنای واقعی باشیم و مردم به صورت برابر از تمام خدمات برخوردار شوند که خوشبختانه اکنون این هدف در تمام مناطق محقق شده است.»