در ادامه رئیس اداره حملونقل ترافیک منطقه9 هم با اعلام اصلاح هندسی میدان شهید مهدی نصر و احداث میدان شهدا ورودی محله نصرآباد گفت: میدان شهید نصر چون قبلا طراحی و اجرا شده، طول تداخلها کم بود وهمینطور دید کافی در میدان جهت گردش به راست وجود نداشت و تصادفات در میدان زیاد بود، به همین دلیل از طرف معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیگیری و طرح اصلاح هندسی تهیه و به منطقه9 ابلاغ شد.
احمد ناطقی افزود: در خیابان میرزاطاهر غربی مقابل تکیه نصر آباد تابلویی به نام میدان شهدا وجود داشت؛ ولی متأسفانه طرح هندسی میدانی نبود و همه نیز به نام میدان شهدای نصرآباد میشناختند، از طرف دیگر بهخاطر بینظمی و آشفتگی ترافیکی تصادفات و تخلفات زیاد رانندگی رخ میداد که پیگیریهای لازم انجام و طرح میدان طراحی و به پیمانکار ابلاغ و اجرا شد.او تصریح کرد: در مجموع اصلاح هندسی میدان شهید مهدی نصر و احداث میدان شهدای نصرآباد با بودجهای بالغ بر سیصد میلیون تومان عملیاتی شده است. ناطقی ساماندهی تردد ایمن عابرپیاده را از اولویتهای منطقه9 عنوان و بیان کرد: ساماندهی گذرگاهها به تکیه نصرآباد و میدان شهدا را داشتیم که به نحو مطلوب توانستیم بحث تردد ایمن عابر پیاده را ساماندهی کنیم و طرح همچنان ادامه دارد، بحث پیادهروسازی آن محدوده با تأمین اعتبار جدید ادامه خواهد داشت. رئیس اداره حملونقل ترافیک منطقه9 با اشاره به اهمیت پیادهروسازی محور گردشگری محله ناژوان، گفت: به لحاظ اینکه شهروندان و ساکنان ناژوان به صورت پیاده در این منطقه رفتوآمد داشتند و ضروری بود تردد را در منطقه9 محله ناژوان ایمنسازی کنیم، از این رو طرح تهیه و به پیمانکار ابلاغ شد.
به گفته او، فاز اول احداث پیادهرو ناژوان تا نزدیک چهارراه باغ برج از کنار گذر بزرگراه شهید خرازی تا حاشیه مادی حاجی با هزینهای بالغ بر سیصد میلیون تومان انجام شد و فاز دو و سه این طرح نیز پیگیری و برای تأمین بودجه انجام شده است و به زودی عملیاتی خواهد شد.ناطقی ادامه داد: اصلاح هندسی دسترسی محلی ناژوان از زیر پل ناژوان مسیر گذرگاه به پیادهراه احیا و برای عابران پیاده ایمنسازی شد و عابرپیاده با توجه به خطکشیهایی که انجام شد، تردد ایمنی جهت دسترسی به ضلع شرق بزرگراه شهید خرازی خواهد داشت.
رئیس اداره حملونقل ترافیک منطقه9 از اصلاح هندسی خیابان آتشگاه خبر داد و عنوان کرد: این طرح در مرحله انتخاب پیمانکار است که فاز اول آن با اعتبار سیصد و پنجاه میلیون تومان و فاز دوم آن نیز نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که در دست اجراست.او در خصوص مسیر دوچرخهسواری در منطقه9 نیز بیان کرد: مسیر دوچرخه حدفاصل چهار راه جهاد تا خیابان شهید حجازی است که به صورت ترکیبی درپیادهرو و در حاشیه خیابان اجرا خواهد شد، احیای مسیر دوچرخه خیابان شهید حجازی و شهید مظاهری و نصب تابلو و علائم و خطکشی موردنیاز دوچرخه است که امسال برای آن حدود یک میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده و در دست اقدام و اجراست.ناطقی در خصوص اقداماتی که در بحث ساماندهی ترافیک و جلوگیری از تخلفات رانندگی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: خیابان آتشگاه جاذبههای توریستی غذاخوری پیدا کرده و مسلما در ساعتهای پیک ظهر و شامگاه هر روز ما در نقاط مختلف ترافیک داریم. ترافیک خیابان آتشگاه بر اساس ساعت اوج ترافیک است و جهت هدایت ترافیک و اطلاعرسانی تابلوی ویاماس حدفاصل نبویمنش و خیابان بهشت پیشبینی کردیم که به شهروندان اطلاعرسانی میکند که مسیر ترافیک است و از مسیرجایگزین خیابان بهشت و خیابان قدس به رانندگان پیشنهاد میدهد که بهعنوان مسیر جایگزین جهت دسترسی به شمال غرب و شمال شرق را انتخاب کنند. او تأکید کرد: فاز دوم تکمیل ادامه خیابان بهشت تا آخر امسال به پایان میرسد و 800 متر باقی مانده در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد که مراحل آزادسازی آن در حال انجام است. این مقام مسئول با بیان اینکه خیابان بهستان و کوهانستان احداث و به بهره برداری رسید و ایمنسازی انجام شد، تصریح کرد: بحث احداث تقاطع در خیابان شهید نبویمنش مقابل کوچه محمودی را داریم که تا آخر سال اجرایی میشود؛ همچنین مناسبسازی پیاده رو خیابان آتشگاه با بودجهای بالغ بر سیصد میلیون تومان در حال اجراست. ساماندهی خیابان شهیدان تیموری مقابل بوستان مهر را نیز داریم که پیگیر این طرح هستیم.
رئیس اداره حملونقل ترافیک منطقه9 در پاسخ به پرسشی مبنی بر جایگزین کردن خیابان آتشگاه و مسیر آن افزود: پیشنهاد از طرف شهرداری منطقه9 بیان شده؛ اما بافت غیرمسکونی است و مسیری که پیشنهاد شده در مزارع و باغات کشاورزی قرار دارد و هنوز موافقت نشده است. پیشنهاد شده ادامه خیابان بهستان به خیابان نبویمنش به صورت کمکی به خیابان آتشگاه وصل شود؛ اما هنوز تصویب نشده است. ناطقی ادامه داد: خیابان کمکی بزرگراه شهید خرازی از پل امام خمینی(ره) جدا شده و در راستای خیابان قدس از منطقه۲ عبور میکند و به خیابان قدس متصل میشود. این طرح هم برای کمک به ترافیک خیابان آتشگاه بوده و خوشبختانه خیابان حجازی و ادامه خیابان مدرس نجفی در منطقه۲ بار ترافیک خوبی گرفته است؛ یعنی شهروندان متوجه شدهاند که این مسیر برای فرار از ترافیک مناسب است.
احداث مسیرهای دوچرخه در سطح منطقه9
مدیر ارتباطات منطقه9 شهرداری اصفهان نیز در خصوص ویژگیهای محیطی منطقه9 و دوچرخهسواری گفت: دوچرخهسواری، فعالیت بدنی را با بیرون رفتن و تماشای مناظر جدید ترکیب میکند. میتوانید تنهایی دوچرخهسواری کنید و به نگرانیها و دغدغههای ذهنی خود برسید، یا گروهی دوچرخهسواری کرده و با افراد بیشتری معاشرت کنید. منطقه9 دارای ویژگیهای محیطی خاص با پوشش گیاهی و درختان زیادی است که این ویژگی در اکسیژنرسانی به شهر اصفهان اثرگذار بوده و دوچرخهسواری در این منطقه موجب افزایش شادی و نشاط شده و برای کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان توصیه میشود.حمیدباربازان گفت: در مقابل، استفاده از خودرو، باعث ترافیک، تقلا برای یافتن جای پارک، پارک کردن، هزینه پارک خودرو و بالاخره رسیدن به مقصد بوده و پیاده رفتن طی مسیر تا رسیدن به ایستگاه اتوبوس، انتظار برای اتوبوس، سوار شدن، پرداخت کرایه، توقف در تکتک ایستگاهها و بالاخره رسیدن به مقصد را شامل میشود؛ ولی بهترین راه، دوچرخهسواری است که باعث حذف ترافیک، رسیدن به مقصد و کوتاه کردن مسیر رفتوآمد شده و سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا ایفا میکند.
او با بیان اینکه دوچرخهسواری کنید تا در هزینه بنزین، کرایه و همینطور وقت خود صرفهجویی کرده باشید، تصریح کرد: احداث مسیرهای دوچرخه در سطح منطقه جزو اهداف منطقه9 شهرداری اصفهان است که کمک شایانی به کاهش ترافیک شهر کرده و در سلامتی شهروندان نقش بسزایی دارد.