اصفهان، پیشران در اجرای پروژه‌های عمرانی

هشتمین روز اسفند با یک جمعه سرد زمستانی در اصفهان و آغاز هفتادمین برنامه افتتاحیه‌های عمرانی شهرداری با عنوان «اصفهان در مسیر امید» مصادف شد. این افتتاحیه‌ها هم‌زمان شد با میلاد امیر مؤمنان حضرت علی‌ابن ابیطالب علیه السلام و سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج‌حسین خرازی که برای مدیریت شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. بهره‌برداری از پل آفتاب «اتصال خیابان‌های تابان و آسمان با هزینه‌ای بالغ‌بر دوهزارمیلیارد ریال و آغاز عملیات حفاری جبهه غربی خط دوم متروی اصفهان از غرب بالغ‌بر چهارهزار میلیارد ریال پروژه‌هایی است که به همت مدیریت شهری در اصفهان کلید خورد.

تاریخ انتشار: 08:23 - شنبه 1399/12/9
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، عباس رضایی استاندار اصفهان، قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان، سردار علیرضا فخاری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا، حسین سیستانی فرماندار اصفهان، علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر و مدیران استانی و شهری و جمعی از اصحاب رسانه و عکاسان خبری برای بهره برداری از این دو پروژه حضور داشتند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مسئول بلند‌پایه کشوری، قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان و سردار علیرضا فخاری معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا در افتتاحیه‌ها صحبت کردند.

 سالن اجلاس زیباترین و مجهزترین مجموعه‌های جهان در نوع خود

محمود واعظی، دیپلمات و سیاستمدار اعتدال‌گرای ایرانی است که هم‌اکنون در دولت دوازدهم، به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور کار می‌کند. او که به کشورهای مختلفی سفر کرده است طی دو روزی که در اصفهان بود و از پروژه‌های عمرانی بازدید کرد، ضمن تشکر از مدیریت شهری اصفهان به موضوع مهمی اشاره کرد: «مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، پروژه‌ای ویژه است و به مدیریت شهری اصفهان برای اهتمام در تکمیل این پروژه تبریک می‌گویم. در سفرهای دیپلماتیک، سالن‌های اجلاس زیادی را در دنیا دیده‌ام و این مرکز بسیار ویژه و یکی از زیباترین و مجهزترین مجموعه‌های جهان در نوع خود است که بهره‌برداری از آن آبروی اصفهان و ایران خواهد بود.» رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تبریک ولادت امیرمؤمنان(ع) و گرامیداشت مقام شهید حسین خرازی، فداکاری‌های این شهید را الگویی برای همه کشور برشمرد: «اصفهانی‌ها در جنگ تحمیلی همیشه پیشران بودند و نقش بسزای آن‌ها در تمام بخش‌های جبهه جنگ مشهود است.» واعظی گفت: «اکنون جای خرسندی دارد که پروژه‌های زیادی در اصفهان اجرا می‌شود، همان‌گونه که در سراسر کشور ایران به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و این موضوع باعث افتخار است.»

 اجرای پروژه‌ها با مشکلات مالکیت، آزادسازی‌ها و مسائل حقوقی روبه‌روست

او به این موضوع اشاره کرد که پروژه‌های بزرگی در شهرهای کشور در حال اجراست اما با مشکلات مالکیت، آزادسازی‌ها و مسائل حقوقی روبه‌روست.» رئیس دفتر رئیس جمهور، اجرای موفق پروژه‌ها را نتیجه صمیمیت، نزدیکی و وحدت میان اعضای شورا و شهرداری اصفهان قلمداد کرد: «عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا پروژه‌های شهری اصفهان با موفقیت انجام شود. وقتی مدیریت شهری با همان نیروهای قبلی، توانسته است سرعت بالایی در اجرای پروژه‌ها داشته باشد نشان از وحدت و انسجام در اجرای فعالیت‌هاست.»
تأکید واعظی روی این موضوع متمرکز شد که صمیمتی میان تمام مسئولان استان اصفهان وجود دارد و باید سرمشق دیگر استان‌ها باشد. او به این نکته مهم هم اشاره کرد که هر چند سلایق و تفکرات و عقاید انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما برای مصلحت و امنیت کشور همه باید یک مسیر واحد را دنبال کنند.

 اختلاف سلایق سیاسی نباید مانع پیشرفت و سازندگی کشور شود

به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور: «اختلاف سلایق سیاسی نباید مانع پیشرفت و سازندگی کشور شود. همه ما خدمتگزار مردم هستیم و باید عامل به عمل باشیم. پروژه‌های متعددی با هزینه‌های گزاف در شهرها اجرا شده و حفظ هم‌بستگی‌ها باید در تمام کشور مدنظر قرار بگیرد.» واعظی اشاره‌ای هم داشت به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رئیس جمهوری ترامپ یا بایدن: «معتقدیم انتخاب ترامپ یا بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تفاوتی برای ملت ایران ندارد؛ چون این فشار حداکثری محکوم به شکست بود. مردم مقاومت کردند، تولیدکنندگان و سازندگان اقدام کردند و پروژه‌های کشور پیش رفت؛ باید در مقابل دشمنان بایستیم و کوتاه نیاییم که یقینا خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد.» او معتقد است: «فشار حداکثری آمریکا علیه ایران برای مقابله با توسعه در این کشور بوده و قصد داشته مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهد، اما در حال حاضر به این موضوع اذعان دارند که فشار حداکثری در ایران شکست خورده است؛ اما اجرای پروژه‌های بزرگ در کشور و نبود تعطیلی تولید در استان‌ها سخنی برخلاف گفته آن‌هاست. در این راستا قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز پروژه‌های بسیاری در دست اجرا دارد که شاهدی بر این ادعاست.» به بیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، دانش بومی به‌کار گرفته شده و شرکت‌های دانش‌بنیان ایستاده‌اند تا موانع علمی با ابزار اعتقاد و روحیه جهادی با هدف خدمت مردم حل شود: «در این راه خداوند نیز کمک کرده است با اعمال تحریم‌ها، پیمانکارها و فاینانسورهای خارجی از کشور خارج شدند.»

 بخشی از مدیریت شهرها مربوط به کنترل ترافیک و کاهش آلاینده‌هاست

واعظی، معتقد است که بخشی از مدیریت شهرها مربوط به کنترل ترافیک و کاهش آلاینده‌هاست: «اگر ترافیک کلان‌شهرها به زیر شهر منتقل نشود، نمی‌توان آن را مدیریت کرده و آلاینده‌ها را کاهش داد، در این راستا همکاری و همیاری خوبی شده و اجرای پروژه‌ها با موفقیت پیش رفته و ادامه دارد.» او علت عدم کمک‌های مالی به شهرداری‌ها را محدودیت‌های مالی دولت دانست و گفت: «معتقدم آینده کشور بسیار بهتر از گذشته خواهد بود و محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.» رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در پایان سخنانش درخواست شهردار اصفهان مبنی بر تخصیص ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو مترو را این‌گونه پاسخ داد: «مطالبه شهردار اصفهان را در شورای اقتصاد مطرح می‌کنم تا زودتر به نتیجه برسد.»

پیشرفت پروژه‌ها و رخداد انقلاب عمرانی در اصفهان در ارزش‌های ناب ریشه دارد

نوبت رسید به قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان تا از همه موضوعاتی که مربوط به این افتتاحیه‌ها بود، سخن بگوید: «خوشحالیم که در این روز بزرگ بگوییم افرادی که هم‌اکنون در شهرداری اصفهان با دو دست شمشیر می‌زنند، هم‌رزمان شهید خرازی، جانباز یا فرزند شهید بوده یا از نزدیک شاهد شهادت شهیدان آرمیده در گلستان شهدای اصفهان بوده‌اند.» او معتقد است: «پیشرفت پروژه‌ها و رخداد انقلاب عمرانی در اصفهان در ارزش‌های ناب ریشه دارد و ناشی از حضور ابرمردان در صحنه نبرد عمرانی است.» در ادامه تأکید شهردار اصفهان هم بیشتر بر روی این موضوع چرخید که دولت باید اعتبارات خط دوم مترو را در شورای اقتصاد کشور تصویب کند: «۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو مترو پیش‌بینی و فاینانسور نیز تعیین شده و برای خرید تجهیزات شرکت چینی مپنا در ایران مشخص شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد تصویب شود، می‌توانیم بگوییم احداث خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده تمام می‌شود.»

هزینه ۵۰ میلیون یورویی برای هر یک کیلومتر ساخت مسیر مترو در اصفهان

به گفته شهردار اصفهان ۵۰ میلیون یورو برای هر یک کیلومتر ساخت مسیر مترو باید هزینه شود: «در این راستا برای اجرای خط دو ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.» نوروزی دریافت سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را یکی از موضوعات مهم برشمرد و ادامه داد: «دولت باید برای اجرای پروژه متروی از شهرداری حمایت کند. اگر ۵۶۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد برای تکمیل این پروژه تصویب شود، دولت گام بزرگی در این راه برداشته است.»
او به این نکته مهم هم اشاره کرد که ۵۶۰میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو مترو پیش‌بینی و فاینانسور نیز تعیین شده است. به گفته شهردار اصفهان برای خرید تجهیزات شرکت چینی مپنا در ایران تعیین شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد تصویب شود، می‌توانیم بگوییم خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده به پایان می‌رسد. نوروزی توضیحاتی درباره خط یک مترو بیان کرد: «سالانه این خط در طول ۱۷ سال تنها 5 درصد پیشرفت داشته است و در این دوره مدیریت شهری ۱۵ درصد باقی‌مانده از خط یک همراه با مسائل مختلف ۱۷ سال گذشته در مدت چهار ماه با فعالیت در سه شیفت کاری و با همکاری مجموعه قطار شهری احداث و بهره‌برداری شد.»

 120 هزار مسافر از مترو استفاده می‌کنند

او درباره میزان مسافرانی که از مترو استفاده می‌کنند هم سخن گفت: «مسافران مترو در گذشته ۱۶ هزار نفر بودند که این آمار تا قبل از کرونا به ۱۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و رکورد بزرگی زده شد و موفقیت عظیمی به ثبت رسید.»  شهردار اصفهان ادامه داد: «در حال حاضر خط یک مترو اصفهان روزانه ۴۰هزار نفر را جا‌به‌جا می‌کند؛ البته قرار بود آمار مسافران مترو به ۱۵۰ هزار نفر برسد، اما شرایط کرونایی مانع از این اتفاق شد.» او مختصات خط دو مترو را این‌گونه شرح داد: «این خط با طول ۲۳ کیلومتر از دارک به میدان شهدای خمینی‌شهر می‌رسد که فعالیت برای اجرای آن در سه فاز تعریف شده است. فاز اول آن از شمال شرق (از سمت دارک بعد از زینبیه) آغاز به سمت میدان امام علی (ع) و فاز میانی از کهندژ به میدان امام علی (ع) منتهی می‌شود. به گفته شهردار اصفهان، «نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیا با تمام توان و قوا برای اجرای شفت ورودی خط دو از جبهه غربی وارد عمل شدند و در اولین فرصت شفت را احداث کردند و در این زمینه رکوردهایی ثبت شد.» نوروزی معتقد است: «تعامل پیمانکاران و قرارگاه خاتم الانبیا کار را با سرعت پیش می‌برد و اعتبار در‌نظر‌گرفته‌شده خط دو مترو که در حال حاضر چهارهزار میلیارد ریال است تا سه برابر افزایش می‌یابد.» به بیان او: «تونل خط دو از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه تی بی ام با کاتر هدی به قطر ۹,۵ متر در یک تونل و از جبهه شمال شرقی دو تونل با تی بی ام با کاترهد 6 متری حفاری می‌شود که تاکنون در مجموع هفت‌کیلومتر حفاری انجام شده است.» شهردار اصفهان اضافه کرد: «طی دو سال اخیر از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو ۱۲ ایستگاه در حال احداث است که تعدادی از آن‌ها با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.»

 اجرای آزادسازی برای چهار‌ایستگاه مترو

نوروزی از آزادسازی چهار ایستگاه دیگر خط دو متر خبر داد: «در آینده‌ای نزدیک، عملیات احداث این ایستگاه‌ها آغاز می‌شود؛ امسال برای آزادسازی ایستگاه کهندژ هم ردیف بودجه‌ای اختصاص داده‌شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته تا تحولی بزرگ را در این عرصه نظاره‌گر باشیم.» تأکید او بر این موضوع چرخید که در شرایط اقتصادی کنونی، شهرداری با پیچیدگی‌های مالی زیادی مواجه شده است: «بر مسائل و مشکلات مالی با برنامه‌ریزی و درایت غلبه کردیم. به گونه‌ای که ۲۰۰ میلیارد تومان سال گذشته برای خط یک مترو هزینه کردیم تا استانداردها و ایمنی لازم در این خط تأمین شود. ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در بودجه سال آینده برای این موضوع در نظر گرفته شده است».
«شهرداری سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو مترو دریافت کرده و البته استفاده از اوراق مشارکت تنها برای انجام این اقدامات است.» این موضوع دیگری است که نوروزی در ادامه حرف‌هایش از آن سخن گفت. او حرف‌هایش را با موضوعاتی درباره خرید اتوبوس‌ها که امسال به همت شهرداری انجام شده است، دنبال کرد: «سال گذشته شهرداری اصفهان برای نخستین‌بار ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس دریافت کرد و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرد که اکنون ۸۰ دستگاه آن به چرخه حمل‌و‌نقل همگانی وارد شهر شده است.» به گفته شهردار اصفهان، «برای ساخت مترو ۴۵ درصد در بخش سیویل و فونداسیون‌های سفت‌کاری و مابقی تجهیزات کار انجام شده است. سفت‌کاری، حفاری و تونل خط دو مترو تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و با شرایط مساعد می‌توانیم هم‌زمان تجهیزات آن را نیز آماده کنیم.» با تأکید نوروزی، اگر انسجام بخش دولتی و شهرداری، شورای شهر، استانداری و معتمدان مردم در شهر نبود، این اتفاقات نمونه در طول تاریخ شهرداری اصفهان، رخ نمی‌داد.

 تلاش فرزندان انقلاب در قالب مهندسی  مدرن

سردار علیرضا فخاری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز در این مراسم سخن گفت: «آنچه قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های عمرانی انجام داده، ثمره تلاش فرزندان انقلاب در قالب مهندسی مدرن است.» او حفاری خط دو مترو را هدیه این قرارگاه در روز ولادت امیرمؤمنان (ع) به مردم اصفهان برشمرد و گفت: «امیدواریم این هدیه، برگ زرینی برای فرزندان امام(ره) و رهبری باشد.» به گفته معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا «هم‌اکنون به‌دلیل آغاز عملیات حفاری خط دو مترو روز پربرکتی برای مردم اصفهان است تا با تلاش مسئولان بستر مسیر خدمت‌های به‌روز برای آن‌ها آماده شود.» سردار فخاری، مترو را یکی از انواع حمل‌ونقل پیشرفته و زیرساخت‌های موردنیاز برای کشورهای در حال توسعه دانست: «پروژه مترو برای مراکز مهم و اساسی کلان‌شهرها احداث شده یا در حال تکمیل است.» او گفت: «6.5 کیلومتر طول پروژه مترویی است که اکنون حفاری آن در اصفهان آغاز می‌شود.»
به بیان معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا، پروژه‌های حوزه شهری با موضوعات غیرقابل پیش‌بینی مواجه است؛ به طوری که مترو از سال ۶۵ در ایران آغاز شد و قرارگاه ۲۰ سال پس از آن در این عرصه وارد شد که اکنون کار اجرایی ۳۲۴ کیلومتر مترو که ۵۰ درصد ظرفیت مترویی کشور است، به همت و همیاری قرارگاه خاتم‌الانبیا در فاصله زمانی محدود به اتمام رسیده است. سردار فخاری درباره ویژگی‌های خط دو متروی اصفهان، چنین سخن گفت: «اورهال دستگاه تی‌بی‌ام در ۹ روز یک رکورد محسوب می‌شود؛ چون به‌طور معمول این اتفاق در یک ماه و نیم می‌افتد.» او  یک‌هزار و ۴۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی در یک شیفت کاری در عمق ۲۵ متری و 8 تا ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به سبب بومی‌سازی تجهیزاتی که باید از خارج وارد می‌شد را از دیگر افتخارات اجرای این پروژه دانست. به گفته سردار فخاری: «قرارگاه خاتم‌الانبیا مقام اول ملی در اجرای خط 7 متروی تهران را به نام خود ثبت کرد.» او اضافه کرد: «این قرارگاه در اجرای تونل برای انتقال آب‌های سطحی و زیرسطحی رکورددار است و سهم قرارگاه برای احیای دریاچه ارومیه نیز به‌زودی به منصه ظهور می‌رسد.»

 مختصات و ویژگی‌های پروژه پل آفتاب

پل آفتاب، پلی که به همت اهل فن، مهندسان و مدیران شهری 10 ماهه ساخته شد و شهد شیرین استفاده از آن به کام شهروندان نشست. این پل آفتاب در مجاورت رینگ حفاظتی شهر اصفهان و روی بزرگراه شهید اردستانی قرار دارد و اتصال‌دهنده ترافیک خیابان‌های آسمان و تابان به حلقه حفاظتی و یکی از نقاط مهم این حلقه است. در حال حاضر هم عملیات احداث محور اتصال‌دهنده پل آفتاب و پل‌های شهید سلیمانی در کنار کارخانه قند اصفهان به عنوان نقطه صفر حلقه حفاظتی شهر اصفهان در حال اجرا و پیشرفت است. یکی از مزیت‌های مهم این محور، کاهش ترافیک خیابان‌های آسمان و تابان است که به صورت مستقیم به حلقه حفاظتی ترافیکی متصل شده و مسیر خود به سمت جنوب اصفهان (جاده شیراز) و یا شرق اصفهان (جاده نائین و یزد) را ادامه می‌دهد. از دیگر مزیت‌های آن هدایت ترافیک خودروهایی که قصد ورود به اصفهان را ندارند، به مسیری دیگر، کاهش بار ترافیکی شهر، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی شهروندان است. افزایش ایمنی شهروندان منطقه با توجه به حذف تردد خودروهای سنگین در سه‌راه نقشینه، خیابان بعثت و… با احداث این دو خیابان میسر می‌شود. در این راستا خیابان‌های منطقه 14، 10 و 7 هم از ترافیک شدید نجات پیدا می‌کنند و دسترسی به فرودگاه اصفهان برای ساکنان منطقه 14 و شهرهای شمالی و شمال شرقی اصفهان مانند دولت‌آباد، شاهین شهر، خورزوق و… تسهیل می‌شود. سهولت در تردد به سمت فرودگاه نیز از دیگر امتیازهای خوب و مؤثر ساخت این دو خیابان است.

 اجرای عملیات حفاری جبهه غرب به شرق خط دو مترو به طول ۶,۵ کیلومتر

یکی دیگر از افتتاحیه‌ها به آغاز عملیات حفاری جبهه غربی خط دو مترو اصفهان مربوط شد. خط دو مترو شمال شرق اصفهان را به غرب شهر به طول ۲۵ کیلومتر به هم متصل می‌کند؛ طبق برنامه‌ریزی مدیریت شهری، حفاری مکانیزه خط دو مترو از شمال شرق در باند شرقی به طول حدود ۱۴، ۵ کیلومتر از اسفند ۹۷ آغاز شد؛ برای این قسمت ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که عملیات عمرانی ۱۲ ایستگاه از آن در حال اجراست. عملیات حفاری جبهه غرب به شرق خط دو مترو به طول ۶,۵ کیلومتر با هزینه چهارهزار میلیارد ریال اجرایی می‌شود. در جبهه غربی نیز عملیات حفاری مسیر ۶,۵ کیلومتری از سمت ایستگاه مدرس نجفی آغاز شده که با عبور از محدوده مرکزی شهر وارد میدان امام حسین (ع) و با عبور از فاصله ۱۰ متری زیر خط یک، وارد خیابان طالقانی شده و به سمت خیابان صاحب روضات می‌آید و با راست‌گرد به خیابان کهندژ می‌رسد. دکتر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پس از این برنامه به مبارکه سفر کرد تا طرح شرکت قطورسازان اسپادان (تولید انواع لوله اسپیرال) و طرح توسعه صنایع چینی زرین ایران افتتاح کند و پس از آن در جلسه شورای اداری استان در استانداری اصفهان شرکت کند.