بهترین زمان برای صنعت نساجی و پوشاک، نیمه دوم سال، بهخصوص روزهای پایانی اسفند است؛ ولی با شرایط پیشآمده از سال گذشته، بازار پوشاک بهشدت آسیبدیده و در 1400 باید با سونامی ورشکستگان و بدهکاران در راسته پوشاکفروشان روبهرو شد. «آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سالهای گذشته در دسترس نیست؛ اما شواهد حاکی از این است که بازار شب عید حداقل 40درصد نسبت به سالهای قبل کوچکتر شده است.» این اظهارات عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره بازار فعلی است. به گزارش ایسنا، طبق گفتههای مجید افتخاری، عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، حال و روز تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مناسب نیست و دستهای از تولیدکنندگان اجناس خود را با سود پایین یا زیر قیمت میفروشند. وضعیت بازار پوشاک سال گذشته بهدلیل شیوع کرونا نامناسب بود و کسبه به رونق بازار در سال جاری امید داشتند که محدودیت زمانی، رعایت پروتکلهای بهداشتی جهت ورود به فروشگاهها و… باعث تداوم کسادی بازار شده است.
این روزها بازار پوشاک اصفهان خالی از مشتری نیست و بازاریان در مقایسه با ماههای گذشته میزبان مشتریان بیشتری هستند؛ ولی بیشتر این مشتریان حکم تماشاچیانی را دارند که از سر بیحوصلگی با مشاهده ویترین فروشگاهها وقت خالی خود را سپری میکنند. مشاهدات میدانی از بازار اصفهان نشان میدهد تقاضا برای لباس بزرگسال، بهویژه مردانه، کاهش یافته است و تکوتوک تقاضا برای پوشاک زنانه وجود دارد. وضعیت بازار پوشاک بچگانه در مقایسه با زنانه و مردانه بهتر است؛ ولی افت فروش در راسته بچگانهفروشان نسبت به سالهای قبل وجود دارد. خانمی که برای خرید پوشاک سال جدید دو فرزند خود به پاساژ سپاهان مراجعه کرده بود، با گلایه از گرانی به اصفهان زیبا گفت: «ما که عید نداریم! ولی بچهها با ما فرق دارند. باید برای آنها لباس سال نو تهیه کنیم. البته من با این قیمتها نهایت یکی دو تکه لباس جدید برای فرزندانم میخرم.» در فروشگاه دیگری نیز آقایی مشغول چانهزدن با مشتری بر سر قیمت لباس فرزندش بود. او توضیح داد: «کرونا با ما چه کرد؟ سالی یکبار لباسمان نونوار میشد که همین فرصت هم از دست رفت؛ فقط میتوانم برای پسرم لباس بخرم.» با این اوضاعواحوال کسبه اصفهان مانند سالهای قبل، امیدی به رونق بازار شب عید ندارند؛ همچنین محدودیتهای ناشی از کرونا باعث شده دستهای از پوشاک امکان پرو نداشته باشند که این محدودیتها به کسادی بازار دامن میزند.
فروش فوقالعاده در برابر کرونا
جدای از کرونا، محدودیتها و پروتکلهای بهداشتی، اکنون قیمت پوشاک سرسامآور است. در این شرایط اقتصادی خرید لباس برای اقشار کمدرآمد غیرممکن به نظر میرسد. در بازار فعلی 200 و 300 هزار تومان معنایی ندارد! خرید یکدست لباس بچگانه دستکم 600 هزار تومان آب میخورد و این بها برای پوشاک بزرگسال به 500 هزار تومان کاهش مییابد. گرانی لباس در آستانه سال جدید بیارتباط با نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه نیست. طبق توضیحات عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، مواد اولیه کالاهای تولیدی برای شب عید بین برج شش تا هشت تأمینشده که قیمت ارز در آن زمان به 31هزار تومان هم رسیده بود؛ بنابراین تخمین دقیقی از میزان افزایش قیمت کالاها وجود ندارد. قیمت کالاهای شب عید بهعنوان تابعی از نرخ ارز افزایش پیداکرده، ولی نه به آن میزان. به عبارتی، رشد نرخ ارز از شهریور تا اواخر پاییز بهطور غیرمستقیم بر قیمت پوشاک بازار 1400 تأثیر گذاشته است؛ همچنین گفتههای این مقام مسئول بیان میکند سایر عوامل در قیمت تمامشده کالا تأثیر دارند؛ برای مثال، امکان دارد واحدی بدهی مالی داشته یا حقوق کارکنان را پرداخت نکرده باشد که در این شرایط محصولات خود را زیر قیمت تمامشده عرضه میکند تا بتواند مشکلات خود را برطرف کند؛ ازاینرو نمیتوان میزان دقیقی برای افزایش قیمت پوشاک تعیین کرد؛ ولی میتوان گفت افزایش قیمت پوشاک نسبت به سایر کالاها پایینتر بوده، زیرا کالایی نیست که 100درصد به نرخ ارز وابسته باشد. در این میان، دستهای از کسبه اصفهان فروش فوقالعاده برگزار کردهاند؛ ولی قیمت اجناس آنها شباهتی به فروش فوقالعاده ندارد!