از دیگر موضوعهای مهم و موردتوجه در تدوین بودجه 1400 توازن امکانات در همه مناطق شهر اصفهان بوده که به گفته شهردار اصفهان، اولویت اول در بودجه مدیریت شهری است. آنچه در این گزارش میخوانید، شرحی بر جزئیات روند تهیه و تصویب بودجه از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان است. یکی از اقدامات زیربنایی و اصلی مدیریت شهری را شاید بتوان تدوین بودجه سالیانه برای شهر دانست؛ اقدامی که حساسیت فراوان و اثرگذاریاش بر روند توسعه شهر بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل هم ضرورت دارد چه از سوی مدیریت شهری و چه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با دقت و موشکافی فراوانی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. درجه این حساسیت بهویژه در دوران کنونی که عوامل مهمی همچون بحرانهای اقتصادی و مالی، تحریمهای سنگین علیه کشور، کرونا و… سنگهای درشتی پیش پای مدیران شهر نشانده و حلوفصل مسائل شهری را با دشواری چشمگیری مواجه ساخته، افزایشیافته و شهروندان نیز با جدیت بیشتری به پیگیری جزئیات برنامهریزیهای مالی شهرداری میپردازند. در این میان تدوین بودجه 1400 شهرداری اصفهان از سوی مدیریت شهری و بررسی، تحلیل و درنهایت تصویب آن از سوی شورای اسلامی شهر از مهمترین رویدادهایی است که هزینههای مالی سالِ آینده شهر را مشخص میکند؛ بهویژه اینکه شهرداری اصفهان ششمین برنامه پنجساله شهر اصفهان با نام برنامه راهبردی اصفهان 1405 را نیز بهتازگی تهیه و ارائه کرده که از سوی شورای شهر نیز به تصویب رسیده است.
تصویب لایحه بودجه 1400 در روز دهم اسفند
لایحه برنامهوبودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان در روز دهم اسفندماه و در یکصدوشصتویکمین جلسه شورای اسلامی شهر برای تصویب نهایی مطرح شد تا از سوی اعضای شورا موردبررسی قرار گیرد. پس از بررسی بودجه در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق، منابع شهرداری ۷۸هزار و ۱۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، اعتبارات جاری ۲۱هزار و ۸۶۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال و اعتبارات مستمر ۱۱ هزار و ۵۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال قید شد؛ همچنین مجموع اعتبار مربوط به پروژههای شاخص، مهم منطقهای و منطقهای نیز ۴۵هزار و ۲۷۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال نهایی شد. بر این اساس، هزینه و منابع سازمانها و شرکتها در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان ۴۱ هزار و ۵۲ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال تعیین شد. درنهایت اعضای شورای شهر اصــفــهـان بــا افــزایــش بــودجــه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان از ۸۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۹۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال موافقت کردند و بودجه ۱۴۰۰ شهرداری به تصویب رسید.
تدوین محورهای بودجه بر اساس دغدغههای شهروندی
اینکه محورهای تدوین بودجه بر چه مبنا و اساسی مشخص میشوند، پرسش مهمی است که شاید در ذهن بسیاری از شهروندان وجود داشته باشد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز 12 اسفند دراینباره گفت که مدیران شهری در ملاقات مردمی خود با شهروندان مناطق مختلف نیازها و دغدغههای آنها را دریافته و بر همین اساس بودجه 1400 را حول محور موضوعات «زیستمحیطی»، «حملونقل و ترافیک» و «توجه به طرحهای مشارکتی» تدوین کردهاند؛ ضمن اینکه بودجه چشمگیری برای ارتقای ۲۰۰ محله اصفهان در نظر گرفته شده است.
افزایش 44درصدی رقم بودجه پیشنهادی شهرداری
رشد و افزایش رقم بودجه موضوعی است که امسال شامل حال اغلب کلانشهرهای کشور شده است؛ چنانکه بهعنوانمثال، اراک 47درصد، رشت ۳۷درصد، تبریز 22درصد و کرمان ۱۰۰درصد افزایش بودجه داشته است؛ اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بالغبر 44درصد افزایش بودجه داشته است. علیرضا نصر اصفهانی درباره رقم تصویبشده بودجه 1400 گفت که پس از بررسیهای شورا، بودجه شهرداری، سازمانها و چهار شرکتی که بیش از ۵۰درصد سهام آن متعلق به شهرداری است، در جلسه علنی شورا به تصویب رسید و در این راستا از هشتهزارو۶۵۰میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری بودجه سال آینده شهر به ۹هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رسید.
اما اینکه میزان افزایشیافته بودجه چطور و از چه طریقی تأمینشده، موضوع دیگری است که او درباره آن اظهار کرد: «با توجه به استحصال درآمدهای پیشبینیشده برای سال ۹۹ و اینکه بعضی مناطق به تحقق ۱۵۰درصدی رسیدند، تصمیم به افزایش بودجه گرفته شد.» به گفته او، ۴۰۰میلیارد تومان از طریق فروش املاک توسط سازمان قطار شهری، ۲۲۰میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، ۱۰۰میلیارد تومان در منطقه 6 و ۱۰۰مـــیـــلیـــارد تومان در سازمان میادین شهرداری، به بودجه اضافه شد. نصر اصفهانی با بیان اینکه تأمین درآمدها از محل فروش تراکم به حدود ۳۰درصد رسیده است، تأکید کرد: «واگذاری دارایی سرمایهای یکهزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت یکهزار میلیارد تومان، سرمایهگذاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و مالیات بر ارزشافزوده یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ سهم دارند.»
مروری بر جزئیات ارقام و اعداد بودجه 1400
اما بخوانید درباره اینکه در بودجه 1400 شهرداری اصفهان، چه میزان سهمی برای هر بخش در نظر گرفته شده است. پیش از آن لازم است بدانید که به گفته شهردار اصفهان، بودجه سال آینده شهرداری بر مبنای برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ تدوینشده و نقطه تمرکز آن اهداف کلان این برنامه است. آنطور که قدرتاله نوروزی، شهردار اصفهان، خبر داده، کاهش آلودگیهای محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا از نکات کلیدی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است که سهم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری برای این بخش سههزارو۳۸۴ میلیارد تومان شامل حملونقل، ناوگان حمل بار، مترو، رینگ چهارم و فضای سبز است. امید میرود با اختصاص این رقم و گامهای بلند مدیریت شهری و دیگر ارگانها و نهادها و سازمانهای شهر، شاهد بهبود وضعیت کیفی هوای اصفهان باشیم. این مـوضــوع (آلــودگی هوای اصفهان) سالهاست به دغدغه بسیار جدی شهروندان این شهر تبدیل شده و بیشک نقطهضعف بزرگی برای کلانشهر اصفهان بهعنوان یک قطب گردشگری در کشور ایران و جهان بهشمار میرود.
بودجه 850میلیاردتومانی برای توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر
توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر که در شهر تاریخی و هنرمحور اصفهان رکن مهمی به شمار رفته و انتظار میرود با رویکرد ارتقای جایگاه اصفهان در جهان توجه ویژهای به آن صورت گیرد، یکی دیگر از برنامههای اصفهان ۱۴۰۵ است که به گفته شهردار اصفهان در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری رقمی بالغبر ۸۵۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. چنانکه برای افزایش بهرهوری سرمایهها در بودجه سال آینده نیز ۳۲۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.او بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان را همچون سال گذشته بهصورت تجمیعشده دانسته و گفته که این بودجه شامل مرکزی، مناطق، سازمانها و شرکتهای شهرداری است. بر این اساس، لایحه بودجه سال آینده شهرداری اصفهان هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پیشبینیشده که رشد آن نسبت به بودجه مصوب سال گذشته ۴۴ درصد است.
اختصاص 71درصد از بودجه به بخش عمران
بخش عمران و ساختوسازهای شهری از مهمترین بخشهای فــعـــالــیــت شــهــرداریها، بهویژه شــهــرداری اصــفــهـــان، بــهشــمــار میرود. در سالهای اخیر نیز روند روبه رشد و توسعه چشمگیر بخش عمران در اصفهان نشان داده که این شهر همچنان نیازمند احداث پروژههای عمرانی برای تسهیل در رفتوآمدهای شهری، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و… است. به همین دلیل هم آنطور که قدرتاله نوروزی گفته، 71 درصد بودجه 1400 شهرداری اصفهان به بخش عمران اختصاصیافته است. او گفته که بودجه جاری شهرداری ۲۹درصد از کل بودجه و بخش عمران ۷۱ درصد سهم بودجه را به خود اختصاص داده است که البته بر اساس دادههای مرکز آمار ایران میتوانست رقمی بیشتر از این نیز باشد. به گفته نوروزی، در حوزه عمرانی پــروژههــای شــاخــص از دوهزارو ۱۴۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ به دوهزارو۵۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایشیافته که سهم عمرانی ۳۴درصد است. پروژههای مهم منطقهای نیز از ۴۰۲میلیارد تومان در بودجه سال جاری به ۸۰۴ میلیارد تومان در بودجه سال آینده افزایشیافته که به معنای نگاه عدالت فضایی و مکانی است. در این راستا، پروژههای منطقهای نیز از ۳۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۶۳۷ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایشیافته و سهم اعتبارات مستمر عمرانی از ۶۰۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ به یک هزار و ۴۴ میلیارد تومان در سال آینده افزایش و رشد ۷۳ درصدی داشته است. سایر پروژههای عمرانی اصفهان همچون فیبر نوری، بخش تعاونی و امکانات رفاهی از ۲۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۲۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایشیافته است.
رشد 40درصدی اعتبارات جاری شهرداری
رشد 40درصدی اعتبارات جاری شهرداری در بودجه ۱۴۰۰ از دیگر موضوعات قابلتوجه در این بودجه است که بخشی از آن مربوط به حقوق و دستمزد، نگهداشت شهر و نظافت شهر میشود. سرانه هر شهروند موضوع دیگری است که در بودجه 1400 لحاظ شده است؛ چنانکه این سرانه در سال گذشته دومیلیون و ۹۹۰ هزار تومان بوده و در بودجه ۱۴۰۰ به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.
تدوین بودجه بر اساس رکن «عدالت فضایی»
عدالت فضایی و توزیع امکانات عمرانی و شهری بهصورت عادلانه در همه مناطق 15 گانه شهر اصفهان یکی از اصلیترین تأییدات مدیران شهری در دوره اخیر بوده است. آنطور که رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفته، این مسئله در تدوین برنامه پنجساله و بودجه 1400 شهرداری اصفهان نیز لحاظ شده و بهصورت ویژهای موردتوجه قرار گرفته است. پورمحمد شریعتی نیا با بیان این مطلب گفته که برخی مناطق درآمد کافی برای پاسخ به هزینهها و اجرای پروژهها نداشتند که با پیشبینی این موضوعات در بودجه ۱۴۰۰ قطعا این فاصلهها کم میشود؛ همچنین به دلیل اینکه ظرفیتهای شهر هنگام تدوین و بررسی بودجه شناختهشده و بر اساس آن درآمدزایی پیشبینیشده، در تحقق بودجه بر شهروندان فشار وارد نمیشود.
تخصیص بودجه یکهزار و ۵۰۰ میلیاردی برای خط دوم مترو
تکمیل خط دوم قطار شهری موضوع مهم دیگری است که در بودجه 1400 به آن توجه شده است. به گفته شریعتینیا، در بودجه سالانه شهرداری برای پروژه خط دوم مترو در دو سال گذشته یکهزار و ۲۴۰ میلیارد تومان، امسال یکهزار و ۲۸۰ میلیارد تومان و سال آینده یکهزار و ۵۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده است. در این راستا یکی از نمونههای سرمایهگذاری در مناطق کمبرخوردار، اجرای خط دوم مترو از سمت خیابان زینبیه و دارک و از سوی دیگر از خیابان شهید اشرفی اصفهانی است که از دو جبهه شروع شده است. او از تخصیص 900میلیارد تومان برای تکمیل ابرپروژه رینگ چهارم حلقه حفاظتی هم خبر داده و گفته که برای این پروژه ۷۰۰میلیارد برآورد شده بود؛ اما اکنون ۹۰۰ میلیارد برای آن پیشبینی میشود.
بودجه 1400 و تحقق شهر زیستپذیر
تحقق شهر زیستپذیر باترافیک روان و کاهش آلایندهها و مناسبسازی برای شهروندان از مهمترین اهداف و برنامههای مدیریت شهری برای آینده شهر اصفهان است؛ چنانکه در برنامه راهبردی اصفهان 1405 نیز به این ارکان توجه مهمی شده و بهعنوان مبانی اساسی تدوین برنامه در نظر گرفته شدهاند. عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تحقق شهر زیستپذیر را از اهداف اصلی بودجه 1400 شهرداری اصفهان دانسته و گفته است که در این بودجه پروژههای مهم منطقهای و منطقهای بیش از ۱۰۰درصد افزایشیافته و رشد اعتبارات جاری شهرداری از توجه ویژه در هزینه کردن بهموقع پرداخت حقوق و دستمزد، رفاهیات و پرداختهای موردی و مناسبتی نشان دارد که میتواند تبعیض در مجموعه کارکنان شهرداری و سازمانهای وابسته را رفع کند.
اصغر برشان، تدوین و تصویب برنامهوبودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری را در چهارچوب اهداف راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ و تحقق سیاستهای آن دانسته و تأکید کرده که در بودجه به نقاط تمرکز اصفهان ۱۴۰۵ و تمامی نیازهای شهروندان، بهخصوص کاهش آلایندههای زیستمحیطی، تکمیل پروژههای ناتمام و روانسازی ترافیک توجه جدی شده که اجرای حلقه چهارم رینگ حفاظتی شهر در این راستا قرار دارد. از دیگر موضوعهایی که بهزعم او از سوی برنامهریزان بودجه 1400 شهرداری اصفهان موردتوجه ویژهای قرارگرفته، توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی، جذب اعتبارات ملی و استانی، استفاده حداکثری از ظرفیتهای منابع درآمدی جدید، عنایت ویژه و تمرکز بر درآمدهای پایدار و مشارکتی، توزیع متوازن ارائه خدمات به شهروندان با تأکید بر رعایت عدالت مکانی، محرومیتزدایی در مناطق کمتربرخوردار، افزایش همگرایی سرانه عمرانی مناطق، مشارکت حداکثری شهروندان از طریق هماهنگی، همکاری و یکپارچگی درون و برونسازمانی، استفاده از نظرات و پیشنهادهای معتمدان با اولویت نیاز محلات مختلف شهر، پروژههای محرک توسعه در مناطق، گسترش خدمات غیرحضوری و نرمافزاری و بهرهگیری از میز خدمت و شفافسازی است.