تنفس به فوتبال بومی اصفهان

تغییر بر روی نیمکت کادر فنی تیم ون‌پارس در هفته‌های اولیه لیگ آزادگان جواب داد و حضور مجتبی توتونی با روند رو‌به‌رشد تنها نماینده فوتبال استان همراه بود.

تاریخ انتشار: 10:09 - پنجشنبه 1401/11/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنفس به فوتبال بومی اصفهان

تغییر بر روی نیمکت کادر فنی تیم ون‌پارس در هفته‌های اولیه لیگ آزادگان جواب داد و حضور مجتبی توتونی با روند رو‌به‌رشد تنها نماینده فوتبال استان همراه بود؛ تا جایی که ون پارسی‌ها از 14 بازی، هفت برد، پنج تساوی، دو باخت، 26 امتیاز گرفته و در پایان هفته بیست‌و‌یکم به رده ششم جدول رده‌بندی صعود کرده‌اند.

تیم ون‌پارس با سعید جهانگیری که از مربیان تحصیلکرده و جوان فوتبال استان است، به لیگ دسته یک صعود کرد و این رقابت‌ها را با این مربی آغاز کرد؛ اما با گذشت چهار هفته از لیگ، سایت باشگاه اعلام کرد جهانگیری در پی توافق با مدیرعامل باشگاه از تیم جدا شده است.

چند هفته پس از جدایی جهانگیری، ون پارس بدون سرمربی و با نظارت فنی مربیان تیم به میدان می‌رفت. در فاصله بین خداحافظی با سرمربی قبلی و انتخاب سرمربی جدید، اسامی متعددی برای هدایت تیم ون پارس مطرح شد که هادی عقیلی و منصور ابراهیم‌زاده از آن جمله بودند و از قضا هر دو مربی نیز گزینه‌های مناسبی برای نماینده اصفهان محسوب نمی‌شدند.

زیرا عقیلی تجربه مربیگری خاصی نداشت و ابراهیم‌زاده نیز سال‌هاست از فضای فوتبال ایران دور شده است. پس از گمانه‌زنی‌های متعدد سرانجام، مجتبی توتونی از مربیان با تجربه فوتبال استان هدایت این تیم را برعهده گرفت.

توتونی که مدرس afc است، در لیگ دسته سه نیز در مقطعی مربیگری ون‌پارس را عهده‌دار بود؛ با این حال سرمربیگری در لیگ دسته یک آزمون اصلی این مربی بود. توتونی که سابقه دستیاری در چند تیم لیگ یکی را دارد، در مقطعی نیز با نظر محرم نویدکیا به کادر فنی تیم سپاهان پیوست.

با این حال زودتر از آنکه دوره مربیگری کاپیتان محرم به پایان برسد، همکاری توتونی با طلایی‌پوشان پایان یافت. زمانی که این مربی هدایت ون پارس را برعهده گرفت، برخی از اهالی فوتبال مدعی بودند مالک باشگاه خصوصی تیم ون‌پارس در امور فنی تیم دخالت می‌کند و عملکرد کادر فنی زیر سایه این موضوع قرار خواهد گرفت.

با این حال توتونی در مصاحبه‌ای که با اصفهان‌زیبا داشت، با رد چنین ادعاهایی، بر استقلال کامل کادر فنی این تیم تأکید کرد. با اینکه اولین حضور توتونی روی نیمکت ون‌پارس با یک باخت همراه بود، اما در ادامه روند صعودی این تیم شکل گرفت که تا بدین جای لیگ نیز ادامه داشته است و نمایش این تیم در جام حذفی و مقابل تیم پرسپولیس هم با اینکه با حذف تیم اصفهانی همراه بود،با توجه به اختلاف امتیازی ایجاد‌شده، بعید است ون پارس بتواند بختی برای صعود به لیگ برتر داشته باشد.

با این حال عملکرد این تیم با یک مربی بومی، برای فوتبال استان اتفاق مهمی است. هم‌زمان با شروع لیگ برتر فوتبال ایران، محمود یاوری، بهرام عاطف و رسول کربکندی، مربیان اصفهانی حاضر بر روی نیمکت تیم‌های لیگی بودند و در ادامه هم منصور ابراهیم‌زاده به این جمع اضافه شد.

با این حال به مرور این مربیان از چرخه لیگ خارج شدند و سال‌ها این استان نماینده‌ای در جمع مربیان نداشت و ورود نویدکیا به جرگه مربیان هم موقتی بود. طی سال‌های گذشته عمده تمرکز مربیان اصفهانی بر روی دستیاری مربیان خارجی یا ایرانی تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن بود که این اتفاق بین چند مربی در جریان بود و کمتر چهره جدیدی به این جمع وارد می‌شد.

اما هیچ‌کدام از آن مربیان نیز نتوانستند تجربه مستقل خاصی را به دست بیاورند. فعالیت در لیگ زیرگروه بستر مناسبی برای تجربه‌اندوزی مربیان است، اما عدم ریسک‌پذیری مربیان اصفهانی برای کار‌کردن در تیم‌های دسته سومی و دومی و نماینده نداشتن اصفهان در زیر گروه باعث شده بود تا این تجربه مهیا نشود.

حضور تیم ون پارس در لیگ دسته یک، علاوه بر اینکه فرصت مغتنمی برای بازیکنان اصفهانی است که به ترکیب دو تیم سپاهان و ذوب آهن نرسیده‌اند، برای مربیان بومی استان نیز موقعیت مناسبی بوده و مجتبی توتونی هم از این موقعیت به خوبی بهره برده است.

ورود به چرخه مربیان لیگ برتری، کار دشوار و زمان‌بری است؛ اما نتیجه‌گیری در لیگ دسته یک می‌تواند مقدمه‌ای بر این اتفاق باشد.

ضمن اینکه برخلاف محیط بسته فوتبال اصفهان که برخی مربیان چندان علاقه‌ای به توفیق مربیان دیگر و رقیب‌تراشی ندارند، موفقیت توتونی یا هر مربی بومی دیگری، موفقیت مربیان بومی استان خواهد بود و می‌توانیم امیدوار باشیم ردپای مربیان اصفهانی از لیگ برتر تا لیگ‌های زیرگروه دیده شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + سیزده =