او با اشاره به قراردادهایی که در زمینه پسماند با دیگر نهادها بسته شده است، گفت: دو خط تولید جدید با موضوع پسماند احداث شد و این اقدامات کارهایی بود که ما به آن علاقهمند بودیم، از سال 80 تا زمانی که به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شدم در کارخانه پسماند شاهد تغییرات چشمگیری نبودیم و من از این موضوع نگران بودم تا اینکه جلساتی برگزار کردیم تا بتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم. اکنون ظاهر و هویت کارخانه پسماند تغییر پیدا کرده و اتفاقات بزرگی در این مکان رخ داده است. شهردار اصفهان با بیان اینکه کارخانه پسماند با رویکرد فرهنگی فعالیت میکند، خاطرنشان کرد: باید مردم از نتایج جداسازی پسماند تر و خشک مطلع باشند و این موضوع باید در تمام خانهها اطلاعرسانی شود.
جمعآوری روزانه هزار تن زباله
نوروزی با اشاره به اینکه سازمان پسماند یکی از مجموعههای شهرداری است که ارتباط مستقیم با مردم دارد، تصریح کرد: همه خانهها و مغازهها پسماند تولید میکنند که در این راستا بخشی از بودجهها باید برای اقدامات فرهنگی در سازمان پسماند هزینه شود. مردم باید بدانند روزانه هزار تن زباله جمعآوری و فرایندهایی روی آنها انجام میشود. اگر بتوانیم این اقدامات را به صورت انیمیشن، حضور در تلویزیون، برگزاری سمینارها و بازدید دانشآموزان از کارخانه پسماند نمایش دهیم، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، زیرا معتقدم 95درصد از مردم از فرایندهایی که در کارخانه انجام میشود، آگاهی ندارند. او اظهار کرد: اگر آموزشهایی با موضوع جداسازی پسماند تر و خشک به مردم داده شود همه آنها در مسئله پسماند شریک خواهند شد و تفکیک از مبدأ را به بهترین شکل انجام میدهند و این اقدام مشترک بین شهرداری و شهروندان باعث کاهش هزینهها شده و مسائل بهداشتی رعایت خواهد شد.
سازمان پسماند یک اداره روابطعمومی قوی لازم دارد
شهردار اصفهان تاکید کرد: سازمان پسماند باید یک اداره روابطعمومی با همه امکانات قوی داشته باشد تا در سطح شهر شاهد تبلیغات و بیلبوردهای آمـــــــوزش لازم به شهروندان باشیم. موضوع تبلیغات و آموزشهای شهروندان در شهر باید در جلسه شورای شهر مصوب شود تا شاهد مشارکت مردم باشیم. نوروزی با اشاره به اینکه درصدد بودیم در ابتدای کار پسماندهایی را که دفن میشود کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این چهار سال این موضوع 10درصد کاهش پیدا کرد و با طرح جدیدی که انجام شد 13درصد دیگر از زبالههای دفنی، کاهش پیدا کرده است؛ پس در نتیجه در این چهار سال با کاهش 23درصدی دفن زبالهها روبهرو هستیم. اگر سازمان پسماند همین روند را ادامه دهد میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کند، اگر خواستار این رخداد هستیم باید برنامه خوبی تدوین کنیم. اکنون در تدوین برنامه راهبردی «اصفهان 1405» به این موضوع نگاه استراتژیکی شده است. او با بیان اینکه برنامه راهبردی «اصفهان 1405» با مشارکت همه ذینفعان تدوین شده است، گفت: ما از نظرات تمام اقشار جامعه برای تدوین این برنامه استفاده کردهایم تا با نگاه مسئله محور بتوانیم رویدادهای خوبی رقم بزنیم.
طرح پسماند در برنامه راهبردی «اصفهان 1405» اصلاح شود
شهردار اصفهان تصریح کرد: در تدوین برنامه راهبردی «اصفهان 1405» موضوع پسماند با اشکالاتی مواجه است که باید جلساتی با کارشناسان محیطزیست برگزار شود تا اصلاحات لازم روی طرح انجام شود تا یادگاری خوبی از شهرداری در این دوره باقی بماند. نوروزی اضافه کرد: اصلاحات باید با رعایت قانون از مقامات بالادستی انجام شود تا در اجرا دچار مشکل نشویم. او گفت: از همه افرادی که کمک کردند تا اکنون با افتخار از مدیریتشهری سخن بگوییم، تشکر میکنم. اکنون هیچکس نمیتواند بگوید شهرداری اصفهان در عملکرد دچار مشکل است و اگر نتیجه انتخابات چنین شد به این معنا نیست که مردم از عملکرد شهرداری ناراضی بودهاند، شاید اگر 52 درصد دیگر از مردم در انتخابات شرکت میکردند، نتیجه چنین نمیشد. شهردار اصفهان افزود: بودجه 2 هزار و 750 میلیارد تومانی شهرداری اصفهان به 10 هزار میلیارد تومان رسیده و به خوبی تحقق پیدا کرده و اتفاقات بزرگی رخ داده است. همچنین احداث خط یک مترو که 17 سال طول کشیده بود 15 درصد باقیمانده آن در طول چهار ماه در این دوره انجام شد و به بهره برداری رسید و 13 ایستگاه خط دو مترو ساخته شده و از دو جبهه آغاز به کار کرده است. شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای احداث حلقه حفاظتی 80 کیلومتری اصفهان بهسرعت در حال انجام و پلها در حال ساخت است، سالن اجلاس نیز با هزینه هزار میلیارد تومانی انجام شده است.
عدم تحقق مدیریت یکپارچه در حوزه مدیریت پسماند
در ادامه این جلسه مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در این دوره با مشکلاتی ازجمله افزایش بی رویه آلایندهها، افزایش سرانه تولید پسماند، عدم وجود ظرفیت پردازش پسماند مورد نیاز، توزیع نامتوازن خدمات شهری، سطح پایین از فناوریهای نوین، تکانه اقتصاد خارجی، نیاز به توسعه منابع مالی، عدم همکاری ذینفعان مقاومت به تحویل، مشارکت ضعیف شهروندان، ضعف در شفافیت، عدم تحقق مدیریت یکپارچه در حوزه مدیریت پسماند و سهم پایین در توسعه پایدار شهری مواجه شدیم. رحیم محمدی با اشاره به سه اصل رعایت حقوق ذینفعان، قانونمداری و شفافیت در برنامه راهبردی سازمان پسماند، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان همواره به حقوق ذینفعان خود شامل کارکنان، مشتریان، پیمانکاران، شهروندان، بخشهای صنعتی و کسبوکار پایبند است و در تعاریف خود از بهرهوری، حقوق گروههای مختلف را بررسی میکند و تمام تصمیمات خود را از نظر مغایرت با حقوق آنها عملی خواهد کرد. او با اشاره به اینکه مصادیق رعایت حقوق ذینفعان میتواند در بستن قراردادهای استخدامی، پیمانکاری، تدوین آییننامهها و اموری از این دست نمایان شود، خاطر نشان کرد: مبنای تدوین قوانین، مصوبات و اجرای آنها در سازمان باید با شناخت حقوق ذینفعان مختلف، شناخت نقاط تضاد منافع و اولویتدهی به آنها برای تضمین حداکثر دستیابی مشروع همه ذینفعان به حقوق خود در زنجیره ارزش مدیریت پسماند عادی شهری مد نظر قرار گیرد. سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان موظف است ذیل این برنامه منشور حقوق هر یک از ذینفعان را تعریف کند و برای تضمین حقوق آنها در زنجیره ارزش مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، آییننامهای تدوین کند و در آن از ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای تضمین تحقق حقوق ذینفعان بهره گیرد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تلاش میکند همواره در مدار قانون گام بردارد و در هر اقدام و تصمیم خود، مغایرت آن با قانون را بررسی میکند و در صورتی که با قانون مغایرت داشته باشد از اجرا یا تصویب آن حتی در صورتی که منافع سازمان در آن باشد، جلوگیری کند.
همچنین سازمان مدیریت پسماند تلاش میکند ظرفیتهای قانونی را به صورت مستمر رصد کند و حتی در مواردی که به نفع سازمان باشد و با قوانین بالادستی، مسائل فرهنگی و اسلامی و حقوق ذینفعان مغایر نباشد، قوانینی را پیشنهاد دهد و برای تصویب و اجرا پیگیری کند. از مصادیق این موضوع میتوان به تصویب عوارض جدید و منطقی برای کاهش تولید پسماند و کاهش آلودگی اشاره کرد. سازمان در این برنامه تلاش میکند منشوری برای تحقق ارزش قانونمداری بر اساس اصول تشویق و تنبیه، تدوین و اجرا کند. محمدی تصریح کرد: شفافیت در امور مرتبط با سازمان، باعث افزایش احساس تعهد، رضایت کارکنان و ذینفعان و مشارکت در پیادهسازی برنامهها و تحقق اهداف و در نهایت بهبود فرهنگ سازمانی میشود. سازمان تلاش میکند در دو بعد داخلی سازمان و در سطح اجتماع شفافیت ایجاد کند. همچنین این سازمان تلاش میکند با بهرهگیری از رویکردهای زیر نسبت به تحقق این سیاست اقدام کند. تدوین برنامهها، سیاستها و رویکردهای شفاف اطلاعرسانی در مورد عملکرد سازمان تدوین و شفافسازی فرایندهای سازمان ایجاد دسترسی و جریان آزاد اطلاعات از مصادیق این موضوع است.
مدیریت پسماند، در مسیر توسعه پایدار
او با بیان اینکه شعار چشمانداز شهر اصفهان در برنامه راهبردی سازمان مدیریت پسماند «مدیریت پسماند، در مسیر توسعه پایدار» است، افزود: اهداف کلان برنامه راهبردی سازمان مدیریت پسماند کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از پسماند شهری و افزایش بهره وری سرمایههای سازمانی است. کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از پسماند شهری دارای اهداف خردی مانند افزایش ارزش حاصل از کاهش آلودگی ناشی از زنجیره پردازش پسماند و افزایش مشارکت اجتماعی در زنجیره مدیریت پسماند است. توسعه و استقرار فناوریها در راستای تبدیل پسماند به انرژی، توسعه و بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کنترل و هدایت شیرابه، توانمندسازی ذینفعان در راستای افزایش مشارکت اجتماعی، فرهنگسازی مشترکان و هوشمندسازی فرایند جمعآوری و حمل پسماند از راهبردهای ما برای رسیدن به این هدف است.
محمدی اضافه کرد: واحد پیرولیز به ظرفیت 250 تن در روز، احداث واحد هاضم بیهوازی به ظرفیت 300 تن در روز، احداث واحد هاضم بیهوازی به ظرفیت حداقل 20 تن در روز، احداث دو خط پردازش پسماند جدید، احداث واحد بازیافت نخاله ساختمانی، توسعه خدمات آزمایشگاه، ایجاد تغییرات در سکوهای انتقال و پردازش بخش پسماند تر شهری، تجهیز ماشینآلات با لاگون های جمعآوری شیرابه، بستهبندی کود ورمی کمپوست، بهبود فرایند تولید کمپوست با استفاده از میکروارگانیسمها، تصفیهخانه شیرابه، احداث سه لاگون جدید و کانالهای مربوطه شیرابه، طرح کنترل و هدایت شیرابه، استفاده از سامانه هوشمند جمعآوری، نصب مخازن زیر زمینی هوشمند جمعآوری پسماند خشک، احداث ایستگاههای هوشمند جمعآوری پسماند خشک برخی اقدامات راهبردی برای کاهش آلودگی هوا بوده است.
تدوین، پیشنهاد و اجرای آییننامه زیست محیطی در شهر
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تدوین، پیشنهاد و اجرای آییننامه زیستمحیطی در شهر با هدف وضع جرائم و عوارض برای اصلاح رفتار شهروندان و افزایش مشارکت آنها، تدوین، پیشنهاد و اجراییسازی آییننامه تولید و تجارت در شهر با هدف کنترل رفتار ذینفعان بخش صنعتی در کنترل آلودگیهای مرتبط با پسماند عادی شهری ناشی از بخش کسبوکار، تعامل با نیروی انتظامی جهت افزایش مشارکت در عملیات اجرایی برخورد با متخلفان و برونسپاری فعالیتهای مرتبط به آنها، تدوین قانون مبارزه با دفن غیر مجاز پسماند ساختمانی، تدوین آییننامه حمایت از طرحهای دانشبنیان با تمرکز بر نیازهای فناورانه با مشارکت ذینفعان، پیادهسـازی نظام مدیریت پیمانکاران، تدوین برنامه اعتمادساز جهت افزایش انگیزهبخش خصوصی به منظور افزایش مشارکت، عامل با سازمانهای مردمنهاد داخلی و خارجی و مشارکت در برنامههای آنها، دومین برنامه و اولویت مشارکت در تولید محصـولات پایین دستی یا بالادستی مورد نیاز، راهاندازی نمایشگاه آموزش و فرهنگسازی پسماند ویژه دانشآموزان با همکاری ادارهکل آموزش و پرورش استان دیگر اقدامات مد نظر، در این راستا بوده است. محمدی با اشاره به هدف کلان دوم، یعنی افزایش بهرهوری سرمایههای سازمانی، گفت: ارتقای بهره وری سرمایههای انسانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و ارتقای بهرهوری سرمایههای اطلاعاتی و بهبود فرایندهای سازمانی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از اهداف خرد این موضوع است.
انطباق شغل و شاغل، بهبود انگیزه ازطریق اصلاح سیستم جبران خدمات، استانداردسازی، یکپارچهسازی، مکانیزهسازی و تحلیل داراییهای اطلاعاتی در مدیریت زنجیره پسماند، طراحی و پیادهسازی نظام مدیریت بهینه نوآوری و فناوری در زنجیره مدیریت پسماند عادی شهری اصفهان، بهبود فرایندهای اداری و برنامهریزی، بهبود فرایندهای اجرایی با تمرکز بر شهر و شهروند و توانمندسازی کارکنان از راهبردهای مهم برای رسیدن به این هدف کلان است. او تصریح کرد: اقدامات راهبردی ازجمله طراحی سیستم بهکارگماری براساس تطابق شغل و شاغل، تدوین دستورالعمل ترفیع و ارتقا، تدوین دستورالعمل توسعه شغل، طراحی پروفایلهای شغلی متناسب با مأموریت و اهداف شغل، تهیه آییننامه جبران خدمت مالی، تهیه آیین نامه جبران خدمت غیر مالی (رفاهی)، ایجاد نظام دادهای و رهگیری هوشمند عملیات مدیریت یکپارچه پسماند عادی شهری، پیادهسازی نظام مدیریت دانش، پیادهسازی نظام مدیریت و بهبود فرایندها، پیادهسازی برنامه انتقال فرایندهای غیر یکپارچه به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، تدوین نظامنامه بهکارگیری پلتفرمهای هوشمند جمعآوری و رهگیری پسماند شهری با تمرکز بر نظام دادهای یکپارچه، تدوین برنامه آموزشی متناسب با نیازسنجی آموزشی، تدوین آییننامه نظام پیشنهادها، توسعه و اصلاح سکوی بازیافت، استقرار سامانه هوشمند نظارت، توسعه و بهسازی ایستگاههای جمعآوری، توسعه و نوسازی ناوگان جمعآوری، طراحی سیستم پایش مستمر رضایت شهروندان و اندازه گیری مستمر میزان حس عذاب وجدان زیستمحیطی شهروندان در خصوص این هدف مهم در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان افزود: همچنین برگزاری رویدادهای نوآوری در حوزه مسیریابی، خودروی حمل پسماند هوشمند، فناوریهای کاهش حجم پسماند در هنگام حمل با مشارکت ذینفعان، برگزاری رویدادهای نوآوری در حوزه استفاده از بیوتکنولوژی در بستهبندی محصولات، تولید کود آلی، مدیریت شیرابه، پردازش پسماند و کاهش تولید پسماند با مشارکت ذینفعان، ایجاد پلتفرم نوآوری باز در حوزه کاربرد بیوتکنولوژی در مدیریت پسماند شهری، تدوین نقشه راه بهکارگیری فناوری حوزه مدیریت پسماند عادی شهری با مشارکت ذینفعان، تدوین و پیشنهاد سیاستهای کلی توسعه دانش حوزه مدیریت پسماند با مشارکت ذینفعان این حوزه، تعریف و پیادهسازی پروژههای تحقیق و توسعه در حوزه استفاده از بیوتکنولوژی در بستهبندی محصولات، تولید کودآلی، مدیریت شیرابه، پردازش پسماند و کاهش تولید پسماند، تحقیق در زمینه روشهای خلق ارزش از پسماندهای قابل استفاده مجدد و امکانسنجی جهت بسترسازی رشد فناوریها و نوآوریهای مرتبط با زنجیره ارزش مدیریت پسماند شهری با هدف توسعه و حمایت از کسبوکارها از دیگر اقدامات راهبردی است.
محمدی ادامه داد: بهبود فرایندهای نظام برنامهریزی راهبردی و عملیاتی، پیادهسازی نظام برنامهریزی و مدیریت تولید، تأمین و فروش در کارخانه، بهبــــــود فرایندهای نظام مدیریت عملکرد مبتنی بر نظام مدیریت فرایندها، تدوین شاخصهای مناسب برای برنامهریزی و سیاستگذاری مانند ارزش کاهش آلودگی، سطح حس عذاب وجدان زیستمحیطی شهروندان و دیگر افراد نیز جز اقدامات و عملیاتهای راهبردی دیگر است.