هرساله با آغاز تابستان و تعطیلی مدارس بازار موبایل و تبلت با رونق همراه میشود، ولی در تیرماه سال جاری انتشار اخبار مبنی براحتمال نزولیشدن نرخ ارز موجب شده مردم برای خرید این گجتها دست نگه دارند.
بازار موبایل در انتظار کاهش نرخ دلار
بازار موبایل اواخر اردیبهشت سال جاری با آغاز روند نزولی دلار رونق پیدا کرد و تقاضا برای خرید یا تعویض اسمارتفونها افزایش یافت، ولی این بازار با شروع تابستان رونق خود را از دست داد و بازار موبایل باوجود بالا و پایینشدن نرخ دلار در تیرماه تکانی نخورده است!
فرهاد امیری، یکی از موبایلفروشان باسابقه خیابان فردوسی، درمورد وضعیت بازار توضیح میدهد: «بازار ما و ارز وابستگی شدیدی به هم دارند، موبایلفروشان خود را نوعی صرافی میدانند، این روزها تعداد کمی رغبت دارند به بازار موبایل سر بزند. تنها مشتریان این بازار افرادی هستند که از سر ناچاری به خاطر خرابشدن موبایلشان، موبایل جدید میخرند.» امید رحمانیان از موبایلفروشان خیابان احمدآباد نیز از کسادی بازار میگوید: «کاهش قیمت دلار در بهار موجب خوشحالی مردم و کسبه شده بود. ولی این روزها فروشی نداریم، انگار که مردم خرید خود را کردند و تمام!»
امیری مشخصنبودن وضعیت سیاسی را یکی از دلایل کسادی بازار میداند و بنا بر نظر او مردم منتظرند تا با شروع دوره جدید ریاستجمهوری و سرانجـام برجام، قیمت دلار و به دنبال آن موبایل کاهش پیدا کند. همچنین نزدیکشدن به زمان معرفی اسمارتفونهای جدید بهویژه پرچمداران یکی از دلایل افت تقاضا در بازار موبایل به شمار میرود، زیرا با رونمایی مدلهای جدید، قیمت اسمارت فونهای قدیمی کاهش میلیون تومانی تجربه میکند.
افت تقاضا با ریجستری تبلتها
سیگنال احتمال سرانجام خوش برجام و نزولیشدن نرخ ارز فقط بر بازار موبایل تأثیر ندارد. مشاهدات میدانی نشان میدهد وضعیت بازار تبلت نیز مناسب نیست و کسبه با کسادی در این تابستان دستوپنجه نرم میکنند. طرح ریجستری موبایلوارهها علاوه بر نتیجه برجام و انتظار کاهش نرخ ارز، بر شرایط کسبوکار تبلتفروشان اصفهان تأثیرگذار است، به بیان دیگر اجرای طرح ریجستری تبلتها موجب شده مردم از خرید آن اجتناب کنند.
حبیب یوسفی، از فروشگاهداران خیابان فردوسی در این باره به اصفهان زیبا میگوید: «تبلت برخلاف موبایل فقط مشتریان خاص خود را دارد. طرح ریجستری موبایلوارهها باعث شده همین تعداد کم هم تبلت نخرند و من به شخصه نمیدانم چرا، مگر ریجسترشدن یا نشدن تبلت چه فرقی به حال مشتریان دارد؟!» فعالان این بازار معتقدند ریجستری تبلت بر رشد قیمت این گجت و تجهیزات آن تأثیر دارد، درست مانند اتفاقی که چند سال قبل برای بازار موبایل افتاد.
رضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل و تجهیزات دیجیتال در گفتوگو با دنیای اقتصاد بیان داشت: «چنانچه تمام بخشهای فعال در روند اجرای این طرح، کار خود را به درستی انجام دهند، قیمت تبلت پس از رجیستری افزایش چندانی نخواهد داشت.» بااین حال، طرح ریجستری موبایلواره و برجام افت تقاضا برای تبلت را به همراه دارد.
گجتهای پوشیدنی پرفروشتر از هر زمان
وضعیت بازار اسمارتفون و تبلت نابهسامان است درمقابل کسبه در این روزهای تابستانی بیش از پیش میزبان مشتریان گجتهای پوشیدنی هستند. بازار ساعت و مچبندهای هوشمند بهسرعت در حال رونقگرفتن است و یکی از دلایل اصلی آن شیوع ویروس کرونا، تعطیلی امکان ورزشی و گرایش کاربران به انجام فعالیتهای ورزشی در منزل به شمار میرود. حسن نامداری از فعالان بازار تجهیزات دیجیتال در خیابان احمدآباد، در این رابطه توضیح میدهد: «تا چند سال قبل گجتهای پوشیدنی، کالایی بیاستفاده بودند. ولی این روزها تقاضا برای آنها بهویژه در بین ورزشکاران بیشتر است و بیشتر فروشمان ساعت و مچبند است.»
بیشترین مدل گجتهای پوشیدنی در بازار چینی است و قیمت مقرون بهصرفهای دارند. مشاهدات میدانی از بازار مچبند و ساعت هوشمند در اصفهان نشان میدهد بیشتر کالاهای چینی با قیمت کمتر از یک میلیون تومان در بازار عرضه میشود و از تنوع مناسبی برخوردارند، ساعتهایی با برند اپل، سامسونگ، سونتو، پلار و… نیز به عنوان گرانترین مدلها، تا سقف 25 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.