توسعه ارتباط با خواهرخواندههای اصفهان
حجتی در ادامه، در خصوص فعالیت اداره نوپای بینالملل گفت: ما در اداره بینالملل مسیر پیچیدهای رفتیم و موقعیتهای خوبی کسب کردیم و توانستیم درزمینه بینالملل در شهرداری به انسجام برسیم. البته لازم بود تمام نقاط تماس بینالمللی را شناسایی و در این اداره تجمیع کنیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد. مرکز همکاریهای بینالمللی شهرداری اصفهان در عمارت زیبای باغزرشک ایجاد و فعالیتها با جدیت آغاز شد. در اقدام اولیه روابط موجود و کمفروغ را در سطح روابط بینشهری با خواهرخواندهها شناسایی کرده و با یک برنامهریزی میانمدت و با استفاده از فرصتهای زمانی، ازجمله در زمان کرونا، موفق شدیم روابط پررنگی با خواهرخواندهها تعریف کنیم. گام بعدی در این اداره، توسعه ارتباطات بینالمللی و همکاری با سازمانهای بینالمللی و ایجاد خواهرخواندگیهای جدید بود که تلاش کردیم عضویت در سازمانهای بینالمللی را گسترش دهیم و به سازمانهای جدید مانند شبکه شهرهای آموزشمحور یونسکو و شبکه شهرهای هوشمند جهان موسوم به WeGo بپیوندیم.
او افزود: در توسعه ارتباطات با شبکههای شهرهای جهان با سمرقند خواهرخوانده شدیم و فرایند دریافت مجوزهای لازم برای امضای پیمان خواهرخواندگی با حیدرآباد و پورتو پرتغال هم طی شده و این پیماننامه در حال امضا شدن است. تمام اقدامات در خصوص حیدرآباد انجامشده و کامل است؛ اما تغییر شهردار حیدرآباد و کرونا مانع امضای قرارداد شده است. بهمحض هماهنگی با حیدرآباد، قرارداد این خواهرخواندگی امضا خواهد شد. پورتو پرتغال هم تقریبا چنین حالتی دارد. مقداری از کارهای اداری از طرف مقابل باقیمانده که بهمحض انجام آن، پیمان خواهرخواندگی برای امضا آماده میشود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری افزایش آگاهی شهروندان از حوزه بینالملل را یکی از اقدامات مؤثر اداره بینالملل معرفی کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزش مبانی دیپلماسی یکی از این اقدامات ارزشمند در اداره بینالملل است. از دیگر اقدامات آگاهیبخش، انتشار مجموعه کتابهای پل برای شهروندان و کنشگران بینالمللی است که به جهت ارتباط با مخاطب «پل» نامگذاری شده است و کمک میکند تا آنها اطلاعات درست و مناسبی از خواهرخواندهها و تعاملات بینالمللی اصفهان داشته باشند و بهراحتی به اطلاعات و متون تفاهمنامه، دسترسی پیدا کنند. البته کتابهای پل منحصر به حوزه بینالملل نیست و اداره تشریفات و اداره ارتباطات مردمی نیز انتشار این کتاب با عناوین مرتبط با فعالیت خود را در دست اقدام دارند.
استقرار نماینده سازمانهای بینالمللی در اصفهان
حجتی در ادامه، زمینهسازی استقرار نماینده سازمانهای بینالمللی را از دیگر اقدامات این اداره بیان کرد و افزود: اولین دفتر شهری کمیسیون ملی یونسکو در ایران در اصفهان با همکاری شهرداری شکل گرفت. این دفتر در مرکز همکاری بینالملل شهرداری در حال فعالیت است. پیش از این دفتر نیز، در مرکز همکاریهای بینالمللی اصفهان دفتر منطقهای موسسه فرهنگی اکو بود که توسط مدیر وقت موسسه در اصفهان راهاندازی شد.
شهروند دیپلمات؛ چتر حمایتی اقدامات بینالمللی اصفهان
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری در ادامه، شهروند دیپلمات را اقدام سوم در اداره بینالملل بیان کرد و گفت: شهروند دیپلمات، یک چتر حمایتی از اقدامات بینالملل در شهر اصفهان است. ما در شهروند دیپلمات به شهروندانی دسترسی پیدا کردیم که زمینه خوبی برای توسعه ارتباطات بینالمللی دارند. در گذشته وقتی درباره خواهرخواندهها صحبت میکردیم، تنها ابتکار عمل در دست شهرداری بود؛ اما حالا با اجرای شهروند دیپلمات به کنشگران بینالمللی در اصفهان و شهرهای خواهرخوانده دسترسی پیدا کردیم. در حال حاضر در شهر شیان به چند استاد دانشگاه اصفهانی دسترسی داریم که تسهیلگر ارتباطات با این خواهرخوانده هستند. تجربه نشان داده است که در شهرهایی از خواهرخواندههای اصفهان که با تسهیلگران ارتباطات داریم، وضعیت بهتری در ارتباطات با خواهرخواندهها داریم؛ مانند فرایبورگ. در همین راستا پروژهها و رویدادهای مناسبی بین اصفهان و خواهرخواندهها آغاز شد. رویداد اصفهان و پورتو، همکاری سنپترزبورگ با دانشگاه اصفهان و باشگاه سپاهان با موسسه روسکی میر و باشگاه زنیت در دل شهروند دیپلمات شکل گرفت و مجموعهای از دیدارها و تفاهمنامه و اتفاقهای مثبت انجام شد یا در حال انجام است که تا پایان سال 1400 میتوان گزارش خوبی از آن به مردم ارائه کرد.
اداره ارتباطات رسانهای پل ارتباطی با رسانههای شهر
حجتی در ادامه، به سراغ اداره ارتباطات رسانهای و معرفی آن رفت و تصریح کرد: این اداره در چهارساله گذشته مرکز تحولات زیادی بود. در عصر شبکههای اجتماعی باهم گفتوگو میکنیم و در این سالها شاهد اوجگرفتن چند شبکه اجتماعی ازنظر استفاده مردم و افول چند شبکه دیگر بودیم. مخاطبان در این شبکهها مستقر هستند. لازم بود این ارتباطات در همه نقاط چه از سمت شهردار و چه خود شهرداری شکل گیرد؛ بنابراین شبکه شهر متولد شد که وظیفه داشت پل ارتباطی شهرداری و مردم در شبکههای اجتماعی باشد. در کنار آن، اولینبار صفحات فعال شهردار اصفهان در شبکه اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام راهاندازی شد و شهردار پاسخگوی شهروندان بود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری با تأکید بر اینکه این ادارهکل در کنار این اقدامات برنامههای آموزشی برای اصحاب رسانه برگزار کرد، گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی از سوی این ادارهکل، اقدام ارزشمندی بود. حدود 10 کارگاه آموزشهای رسانهای ویژه رسانهها و اصحاب رسانه در شهر اصفهان توسط اداره ارتباطات رسانهای برگزار شد.
او به برگزاری حدود 100 نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای پاسخگویی به مردم در قالب «سهشنبهها با رسانه» اشاره کرد و افزود: این اقدام در مسیر پاسخگویی شفاف و بدون پرده به اصحاب رسانه بهعنوان دیدهبانان مردم برگزار شد و مسئولان شهرداری اصفهان و سازمانهای زیرمجموعه در این قالب پاسخگوی رسانهها بودند.
چرخش استراتژیک در ایمنا و حرکت به سمت رسانه شهری ایران
خبرگزاری ایمنا یکی از بازوهای رسانهای شهرداری اصفهان است. حجتی ضمن اشاره به اینکه در این خبرگزاری تحولات زیادی رقم خورده است، بیان کرد: این خبرگزاری چرخش استراتژیکی ویژهای داشت. ایمنا زمانی به نام خبرگزاری شهرداری بود و ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در دنیای فعلی با خبرگزاریهای بزرگ رقابت داشته باشیم در یک اقیانوس قرمز قرار میگیریم که رقابت پیچیده و بهاحتمالزیاد ناموفقی را پیش رو خواهیم داشت؛ پس باید به سمت اقیانوس آبی برویم.
او با تأکید بر اینکه اینترنت مرز نمیشناسد و نباید مخاطب را به اصفهان محدود کنیم، خاطرنشان کرد: ما در این خبرگزاری چرخش راهبردی داشتیم و ایمنا به خبرگزاری شهری و شهروندی ایران تبدیل شد. اگر بخواهیم ایمنا بهعنوان بازوی رسانهای شهرداری برای این سازمان کارکرد خوبی داشته باشد، لازم است با فعالیت این رسانه به دامنه، سطح و تعداد مخاطب بالاتری برسیم؛ به این دلیل به برنامهریزی و مدیریت محتوای ظریفتر و حرفهایتر نیاز داشتیم و با اجرای آن ایمنا تبدیل به خبرگزاری شهری و شهروندی ایران شد. خبرگزاری ایمنا یک مرحله ریبرندینگ را پشت سر گذاشت و در هویت بصری خودش و تعریف سرویسها و غیره تحولات جدیدی را ایجاد کرد و سرویسهای جدیدی ازجمله کلانشهرها، شهرهای ایران، شهرهای جهان و دیگر سرویسهای جدید متولد شد. نتیجه یک سیاستگذاری صحیح به رهاورد خوبی برای مخاطبان این خبرگزاری منجر شد و ارزش وبسایت ازنظر مخاطب خوشبختانه توسعه پیدا کرد. این خبرگزاری در حال حاضر ازنظر رتبه در بین ۲۰۰ وبسایت اول ایران قرار دارد. طبیعتا یک وبسایت در این رده، ارزش رسانهای بیشتری دارد و کارکرد مناسبتری برای شهرداری خواهد داشت. طبق آمار ابزار تحلیلگر گوگل (گوگل آنالیتیکز) آمار بازدید این خبرگزاری از چهار میلیون و 800 هزار در سال 96 به 93 میلیون و 300 هزار در سال ۹۹ رسیده است. کاربران این خبرگزاری از یکمیلیون و 128 هزار مخاطب یکتا در سال 96 به 30 میلیون و 850 هزار مخاطب یکتا در سال 99 رسیده است.بهجز توسعه محتوایی، این خبرگزاری به توسعه فضای اداری نیاز داشت که در سال 98 و 99 در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.
اپ شهری جهاننما؛ ابزار جدید ارتباطی برای شهروندان اصفهانی
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان درباره فعالیتهای اداره ارتباطات مردمی بیان کرد: این اداره منشأ تحولات زیادی بود و از نقطهای که نیاز بود برای رسیدن به اهداف بزرگ آغاز شد و بسط پیدا کرد. برای اینکه ارتباط مردم را با شهرداری تسهیل کنیم، بهخصوص از طریق سامانه ۱۳۷ به این نتیجه رسیدیم که نرمافزار و سامانه فعلی در بخشهایی کارایی لازم را ندارد؛ بنابراین سامانه و کار سنترجدید فعال شد. در کنار آن به این نتیجه رسیدیم محیط اداری فعالیت برای حضور کارکنانی که روزانه در معرض تماسهای بعضا منفی و پراسترس هستند، محیط مناسبی نیست. افرادی که روزانه بیش از 80 تماس را پاسخ میدهند و ازلحاظ استرس در نقطه سختی هستند، نیازمند فضای کار بهتری هستند. تلاش کردیم فضای کاری و زیرساخت مناسب در این اداره فراهم شود. همه اینها برای بهبود پاسخگویی به مردم در 137 فراهم شد. هدف ما این بود که با سامانه ۱۳۷ مردم بهغیراز تلفن از طرق مختلف با شهرداری در ارتباط باشند و مشکلاتشان پیگیری شود و مهمترین موضوع همخوانی با تکنولوژی روز بود. امروز مردم از اپها خدمات مختلفی دریافت میکنند. ما اپی در شهرداری طراحی کردیم تا مشکلات مردم بهتر پیگیری شود؛ مثلا مردم از طریق ارسال عکس و نقطه جغرافیایی بروز مشکل بتوانند راحتتر مشکلاتشان را منعکس کنند و مسئولان هم بهراحتی به مشکلات دسترسی پیدا کنند.
137؛ مسئولانهتر و فعالتر مشکلات مردم را پیگیری میکند
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری ادامه داد: ۱۳۷ فعالتر شده است و خیلی مسئولانهتر درزمینه مشکلات مردم ورود پیداکرده است و فراتر از نرمافزار و کارتابل اداری، موضوعها را به نتیجه میرساند.
او در معرفی بیشتر اپ شهروندی جهاننما گفت: این نرمافزار تلفن همراه فقط در خصوص درخواستهای ۱۳۷ طراحی نشده و خدمات مختلفی در حوزه شهروندی ارائه میکند. شهروندان با خدمات این اپ میتوانند بسیاری از نیازهایشان را برطرف کنند. شهرداری یک شبکه ارتباطی دارد که به نام شبکه اطلاعرسانی شهر یا بهاختصار «شبکه شهر» شناخته میشود که در دل روابط عمومی شکلگرفته و ما به سهم خودمان به دنبال توسعه آن هستیم. «اپ جهاننما» یک توسعه در دل شبکه شهر است و بهعنوان یک مسیر ارتباطی جدید به شبکه اطلاعرسانی شهرداری اصفهان اضافه میشود.
Isfahan.ir؛ درگاهی شهروندمحورتر و نزدیکتر به مخاطب
حجتی در خصوص درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان (Isfahan.ir) گفت: درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان به تحول جدی بر اساس تغییرات خدمات و ارتباطات با مخاطب نیاز داشت. به نظر ما مردم خیلی درگیر چارت سازمانی نمیشوند و میخواهند سریعتر مشکلاتشان به بهترین شکل حل شود و به خدمت دسترسی پیدا کنند. ما به دنبال درگاه الکترونیکی شهروند محور و مخاطبمحور بودیم. ادارهکل به این نتیجه رسید که این یک موضوع فقط فنی نیست که از دل اقدامات سازمان فاوا بهترین نتیجه حاصل شود و نیاز به همکاری ادارهکل ارتباطات بهعنوان یک واحد مکمل فعالیت و فرایند، وجود دارد؛ بنابراین یک واحد پرتال راهاندازی کردیم تا این واحد دائما وضعیت پرتال را رصد کند و پیش رود. نقشه پرتال درگاه اصفهان در خود ادارهکل ارتباطات با همین نگاه شهروندمحوری و مخاطب محوری طراحی شد و خوشبختانه این نقشه و طرح، توسط سازمان فاوا پیادهسازی شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.
حجتی اضافه کرد: برای شهروند مهم نیست خدمتی که به دنبال آن میگردد، در معاونت خدمات شهری است یا معاونت ترافیک؛ او به دنبال خدمت میگردد و گمشدن در دل اسامی برایش مثبت نیست. فاز اول اجرای درگاه الکترونیکی شهرداری، سال گذشته رونمایی و بهمرور بقیه بخشها تکمیل شد و قطعا برای درگاه الکترونیکی نقطه پایانی نیست. امیدوارم این واحد در چارت شهرداری هم قرار بگیرد. درگاه الکترونیکی شهرداری با بهروزرسانی محتوایی و فنی دائمی میتواند ارتباطات مردم را تسهیل کند. در حال حاضر با کاهش رتبه در الکسا و افزایش بازدید تا الان وضعیت پرتال مثبت بوده و مشخص است شهروندان اقدامات را پسندیدهاند.
البته این اتفاق با کمک سایر بخشها انجامشده و بخش دیگر میز خدمت در معاونت برنامهریزی و شهرسازی الکترونیکی در معاونت شهرسازی طراحی شد و درمجموع در حوزه اقدامات و خدمات الکترونیکی گام خوبی برداشتیم که امیدوارم تداوم داشته باشد.
اداره تولیدات رسانهای، محتوا را به ذائقه مخاطب نزدیک میکند
اداره تولیدات رسانهای، اداره جدیدی است که در دل ادارهکل و بعد از تحول شکل گرفته است. حجتی در خصوص این اداره و اقدامات آن اظهار کرد: با توجه به توسعه رسانه در دنیای امروز، تولید محتوای چندرسانهای از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ برای اینکه مخاطبپسندتر و به ذائقه مخاطب نزدیکتر باشد. از سوی دیگر، شبکههای اجتماعی محتوای ویژه لازم دارند که وظیفه تهیه آن بر عهده این مجموعه است. این مجموعه، دو فضای مهم صدای شهر و سیمای شهر را مدیریت میکند که دو استودیو و دو باکس شهرداری در صداوسیما هستند.
صداوسیما یکی از سازمانهای مهم در همکاری با ادارهکل ارتباطات است و اداره تولیدات رسانهای نقطه تماس ما با صداوسیماست. در سال 96 و 97 به این نتیجه رسیدیم با توجه به اینکه شهرداری باکسهایی در صداوسیما دارد، مقداری دچار افت شده و نیاز به تحول دارد. پس باید به سراغ باکسهای پرمخاطب صداوسیما برویم و در آن باکسها حضور پیدا کنیم. با همکاری صداوسیما این اتفاق خوب رقم خورد و فضای رسانهای از سال ۹۶ تاکنون به بهرهوری بیشتری نزدیک شد و این مسیر همچنان ادامه دارد.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری با اشاره به اینکه اداره تولیدات رسانهای شهرداری تولیدات ویژه و ارزشمندی داشته است، بیان کرد: این اداره موشنگرافیها و تولیدات ویژهای برای پروژههای عمرانی کار کرده است و تولیداتی داشته که فراتر از شهرداری در رسانههای شهر مورداستفاده قرارگرفته است؛ مثل تولید تیزر معرفی اصفهان که با حضور مجازی استاد خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، رونمایی شد و در اختیار تمام دستگاهها قرار گرفت تا برای معرفی شهر استفاده کنند. فیلم معرفی اصفهان به ۱۰ زبان دنیا نیز در ادارهکل ارتباطات شهرداری تولید و با حضور شهردار اصفهان رونمایی شد. همکاری در تولید مستند انار، محصول مشترک اصفهان و شیان، یکی دیگر از اقدامها و اتفاقهای این اداره بوده است. موزیک ویدئو سرود شهرداری اصفهان که قبلا در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تولیدشده بود بهکل مناطق، سازمانها و شرکتهای شهرداری ارسال شد که در ابتدای همه برنامهها بعد از سرود مقدس کشور پخش میشود.
بهبود زیرساختهای تبلیغات محیطی در سطح شهر
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری در ادامه درباره تبلیغات که در حال حاضر در چارت ادارهکل ارتباطات بهعنوان یک واحد شناخته میشود، گفت: ما در این اداره یک نیاز جدی میدیدیم که باید زیرساختهای تبلیغات محیطی در سطح شهر بهبود پیدا کند. از سویی نیز چتر تولید محتوا را در شهرداری توسعه دهیم. در گام اول و توسعه رسانههای محیطی، تحولات مهمی رقم زدیم؛ ازجمله، ساماندهی فضای موجود. این ساماندهی ازنظر ارتباطات درونسازمانی است که گاهی مشکلاتی ایجاد میکرد. در حال حاضر اختصاص این فضاها به ادارهکل تسهیل شد. از سویی به سازههای جدیدی نیاز داشتیم که ۵۵ سازه استرابورد به اصفهان اضافه شد. تلویزیون شهری میدان امام حسین (ع) هم در این دوره نصب شد که یکی از ابزارهای تبلیغاتی جدید در فضای محیطی است.
حجتی در ادامه با بیان اینکه دفترچه برند شهرداری اصفهان برای اولین بار تدوین شد، خاطرنشان کرد: برند ازنظر هویت بصری و عناصر مختلف نیازمند حفاظت است. لوگوی شهرداری اصفهان توسط استاد ممیز طراحی شد. گاهی نقاط اشکالی در استفاده از این لوگو میدیدیم. طراحان به تغییر فونت و رنگ آن تمایل داشتند که نیازمند ایجاد انسجام و وحدت بود. در این راستا، دفترچه هویت بصری ایجاد و به همه حوزهها ابلاغ شد تا شاهد این آشفتگی نباشیم.
او تبلیغات در همه مناسبتهای ملی و مذهبی و راهاندازی کمپینهای مختلف در حوزه تبلیغات شهری و مناسبتی را از اقدامات بینظیر و تأثیرگذار این اداره معرفی و اظهار کرد: در این موضوع میتوان به کمپین روز درختکاری اشاره کرد که با استفاده از شعر شعرا و نگارگری ایرانی، تبلیغات ویژهای انجام شد و در کشور هم امتیاز گرفت؛ همچنین تبلیغات بر مجموعه اقدامات عمرانی با عنوان «کارگران مشغول کارند»، کمپین خدمات الکترونیک و نشان دادن ظرفیت مترو و میزان حجم کاری که در زیرزمین در حال انجام است با ارقام موجود در آن، ازجمله اقدامات این اداره است.
اقدامات سالانه در سالگرد پیروزی
انقلاب اسلامی، شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، فضاسازی محیطی و مناسبتی در اعیاد و ایام شهادت و همچنین اقدامات ویژه برای آموزش مردم و قطع زنجیره انتقال کرونا، از دیگر اقداماتی است که در واحد تبلیغات به پیش رفت.
برگزاری و هماهنگی 90 افتتاحیه در شهر
یکی دیگر از ادارات، اداره هماهنگی ارتباطات است. بنا به گفته حجتی، این ادارهکل هماهنگی بین مناطق و سازمانها را به عهده دارد و همکاران را به سمت توسعه ارتباط ویژه منطقهای و سازمانی هدایت میکند. برگزاری بیش از ۹۰ افتتاحیه تا امروز یکی از اقدامات مهم و سنگین اداره هماهنگی تا امروز بوده است. آیینهای افتتاحیه پروژههای بزرگ با هماهنگی تمام واحدها و ادارات پیش رفته و این اداره در صدر این اقدامها بوده است.
راهاندازی سامانه ارتباط با شهردار
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان در معرفی اداره تشریفات گفت: اصفهان شهر ویژهای است. شاید در کلانشهر دیگری این اداره کمرنگتر باشد؛ اما اصفهان محل رفتوآمد گردشگران و مهمانهای ویژه است که این موضوع نقش این اداره را پررنگتر میکند. این اداره در کنار اقدامات مناسب برای برنامههای ویژه، وارد مباحث پژوهشی و آموزشی شد و برای آموزش و کارکنان سایر مناطق، کتاب طراحی کرد؛ همچنین ایجاد فضاهای مناسب برای گفتوگوهای چندجانبه و بینالمللی در مرکز همکاریهای بینالمللی شهرداری اصفهان در همین راستا در اداره تشریفات برنامهریزی و اجرا شد.
حجتی در ادامه، در خصوص معرفی واحد ارتباطات ملاقات مردمی شهرداری، سخن گفت و افزود: مردم برای ملاقات شهردار از فرمهای کاغذی که دستورهایی روی آن توسط شهردار به دیگر مدیران و همینطور از مدیران به دیگران داده میشد، استفاده میکردند که این فرم فیزیکی و گردش فیزیکی آن، عملا مخاطب را با چالشهایی، بهویژه وقتگذاری زیاد برای پیگیری و غیره در نقاط مختلف شهر مواجه میکرد. در این خصوص سامانه اینترنتی ارتباط با شهردار در کنار وبسایت شهردار راهاندازی شد که تمام درخواستهای ملاقات و اقدامها توسط این سامانه پیگیری میشود. با این سامانه موضوع نظاممند شد و توانستیم درخواستها را بهتر رهگیری کنیم. شهروندان هم از طریق یک کد رهگیری، درخواست خود را پیگیری میکنند. این سامانه اوایل سال ۹۶ به ثمر نشست و توانستیم در چند ماه به پیادهسازی آن در سطح شهرداری برسیم؛ همچنین به این نتیجه رسیدیم که در شهرداری اصفهان برخی از مراجعان نمیدانند با کدام بخش کار دارند و بهدرستی هم راهنمایی نمیشوند. این مراجعان معمولا ممکن است مشکل کوچکی با مناطق داشته باشند؛ ولی وقتی وارد شهرداری میشوند، درخواست ملاقات با شهردار دارند. چهبسا ممکن است افراد مسن و سالمندی باشند؛ بنابراین به نتیجه رسیدیم که مرکز تماس مردم و گفتوگو را در طبقه همکف شهرداری مرکزی تشکیل دهیم.
او اضافه کرد: مردم به فضایی نیاز دارند تا درباره مشکلاتشان گفتوگو کنند و راهنمایی شوند تا مشخص شود مشکل آنها ناشی از شهرداری یا دستگاه دیگری است و در شهرداری به کدام قسمت باید مراجعه کنند. تلاش کردیم در کنار فضای مجازی در فضای واقعی این امکان شکل بگیرد. در این راستا، اتاق گفتوگو راهاندازی شد. شهروندان در آن اتاق باحوصله به حرف مردم گوش میدهند و آنها را راهنمایی میکنند و اگر نیازمند دیدار با شهردار باشند، در این اتاقها این موضوع تسهیل میشود.
نشستهای اصفهان فردا مؤثر در تصمیمهای شهردار
نشست های «اصفهان فردا» ویژه نشست نخبگان با شهردار اصفهان، یکی دیگر از اقداماتی است که واحد ارتباطات مردمی انجام داده است. بنا به گفته حجتی، از روز سکانداری قدرتاله نوروزی، شهردار اصفهان، این نشستها شکلگرفته و تاکنون حدود ۸۰ نشست برگزارشده است. به گفته شهردار اصفهان این نشستها در تصمیمهای ایشان بسیار مهم بوده است.
او با اشاره به اینکه نشستهای «اصفهان فردا» بسیار کارآمد بوده است، تصریح کرد: این نشستها و نظرات در آینده در طراحی برنامهها، ازجمله برنامه «اصفهان 1405» و «برنامه جامع شهر اصفهان» وارد شد و نظرها ملاک عمل قرار گرفت.
نگاه ادارهکل ارتباطات به ایجاد رویدادهای پایدار شهری
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان به تلاش برای رویدادپردازی اشاره کرد و گفت: شهرداری تلاش کرد رویدادهایی را ایجاد و طراحی کند که باعث بهبود روابط درونسازمانی و برونسازمانی شود. برنامه اصفهان فردا یک رویداد برونسازمانی بود. اگر بخواهم به رویداد درونسازمانی نیز اشاره کنم، برنامه «شبزندهداران یلدا» یکی از آنها بود که امیدوارم این آیین پابرجا بماند. در این برنامه که در شب یلدا اجرا و در سه سال متوالی اجرا شد، شهردار، مدیران ارشد شهرداری، مدیران مناطق و اعضای شورا در ساعات اولیه بامداد که ساعت کار پاکبانان عزیز و شریف است، کنار آنها رفته و برنامهای در ساعت 1 الی 3 بامداد در مناطق پانزدهگانه شهری اصفهان برگزار شد و خوشبختانه با برگزاری این برنامه، ارتباط مؤثری با آنها برقرار شد. این برنامه را در ساعات کار پاکبانان و در محل کار آنها برگزار کردیم که در کنار ارزشدادن به کار آنها، مدیران ارشد شهری در این ساعت سختی کار آنها را درک کنند. اگر امروز شهرداری با افتخار میگوید حقوق هیچکس در شهرداری عقب نیفتاده نیست، ناشی از این درک است. وقتی مدیری قرار است درباره پرداختها تصمیمگیری کند، با نگاه صحیحی که به این زحمتکشان دارد، قطعا آنها را در اولویت قرار میدهد. معتقدم نزدیککردن دل افراد در سطوح مختلف شهرداری یکی از وظایف ادارهکل ارتباطات است. خوشحالیم که در این حوزه فعالیت کردیم و یکی از مصادیق آن برنامه «شبزندهداران یلدا» است.
اصفهان زیبا؛ هماهنگ با تغییرات در فضای رسانهای کشور
اصفهانزیبا یکی دیگر از بازوهای رسانهای شهرداری اصفهان است. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان درباره این رسانه گفت: اصفهانزیبا با تغییرات فضای رسانهای کشور خودش را هماهنگ کرد؛ بهطوریکه در حال حاضر که مردم با گسترش شبکههای اجتماعی انتظارشان از روزنامهها متفاوت شده است و آنقدر سرعت انتشار اخبار بالاست که استفاده خبری از رسانه مکتوب کار اشتباهی است، بر اساس مصوبه و سیاستهای هیئتمدیره فضای روزنامه به سمت تحلیل محتوا و تولید محتوای عمیقتر برای ارائه بینش و نگرش به مخاطب پیش رفت. در کنار روزنامه اصلی که به این نتیجه رسیدیم، بهتر است با صفحات کمتر و بار محتوای بهتر چاپ شود، مجموعه تولیدات مکتوب دیگری ازجمله نشریه پرسش، شماره جدید گردشگر مثبت و دیگر نشریات مکتوب به چاپ رسید. وبسایت اصفهان زیبا اتفاق دیگری بود که این رسانه بهخوبی رقم زد و بهزودی از آن رونمایی میشود. به گفته حجتی، این روزنامه وارد فضای دیجیتال شد تا ارزش محتوای خوب آن بهتر در خدمت علاقهمندان فضای دیجیتال قرار گیرد. این روزنامه به توسعه شبکههای اجتماعی هم فکر کرد و در آن موفق بود؛ بهویژه در اینستاگرام به مخاطبان خوبی دسترسی پیدا کرد. او با بیان اینکه انتخاب فضای مناسب برای اصفهانزیبا یکی دیگر از گامهایی است که تلاش کردیم محقق شود، گفت: اصفهانزیبا فضای تحریریه مناسبی نداشت و این موضوع سالها در هیئتمدیرههای مختلف پیگیری شده بود که بالاخره در این دوره مدیریتی به نتیجه رسید و محل سابق درمانگاه شهرداری با دستور دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، در اختیار اصفهان زیبا قرار گرفت. هماکنون یک طبقه از این ساختمان در حال نوسازی است که تحریریه در اولین فرصت پس از تکمیل به این طبقه منتقل میشود. امیدواریم تا آخر مرداد تحریریه به مکان جدید منتقل شود و در ادامه، بخش مدیریت هم به محل جدید انتقال پیدا کند و تا پایان سال 1400 فضای اداری مناسبی در اختیار روزنامه اصفهانزیبا قرار گیرد.
ورود اداره ارتباطات به حوزه پژوهش
بنا به گفته حجتی، اداره ارتباطات با هدف تأثیرگذاری بهتر بر محیط اطراف به حوزه پژوهش هم واردشده است. در این ادارهکل مجموعه پژوهشهایی انجامشده که یکی از پژوهشهای مهم آن، مجموعهپیشنهادها برای طرح اصفهان ۲۰۲۰ با همکاری ادارهکل و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که بهصورت مجلد به برگزارکنندگان تقدیم شد. او اضافه کرد: البته طرح ۲۰۲۰ به علت کرونا بهصورت برنامهریزیشده برگزار نشد و شیوه برگزاری با اهداف طراحان نزدیک نبود و بیشتر به سمت فضای زیرساختی که وظیفه شهرداری هم بود، پیش رفت. درهرحال اجرای این طرح یک اقدام پژوهشی مؤثر بود. یکی دیگر از این اقدامات، پژوهشی است که با کمک دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو برای موزه شهرداری انجام شد. شهرداری اصفهان سازمان خدماتی بزرگی است که نیاز به موزه دارد. این پژوهش در سطح عالی ازنظر تئوریک انجامشده و میتواند وارد فاز عملیاتی شود. پژوهشهایی هم بودند که محرک اقدامات دیگر شد؛ مانند پژوهشی که با نگاه مردم به موضوع سقاخانهها تدوین و در شورای معاونان شهرداری مطرح و با تصویب در سازمان نوسازی و بهسازی، اقداماتی در آن انجام شد. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان در ادامه به تدوین آییننامههای جدیدی در ادارهکل ارتباطات اشاره و بیان کرد: دستورالعمل و دفترچه هویت بصری شهرداری، دستورالعمل نامگذاری معابر، دستورالعمل ملاقاتهای مردمی شهرداری و دستورالعمل آگهیهای تبلیغاتی ازجمله این اقدامات برای ایجاد وحدت رویه در شهرداری است که در ادارهکل ارتباطات انجامشده است.
دیجیتالکردن اسناد و مدارک در اختیار ادارهکل ارتباطات
حجتی در ادامه با اشاره به دیجیتالکردن اسناد و آرشیو اطلاعاتی که از سالهای گذشته بهصورت آنالوگ در ادارهکل ارتباطات شهرداری وجود داشته است، اظهار کرد: اسناد زیادی در ادارهکل موجود است که ممکن است بر اثر یک اشتباه یا حادثهای مانند آتشسوزی یا سهلانگاری از بین برود، در همین راستا درصدد برآمدیم اسناد را دیجیتال کنیم. پروژههای زیادی در گذشته انجامشده که ما نمیتوانستیم عکسهای قدیمی از آنها پیدا کنیم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت این مرحله پیش برویم. فیلمها و عکسهای قدیمی را که از گذشته باقیمانده است یا بهصورت نگاتیو و فیلم VHS وجود داشت، بهصورت دیجیتال درآوردیم. این پروژه بسیار مهم در شهرداری در حال تکمیلشدن است. تولیدات بسیار مهمی در شهرداری انجامشده که باید از آنها حفاظت کنیم و در اختیار بقیه قرار دهیم. این اطلاعات سرمایههای شهر است و با این روش بهراحتی میتوانیم اطلاعات را به نسل آینده منتقل کنیم. نرمافزار ویژهای برای دیجیتالکردن آرشیو در سال 1400 نهایی خواهد شد که از این اسناد و اطلاعات و حفظ آن پشتیبانی میکند.
طراحی تقویم مناسبتهای شهر اصفهان
طراحی تقویم مناسبتهای شهر اصفهان یکی دیگر از برنامههای اداره ارتباطات است که حجتی در خصوص این تقویم گفت: از سال ۹۸ تقویمهایی تولید شد که دفترچه مناسبتهای سال بود. مناسبتهای اصفهان در کنار مناسبتهای ملی که در تقویم وجود دارد به این تقویم اضافه شد. اتفاقهایی مانند سالروز عقد قرارداد با شهرهای خواهرخوانده یا روز ملی آنها، سالروز شهادت شهدای اصفهانی، میلاد استادان و هنرمندان اصفهانی، ایام ویژه برای اصفهان مانند 25 آبان؛ روز حماسه و ایثار مردم اصفهان، یکم آذر روز نکوداشت اصفهان و روز کمالالدین اصفهانی و خیلی از اتفاقهایی که برای اصفهانیها مهم است و در تقویم رسمی کشور نیست، در این تقویم آورده شده است. این تقویم از این حیث متفاوت بوده و یاریگر مجموعههای فرهنگی و روابط عمومیهاست تا بهتر و مؤثرتر برنامهریزی کنند. او در ادامه فعالیتهای ادارهکل ارتباطات، به برگزاری آیینهای ویژه در حوزههای مختلف اشاره کرد و ابراز داشت: هرسال ایام محرم برنامههای مختلفی با ستاد «شهر حسینی» که تشکیل میشد، طراحی میکردیم. چند سال تلاش کردیم در ایام ماه محرم آیین اهتزاز پرچم را بهعنوان آیین ویژه و دائمی همهساله انجام دهیم که تا این لحظه ثبت شود. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان بیان کرد: «جشنواره برگها و رنگها» یکی دیگر از اقداماتی است که تلاش کردیم بهعنوان رویداد دائمی هرسال برگزار کنیم. این رویداد سه سال متمادی در ناژوان با حضور مردم برگزار شد که البته کرونا یک سال آن را کمرنگ کرد.
برنامه «فوتبال به وقت اصفهان» یکی دیگر از رویدادهای شهرداری درزمینه پاسداشت مفاخر فوتبال اصفهان و حمایت از دو باشگاه لیگ برتری فوتبال اصفهان بود که برگزار شد. حجتی در خصوص برگزاری این رویداد گفت: اصفهان دو باشگاه ورزشی ارزشمند با قهرمانان و ورزشکاران و هواداران زیاد دارد. این برنامه با همکاری ادارهکل ارتباطات و همکاری مقطعی مناطق 4 و 8 و 2 با هدف پاسداشت بزرگانی که سالها در باشگاههای اصفهانی زحمت کشیدند، اما آیین خداحافظی برای آنها برگزار نشد، انجام شد. پخش مستقیم فوتبال و اجرای برنامههای ویژه برای اهالی ورزش از این دسته اقدامات بود.
بازیسازی، در خدمت تفریح مردم و ارتباطات شهری
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تلاش کردیم در اداره ارتباطات آنچه را شهر نیاز داشته و نبوده است، ایجاد کنیم، اظهار کرد: شهر به زیرساختهای جدید نیاز دارد که باید به سمت آن برویم. در این راستا سعی کردیم از ابزارهای جدید استفاده کنیم. در حوزه سرگرمی در ایام نوروز با همکاری مرکز نوآوری صنایع بازی دانشگاه اصفهان «بازی سینجیم» را طراحی کردیم. ۱۰ هزار نفر در ایام عید در این بازی که لیگ اسمفامیل آنلاین بود، شرکت کردند و ۲۵۰ هزار بازی انجام شد. شرکای خوب و هدایای خوب هم داشتیم. هرجا توانستیم سراغ ابزارهای جدید رفتیم و از همه جواب گرفتیم. حضور ۱۰هزار نفر در یک برنامه، یعنی موفقیت در زمینه اینکه اتفاقهای خوبی رخ داده است. از سوی دیگر، در ایام عید که بحث در خانه ماندن برای قطع زنجیره کرونا مهم بود، این بازی به تحقق این موضوع و تفریح در خانه برای اصفهانیها کمک کرد.
برگزاری اولین جشنواره مجازی در اصفهان
برگزاری جشنواره کودک در اصفهان یکی دیگر از رویدادهای بزرگ است که ادارهکل ارتباطات در کارنامه خود ثبت کرده است. حجتی در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره کودک در این دوره با نظر شهرداری محترم با فعالیت بنده بهعنوان مدیر اجرایی در کنار سایر ارکان جشنواره و زیرمجموعه دبیر جشنواره که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین میشوند بهپیش رفت. او افزود: محمد عیدی، معاون فرهنگی شهرداری در دوره اول، مدیر اجرایی جشنواره بود و مجموعه سیاستهای خوبی ازجمله بهرهوری بهتر انجام شد، تا بر انضباط و مدیریت بهتر هزینهها احاطه داشته باشیم. در دوره سی و دوم جشنواره که شهر هنوز درگیر کرونا نشده بود، سعی کردیم شهر را بیشتر درگیر جشنواره کنیم و در مناطق کمبرخوردار کشور و شهر فیلمهای پرخاطره سینما به نمایش درآمد و سطح حرفهای جشنواره با فیلمهای مناسب و خوب ارتقا یافت. دوره سی و سوم وارد کرونا شدیم و اولین جشنواره مجازی ایران در اصفهان اجرا شد. همیشه برگزاری اولینها سخت است؛ ولی تلاش کردیم در این دوره با صرفهجویی و خلاقیت در جشنواره، افتتاحیه را بر بام یکی از فرهنگسراها در منطقه 13 شهرداری برگزار کنیم. این افتتاحیه یکی از خلاقیتهای زیبای این جشنواره بود که کودکان از بالکن منازل و از پشت پنجرهها جشنواره را دنبال کردند. در این سال به دلیل صرفهجویی امکان خرید ۷۰۰ تبلت برای دانشآموزان مناطق کمبرخوردار مهیا شد که به این مهم هم افتخار میکنیم. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان در خصوص بودجه این اداره بیان کرد: اداره ما یک سری مأموریتهای سازمانی دارد و یک سری مأموریت دارد که متولیان آنها در شهر دچار انفعال شدهاند و آنها را انجام ندادهاند و باری است که بر دوش مدیریت شهری افتاده و شهرداری آن بارها را برداشته است؛ به همین دلیل اداره پرکاری هستیم و فضای سنگینی داریم. تلاش کردیم در سالهای گذشته با سیاست شهردار، انضباط مالی داشته باشیم؛ بهخصوص سالهای 96 و 97 که دوران سختی بود، اما توانستیم با خلاقیت تیم اداره کل ارتباطات، برنامهها را پیش ببریم و هزینهها را کاهش دهیم. هزینه چاپ، کاغذ و زینک و لیتوگرافی متأسفانه بسیار زیاد شده است. بنر تاکنون چند برابر افزایش قیمت داشته است و مشکلاتی ازایندست در این حوزه همراه ما بوده، اما تلاش کردیم در حوزههای زیرساختی توسعه داشته باشیم.
حجتی در خصوص اقداماتی که در آینده قرار است ادارهکل ارتباطات انجام دهد، گفت: اداره کل نیاز دارد در آینده بازتعریف مؤثری در مناطق و سازمانها داشته باشد. هرچند برای ارتباط مؤثرتر با مخاطب خاص تلاش شده، اما به تلاش بیشتری نیاز است. اینکه مناطق با مخاطب ارتباط بهتری داشته باشند باید از ابزار زیرخط استفاده کنند. اپ و پرتال باید بهصورت دائمی ازنظر خدمترسانی بهروز رسانی شوند و این روند نباید متوقف شود. حرکت به سمت افزایش بهرهوری، توقفپذیر نیست و حرکتی دائمی است. باید در توسعه ابزارهای الکترونیکی بهتر و بیشتر عمل کرده و همواره سعی کنیم ضعفهایمان را از بین ببریم. او گفت: لازم است همواره با خلاقیت، بهرهوری باکسها و فضاهایی که صداوسیما در اختیار شهرداری قرار میدهد، افزایش پیدا کند. به نظرم در حوزه شبکههای اجتماعی خوب عمل کردیم؛ ولی شهرداری باید یک گام دیگر، خودش را به مخاطب نزدیکتر کند.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان در خصوص حضور مدیران شهری در برنامه مجازی کلابهاوس گفت: فضای کلابهاوس زمینه پاسخگویی را برای شهرداری و ادارهکل ارتباطات فراهم کرد. بنده اولین مدیر شهری اصفهان بودم که در این فضا پاسخگو بودم. دکتر نوروزی شهردار اصفهان نیز در این بیش از پنج ساعت پاسخگوی شهروندان بود و با آنها گفتوگو کرد.حجتی تأکید کرد: در حوزه ارتباطات هرچه به سمت فناوری نو برویم، کم است. هر حوزهای که بخواهد در این زمینه برنامهریزی کند باید تمرکز ویژهای برای استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای جدید برای حل مشکلات شهر و مردم داشته باشد و ارتباط مؤثر با آنها برقرار کند.او در ادامه درباره چالشهای پیش روی ادارهکل ارتباطات و نحوه برخورد با این چالشها بیان کرد: با توجه به همزمانی این ایام با انتقال میان دو دوره مدیریت شهری، معتقدیم خدمترسانی به مردم در دورههای مختلف مانند دو امدادی است و تلاشها در این دو امدادی مانند چوب در دست دونده به دوره بعدی منتقل میشود. ما هم این چوب را از دوره قبل تحویل گرفته و به دوره بعد با ایجاد ارزشافزوده براثر تلاشهایی که در این گفتوگو به آن اشاره شد، تحویل میدهیم. امیدواریم این روند خدمترسانی بهخوبی ادامه یافته و درنهایت مردم عزیز اصفهان بهترین استفاده را از خدمات شهر و شهروندان ببرند.
آنچه در این چهار سال گذشت:
1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ، 25 ، 26 ، 27 ، 28 ، 29 ، 30 ، 31 و 32.