عضویت در کمیته تخصصی فرهنگی و اجتماعی برنامه پنجساله سوم شهرداری اصفهان، ریاست کمیسیون حملونقل و محیطزیست و فناوری اطلاعات از دیگر فعالیتهای او در مدت حضور در شورای شهر اصفهان است. او از سال ۱۳۹۵ تاکنون، مدیرعامل بنیاد میراث ناملموس اصفهان را برعهده دارد. در سوابق علمی قربانی، تدریس در دانشگاه و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر و مسئولیت برگزاری مجمع بینالمللی سازمان ICCN در اصفهان دیده میشود.
آقای قربانی، سیاستهای شورای ششم نسبت به شورای چهارم چه تفاوتی دارد؟
ترکیب شورای ششم نسبت به شورای چهارم تفاوت زیادی دارد. تعداد اعضای شورای چهارم 21 نفر بود ولی شورای ششم 13 عضو دارد. نکته حائز اهمیت این هست که در شورای چهارم جناحهای سیاسی و سلایق مختلف وجود داشت؛ ولی در شورای ششم این موضوع نیست و میتوان گفت همفکری و همافزایی بیشتری نسبت به شورای چهارم وجود دارد. نکته مهمتر اینکه شورای ششم به لحاظ آشنایی به کار و توانمندی، یک شورای قوی محسوب میشود چون اکثر اعضا افرادی هستند که با کار شهر آشنایی دارند یا قبلا در شورا بودهاند یا در شهرداری مسئولیتهای ارشد داشتهاند و افرادی هم که این گونه نبودهاند، در بخش خصوصی ودر سایر مکانها با موضوع کاملا آشنایی دارند. ولی در شورای چهارم اعضایی را داشتیم که هیچ آشنایی با موضوع مدیریت شهری نداشتند و زمان برد تا بتوانند نسبت به موضوع توجیه شوند. همه این موارد ویژگیهای بسیار مهمی است که خوشبختاخه درشورای ششم وجود دارد. یک ویژگی مهم دیگر اینکه تمام اعضای شورای ششم اصفهانی هستند و نسبت به مسائل شهر اصفهان کاملا دغدغه دارند.
در مدتی که از اعلام نتایج انتخابات میگذرد، حتما جلساتی را داشتهاید و مطالعاتی هم کردهاید. به نظر شما اصفهان، امروزاز نظر چالشها، توسعه یافتگی، نقاط قوت و ضعف با چهارسال قبل چه تفاوتها یا شباهتهایی دارد؟
میتوان گفت میزان اقدامات عمرانی و سرعتی که چهارسال قبل در شهر بود، در سطح شهر دیده نمیشود. این در حالی است که بسیاری از نقاط شهر اولویت کارهای عمرانی بالایی وجود داشته، ولی کاری انجام نشده است. البته قدردانی و تشکر میکنیم از زحمات و کارهایی که شورای پنجم و مدیریت شهری در طول چهارسال گذشته انجام دادند. هر کسی به اندازه مقدار ظرفیتی که دارد تلاش میکند و کارهایی را انجام دهد ولی شاید با توجه به درآمدها و سرمایههایی که در این چهارسال برای شهر هزینه شده، انتظار بیشتری در حوزههای مختلف وجود داشت که کارهای بیشتری انجام شود.
از سوی دیگر به نظر میرسد میزان نارضایتی مردم در مواجهه با مجموعه شهرداری بیشتر شده و باید علتیابی کرد که چرا این اتفاق افتاده است. احساس میکنم حضور واسطهها در شهرداری بیشتر از قبل شده که خوب نیست. این نقص بسیار بزرگی است که فسادهای بسیار سنگینی را ایجاد میکند. باید این مشکل برطرف شود و کاهش یابد.
همچنین به نظر می رسد مردم در مواجهه با شهرداری از پاسخها قانع نشدهاند. به عبارت دیگر به مبحث تکریم اربابرجوع توجه لازم نشده است.
شما به درست یا غلط به تفاوتها ونکاتی اشاره کردید. بر مبنای آنها اولویتهای شورای ششم کدامها هستند؟
اولین اقدام هر شورایی، انتخاب یک شهردار خوب است که بتواند همه سیاستهایی را که شورای شهر مدنظر دارد را اجرایی و عملیاتی کند. ما در اولین اقدام تلاش میکنیم شهردار پرکار، توانمند، واردبهکار و چالاک و چابک برسرکار بیاید و بتواند بخش زیادی از مسائل را برطرف کند.
در شورای ششم تلاش میکنیم که اصفهان را به یک شهر هوشمند نزدیک کنیم و تاجایی که امکان دارد، ویژگی یک شهر هوشمند در اصفهان ایجاد شود. سامانههای متعدد و مختلفی ایجاد شود که مردم بتوانند با سهولت مشکلاتشان را با شهرداری برطرف کنند و به پیگیری حضوری مسائل و مشکلاتشان نیازی نباشد و از طرف دیگر شفافیت در همه امور بتواند خود را نشان بدهد. در بحثهای محیطزیست شهر، نوسازی ناوگان حملونقل از همه مهمتر است. در شورای ششم تکمیل خط دوم و حتی اجرای خط سوم مترو به صورت جدی دنبال میشود. تکریم اربابرجوع هم باید مدنظر باشد و نکته آخر اینکه سعی میکنیم توجه بیشتری به مناطق کمبرخوردار شده و فاصله بین این مناطق با سایر مناطق شهر کمتر شود.
به توسعه مترو اشاره کردید. امروز بیشترین بار توسعه خط دوم بردوش بودجه کلان شهر هاست. هر چند که با تلاش پیگیر مدیریت شهری فعلی از طریق اوراق مشارکت و تسهیلات، روند ساختوساز خطوط مترو دنبال میشود ولی در سالهای آینده بدون کمک های ملی و دولتی ادامه کار بسیار دشوار است.شورای ششم برای منبع مالی خطوط مترو فکری کرده است؟
گزارشهای مربوط به این موضوع را از مسئولان مالی شهرداری دریافت کردیم. در چهارسال آینده باید بخش زیادی از بدهی اوراق مشارکت را پرداخت کرده و برای باقیمانده کار، منابع درآمد لازم را فراهم کنیم. به نظر میرسد یکی از پیگیریهایی که به صورت جدی باید توسط شورای عالی استانها و نمایندگان مجلس انجام شود، افزایش بودجههای ملی برای قطار شهری است. قطار شهری در همه کلانشهرها یک پروژه ملی محسوب میشود. البته تا جایی که امکان دارد باید بخشی از کارها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
قرارداد 25 ساله با چین به نتیجه رسیده است. میتوان از این قرارداد برای فاینانس خط دوم استفاده کرد؟
در مورد این قرارداد حتما باید از سیاستهای فرادستی تبعیت کنیم. با توجه به ظرفیتهای این قرارداد به نظر میآید که برای مترو به خوبی بتوان از آن استفاده کرد و حتی امکان اتصال قطار شهری به شبکه ریلی کشور را هم باید بررسی کرد. یعنی در بعضی از نقاط شهر که امکان دارد ایستگاههای مترو به قطار سراسری سرویس دهد و برعکس. این پیشنهادات با استفاده از ظرفیتهای خطوط ریلی کشور یا قطار سریعالسیر اصفهان-تهران امکانپذیر است. البته باید دید در چه زمینههایی مسئولان مربوطه در تفاهمنامه با دولت چین به نتیجه رسیدهاند. مطمئن باشید اگر موردی باشد که اصفهان بتواند از آن استفاده کند را به طور حتم پیگیری میکنیم.
میتوانم بپرسم در حال حاضر اطلاع تان از وضعیت مالی شهرداری و میزان درآمد و بدهی آن چقدر است؟
ما در حال بررسی کامل وضعیت مالی شهر هستیم. هنوز عدد دقیقی به ما گفته نشده و با چندین عدد مواجه هستیم. سعی میکنیم عدد دقیق را بهدست آوریم و پس از آن به طور حتم به صورت عمومی اعلام میکنیم. ما نمیخواهیم اتفاقی که در ابتدای دوره پنجم افتاد دوباره تکرار شود. در آن زمان چندین عدد را اعلام کردند و بالاخره نگفتند کدام رقم درست است. ما نمیخواهیم این تجربه برای این شورا هم تکرار شود.
این دوره موفقیت های خوبی در جذب منابع مالی داشته است، با توجه به اینکه حدود 60 تا 70 درصد منابع درآمدی شهر هنوز از مسیر ساختوساز تأمین میشود که بازار راکدی دارد، بودجه حدود 10هزارمیلیاردی شهر، چگونه وصول و پرداخت میشود؟
باید بگویم هنوز هم بیش از 90درصد درآمد شهر از طریق فروش تراکم به دست میآید و عدد 50 تا 60درصد درست نیست. در گزارشی که مسئولان مالی شهرداری به ما دادند، میزان تحقق بودجه امسال شهرنسبت به مدت مشاهده سال قبل کمتر بوده و عقبماندگی وجود دارد و چه بسا که در پایان سال به دلیل آنکه درآمدها محقق نشده، وصول بودجه هم مشکل شود. پس باید برنامهریزی بشود و با استفاده منابع دیگر بتوان بودجه را محقق کرد.
برای سالهای بعد غیر از ساختوساز منابع مالی خاصی پیش بینی کردهاید؟
بـــله، ما بــایـــد از ظـــرفیــتهـای ســرمایهگذاری و مشارکـت مردم استفاده کنیم.
ماتجربه های سالهای قبل را برای جذب سرمایهگذار داریم که نشان داد شهرداری در این حوزه با موانع جدی مواجه بوده است. هر چند در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری در این بخش انجام شد ولی هنوز تا ایدئال فاصله داریم. بناست در این بخش اتفاق خاصی بیفتد یا اصلاحاتی انجام شود؟
شاید یکی از دلایل اصلی مشکلات این بوده که ما همیشه به وضعیت برد-برد توجه میکنیم. اگر توجه لازم به سرمایهگذار بشود و او احساس کند سرمایهاش حفظ میشود و مشکلی پیش نمیآید و سود قابل قبولی هم نصیبش میشود، به طور حتم برای سرمایهگذاری میآید. در سایر شهرها این اتفاقها راحتتر افتاده پس باید نواقص رفع شود. من فکر میکنم که خیلیها علاقهمند هستند در اصفهان سرمایهگذاری کنند.
علیرغم سرمایهگریزی اصفهان این علاقه هنوز هست؟
اصفهان ویژگیهای خودش را دارد و یک شهر نامآور در دنیاست که جاذبههای زیادی برای سرمایهگذاران دارد.
کارهای بسیار خوبی در این دوره در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام شد و توفیقات قابل توجهی هم حاصل شد؛ ولی آسیبها همواره از اقدامات جلوتر هستند. برای کنترل آسیبهای اجتماعی چه برنامهای دارید؟
تشکر میکنیم از هر مجموعهای بهویژه مدیریت شهری که اقدامی را برای کاهش آسیبها انجام دادهاند. اگر کار خوبی انجام شده باید ادامه یابد. مهمترین دلیل وجود آسیبهای اجتماعی در حاشیه شهر به دلیل مهاجرت است و باید تلاش کنیم مهاجرت به شهر را تاجایی که میتوانیم کاهش دهیم. این موضوع باید با استفاده از ظرفیت ملی و ایجاد امکانات برای مناطق مهاجرتفرست پیگیری شود تا مهاجرت کاهش یابد و مهاجران بتوانند از حقوق مسلم خود در منطقه سکونت شان برخوردار شوند تا به مهاجرت نیاز نداشته باشند.
آسیبشناسان و جامعهشناسان اعتقاد دارند که هزینه مهاجرت به اصفهان ارزان است. آیا میتوان کاری کرد که هزینه مهاجرت به شهر افزایش یابد؟
من این را قبول ندارم. فردی که به اصفهان مهاجرت میکند به علت ناچاری است. ما باید این اضطرار را برداریم و زندگی راحتتری رادر محل سکونتش برایش فراهم کنیم. اگر نیازهایش در محل سکونتش تأمین شود، علاقهای به مهاجرت ندارد.
شما در حوزههای فرهنگی هم کار کردهاید. به نظر شما سهم مدیریت شهری در حوزه فرهنگ شهر چقدر است؟
یکی از مسائل مهم در اداره شهر توجه به مسائل فرهنگی است. نمیتوان به مقوله فرهنگ بیتوجه بود. شهردار آینده، مدیریت شهری و شورای ششم باید به همه مسائل نگاه فرهنگی داشته باشند. هر چقدر در حوزه فرهنگ کار کنیم باز هم کم است. یکی از کارهایی که میتوان انجام داد، همافزایی فرهنگی در دستگاهها برای کاهش هزینهها و حصول نتیجه بهتر است. فکر میکنم مدیریت شهری میتواند این کار را انجام دهد. در عین حال بخش زیادی از مباحث فرهنگی مربوط به شهرداری است که شهرداری باید در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری کند. به عنوان مثال عبور و مرور در سطح شهر یا انضباط اجتماعی که به آموزش نیاز دارد، به شهرداری مربوط است.
پیاده راه شدن چهارباغ عباسی یکی از افتخارات بزرگ مدیریت شهری فعلی است که با استقبال بی نظیر شهروندان مواجه شد، نظر شما درباره چهارباغ و تغییراتی که در حوزه میراثی و فرهنگی انجام گرفته چیست؟
پیادهراه شدن چهارباغ را ما دنبال کردیم. ماپیگیری کردیم و مطالعات انجام شد و به مرحله اجرا رسید. کار اجرا تا حدودی شروع شده بودکه شورای چهارم تمام شد و شورای پنجم پیادهراهسازی را تکمیل کرد و چهارباغ به بهرهبرداری رسید. این اقدام از قبل بوده و در شورای سوم هم این موضوع تا حدودی دنبال میشد. پیادهراهسازی کار ارزندهای است؛ ولی همین طور که چهارباغ عباسی یک محور تاریخی و فرهنگی برای شهر اصفهان است، باید به این مطلب هم توجه کرد که محور فرهنگی شهر باقی بماند. نباید اجازه دهیم در یک محور فرهنگی که فرهنگ اصیل ما را به نمایش گذاشته، فرهنگ آسیب ببیند. باید برایش برنامهریزی کرد تا فرهنگ اصلی ایرانی و اصفهانی که برگرفته از اعتقادات و آموزههای دینی هم هست در این محور به منصه ظهور برسد و اجازه ندهیم فرهنگها و مدلهای غربی که تناسبی با فرهنگ ما ندارد، در این مکان بروز یابد.
حرف آخرشما.
امیدواریم بتوانیم در وهله اول رضایت خدا و بعد مردم را در این چهار سال فراهم کنیم. حتما از راهنماییها و توصیههای مردم استقبال میکنیم. در این دوره ارتباط با مردم قوی خواهد بود. اولویتهای ما پیگیری مطالبات مردم بهویژه موضوعات آب از طریق مسئولان است. شورا نمیتواند در این حوزه به طور مستقیم کاری انجام دهد ولی مطالبه مردم را پیگیری میکند. ما در این چهار سال شهری ایجاد میکنیم که مردم احساس کنند درآن زندگی و آسایش و امنیت بیشتری دارند. توجه به شأنیت و جایگاه اصفهان در مباحث ملی و جهان یکی از مسائل جدی ماست. برای تفریح، نشاط و اوقات فراغت مردم برنامهریزی بهتری انجام میدهیم. به کارهای عمرانی سرعت میدهیم تا این اقدامات بتواند وضعیت بهتری را برای مردم ایجاد کند.