سخنگوی شورای اسلامی شهــر اصفهان در نشست خــبـــری با خبرنگاران تأکید کرد که شورای شهر، شهردار حرفگوشکن را که از خود اراده نداشته باشد، انتخاب نکرده، بلکه مدیر ارشدی را انتخاب کرده که تعامل با کارمندان، شورا، دستگاههای شهری و استانی را بلد است و توان تعامل در سطح ملی را دارد. او ادامه داد: شورا مسائلی را که برای مردم مهم است ولی در چهارچوب وظایف شورا نیست، مطالبه میکند و شهردار هم باید در این زمینه دغدغه داشته باشد. صالحی تأکید کرد: ما نمیخواهیم شورای شهردار باشیم و نمیخواهیم شهردار بدون اتکا به توانمندیها و ایدههای خود هرچه را که دیکته میشود اجرا کند. او خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان تعامل را میداند؛ ولی برش مدیریتی هم دارد، مشورت را میپذیرد و خواستههای شورا را محقق میکند.
140 گزینه بومی معرفی شدند
ســخــنگـــوی شورای اســلامـــی شهر اصفهان با بیان اینکه کمتر از ۲۰ روز از فعالیت رسمی و حدود دو ماهونیم از انتخاب اعضای شورای ششم میگذرد، تصریح کرد: جای خرسندی است که در این مدت فضای پرسش و پاسخ ایجاد شده تا از این طریق بتوانیم مسیر تکاملی بهتری را پیموده و کاستیها را اصلاح کنیم. او افزود: بعد از اعلام نتایج انتخابات و پیش از استقرار بهصورت رسمی، جلسات شورا در محل مهمانسرای شهرداری بهصورت مستمر برگزار میشد.
سخنگوی شورای اســلامـــی شــهـــر اصفهان با بیان اینکه در جلسات پیش از استقرار رسمی شورا چند دستورکار مدنظر بود و فقط به انتخاب شهردار نپرداختیم، گفت: رصد وضعیت موجود شهرداری، جمعبندی راهبردها و چشماندازهای شورای ششم و تدوین فرایند انتخاب شهردار در این جلسات دنبال شد تا با شناخت کامل بتوانیم فعالیت خود را آغاز کنیم و به بهانه انتخاب شهردار وقفهای در شهر ایجاد نشود.
او ادامه داد: پیش از فعالیت قانونی شورا، کمیته هفت نفره به ریاست مجید نادرالاصلی تشکیل و در آن، چهارچوب فرایند موردنظر برای انتخاب شهردار تدوین شد. در کنار آن سایت «شهر زندگی» برای جلب مشارکت مردم و نخبگان راهاندازی و سپس مصادیق انتخاب شهردار بر اساس بخشنامه وزارت کشور ارزیابی و بررسی شد. صالحی با بیان اینکه شورای شهر برای انتخاب خود یک بسته چندبعدی داشت و تمام ویژگیهای انتخاب شهردار مطابق با قانون در کمیته ویژه شورا جمعبندی و ارزیابی میشد و سپس در جلسه ۱۳نفره به تصویب میرسید، گفت: پس از ارزیابی شاخصهای مردمی، بیش از ۵۴ شاخص منحصربهفرد به دست آمد که در ۱۸ شاخص اصلی و شش معیار کلیدی دستهبندی شد و دراینبین مواردی که بیشترین فراوانی را داشت در اختیار مردم قرار گرفت و منتشر شد.
او افزود: حدود ۱۴۰ گزینه برای انتخاب شهردار اصفهان از سوی 1056 نخبه در قالب ۳۰ گروه نخبگانی به دبیرخانه شورا واصل شد که از این جمع ۷۱ نفر حداقلهای قانونی برای گرفتن هر مسئولیتی را داشتند.
او ادامه داد: از این جمع بر اساس شـــاخـصهـای آیـیـننـامـــه وزارت کشور که مهمترین آن داشتن ۹سال سابقه مدیریت ارشد، مدرک و رشته تحصیلی بود، غربال اولیه انجام و به لیست ۲۱ نفره رسیدیم و سرانجام برای رسیدن به لیست ۱۱نفره این ملاکها دقیق ارزیابی شد تا شبههای از لحاظ قانونی پیش نیاید. او تصریح کرد: در مرحله بعد با ۱۱ نفر تماس گرفته شد و با آنها وارد گفتوگوی مستقیم شده و از این افراد رزومه و پاسخ به پرسشهای اعضای شورا را درخواست کردیم و پسازآن مــیــان کــسـانــی کـــه همراستایی بیشتری با اهداف ما داشتند، پنج نفر نهایی به مرحله ارائه برنامه رسیدند که در دو نوبت این ارائه انجام شد.
صالحی با بیان اینکه فرایند انتخاب شهردار باعث شد دچار خطاها و محدودیتهای شنـاختـی که از گذشته گزینههای مطرح داشتیم نشویم و از تمام ظرفیتها برای رسیدن به گزینه نهایی بهره ببریم، ادامه داد: در میان تمام گزینههایی که معرفی شده بودند، کمتر از 2درصد گزینه غیربومی وجود داشت که نشان از اعتماد مردم اصفهان به توانمندی مدیران شهر بهویژه مدیرانی است که از دل خانواده مدیریت شهری بیرون آمدهاند.
شهر زندگی، شهردار فرهنگی
او در بخش دوم جلسه که بهصورت پرسش و پاسخ بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شورای اسلامی شهر گزینهای را انتخاب نکرد که در راستای تأکید مقام معظم رهبری، جوان باشد، گفت: مصداق جوانگرایی در جایگاه شهردار قابلتعریف نیست، بلکه جوانگرایی در انتصاب ردههای میانی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدیر شهرداری را شامل میشود مورد تأکید شورای شهر بوده است. سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چند مرتبه مصداق جوانگرایی را تشریح کرده و گفتهاند که این مهم بدین معنا نیست که تمام باتجربهها را کنار بزنیم و از سوی دیگر جوانی فقط مربوط به سن افراد نیست و به همین دلیل، ایشان شهید سردار سلیمانی را یکی از مصادیق مدیر جوان میدانند. او افزود: شهر برای رشد مدیرانی مانند دو گزینه نهایی انتخاب شهردار هزینه کرده و شایسته نیست آنها کنار گذاشته شوند؛ هرچند که هر دو نفر در تعامل ویژه با جوانان هستند و بسیاری از مدیران فعلی شهرداری شاگردان شهردار منتخب محسوب میشوند.
صالحی در تشریح یکی از رویکردهای شورا برای انتخاب شهردار که همراستایی با اعضای شورا بوده است، گفت: این بدین معنا نیست که شورا فضایی را ایجاد کرده تا شهردار حرفگوشکن او باشد، بلکه شهردار مستقل بوده و اختیارات او در قانون مشخصشده ولی تعامل شهردار با شورا و حتی دیگر دستگاهها یک مزیت برای او محسوب میشود. او با تأکید بر اینکه در راستای تحقق «اصفهان، شهر زندگی» که شعار شورای ششم بود، شهردار اجتماعی و فرهنگی را یک مزیت میدانستیم، گفت: شهرهایی در دنیا پیشتاز هستند که از لحاظ زندگی فرهنگی و اجتماعی زیستپذیر باشند؛ بنابراین اگر قرار است اصفهان شهری با تراز جهانی و نماینده ایران و جهان اسلام باشد، باید اقدامات ما منطبق با الگوی جهانی پیشرفت باشد و به همین دلیل علی قاسمزاده بهعنوان شهردار اصفهان انتخاب شد که بهطورقطع، اعضای شورای شهر از او حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.
رئیس شورا و شهردار مستقل هستند
او در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد: رئیس شورای شهر 30سال سابقه در حد معاون وزیر دارد و اعتبارش را از فرد دیگری نمیگیرد. صالحی افزود: سابقه کار نورصالحی معلوم است و به چهار یا پنج سال اخیر محدود نمیشود. شهردار اصفهان هم اعتبار شخصی خود را دارد.
او با تأکید بر اینکه در جلسات انتخاب شهردار و در مرحلهای که از لیست ۲۱نفره به لیست ۱۱نفره رسیدیم، رئیس شورای شهر در جلسات حضور نداشت تا سوگیری برداشت نشود، تصریح کرد: در رابطه با منع مداخله یا استخدام اقوام اعضای شورا در شهرداری باید گفت نسبت شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر از نوع درجهیک و فامیلی نیست و انتصاب هم محسوب نمیشود، بلکه شهردار انتخابی است که توسط هر ۱۳ عضو شورا انجام شده است. او افزود: این مسائل بهصورت شورایی بررسی میشود و مدیریت شورا هم از نوع مشورتی است؛ وقتی اجماع روی یک تصمیم هست، همه 13 نفر قاطعانه از آن اجماع حمایت میکنیم.
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره ردصلاحیت تعدادی از کاندیداها به دلیل تیم مدیریتی که انتخاب کرده بودند، گفت: ما از تعدادی از کاندیداها مصادیق تیم مدیریتی آنها را پرسیدیم؛ ولی اینکه فقط این دلیل باعث رد آنها شده باشد صحیح نیست. صالحی ادامه داد: ما از کاندیداها توجه به ظرفیت داخل شهر، توجه به منابع انسانی، استفاده از ظرفیت جوانان، سلامت اداری و عدالت در انتصابها را مطالبه کردیم و البته عدم استفاده از افرادی که خصوصیات مدنظر شورا را نداشته باشند خط قرمز شورای شهر است.
او درباره نخبگانی که طرف مشاوره اعضای شورا برای انتخاب شهردار بودند، گفت: افـرادی که ما از آنها مــشـــورت گــرفـتـیـم اساتید دانشگاه، سمنهای اجتماعی، گروههای فرهنگی، مجموعههای سیاسی، گروههای فعال در زیستبوم سیاسی اصفهان، فعالان اجتماعی، ذینفعان شهرداری، بسیج مهندسان، مجموعههای دانشجویی، نخبگان رسانهای و هیئتمدیره خانه مطبوعات بودند. برای آنها فراخوان ارسال شد تا ما دچار یکجانبهگرایی در اخذ نظرات نشویم. فراخوان البته بهصورت عمومی هم منتشر شد.
صالحی در پاسخ به پرسش دیگــــری درباره تـطــابـــق مــدرک شــهـــردار منتخب اصفهان با بخشنامه مصوبه هیئتوزیران گفت: بخشنامه سال97 مصوبه هیئتوزیران وقت است؛ بنابراین با تغییر هیئتوزیران، تغییر مصوبه نیز امکانپذیر است. او ادامه داد: در اواسط مرداد وزارت کشور برای بار سوم مدارک موردنیاز و مدارک تحصیلی شهرداران را تکمیل کرد و رشتههای دیگری نیز به رشتههای تحصیلی شهرداران اضافه شد. به گفته صالحی، بخشنامهای به تصویب هیئتوزیران رسیده؛ ولی اجرای آن به عهده وزیر کشور است، او هم اختیارات خود را به معاون عمرانی خود، مهدی جمالینژاد تفویض کرد.
او ادامه داد: این بخشنامه تبصرهای درباره شهرداران مستقر و رشته تحصیلی مرتبط دارد که طبق آن افرادی که از قبل در شهرداری فعالیت کردهاند میتوانند بهعنوان شهردار انتخاب شده یا به کار خود ادامه دهند. تشخیص این موارد استثنا به عهده وزارت کشور است. او گفت: شهردار منتخب اصفهان، رئیس سازمان و معاون فرهنگی شهردار وقت بوده و دو سال هم دبیر شورای معاونان بوده است که جزو سابقه مدیریت ارشد محسوب میشود. او درباره وضعیت مدرک تحصیلی شهردار نیز گفت: در بخشنامه هیئتوزیران رشتههای حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی ذکر شده؛ بنابراین میتوان مدرک شهردار اصفهان را با آن تطبیق داد که این امر نیز به عهده وزیر کشور است. سرفصلهای رشتهها قابلتطبیق است. ما هم بر طبق آن جمعبندی کرده و تصمیم گرفتیم؛ ولی در نهایت مرجع تأیید حکم شهردار، وزارت کشور است.
دولبه تیغ شفافیت
او در پاسخ به این پرسش که چرا در صحن علنی برای شهردار شدن یک نفر رأیگیری شد گفت: ما باید در صحن علنی یک گزینه را بهعنوان گزینه نهایی اعلام کنیم، همین اتفاق برای تعیین سرپرست شهرداری نیز رخ داد. صالحی ادامه داد: در جمعبندی کارشناسانه خود باید به یک نفر میرسیدیم تا در صحن علنی قابلیت رأیگیری داشته باشد که این امر هم باعث تقویت جایگاه شهردار میشود.
او با تأکید بر اینکه شورا در روند انتخاب شهردار شفافیت کامل داشت، گفت: پرسشهایی منتشر شد و دو نفر گزینه نهایی روند کاری خود را بهصورت آنلاین با شهروندان مطرح کردند. او تصریح کرد: شفافیت در امور شهر باید گامبهگام باشد. در حال حاضر روش انتخاب شهردار در اصفهان در سایر شهرها هم توصیه میشود. صالحی با بیان اینکه بخشی از جبههگیریهایی که در هفتههای اخیر در فضای رسانهای و فضای مجازی انجام شد، شمشیر دولبه شفافیت بود، گفت: شورای ششم برای اولین شیوه، انتخاب شهردار را شفاف کرد.
صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قابلپیشبینی بودن انتخاب علی قاســمزاده بهعــنـــوان شــهـــردار اصفهان، گــفـــت: با تــوجــه به سابقه شهردار اصفهان و سلایق فکری اعضای شورا، بعضی از گزینهها قابلپیشبینی بودند؛ چنانکه این اتفاق در چهار سال گذشته برای انتخاب شهردار قبل نیز رخ داد. او ادامه داد: همه پنجنفری که در لیست نهایی شورای شهر قرار گرفتند در گمانهزنیها مطرحشده بودند و هر یک از آنها که بهعنوان شهردار انتخاب میشدند بهطور حتم اعلام میشد که از قبل مدنظر بودهاند.
او تأکید کرد: ما برای انتخاب شهردار فرایند گذاشتیم تا اسیر فضـای شناختی نــشــویــم. فــرایــنـد انـتخـاب شهردار بهصورت جدی طی شد؛ بنابراین گمانهزنیها معیار نیست. سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه تا ساعات پایانی انتخاب شهردار، جمعبندی ما مشخص نبود، اظهار کرد: ما حتی روز انتخاب شهردار به گزینه دیگری هم فکر میکردیم و بههیچعنوان قبل، حین و بعد از انتخابات هیچ صحبت و وعدهای درباره انتخاب شهردار نشد.
روند انتخاب شهردار
در جلسه روز گذشته جدول امتیازدهی نامزدهای پست شهردار اصفهان رونمایی شد. این جدول 6 معیار اصلی، ۱۵ شاخص و ۵۴ شاخص گسترده دارد. ارزشهای دینی و انقلابی، شایستگی رهبری و هدایت شهرداری، مهارت و تخصص، حسن شهرت، انضباط اداری، اجتماعی و مالی و شایستگیهای فردی از جمله ۶ معیار اصلی این جدول هستند. توانایی رهبری، هدایت و جهتدهی و نظارت بر شهرداری اصفهان، قدرت چانهزنی و ارتباط مؤثر با مدیران ارشد شهر، استان و ملی، آشنایی با تاریخ فرهنگ بومی و شاخص شهر اصفهان، دارا بودن قدرت تجزیهوتحلیل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری و ریشهیابی آنها، فن بیان و مهارت ایراد سخنرانی و تشویق شهروندان در راستای اجرای برنامهها و اهداف شهرداری و اقناع رسانهها، سابـقـه حـضـور جدی، مؤثر و مثبت در گروهها و انجمنهای فرهنگی و اجتماعی، مسلط و دارای تجربه در برنامهریزی و بهکارگیری برنامههای شهـری، تخصص و تجربه در بهرهگیری بهینه از منابع مالی، داراییها و منابع انسانی شهرداری، شجاع و دارای سابقه مدیریت جهادی، جوانگرا، شایستهسالار، نوآور برای ارتقای کارایی، دارای سوابق صرفهجویی و پایین آوردن هزینههای مختلف، دارای ایده و برنامه برای پیشگیری و ممانعت از خسارت و سوءاستفاده و فساد در شهرداری، پاکدامن، دارای صداقت و حسن نیت و اخلاق اسلامی، دارای سوابق انضباط مالی و مقابله با فساد، سکونت و زندگی در شهر اصفهان، دارا بودن مدرک تحصیلی در رشتههای مرتبط و اقدامات شاخص منجر به رعایت و گسترش عدالت و ارتقای وضعیت فرهنگی در مقیاس ملی استان یا شهر از جمله شاخصهای درجشده برای انتخاب شهردار در این جدول است.
فردی قابلاعتماد، دارای جاذبه و دافعه، آیندهنگری، مـهـارتهــای ارتـبـاطـی، تفکر خلاق، قدرت مطالبهگری، تعامل در سطح ملی و بینالمللی، آشنایی با وظایف شهرداری و معاونتها، اطلاع از مشکلات اساسی شهر، تفکر تحلیلی، توان مذاکره، خودباوری، سابقه مدیریت فرهنگی، داشتن اقدامات شاخص فرهنگی، ملی و شهری و روحیه جهادی، سادهزیستی، مردمیبودن، شجاعت و قاطعیت در تصمیمگیری، تحولگرا، شایــســتـهســالار، دارای حــسـن خـلــق، پاسخگو، دارای انضباط مالی، فسادستیز و دارای سلامت جسمی، آگاهی از روش مدیریت تشکیلات و ساختار سازمانی، آشنایی با فناوری اطلاعات و مدیریت استراتژیک و اطلاع از مشکلات اساسی شهر و شهرداری هم از جمله مهمترین شاخصهای گستـردهشـده در جدول امتیازدهی نامـزدهــای پــسـت شهردار اصفهان بوده که اعضای شورای شهر در روند بررسی کاندیداها با اعطای امتیاز به هر شاخص، فرد مورد نظر را انتخاب میکردند.