تهدیدهای الکترومغناطیسی برای بدن
سرطانزابودن این امواج به اثبات رسیده و تحقیقهای زیادی دراینباره صورت گرفته است؛ البته گاهی تحقیقها هم به نتیجه مفید و خاصی نرسیدهاند، اما هیچ تحقیقی نشده است که در مقابل تحقیقها، کسی نبوده که ثابت کند این امواج سرطانزا نیستند.
نکته این است که منافع تجاری در میان جوامع، باعث میشود خیلی از این تحقیقها نادیده گرفته شوند؛ درست مثل سیگار که مدتها طول کشید تا همه فهمیدند چه مضراتی دارد؛ اما از طرف دیگر، با اینکه عوارض سیگار را فهمیدهاند، بازهم اقدام به کشیدن آن میکنند. بههرحال موبایل هم مثل سیگار علاوه بر سرطانزابودن، مشکلات عدیدهای برای انسان دارد.
آنقدر ضرر دارد که برای تمام آنها باید چند جلد کتاب نوشت؛ ولی اگر بخواهیم چند سطر مهم آن را معرفی کنیم اول اینکه، باید بدانید سلولهای بدن انسان در گستره 10 تا هزار هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. میبینید که گستره امواج الکترومغناطیسی موبایل با سیستم ارتباط بینسلولی انسانی همپوشانی دارد و این موضوع باعث ایجاد اختلالهای جبرانناپذیری برای بدن میشود؛ مانند ضعف سیستم دفاعی بدن.
همچنین ثابت شده است که بر باروری مردان تأثیر دارد؛ زیرا اسپرمها را میکشد و باعث کاهش قوای آقایان میشود؛ بهخصوص کسانی که موبایل را به کمرشان میبندند. علاوه بر این، احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون را هم افزایش میدهد؛ حتی جالب است بدانید در تحقیقات نشان داده شده است که اگر دو دقیقه با موبایلتان صحبت کنید، ساختار مولکولی بزاق دهان شما تغییر میکند.
این موضوعی است که پروفسور «برون گروپر» در آزمایشی نشان داد که اگر شخصی دو دقیقه با موبایل صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کاملا تغییر میکند. علاوه بر این، تأثیر منفی بر خون و ادرار دارد.
این پروفسور در مقاله خود نوشته
است که میدانهای الکترومغناطیسی، بهویژه آنهایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب موادمعدنی در بدن میشوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش میدهند. درواقع همه بدانند که هر 4../. ثانیه این امواج به بدن ما برخورد و از آن عبور میکنند. حال اگر شما یک روز موبایل را با خود حمل کنید، حساب کنید چند بار در معرض آنها قرار میگیرید؟
در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار موبایلی گذاشتند که دائم روشن بود. در این مدت تغذیه کاملی هم به او دادند.
پس از دو ماه خون و سلولهای خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالبی را اعلام کردند: آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمیماند. حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند، نتیجه چه خواهد شد؟ اگرچه فکر نمیکنیم کسی داوطلب این آزمایش شود.یکی از بدترین خطرها برای جنین در شکم مادر، امواج الکترومغناطیسی موبایل است. بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است. امواج موبایل منجر به کاهش عکسالعمل مولکولی در بدن جنین میشود.
این موضوع باعث ضعیفشدن سیستمهای مختلف بدن میشود. شاید هنگامی که فرزند به دنیا آمد در او دیده نشود، ولی پس از سالها بیماریهای گوناگون خود را نشان میدهند. در کشورهای سوئیس و اتریش به خانوادهها بسیار تأکید شده است که فرزندان زیر 16 سالشان اصلا با موبایل صحبت نکنند. شما اگر یک سلول را در نظر بگیرید، دیوارهای آن را احاطه کرده است. سلولهای مغز کودکان شکل و ساختار محکمی به خود نگرفتهاند. درواقع تکاملیافته نیستند و دیواره محکمی ندارند؛ به همین دلیل میزان بیشتری از تشعشعات را از خود عبور میدهند که باعث اختلالهای عصبی در آنها میشود و مسائلی مانند چشمدرد و کماشتهایی در آنها دیده میشود.
در کل حدود 58درصد امواج موبایل تنها به شخص استفادهکننده آسیب نمیرساند، بلکه نسبت به میزان فرکانسش افراد را تحتالشعاع قرار میدهد.
نکته
پرسشی که اغلب مطرح میشود، این است که آیا تنها در زمان استفاده و صحبتکردن با موبایل مشکل ایجاد میشود؟
در این خصوص باید اذعان داشت که همراهداشتن آن هم ضرر دارد؛ حتی اگر 30سانتیمتر هم از شما فاصله داشته باشد، امواج الکترومغناطیس اثر منفی دارد.
هنگامی که شما با موبایل حرکت میکنید، جاهایی که آنتنها آنها را کمتر پوشش میدهند، گوشی شما سعی بیشتری برای بهدستآوردن آنتن میکند. درواقع سیگنالهای بیشتر و قویتری از خود ساطع میکند که این موضوع بسیار خطرناک است؛ حتی به افرادی که مشکلات قلبی دارند، سفارش میشود که موبایل را در جیب خود نگذارند و آن را از خود دور نگهدارند.
خانمهای باردار باید حداقل دو متر از موبایل دورتر باشند. یکی از نکتههای جالب این است: زمانی که شما با موبایل عکس بفرستید یا همان SMS هزار برابر خطرش بیشتر است. این موضوع را یک دانشگاه اتریشی ثابت کرده است.
تحقیقهای جدید نیز نشان داده است که امواج موبایل تا اندازه زیادی از طریق پوست، غدد عرق، اعصاب محیطی، چشمها و بیضهها جذب میشود؛ همچنین این اشعه ممکن است باعث حساسیت زیاد و تغییرات بیوشیمیایی در سیستم ایمنی و گردش خون، قلب، کبد، کلیهها و مغز شود.
راهکارهای ساده برای کاهش خطر امواج
ابتدا استفاده از تلفنهای همراه یا تلفنهای بیسیم را به حداقل برسانید. هر زمان که ممکن است از تلفن ثابت استفاده کنید. اگر از تلفن همراه استفاده میکنید، در صورت عدماستفاده از Wi-Fi و بلوتوث، آنها را خاموش کنید. هنگام نزدیکشدن به روتر Wi-Fi، بهتر است از تلفن همراه خود روی Wi-Fi استفاده کنید و تلفن همراه را خاموش کنید؛ زیرا این امر در مقایسه با استفاده از شبکه تلفن همراه، در معرض تابش اشعه کمتر خواهد بود.
تلفن را از سر و بدنتان دور نگه دارید. آن را در کیف یا کولهپشتی نگه دارید. اگر مجبورید آن را در جیب خود بگذارید، حتما آن را در حالت پرواز قرار دهید. برای مکالمه از هدفون سیمی یا بلندگو استفاده کنید. هنگام خواب آن را کنار سر نگذارید؛ آن را خاموش یا در اتاق دیگری قرار دهید. سوم، فقط در مواقعی که سیگنال قوی است، از تلفن خود استفاده کنید. تلفنهای همراه طوری برنامهریزی شدهاند که وقتی سیگنال ضعیف است، تابش را افزایش میدهند. این زمانی است که یک یا دو نوار روی تلفن شما نمایش داده میشود؛ بهعنوانمثال، از تلفن خود در آسانسور یا اتومبیل استفاده نکنید؛ زیرا ساختارهای فلزی با سیگنال تداخل دارند.