در همین راستا موسسه تخصصی مناسب سازی فرصت برابر آریای سپاهان به منظور ایجاد فرصت برابر برای افراد دارای معلولیت راه اندازی شده است. موسسهای که در آن جمعی از معلولان و افراد متخصص گرد هم جمع شدهاند تا به آسیب شناسی مشکلات افراد دارای معلولیت در حوزههای مربوط به مناسب سازی محیط بپردازند و برای رفع آن در سطح وسیع چاره اندیشی کنند. علیرضا حیدری، نائب رئیس هئیت مدیره موسسه تخصصی مناسب سازی فرصت برابر آریای سپاهان که خود از شهروندان نابیناست با اشاره به اینکه این موسسه، تنها موسسه در سطح کشور است که به صورت تخصصی در جهت مناسب سازی محیط برای معلولان فعالیت میکند، میگوید: درست است که انجمنها و سازمانهای مردم نهاد زیادی در حوزه معلولان فعالیت میکنند، اما ما در این موسسه همه تلاشمان این است که محیط را به صورت تخصصی برای معلولان مناسب سازی کنیم تا آنها نیز بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند.
همه ابعاد مناسب سازی باید در نظر گرفته شود
این فعال حوزه معلولان در ادامه با بیان اینکه مناسب سازی سه محور اساسی دارد، تصریح می کند: ابعاد فرهنگی، فیزیکی و مجازی از این جمله هستند. اگر قرار باشد در زمینه مناسب سازی اقدامی انجام شود، باید همه این ابعاد در نظر گرفته و متناسب با آن برای معلولان گام برداشته شود. برای مثال، در بعد فیزیکی باید مبلمان شهری برای معلولان مناسب سازی شود. معلولان برای تردد در پیاده رو نباید با مانعی روبه رو شوند. تابلوها برای افراد کم بینا باید قابل رویت باشند. چراغ راهنمایی باید آلارم داشته باشد. ساختمانهای عمومی حقوق معلولان را باید در نظر بگیرند؛ به گونهای که آنها نیز بتوانند به راحتی و با سهولت در ساختمانها تردد کنند. همچنین امکان عمومی مثل فرودگاه و راه آهن و… باید دسترسی مناسبی برای گروههای مختلف معلولان ایجاد کنند.
حیدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناسب سازی مجازی تصریح میکند: وقتی سایتی برای افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان مناسب سازی شود، آنها به راحتی میتوانند به سایت دسترسی پیدا و از نرم افزارهای مختلف استفاده کنند. یک سایت دسترس پذیر به مشتریان و کاربران نابینا امکان میدهد که از خدمات مختلف آن استفاده کنند. همچنین اگر معلولان در اداره و شرکتی مشغول به کار هستند، فعالیتهای خود را به خوبی انجام دهند.
جامعه باید حقوق شهروندان را آموزش ببیند
او در ادامه با اشاره به مناسب سازی فرهنگی بیان میکند: مناسب سازی فرهنگی به آموزش عمومی و اختصاصی مردم جامعه برمی گردد. برای مثال، عموم مردم باید آموزش ببینند که در پیاده رو خودرو پارک نکنند. در مسیر تردد معلولان یا روبه روی معابری که به خیابان منتهی میشوند، وسیله نقلیه پارک نکنند. آموزش خصوصی نیز به این مساله نیاز دارد که همه افراد بدانند که به معلولان چه کمکی میتوانند در حوزه های تخصصی خود بکنند.
نائب رئیس هئیت مدیره موسسه تخصصی مناسب سازی فرصت برابر آریای سپاهان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه افراد دارای معلولیت در ابعاد مختلف با مسائلی مواجه هستند و همین موضوع نیز باعث میشود که برای حضور در جامعه با مشکلات و آسیب های زیادی مواجه شده، تصریح میکند: به همین دلیل نیز باید مناسب سازی در ابعاد مختلف برای این افراد در شهر صورت بگیرد تا آنها هم بتوانند مانند سایر افراد دیگر در جامعه حضور پررنگ داشته باشند.
او ادامه می دهد: به همین خاطر نیز موسسه تخصصی مناسب سازی فرصت برابر آریای سپاهان را راه اندازی کردهایم و افراد متخصص و همچنین افرادی که خودشان هم دارای معلولیت هستند در آن گرد هم جمع شده اند تا به آسیب شناسی مشکلات متعدد معلولان در سطح شهر اصفهان (هتلها، سیتی سنتر، فرودگاه، راه آهن، مترو و…) بپردازند و این مشکلات را به صورت پروپوزال به مسئولان ذی ربط ارائه کنند؛ به این دلیل که فرصت برابر برای افراد دارای معلولیت در جامعه به وجود آید.
به گفته حیدری، مناسب سازی نیاز به برنامه ریزی جامع و بلند مدت و البته همه جانبه دارد؛ به طوری که فرصت برابر برای همه معلولان ایجاد کند.
اینگونه که این فعال حقوق معلولان ادامه میدهد: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مواد متنوعی در راستای حمایت از این قشر وجود دارد که مبحث مناسب سازی بخش مهمی از آن را به خود اختصاص می دهد و لازم است تمامی مسئولان خود را ملزم به رعایت اجرای آن بکنند. . علاوه بر این، ایران در سال 2006 به کنوانسیون جهانی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت پیوسته است. پس لازم است که این کنواسیون و اهمیت اجرای آن نیز به مسئولان اطلاع رسانی شود.
حیدری ابراز امیدواری کرد که در سایه همکاری معلولان صاحب نظر و مسئولان ذی ربط به خصوص اعضای شورای شهر و شهرداری اصفهان مشکلات این کلانشهر در حوزه های مربوط به مناسب سازی هر چه سریع تر برطرف شود تا دیگر شاهد حوادث دلخراشی شبیه به آنچه برای شهروند نابینا در ایستگاه بی آر تی افتاد نباشیم.